FIFA 11

recenze  16
Martin Šmíd, 12. 10. 2010 0:04
Rok nám opět krásně utekl a máme tu novou fotbalovou sezónu, se kterou přichází každým rokem i fotbalová hra FIFA od EA Sports. V posledních letech FIFA jasně dominovala a porážela svého konkurenta od Konami. Tento rok chce Konami trůn fotbalových her zpět, takže EA musela ukázat všechny své karty, které ve výsledku přinesly opravdové monstrum, splněný sen každého fanouška tohoto sportu. Jestli je FIFA 11 lepší, jak nový PES, to v tuto dobu nevíme, ale ono je to ostatně jedno. Jedno je ale jisté. FIFA 11 je nejlepší fotbalovou hrou, jakou jsme tu za ty roky videoherní historie měli.

Jako každý rok, i letos se určitě ptáte, jestli nová FIFA přináší dostatek změn, abyste museli rozbít prasátko a zaběhnout do obchodu nebo vyťukat v internetovém prohlížeči svůj oblíbený e-shop. Odpověď je velmi jednoduchá. FIFA 11 opravdu nabízí spoustu změn a novinek, ať už v samotné hratelnosti nebo v nových herních režimech. Nejlepší bude, když se nejprve podíváme na hřiště, kde nějaké ty novinky očekává každý jako první. Asi největší novinkou v tomto ročníku je systém pojmenovaný Personality+. Tento systém dává každému hráči vlastní sadu několika atributů, které jsou odrazem jeho skutečného protějšku z uběhlé sezóny. Vezměme si třeba Didiera Drogbu z Chelsea. Ten je díky Personality+ velmi silný na míči a v osobních soubojích, dokáže míč vybojovat a v pokutovém území se cítí jako ryba ve vodě. Rovněž má velmi dobré trestné kopy. Vše je tak podle skutečnosti. Hráči v záloze, jako je Lampard z Chelsea, Kaká z Realu Madrid nebo Andrés Iniesta z Barcelony umí vymyslet nějakou tu rychlou a překvapivou nahrávku, ze které poté útočník má velkou šanci skórovat. Sami si ale také rádi zastřílí, když je příležitost. Pozadu pak nezůstávají pochopitelně ani obránci, ale také gólmani, u kterých jsme si všimli i vylepšenou AI. Během několika desítek her, ať už offline (nejtěžší obtížnost) nebo online, se nám nestalo, že by pustili nějaký laciný gól nebo udělali nějakou strašidelnou chybu, jako Green v Africe.

Další velkou novinkou ročníku s číslovkou 11 je Pro Passing. Jde o úplně nový systém přihrávek. Pokud jste byli z minulého ročníku zvyklí, že stačí jednoduše zmáčknout tlačítko pro přihrávku, tak nyní na tohle zapomeňte. Nyní už musíte dbát i na rychlost přihrávky, její správné načasování a přesnost. Z počátku jsme měli z tohoto systému celkem rozporuplný pocit, spoustu přihrávek jsme kazili, ale po několika hrách jsme si Pro Passing oblíbili, hlavně kvůli jeho nepředvídatelnosti. Sice po nějakém tom čase už zjistíte, jak ideálně přihrát nebo jak do přihrávky dát nějakou tu nečekanou faleš, ale pořád se najde během zápasu několik přihrávek, které skončí na kopačkách soupeře nebo v autu. Ostatně, jako ve skutečném televizním zápase. Když už jsme u toho televizního zápasu, tak vývojáři přidali do hry několik novinek, aby se mu hodně blížil. Na obrazovce si tak můžete všímat nejrůznějších statistik, jako je počet rohů, šancí na vstřelení gólu nebo u některých hráčů je ukázáno, kolik naběhali a jak úspěšní jsou v přihrávkách. Ze hry 2010 FIFA World Cup pak zůstala i konečná statistika jednotlivých hráčů, včetně vyhlášení toho úplně nejlepšího. Novinkou po skončení zápasu je pak to, že největší okamžiky zápasu si můžete znovu přehrát zvlášť. Jde tak především o góly, ale i zákroky brankařů nebo spálené šance.

