Konzolista.cz

Ghost of a Tale

recenzesobota 23. března 2019Leon
Hlavní obrázek článku: Ghost of a Tale
Staré myší moudro říká, že by se nikdo neměl nechat odradit prvotním neúspěchem. Věděl to i animátor Lionel Gallat, který pracoval dlouhá léta ve studiích DreamWorks a Universal Pictures, kde se podílel na známých filmech jako jsou „Princ Egyptský“, „Eldorádo“ či „Příběh žraloka“. Na začátku tohoto desetiletí si Gallat řekl, že už toho bylo tak akorát. Ačkoli neměl žádné předcházející zkušenosti s vývojem her, rozhodl se oprášit staré kouzlo titulů z přelomu 80. a 90. let, jež on sám dobře znal, a pustil se do svého vlastního herního titulu. Neměl za zády žádné vývojářské studio ani producenta. Dokonce se mohl spolehnout na pomoc tak malého počtu lidí, že by stěží dal dohromady sestavu na fotbalový zápas. Gallatovou vizí bylo totiž udělat středověké RPG zasazené do myšího světa. Nápad dobrý, což o to, avšak zaváněl na hony klišé, a tak trochu nezapadal do současného mainstreamu, kde je naopak tendence vytvářet ultra-realistické hry se sandbox hratelností. Není divu, že Gallatovi řada lidí ukázala záda a zdvořile jej vyprovodila z místnosti. Nezbývalo než se obrátit na samotné hráče. V roce 2013 Gallat spustil crowdfundingovou kampaň na Indiegogo a vyčkával, jak hráči zareagují. Ti byli okouzleni vizí RPG s hlodavci v hlavní roli, a tak na projekt přispěli. Po šesti letech vývoje a předcházejícím vydání na PC se Gallatova myší balada Ghost of Tale objevuje i na PS4 a Xbox One. Stojí za investici? Rozhodně!

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Ghost of a Tale je totiž povinnost pro všechny milovníky všemožných příběhů o malých hrdinech, jež zpravidla člověk považuje v reálném životě za zhoubné škůdce, avšak na plátnech kin a stránkách knih dostávají často pozoruhodnou aulu roztomilosti a heroismu. Pokud bychom měli hru jejím námětem nějak definovat či připodobnit, asi by stačilo uvést animovaný film „Tajemství N.I.M.H.“ či seriál „Redwall“. To pro ty starší z hráčů, jelikož mladší publikum spíše nasává étos epické myší fantasy z populárních komiksových knih „Myší hlídka“. A právě Myší hlídka se nejvíce vizuálně a koncepčně blíží Ghost of a Tale. Příběh této nevšední hry nás zavádí do časů králů, hradů a bardů, u jejichž příběhů a písní hledali lidé rozptýlení i pobavení. No, lidé. V Ghost of Tale lidé nejsou, jelikož všechnu slávu si uzurpují antropomorfní zvířata, a to především hlodavci. Hlavním hrdinou je myšák Tilo, který by jako bard nejraději skládal milostné básně své ženě a vychovával myšičky někde v útulné noře. Avšak je odloučen od své ženy, uvězněn a hrozí mu, že v hnusné kobce shnije opuštěn a bez naděje, že se ještě někdy potká s milovanou družkou. Poté, co se dostane z žaláře, musí Tilo nejen přežít všechny nástrahy, které ho na jeho cestě za nalezením ženy čekají, ale také odhalit, proč byl uvězněn, a jaké síly hýbají jeho světem. Je až s podivem, jak se podařilo Gallatovi, jenž se na hře podílel jako režisér, designér, programátor a také návrhář, stvořit uvěřitelný svět, v němž doutnají spory a jednotlivé zvířecí druhy se k sobě navzájem chovají jako lidé, tj. zpravidla odporně. V Ghost of a Tale je to symbolizováno především tím, že myši úpí pod nadvládou agresivních potkanů.

