Konzolista.cz

Final Fantasy XII

recenzesobota 14. dubna 2012Leon
Hlavní obrázek článku: Final Fantasy XII
Když se Léta Páně 2002 po vydání Final Fantasy X v Evropě roznesly do všech herních luhů a hájů zmínky o další chystané Final Fantasy, tentokrát už s úctyhodným pořadovým číslem dvanáct, tak si jistě jen málokdo uměl představit, že se vývoj FF XII protáhne na neuvěřitelných 5 let, desítky milionů peněz prolítnou komínem ještě dříve, než se vůbec začne programovat, v čele vývojářského týmu dojde k výměně, vydání hry bude neustále oddalováno, a že hra vyjde téměř na samém sklonku éry PS 2. Ano, už to tak je. FF XII měla zcela jistě nesložitější vývoj v zdaleka nejsložitějších podmínkách, které žádný díl před tím a jistě už žádný díl poté nepotká. Když se FF XII po několika měsících od vydání v Japonsku objevila v únoru 2007 i u nás v Evropě, tak mnoho lidí bylo překvapeno, že se tak skutečně stalo. Jenže překvapení a radost z vydání velmi rychle u mnoha hráčů vystřídalo rozčarování, ale především nepochopení FF XII, které vedlo k jejímu brzkému odsouzení, jakož to ničitele tradic a ducha FF série. Nic naplat, že FF XII byla nejlepším RPG na minulou generaci konzolí, svůj kříž předsudků a povrchních hodnocení si musí nést dodnes. Jen málokterá hra měla a má tak naprosto rozdílné hodnocení, jako právě FF XII. Takže, kontroverzní recenze kontroverzní hry právě začíná...
Začněme netradičně příběhovou složkou, která především po smutném příběhu Tiduse a jeho přátel při cestě za zničením Sin ve FF X působila poněkud suše a nezajímavě, ale dává FF XII své nezaměnitelné téma. Tématem příběhu FF XII je především věc stará jako lidstvo samo, a to válka. Svět Ivalice pro někoho neznámý jistě nebude, neboť se v něm odehrává i slavný Final Fantasy Tactics na PS One z roku 1997 (známý spíše z remaku na PSP ve formě FFT: The War of the Lions). Příběh FF XII se však odehrává o nějaké to století dříve, než Válka lvů. Příběhová složka je sice oproštěna od klasických emocí a vyznívá tak trochu naprázdno, ale zároveň tvoří ucelený a realistický příběh, který jako by napsala historie sama. Ivalice je svět mnoha ras a národů, kde zrovna probíhá dlouhá a krutá válka mezi královstvím Rozzaria a Archadia. Mezi těmito královstvími leží i malá království Dalmasca a Nabudie. Princezna Dalmascy Aschelinda a princ Nabudie Rassler uzavírají sňatek a spojenectví, které je ale přerušeno invazí Archadie do Nabudie. Rassler odjíždí bojovat za své království, ale je v boji zabit a jeho armáda rozprášena. Archadia následně okupuje Nabudii i Dalmascu. Aschelinda proto utíká do vyhnanství a stává se členem odboje. Tím se zakrátko stane i mladík Vaan, který přišel ve válce o svého bratra, a jeho kamarádka Penelo. Do party se připlete ještě vzdušný pirát Balthier se svoji parťačkou Fran a bývalý kapitán armády Dalmascy Bash. Příběh FF XII je především o cestování po světě a seznamováním se z jeho historií a politickou situací a hledáním pomoci obnovy Dalmascy a poražení Archadie, která se snaží ovládnout celou Ivalice. Emoce se sice z příběhů vytrácí, ale prožitek zůstává. To