Během samotné hry si můžete všimnout i několik dalších novinek, jako je třeba konečně dotažená tabulka střídání, když se mění hráči v jeden okamžik na obou stranách, ale my se nyní přesuneme do menu, které je po vzoru nového NHL kompletně předěláno. Je daleko jednodušší, jak v minulém ročníku, ale hlavně v něm nalezneme několik novinek, které určitě potěší. Jako první je tu novinka v podobě Be a Pro: Brankář. V tomto režimu se postavíte za vybraného brankáře mezi tyče, takže konečně poznáte, jaké je to být tou úplně poslední záchranou. Že to zase taková hračka není, to během několika zápasů poznáte. Celkově je tento režim povedený a jde o dobré oživení, když už nejste tím, kdo góly dává, ale jste ten, kdo jim má zabraňovat. Menší vadou na kráse v tomto režimu může být umělá inteligence hráčů na hřišti. Občas se mi stalo, že se ke mně míč dostal za poločas jen jednou dvakrát, jinak jsem jen znuděně díval na své spoluhráče. Pod palbou tak rozhodně nebudete. Alespoň ale poznáte, že i ten Péťa Čechů musí být neustále ve střehu a chytit ty dvě tři střely, které na něj za zápas jdou.

Další režim, který musíme vypíchnout, je zbrusu nová kariéra, ve které se můžete stát hráčem fotbalového klubu, ale také trenérem nebo hrajícím trenérem. Za hráče máte možnost prožít patnáct sezón, během nich se můžete vypracovat do nějakého toho velkoklubu, jakým je Real Madrid, Manchester United, Barcelona, Arsenal nebo Chelsea. Po patnácti letech vaše fotbalová kariéra nekončí, protože se můžete stát trenérem. Pak jde vaše křivka úspěchu stejně nahoru nebo dolu, jako u hráče. Nový režim kariéry je velmi zajímavý a přináší několik neotřelých nápadů. Rozhodně je krokem vpřed. Ostatní herní režimy už nemusíme zkušeným fanouškům série představovat. Znáte je z předchozích ročníků. Trošinku zklamáním je nepřítomnost režimu Ultimate Team. EA ovšem slibuje, že už v listopadu bude dostupný zdarma. Co nám ale udělalo radost, je přítomnost ruské ligy, která se u nás stává čím dál více populárnější. Dále ve hře naleznete další nové ligy, ale trošinku zamrzí, že ta slovenská tam stále není. Třeba příště.

K sérii FIFA neodmyslitelně patří online režim, který je zde víceméně stejný, jako v minulém ročníku. Opět tu máte rychlé vyhledávání, hru 1 vs 1, týmovou hru nebo nejrůznější ligy. Vše je tak při starém. Pochválit musíme vývojáře za novinku v podobě tabule v pozadí, která ukazuje úspěchy přátel. Dozvíte se na ní třeba, kdo dal nejrychlejší gól nebo gól z největší dálky. Mě se podařil dát třeba gól ze 20 ti metrů. Novinkou v online režimu má být poté položka FIFA International Word Cup, která je ale zatím nepřístupná. Opět se bude jednat o velký turnaj EA, přičemž vítěz si zahraje o hodnotné ceny v jednom evropském velkoměstě. Na podrobnosti ale musíme počkat. Během hraní online zápasu jsme nezaznamenali žádné větší problémy. Lagy, výpadky serveru nebo něco podobného nepřišlo ani jednou.