Uvěřitelnost je silnou zbraní Ghost of a Tale. Není to idealizovaný středověk, nýbrž velmi drsný svět, kde Tila může zabít jakýkoli nepřítel, s nímž se potká. On sám ztělesňuje vynalézavost a odvahu, avšak zároveň velkou bezbrannost, jelikož neoplývá fyzickou silou a používání sofistikovaných zbraní typu meče či luku je mu zcela cizí. Byl to záměr, protože otec celého projektu nechtěl mít hru zasazenou v jedné žánrové póze, nýbrž toužil stvořit herní hybrid, který by nabízel hráčům zdravou výzvu. Ghost of a Tale proto není čistokrevné RPG, jelikož je ve hře ve velké míře přítomný adventurní element, a to old school nutno podotknout. Zároveň si tento titul zdárně pohrává i se stealth hratelností. I když toužil Gallat po návratu ke staré hratelnosti svého mládí, ve skutečnosti úspěšným kombinováním žánrů cílí tam, kam i takové hry jako „The Legend of Zelda“ či „Ico“. První část hry je víceméně solidní stealth záležitost, kdy jde o to, aby se Tilo vyhýbal strážím, kteří mu velmi rádi a bez otálení zabodnou halapartnu přímo do hlavy. Musí je proto obcházet, odlákat nebo se před nimi skrýt. Hra pracuje se stealth prvky až nečekaně dobře. Stráže mají viditelné ikony, které indikují, zdali si vás již všimli, či kdy naopak dojde k odhalení. Tilo může zběsile utíkat, stejně jako se nenápadně plížit. Level design je navíc na tak vysoké úrovni, že umožňuje snadné odlákání stráží či využívání specifik jednotlivých lokací pro kradmý postup hrou. V případě nutnosti lze krysí stráže i omráčit, když jim hodíte láhev přímo do čumáku. Schovat se lze prakticky kamkoli: do truhel, skříní, sudů nebo věder na vodu. Každý takový úkryt nabízí funkci rychlého uložení hry, což je více než vítané, jelikož Ghost od Tale má vyšší obtížnost.

YouTube video: YouTube video player

Ze začátku bude s obtížností zápasit nejeden hráč, protože roztomiloučký myšák v hlavní roli svádí k tomu, aby se nebraly herní mechaniky příliš vážně. Teprve po několika hodinách si člověk uvědomí, že je nutné respektovat daná pravidla. A ta fungují dobře, na čemž má velký podíl i flexibilní ovládání. Ghost of a Tale je sice původně PC záležitost, která měla vyjít jen na Xbox One, ale je příjemně vědět, že Gallatův malý tým plně uzpůsobil hru i pro potřeby PlayStation. Ovládání je tak snadné na pochopení i aktivování. Tilo se navíc ovládá pohodlně i díky plně pohyblivé kameře. Všechny pohyby hlavního hrdiny vypadají kromě toho až nad míru realisticky. Když zrychlí nebo skočí a zachytí se skály, po které se vydrápe nahoru, bude mít pocit, že sledujete skutečnou myš. Za animace by se nemuseli stydět ani vývojáři ve velkém studiu s desítkami a stovkami zaměstnanců. Poté, co se Tilo dostane z kobky a otevře se před ním herní svět, dostane hra nový a svěží nádech. Díky desítkám postranních questů, jež zadávají hrdinovi zdejší NPC, jež jsou často i poměrně barvitými osobnostmi s vlastním příběhem, dostane hráč kvalitní porci adventurního hraní. Prozkoumávání nápaditého světa a hledání klíčových položek je velmi zábavné. Jak už bylo nastíněno, hra disponuje kvalitním level designem, který jednoznačně dokazuje, že Gallat měl nejen silnou vizi, ale i schopnosti k její realizaci. Jednotlivé lokace jsou totiž důmyslně propojené, umožňují rafinované zkratky a také nabízejí řadu míst na prozkoumání. Rozsah hry je slušný, obzvláště, když se nejedná o AAA titul. U Ghost of Tale tak může člověk strávit příjemných 20 až 30 hodin, během kterých bude odhalovat hlavní příběh, pomáhat postavám, s nimiž se na své cestě seznámí, plnit zajímavé úkoly a také si vylepšovat hlavní postavu.