je ten největší rozdíl oproti dřívejším dílům, protože se FF XII zaměřuje výhradně na dění v Ivalice a jeho problémy a ne na vnitřní konflikty a pocity hlavních hrdinů. Žádné složité a nečekané zvraty zde nečekají, ale to neznamená, že by se hráč nudil. Zvláště pokud si potrpí na dobrodružství ve stylu Star Wars nebo Lord of the Rings, z kterých si příběh FF XII také začerpal. Mluvit o grafické stránce je u FF poněkud zbytečné, protože každý díl se může pochlubit tou nejlepší prezentací, která mnohdy hraničí i s uměním. Je to jeden z hlavních znaků novodobých FF. Dvanáctý díl byl grafickou hodnotou na absolutním vrcholu a ždímal z PS 2 poslední nevyužitý výkon a bez problému se usadil na předních příčkách nejlépe vypadajících her na minulé generaci konzolí. Byl to tehdy zkrátka malý nex-gen, a to doslova. Hned úvodní několika minutové intro naznačilo, kterým směrem se bude FF XII po grafické stránce ubírat, a nastavilo takový standart a laťku, kterou až dokonce nesesadil žádný technický fail. Jak je u FF zvykem, tak hru provázelo několik desítek krásných FMV, které však byly velmi často krátké a některé trvaly i čtvrt minuty, což je trestuhodně málo. Při době příběhového hraní (80 hodin) bylo FMV přeci jen poněkud méně, než by se čekalo. Drtivá většina rozhovorů a příběhových složek se ovšem odehrávala v pěkných engine filmečcích, které byly skutečnou pastvou pro oči. Mimika a ztvárnění postav byly dokonalé a krásný "ušmudlaný" engine obličejů byl zase překvapivě živý a legrační. Změnou oproti dřívějším dílům tak bylo jen to, že prostředí už nebylo pre-render. Pravda, nějaké větší rozpohybování například vegetace na pláních by neuškodilo, ale vysoký technický standart prostředí byl vidět v každé lokaci. Design a architektura se náramně povedly a tvůrci se inspirovali tentokrát evropskými civilizacemi z dob starého Řecka, především civilizací Mykénskou. Jaký to rozdíl oproti asijské architektuře ve FF X. Různorodost prostředí slavila i zde úspěch, a tak se hráč mohl těšit na rozsáhlé pouštní pláně s oázami, jeskyně, doly, vzdušná města, prales, tundry, lesy, chrámy, bitevní vzdušné křižníky, hrobky starých králů, atd. FF XII obsahovala velký ohromný žijící svět, který si mohl hráč užít do sytosti, protože cestování po mapě se odehrávalo převážně cestováním po těchto lokacích, které byly tak velké a rozsáhlé, že se v nich dalo nejenom lehce ztratit, ale jejich projití zabralo celé hodiny. Šlo však využít služeb cestování skrze Teleport Crystal, který Vás přesunul do lokací s dalším krystalem, který ovšem předtím bylo nutné aktivovat, takže zase nebylo tak úplně možné odskočit si kam se Vám zachtělo. Cestovat po světě Ivalice se dalo i vznášedlem v rámci služeb cestovní kanceláře nebo v pozdější části hry osobním vznášedlem Stahl. Hráčská volnost byla značná, ale hráč ipřesto vždy věděl, kam má jít. Cílové oblasti bylo možné však dosáhnout i jinou cestou, než kterou si hráč myslel, že se může vydat. Už od začátku bylo možné vštěvovat i různé nepovinné lokace nebo si přes ně zkracovat cestu. Jednoduše řečeno: FF XII už nebyla tak přísně lineární, jako