Ať už jsou všechny změny v hratelnosti sebelepší, jedna novinka letošního ročníku vyčnívá nad ostatními. Tou je Creation Centre. Jedná se o jednoduchý nástroj na webových stránkách EA, přes který si můžete vytvořit fotbalistu nebo fotbalový tým. Svůj výtvor poté můžete nahrát jednoduše do hry. S takto vytvořeným fotbalistou nebo klubem jde hrát v režimech Be A Pro, Turnaji, exhibici a nebodovaném online zápasu. Vytvoření hráče nebo týmu je velmi jednoduché. Stačí najet na stránku http://www.ea.com/uk/football/ , kde se přihlásíte přes svůj EA účet (na účtu nezapomeňte vyplnit svoje PSN nebo Xbox Live jméno). Poté přes jednotlivé položky si vytvoříte fotbalistu v editoru, který je podobný třeba sérii Sims. Když máte svůj výtvor hotov a uložen, stačí zajít na své konzoli do položky Moje FIFA 11 – Centrum tvorby. Zde se vám vaše výtvory ukážou a můžete si je jednoduše stáhnout do své konzole. Pokud si nechcete vytvářet žádného fotbalistu nebo tým, můžete si stáhnout spoustu výtvorů od ostatních hráčů. Chcete hrát za Real Madrid v letech 2002-2003? Žádný problém, stáhnete si vytvořený tým jiného hráče. Už nyní se na stránkách EA nachází tisíce vytvořených fotbalistů a týmů. Stačí si jen vybrat. Creation Centre tak dává hře FIFA úplně nový rozměr, co se týče komunitních možností a dá se považovat za jednu z největších novinek letošního ročníku.

Další novinkou, která nesouvisí se samotným hraním, ale s nastavením a ostatními možnostmi, je možnost nahrát si vlastní hudbu do zápasu, pokřiky, skandování nebo hymnu klubu. Opět velmi jednoduchá obsluha, kdy stačí na pevný disk konzole nahrát nějaké ty mp3 soubory, které poté vyberete a přiřadíte k několika z nabízených možností. Není nic lepšího, než když vám po zápase Chelsea vs. Manchester United začne hrát hymna blues. Fantazie. Z minulého ročníku se poté vrátilo nahrávání záznamů na stránku EA, kam můžete uploadovat třeba své góly nebo zajímavé akce. Nově můžete záznamy ukládat i na PS3 a ukazovat je svým kamarádům. Díky tomu můžete zjišťovat v online hrách, jaké taktiky používá soupeř a příště na něj tak vyzrát o něco lépe.

Před rokem jsme u recenze psali, že se grafická stránka hry od posledně moc nezměnila. To musíme napsat i nyní, protože změn je na samotné grafické prezentaci opravdu minimum. Snad jen ty obličeje hráčů jsou o něco hezčí a propracovanější, jinak si moc dalších změn nevšimnete. Co vývojáři nepřidali ke grafice, to přidali k novým animacím virtuálním fotbalistům. Už na první pohled jsou patrné nové pohyby a jemnější animace. Co se týče hudební a zvukové stránky, tak tady se moc v základu nezměnilo. O možnosti nahrát si vlastní hudbu a zvuky jsme psali výše. Už třetím rokem přichází na konzole FIFA s českým dabingem, o který se stará duo Jaromír Bosák a Petr Svěcený. Na úvod dodáme, že ani po nastavení češtiny při zapínání hry se vám dabing automaticky nezapne. To nás docela překvapilo. Zapnout si ho musí každý sám v nastavení hry, které jsme hledali asi 10 minut. Zbytečná komplikace. Po jeho zapnutí zjistíte, že se od minula moc nezměnilo. Jsou tu sice nové hlášky, ale to je tak vše. Pořád je to onen klasický výkon od komentátorského dua. Dabing tak určitě nezklame, ale asi ani moc nenadchne. Navíc i v novém ročníku v něm najdete několik nepřesností.

FIFA 11 je do nejmenších detailů vypiplaná fotbalová extáze, která se bude líbit všem. Přináší nejen všechny režimy a módy z předchozích ročníků, spoustu nových změn, ale i kupu dalších novinek, nad kterými zůstanete stát s otevřenými ústy. Už před rokem jsme tvrdili, že si nedokážeme představit lepší fotbalovou hru. EA nám letos onu lepší hru předvedla. Stejně jako loni se i letos musíme opakovat. Nedokážeme si přestavit lepší fotbalovou hru, než je FIFA 11. Už se těšíme, až se tu za rok sejdeme nad hrou FIFA 12.

FIFA 11

ps3x360wiipspdsps2
Electronic Arts / EA Sports, EA Sports