V systému vylepšování získává Ghost of a Tale další bod k dobu. S každým LV se myšákovi zvedá úroveň zdraví i staminy, což má vliv například na vytrvalost během běhu. Zkušenostní body získává Tilo za postranní questy, čímž se zvyšuje motivace pustit se do jejich plnění. Za některé splněné úkoly navíc získá Tilo také nové dovednosti a schopnosti. Ve hře existuje neuvěřitelné množství získatelných položek, ať už se jedná o jídlo, jehož konzumací se doplňuje zdraví, příběhové předměty či součásti kostýmů. V Ghost of Tale totiž může Tilo zkompletovat celé soubory oděvů. Od nalezení jedné či dvou součástí kostýmu se hráč postupně dopracuje až do fáze, kdy Tilovi nasadí celý kostým. Tím ovlivní nejen jeho samotné schopnosti, ale i to, jak na něj budou reagovat ostatní postavy. Zkompletovaný kostým krysího strážce vás tak například zbaví otravné nutnosti neustále obcházet stráže a skrývat se před nimi. Díky tomu s nimi můžete i normálně komunikovat jako rovný s rovným, a tak například plnit nové úkoly. Podobné je to i u kostýmů piráta nebo krále. Některé úkoly je snadné splnit. Další už budou oříškem, protože hra šetří s nápověďmi. Často je tak nutné zkoušet, vracet se, znovu komunikovat s postavami nebo prozkoumávat každou píď dané lokace. Na plnění úkolů má pochopitelně vliv i to, že hra obsahuje denní cyklus, kdy se střídají den a noc. Některé méně trpělivé a nezkušené hráče to může odradit. Nejedná se o hru pro mainstreamové publikum. Ale o to přesně jde, jelikož titulů s osobitostí a vnitřním kouzlem jako je právě Ghost of Tale na současném trhu zase tolik není. Paradoxně tak je skromné zázemí, z něhož hra vzešla, její silnou zbraní, jelikož originalitu v obsahu nelze Ghost of Tale upřít. Zároveň je právě toto současně i slabinou celé hry.

YouTube video: YouTube video player

Skromný rozpočet a nedostatek zkušeností způsobily, že hra postrádá jakýkoli dabing. To pochopitelně zamrzí, jelikož příběh podobného ražení přímo svádí k tomu, aby byl tvůrci pojat velkolepě. Je sice pravda, že po několika hodinách hraní už člověku vlastně ani nepřijde, že Ghost of a Tale je němou baladou, jelikož příležitostný orchestrální soundtrack a příjemná vizualizace dojem z větší části kompenzují. Avšak hře chybí i nějaké smysluplnější cutscény a FMV, díky čemuž bude celý příběh pro mnohé hráče vyznívat lacině a do ztracena. Na druhou stranu je nutné vyzdvihnout design a samotnou grafiku. Ta je jednoduše parádní. Gallat chtěl původně do své hry dokonce CryEngine. Nakonec se spokojil s cross-platformním enginem Unity, který mu i tak umožnil stvořit překrásný a oku lahodící svět, kde jsou v záměrně ostrém kontrastu ponuré hradní prostory s živoucí přírodou. Vypadá to uvěřitelně a až dojemně. Je vidět, že Gallat je původní profesí animátor, který ví moc dobře, jak přetavit myšlenky v umělecky hodnotné dílko. Pochvalu si musí odnést i design hlavního hrdiny. Takto nějak si zřejmě většina lidí představí středověkého myšího barda, jemuž nelze jinak než držet palce, aby zdárně dosáhl konce své cesty.

Bohužel si hra odnáší i silnou kritiku v tom, že se ani po roce od vydání na PC nedaří odstranit všechny technické bugy. Prvotní PC verze jich obsahovala až přespříliš. Tvůrci od té doby vydali hned několik updatů, avšak rychlost, s níž postupují při odstraňování hráči objevených nedostatků, zaostává za tím, na jaké další platformy hra vychází. Některé bugy jsou obzvláště nepříjemné. Například když nemůžete aktivovat během příběhového questu nějaký předmět, jelikož se ikonka s interakcí vůbec nezjeví. Vrcholem je však to, když některé questy není možné již v pozdější fázi hry splnit, na což vás hra pochopitelně neupozorní předem. Dle četných komentářů na internetu se tyto bugy neobjevují u všech hráčů a už vůbec ne pravidelně, a tak jsou spíše dílem náhodně vygenerované smůly než symptomem řemeslně nezvládnuté práce vývojářů. Ironií se jedna taková dosti nepříjemná chyba stala i autorovi této recenze, díky čemuž přišel o několik hodin hraní. V budoucnu se jistě podaří většinu těchto bugů odstranit, o čemž svědčí i stav, v jakém hra byla vydána na PC v roce 2018, a ve kterém je nyní vydávána i na obě konzole. Progres k lepšímu je zde patrný hned na první pohled. Přesto by měli případní zájemci o toto myší dobrodružství na obou konzolích vzít v potaz, že tu tento problém existuje.