to mu bylo dříve. Po vzoru RPG na PC se dal klidně na několik hodin pustit příběhový postup ze zřetele a naopak se věnovat enormnímu množství nepovinných úkolů. Na výběr zde byl například lov monster. V každé putice jste si přečetli na vývěsce kdo lov zadal a když jste dotyčného člověka našli, dal Vám souřadnice, kde se potvorák nachází. Po jeho ulovení následovala odměna v podobě peněz a cenných předmětů. Stejně tak jste se mohli stát i členem klubu lovců vzácných monster, porážet nepovinné superbossáky (z nihž ten nejsilnější má dokonce 50 000 000 HP- slovy padesát milionů), plnit desítky jiných úkolů, atd. Takže k příběhové složce 80 hodin šlo snadno připočíst dalších 100 - 150 hodin kvalitní zábavy. FF XII byla na poměry FF o něco těžší, než jsou fanoušci zvyklí, bylo to především onou nelinearitou hry, kdy je skutečně možné se z prvních lokací na začátku hry dostat do lokací, na které si můžete troufnout až tak od poloviny hry. Krom toho po lokacích neběhají (ano, konec náhodným soubojům, ale o tom až za chvíli) jen monstra lehká, která rozpůlíte mečem raz dva, ale i monstra, která naopak rozpůlí Vás raz dva. Proto bylo vhodné dobře a často ukládat hru, protože i bossové měly tuhý kořínek. K ukládání hry se však vázala velká kritika - oprávněná - ukládací krystaly totiž byly v některých lokacích nesmyslně postavené, takže se stalo, že zeslabená parta vlétla na bosse za rohem, kterého hráč většinou vůbec nečekal. Projít pak znovu celou lokací bylo úmorné. Na mapě a v lokacích se ale nemuselo bojovat úplně s každým, protože ne všechny potvory s Vámi chtěly bojovat. Některé se jen líně potulovaly po pláních a nevšímaly si Vás. Tedy jen do té doby, dokud jste je nepraštili palcátem po hlavě. Tak a je tu ona Achillova pata FF XII kterou je real-time bojový systém. FF XII se vzdala zažitého, ale často i kritizovaného systému náhodných soubojů v dřívějších dílech. Své nepřátele jste už dopředu viděli a můhli se jim vyhnout. To platilo především o světové mapě, ale v dungeonech už to zas tak možné nebylo. Tam se naopak boji vyhnout až na vyjímky nedalo. Utéct z boje se sice podržením tlačítka L2 dalo, ale riskovali jste to, že dorážející nepřátelé Vás ze zadu skutečně dorazili, protože chvíli trvalo, než jste se jich zbavili. Naopak se dost často stávalo, že jste na sebe "nabalili" další nepřátele z lokace a už jste se jich nezbavili. Boje byly sice real-time, ale s malou dávkou strategie, protože boj šlo kdykoli libovolně zastavit najetím do bojového menu, takže byl dostatek času na chvíli zapřemýšlet jak vlastně dál. V boji bylo na výběr jako vždy z klasických položek typu útok, bílá/černá magie, Item, Esper nebo Quickening. Esper byla obdoba Summonů, kterého jste porazili, a který se k Vám přidal. Potom mohl v boji bojovat za Vás, zatímco postava, která ho vyvolala, ho mohla zásobovat podpůrnými kouzly nebo mu v boji pomoci. Quickening byl pak speciální útok, který se mohl kombinovat s ostatními postavami a řetězit do útoku, který nadělal pořádnou paseku. Vývoj postav byl pořád dílem LV systému, který zvyšoval postavě HP/MP a hlavně