Ghost of a Tale je kvalitně zpracované dobrodružství ze zvířecí říše. Roztomilý myšák Tilo zaujme a nepustí, dokud ze hry nevyždímáte poslední splnitelný úkol. Hra sází na krásnou grafiku, uvěřitelnost a vynikajícím způsobem uchopenou hratelnost s výrazným podílem RPG prvků. Ačkoli se jedná de facto o projekt jednoho jediného muže, měl tento pán dostatečně jasnou představu o své hře a zároveň odhodlání ji realizovat stůj co stůj. Skromnější prezentace a některé technické nedostatky sice Ghost of a Tale drží zpátky a znemožňují mu naplno rozvinout jeho velký potenciál, ale tohle je dobrodružství, které na této generaci konzolí ještě nebylo. Hra hází myší bobek na současný mainstream a vrací hráče do doby, kdy byly hry nejen krásné a dobře se hrály, ale dokázaly také vyprávět skromné, avšak zároveň silné příběhy. Ten o myším bardovi hledajícím svou osudovou lásku v surovém středověkém světě mezi ně bezesporu patří. Hru vřele doporučuji především fanouškům Myší hlídky, mezi které se i já hrdě hlásím. Začali jsme jedním myším moudrem, a tak bychom mohli skončit naopak jedním lidským pořekadlem. Kvalita totiž prý znamená dělat dobré věci i ve chvíli, kdy se nikdo nedívá. Během vývoje Ghost of Tale to měl Gallat na paměti, a tak konečný výsledek odpovídá titulu s nespornou kvalitou. Třikrát hurá pro nezávislé vývojáře i myší hrdiny.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (29)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Ona je to víceméně hra jednoho člověka a složili se na ní hráči. Takže neprošla ani větším testováním. Jak se prodávala není známo, ale jelikož to teď někdy vychází také na Switch, tak zřejmě docela dobře. Možná dvojka bude, ale to si počkáme ještě dlouho.

LGT

@Leon: Jop, ps4, jop, zkoušel. Já mám hodně atypický styl hraní, kdy před tím, než se vydám hlavní cestou prozkoumám všechno ostatní, tudíž jsem určitě byl častokrát dřív někde, kam jsem se měl podívat např. v rámci hlavního questu a tak. A tahle hra mi přijde, že na to absolutně není stavěná a je to taková tikající bomba, než se nějaký quest posere. Jako podruhé to od začátku hrát nehodlám, to fakt ne :) Ale třeba se někdy vzhledem ke konci dočkáme pokračování.

Leon
Leon #Verum Rex

@LGT: To je divné, já vím jen o jediném bugu v hlavních questech, a ten už může být odstraněný. Na čem to hraješ, na PS4? Zkoušel si ten quest nahrát udělat znova?

LGT

@Leon: Ee, nedostal sem jednu část oděvu v rámci dialogu s NPC, která byla nezbytná, abych si mohl popovídat se strakou a pokračovat v příběhu :) Plus se mi teda bugly questy se včelkama a pašerákama. Fakt škoda prostě :)

Leon
Leon #Verum Rex

@LGT: Počkej, to myslíš ten závěrečný quest? Ještě ho neopravili? Nám slibovali, že to spraví do několika dnů, proto jsem to také nezmiňoval v recenzi...

LGT
👍1

Moc milá a pěkná hra, bohužel šíleně zabugovaná. Nemožnost dokončení pár vedlejších questů, ok, dá se přežít... ale aby mi nešel kvůli bugu dokončit i hlavní příběh a musel to dokoukat na youtube, tak to je ultimátní shit. Škoda, úplně to zkazilo ten počáteční pozitivní zážitek.

Pan T
Pan T #Drifter
👍1

@Thing: Teď po době kdy už v tom mám větší progres, musím napsat že takové "přísnější" je to jen první hodiny, kdy má myšák malý level, a proto málo energie kdy nedokáže z každé šlamastiky utéct. Později se dá po všech čtyřech probíhat skoro dle libosti, a krysáci představují čím dál menší hrozbu. Taky si člověk otevře a objeví všemožné skryté cestičky a tajné dveře, kterými je pevnost doslova prošpikovaná, a tudíž je to všude kousek. Já už teď mám i krysí zbroj (dokonce upravenou na moji velikost), takže už se strážnýma místo útěku pokecám, nebo třeba zahraju kostky. :-)

Thing
Thing #Maiden Astraea
👍2

Tak jsem se nakonec nechal zlákat zdejší pochvalnou recenzí i některými příspěvky a dnes také ze store stáhl tohle nevšední dobrodružství. Sice jsem právě zhruba v polovině The Sinking City, ale čím dál víc jsem cítil, že si potřebuji dát od této hry menší oddych a naladit se alespoň na okamžik na jinou žánrovou vlnu a tak jsem sáhl po této zajímavě se tvářící gamese. Docela se na to těším, ale nevím jak přesně mojí maličkosti tenhle typ hry sedne. Snad už jen tedy doufat, že jsem neudělal neuváženou chybu a nepoběžím s pláčem zase rychle zpátky do "vlídné a hřejivé" náruče pana Lovecrafta. Řečnění už bylo dost, držte hlavnímu hrdinovy palečky, začínám.