statusy. Inovací byl tak především Licence Board, který má podobu šachovnice, kde jsou dvě oblasti: ability a zbraně. Jde o to, že ke každému kouzlu nebo zbrani bylo nutné mít aktivované políčko s tímto atributem na šachovnici. Takže když jste měli například aktivováno kouzlo, ale toto kouzlo jste ještě fyzicky nevlastníli, tak nemáte nic. A platilo to i naopak, takže jestli jste měli nějakou silnou zbraň, ale neměli ji aktivovanou na šachovnici, tak jste jí nemohli použít. Na šachovnici byla ještě aktivace Esperů, Quickeningů, podpůrných statusů (např. HP + 500, zkracování doby vyvolávání magie, zrychlování turnů atd.). Druhou inovací byl Gambit System, který tvořil dvě položky: podnět a následek. Gambity se kupovaly nebo nacházely v truhlách, načež si hráč tvořil jejich kombinace podle sebe. Příklad: Nastavíte si jako podnět "HP<70%" a jako následek "Cure" a co se nestane? Postava si následně v boji automaticky při snížení HP pod 70% sama doplní kouzlem Cure život. Takto šlo snadno nastavit Gambity takovým způsobem a stylem, že boje byly rázem o mnoho lehčí a snesitelnější. Geniální? Rozhodně! FF XII se opět pyšnil orchestrálním soundtrackem, který tentokrát zabral dokonce celá 4 CD. Když v roce 2004 opuštěl hudební génius Nobue Uematsu Squre - Enix, tak se mnoho fanoušku zcela oprávněně obávalo, nakolik jeho odchodem utrpí hudební kvalita právě FF XII, protože Uematsu byl se sérií spojen již od prvního dílu. Tvůrcem téměř celého soundtracku se stal Hitoshi Sakimoto, který se zcela záměrně chtěl od svého předchůdce odlišit a nejít v jeho stopách. Stvořil svůj osobitý soundtrack, který se podobá mnohem více americkým filmovým skladbám. Hudební doprovod FF XII byl tak mnohem více o monumentálnosti, než o truchlivosti, jako u dřívějších dílů. V některých lokacích působila hudba sice poněkud nudně a uvrzaně, i když tohle je spíše na osobním vkusu hráče samotného, ale nic to nemění na tom, že se hudba nesla po celou dobu hry na vysoké vlně. FF XII si tak udržuje velký standart a na poměry FF si celý soundtrack vedl zdatně. Dabing byl profesionální a už se nikde nestalo, že by se anglický dabing neshodl s japonskou mimikou postav, jak tomu bylo často ve FF X. Navíc dabéři byli ke každé postavě přiděleni vkusně a žádný z hlasů Vám netrhal uši a nenavozoval nutkání mučit postavy, jak je z mnoha nepovedených anglických dabingů JRPG dost časté. FF XII není hrou dokonalou, má své chyby, které někdy dokážou pořádně znepříjemnit hraní, ale to nemůže změnit konečné hodnocení, které musí přihlédnout k tomu, že je FF XII nejen nejlepší RPG na PS2 a prezentací také jednou z předních her na minulý PlayStation, ale dokázala především žánr RPG posunout dále a ukázat mu možnou cestu vpřed. A takových her, které přetvoří samu sebe a svůj žánr, skutečně mnoho není. Proto si FF XII zcela jistě zaslouží nejvyšší možné hodnocení, a to i přesto, že to někteří budou považovat za nepřijatelné, jelikož FF XII výrazně vybočuje z řady FF a ostatních JRPG.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (34)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Tragéd

@A2: hele normálně jsem zvědavý jestli se u 17 dílu vrátí ke kořenům, byl bych za to i rád ,nemyslím tím náhodné souboje ale tahové .

Kainé
Kainé #A2
👍1

@Tragéd: ale XVI je semi open-world jako např. Dragon Age, XV je pak open-world, po zvratu je to pak už lineární hra, ovšem ty lokace v rámci vlaku měly být všechny explorované, takže ji můžeme nazvat i hru nedokončenou.

Já osobně mám slabost pro semi open-world hry, takže menší lokace a cestovaní po mapě beru vždy jako plus.

Tragéd

@A2: hele i mě patnáctka bavila více než šestnáctý díl ale i ten svět na mě působil více propojený než v šestnáctém dílů, člověk si řekne že na ps5 nebude na mapě tolik načítacích obrazovek a ono ejhle jsou tam na každém kroku a hudba byla velice dobrá ale kolikrát nesedla k danému momentu.

Kainé
Kainé #A2

@Leon: já mám tedy FF XVI taky někde mezi 7 a 8, ale to je pořád velice dobrá známka. Alespoň v mé rovině. Co by za to v mém konbooku dal God of War či Bioshock: Infinite :D.

Ze začátku jsem měl názor podobný tvému, že je škoda, že eliminovali RPG prvek a přešli čistě na akční hru, ale postupem času mě to rozmrzení přešlo a hlavně na Final Fantasy obtížnost mě ten hack and slash combat začal opravdu bavit, v době kdy hack and slash je na ústupu, to byla příjemná změna, samozřejmě až po zapuzení mého druhého já, které tvrdí, že FF by mělo být čistě JRPG a ještě tahovka. Když už jsem u toho RPG prvku, tak ani moje oblíbená patnáctka neměla nějak extra hluboký RPG element a asi bychom ji stěží mohli nazvat čistě RPG hrou. Jinak v mnoha dalších aspektech je to čisté FF. Hudba, velkolepost, sympatické postavy, občasné over the top momenty, kontroverze, filozofické otázky, příběh.

Final Fantasy série je košatá série, která obsahuje x her různých žánrů a takhle chci chápat XVI, navíc tento krok čistě k akční hře byl důležitý i k tomu, aby se mohli u XVII vrátit ke kořenům. Všichni milujeme přece návraty, ne? :D

Tragéd

@Leon: hele pro mě osobně 16 díl drží nad vodou příběh a zápletka , vedlejší questy mě přišli odfláklé a soubojový systém to je kapitola sama o sobě kdyby aspoň ten nějakým stylem fungoval ale ani to ne,stager systém u bossů byla hrůza ale i tak bych dal sedm bodů z deseti . Do RPG žánru tenhle díl už vůbec nezapadl spíš se chtěli přiblížit ke stylu god of war ,a máš pravdu tak rok zpátky jsem hrál 12 díl a užil jsem si ho neskutečně možná více než před šestnácti lety 😀 ale těžko říct jestli je to tou hrou a nebo nostalgií.

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

@Tragéd: No, nadšené recenze...kdybych býval recenzoval FF XVI já a ne Kachlo, tak jsem dal 7, při lepším rozpoložení 8. Zastávám názor, že FF XVI je spolu s FF II nejhorším dílem celé série. Herní mechaniky fungují, ale stagger element je už neuvěřitelně únavný a repetivní, od FF XIII ho neustále recyklují a tím postupně i s posunem k větší akční hratelnosti devalvují hratelnost v hlavní sérii. Nejhorší věc, která mně zklamala u FF XVI nejvíce, je skutečnost, že už to ani nebylo klasické RPG, natož JRPG. A co bylo vůbec nejhorší! Ani se to nesnažili tajit. Příběh, postavy a hudba byly ovšem velmi dobré. Prostě fajn hra, ale jako nějaký reprezentativní vzorek či zástupce FF série a RPG/JRPG bych to nedoporučil ani omylem.

FF XII už také moc klasickým JRPG nebyla a sérii hodně změnila, ale tam vše fungovalo a audio-vizuálem to byl jeden ze stropů šesté konzolové generace. Mělo to i autentický soubojový systém spojený s Gambity, prostě velká inovace, úspěšný pokus změnit zastaralá pravidla série/žánru. Něco podobného jsme viděli naposledy u FF XIII v roce 2009. Od té doby nic. Nevím, zdali bych dnes s odstupem let označil FF XII za nadčasovou, za vynikající titul bez problému hratelný i dnes bezesporu ano. Třeba Zodiac Age ukázal před lety, že FF XII může dokonce dnešní žánr zajímavě oživit a člověk se k tomu po letech s chutí vrátil a jen kroutil hlavou, jak to mohli onehdy v roce 2006 dokázat s hardwarem z roku 2000.

Tragéd
❤️1

Tak po včerejším dohrání 16 dílu a zároveň zklamáním nad nadšenými recenzemi na mě působí že dvanáctý díl byl poslední dobré final fantasy a od té doby se ta série hledá kudy se vydat. A čas ukázal jaká byla dvanáctka nadčasová .

IvanLanicek
IvanLanicek #IvanPlajer

Souhlasím s autorem,pro mne asi nejlepší hra cojsem hrál..Mám ji stále v poličce..Nezapomenutelný finální souboj[s5]..Mimochodem doporučuji Vagrant Story na PS one...