Pan T
Pan T #Drifter
👍1

Tak mám v tom pár hodin (hra je aktuálně ve slevách), a moc mě to chytlo. Akorát musím potvrdit že to není nic pro horké hlavy. Sunu se tam metr po metru, nebo spíš (po přepočtu na myší míru) centimetr po centimetru, a mám skoro pocit že hraju Resident Evila. Docela se těším až zkompletuji krysí převlek, a budu se moci hýbat trochu svobodněji. Líbí se mi na tom ale ta "nepředžvýkanost", kdy si člověk musí dost pamatovat co kde bylo, a třeba takové drobnosti, že člověk musí každý druh jídla první sníst, aby se mu v menu vyplnil ukazatel kolik HP to léčí. :-)

Petr Polzer

No tak to pak jó...

Sheva
Sheva #PS5

O hre jsem zatim vubec neslysel, ale jak jsem ted cetl recenzi tak jsem dostal zajem, bohuzel na Xboxu zatim neni jak koukam a na PSko se mi to kupovat nechce 😏

Draken
👍1

Hra neobsahuje bohužel ani PL tit. pak aby měla české že

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Pokud vím, tak hra vycházela na PS4 i Xbox One souběžně 15. března.

SolidTrain16059
SolidTrain16059 #XSX/NSW/PS5

Na xbox to vychází někdy později? Na US storu už to je ale na českém ne.

We love PS5

Leon Ďakujem

Draken
👍6

Movie Movie _ Ty jsi takový skromný a citlivý človíček viď

manicek
👍4

Zase tady ten debil. Psal jsem že anglicky umím takže si nejdřív přečti než okomentuješ ty experte.

Leon
Leon #Verum Rex

Kachlo to pořád hraje, takže netuším, určitě to nebude teď o víkendu...

We love PS5

@Leon: Možem sa opýtať kedy bude recenzia Sekiro SDT bo všetko ostatné ide bokom keď má FS novú vec Ďakujem

Movie Movie
👎13
🤮1

Zase to breceni na absenci cestiny Jako narodil jsem se v CR a anglicky jsem se ucil normalne a kdyz nedavno prijela do firmy delegace z USA tak si mysleli, ze jsem rodily mluvci Takze anglicky se nauci kazdy, vse je o lenivosti. Tak dobre jako ja ji umet sice nebudete, ale na hry vam to stacit bude!

manicek
👍2
👎2

Mě štve ta čeština. Anglicky umím ale u těchto her už to prostě kazí ten zážitek. Určitě pořídím protože to zpracování se mi moc líbí ale až později.

LGT
👍2

Jako fanda Mysi hlidky jsem moooc rad, ze se tahle hra povedla. Instabuy :)

Leon
Leon #Verum Rex
👍3

Cobra: jo, digital byl očkávatelný, respektive tutovka, jelikož nesehnali vydavatele. Taková škoda. Přidat tam dabing a videa, byla by to dost možná i devítka. A ano, CZ titulky by tomu výrazně pomohly.

Cobra
👍1

Super recenze,na hru jsem byl zvědavý,viděl jsem to na pc a moc se mi to líbilo,akorát mě mrzí,že tohle bude asi jenom v digi formě a ne v krabičce

dopitapetr
👎3
👍2

Je to moc hezká hra ale strašně ukecaná. Bez cz si to člověk moc neuzije.

einfari
einfari #plejstejšn
👍3

Zrovinka se na tuhle indie záležitost chystám a popravdě jsem recenzi vůbec nečekal, takže díky za ní. Jsem zvědavý jestli mi můj kocour nebude skákat po obrazovce až se ponořím do myšákova dobrodružství.

Leon
Leon #Verum Rex

Vyšlo to už před týdnem, my měli kóda dokonce o pár dnů dříve.

godycz
godycz #katana-san
👍1

to uz jste to dohrali? sakra ja to jeste ani nezapnul...

PS3Fanboy
PS3Fanboy #Ni no kuni
👍2

Dobře napsaná recenze a nelze než souhlasit. Já bych dal 9/10. Je to hodně kvalitní a zábavná hra.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články