Deshien

Jde to kdyz se chce ... Kouknete na Xenoblade.. myslite ze tohle studio melo nejak extra velke finance???? kdyby to zaplatil SE na enginu FF13 tak bych si asi nac........ do bot a SE by melo pecku na jakou se nezapomina... dnesni SE ale nema uz nikoho,nema vizi a pomalu uz nebude mit ani prachy... vsechno si proflakaly protze to vedou lide kteri nerozumi hram a nevi co znamena slovo prestiz.... Velka jmena lakaji a oni si jich nevazily.Kdyz mate velke znacky muzete rejzovat na reklame,predmetech soskach serialech na cemkoliv... Jenze oni si blahove myslely ze kdyz budou setrit na hre tak fandove budou stale donekonecna kupovat jejich zbozi.Ne nebudou.Ano kdyby se drzely tradic a hlavne Kvalit ktere mely tak by nemohly vydelavat takove penize na hre protoze toliko hracu dneska uz neni ale porad by se jim zvysovala prestiz a lide by SE mely porad za Top firmu a kupovaly by jim zase jine kraviny... Kazda firma musi mit neco cim se predstavuje svetu a pak ten balast kolem

godycz
godycz #katana-san
👎1

@ erik: cim dele bude remake sedmicky trvat, tim ho min prodaji. nova generace neoceni, stara odrusta, umira, chudne a nebo nema cas na hrani - drti ji ekonomicky terror.

za 10 let na to budu dlabat i ja. ted bych do toho jeste sel, mam cas, prachy i chut.

stejne mam pocit, ze uz to asi nedopadne. a versus ? na ten jim dlabu. chapu ze cekani je jedna z soucasti marketingu, ale tohle je vazne spise onanie. a buhvi zda prijde orgasmus. aby to nebyl jen takovej povadlej plivanec :(

Erik 666

No je to vec nazoru,mne se treba libila vic desitka,jinak stim versus si davaj pekne nacas,no je to logicke,jestli to bude propadak,tak uz jim nepomuze ani remake sedmicky...

Marv8
Marv8 #Assassin

Parádna recka.S tou hrou si pamätám pár super chvíľ.S hodnotením asi veľmi nesuhlasim,na PS2 si pamatam aj lepšie JRPG ale neberem vam to [s6] Každopádne trh potrebuje podobnu RPG jak soľ,Xenoblade ten trh nezachrani.

blau himmel

to Deshien - diky , takze Yasumi Matsuno - zrejme ten pan ve strednich letech a svetle kosili,, preju mu jeste hodne dobre prace a taky humoru , neb toho asi v SE moc nezazil.

link

MartinCZ80

Ha a co geniální FF 13-2 to je přece takovej hit že ho nechtěly ani pořádně kupovat v japonsku a že je to země FF milovaná [s1] asi už jim naně došly nápady jo a jsem zvědavej na ten versus teda jestli ho někdy dokončej a vydaj byl bych nerad aby dopadl jako slavnej atomovej hrdina Duke tak dlouho se mi nato teda čekat nechce [s15]

Deshien

2Blau:autor je pevne svazan s Ivalicii takze vsechny hry vcetne Vagrant story a FFXII jsou z jeho pera.. Take snad vsechny predchudce Ogre her......

Jak je ale zvykem i on opustil Squaresoft a sel za lepsim do Level 5 .Momentalne dela se Sudou na komedialnim rpg pro 3DS link

RadarKKK

Pro me nejlepsi rpg na ps 2 porad nemuzu vygumovat z hlavy 6 hodinovej souboj s yiazmatem

Beny
Beny #Blood 1

Zatim posledni dobrej Final Fantasy. Trinacka zklamala na plnej care tak uvidime co predvede versus.

blau himmel

kdyz jsem to hral poprve , bylo to zklamani, ale posleze dokoncil asi 4x , dneska to vidim podobne jako autor recenze. Remake v HD je bohuzel nemozny, tohle PS3 zrejme proste nezvladne ( ani nahodou.) Ovsem po 12 hrat 13 to bylo jako rana do hlavy s celozivotnimi nasledky.

12 je naprosto ve vsech smerech o nekolik trid lepsi. A soubojovy system, vylepsovani postavy - jak autor pise - proste genialni.

Jak nakonec dopadl skutecny autor, ( ktery predtim udelal na ps one taky skvelou vec - vagrant story ? jestli ho potom jeste k necemu pustili.

godycz
godycz #katana-san
👎1

Presvedcilii jste me. :)

Beru zpet, ze jste zamilovany do FF :)

Moje trojka na PS2 : SH2, DW8, FF12 a taky jsem hrozne ujel na Rogue Galaxy.....

link

VulcanR
VulcanR #Trogári

Najlepsi diel serie a jedno z naj JRPG celkovo, dabing, hratelnost, design, hudba, pribeh, vsetko bolo dokonale. [s7][s7][s7] Nasledovane Shadow Hearts 2 a Dragon Quest VIII vrchol zanru na ps2.

MartinCZ80

Je to možné je to už celkem dlouho co jsem to četl

Sakra já mám ale někdy chut si zase koupit ps2ku abych si porádně zahrál to co vychází na ps3 a xko je spíš bída ale to je jenom muj názor já jim kašlu na čim dál hesčí grafiku nedávno jsem hrál na xku SEGA Mega Drive Ultimate Collection a jak jsem si parádně zahrál kam se na některé hry z 90let hrabou ty současné [s16] poslední dobou to je všechno jako přes kopírák žádná pořádná inovace

Deshien

To se ti zdalo Martine ,,, cetl jsi spatne nebude to remake ale remaster do HD

MartinCZ80

No pokut se nepletu tak HD port FFX nebude zrušiliho bude to klasická verze takže máme smulu ale už bohužel nevím kde jsem to četl

Deshien

2Gody:hral jsem pres 90% rpg na ps2 neuniklo mi temer nic a FF12 cni na vrcholu RPG

JRPG alias FF hry jsou trochu jine... proto jsem psal ze FF12 je nejlepsi RPG ne FF

Nejlepsi JRPG jsou xenosaga,FF10,Shadow hearts.Dragon Quest 8 a treba taky skvele Legend of legaia nebo Baten Kaitos s Arcadii na GC

Kotaku

FF12 je lepsia ako FF13. Uz len to porovnanie pre 12ku nie je lichotive..

godycz
godycz #katana-san
👎1

Ja VAs tady nechapu. To jste vazne hrali na ps 2 jen FF ?

FFXII rozhodne NENI nej jrpg na ps2. Dragon Quest 8 byl urcite lepsi.

Ale vzdyt PS2 mela takovej erpegecek !

Copak jste nehrali Shadow Hearts ? Dvojka je preci daleko ale daleko pred dvanactkou.

Nehrali jste grandie, star oceany, suikodeny ci Arcy ? Nerikam ze jsou lepsi, ale kdo je tady kdy zminil :(

Neni to tak dlouho ce se tady psalo o hd portu FFX. A tam to bylo podobne.

Deshien

Kral RPG her na ps2.... Mozna to neni nejlepsi FF ale urcite je to nejlepsi rpg hra na konzole minule generace.... Kdyby ale vysel ve stejnou dobu i Xenoblade nevim nevim jak by to dopadlo

poutnik36
poutnik36 #hádankář

Nejlepší hra, co jsem na PS2 hrál. Tak dlouho jako u FF XII jsem nevydržel snad u žádného RPG. [s14]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Lamps Hratelnost je podobná, ale Xenoblade je po všech stránkách mnohonásobně lepší.

Jinak pěkná recenze, ale s těmi superlativy bych to zas nepřeháněl. 'Nejlepší RPG minulé generace' je dosti subjektivní pojem.

StefiCZ
StefiCZ #pls no
👎1

Lamps: Zdání zase tak neklame, pro mně je XenoBlade taková dokonalejší verze FF XII [s11]