F1 2018

Martin Šmíd, 3. 9. 2018 21:50
Když Codemaster před několika lety získal oficiální licenci na závody F1, v prvních několika ročnících to docela skřípalo, což nakonec vyústilo v nepříliš úspěšný a průměrně hodnocený ročník 2015. Následně si ale vývojáři sedli a začali na veškerou kritiku reagovat, přičemž poslední dva roky jsme se dočkali velmi kvalitních závodních her, které konečně začaly dělat fanouškům radost. Jak na tom je nový ročník a jestli jde o triumfální návrat krále, vám prozradím hned o pár řádek níže.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Když vyšla v minulém roce závodní hra F1 2017, chválil jsem ji za spoustu zajímavých novinek a dotažení všech herních prvků prakticky k dokonalosti. Najednou jsme tu totiž měli závodní hru, která sice stavěla na oficiální licenci, ale nabídla i tolik potřebnou kvalitu a velkou hloubku pro každého fanouška. I proto jsem byl zvědav, jak si s vysoce posazenou laťkou poradí vývojáři z Codemasters s novým ročníkem, který se v těchto dnech dostává na pulty obchodů. Popravdě jsem před vydáním nesledoval prohlášení vývojářů, kterých ostatně tentokrát moc nebylo. Možná i o to více jsem překvapen výsledným produktem, jenž staví pochopitelně na předchozím velmi úspěšném ročníku, navíc ho dále posouvá oním správným směrem. Novinek je navíc dostatek, aby nalákal k nákupu fanoušky, kteří vlastní předchozí díl. Asi můžu rovnou už takto na začátku říci, že se zatím jedná o nejpovedenější F1 hru, jakou Codemasters vytvořil. Jsem rád, že se vývojáři nespokojili s kladným příjetím posledních dvou dílů a jsou ochotni vše dále vylepšovat i díky těsné spolupráci s vlastníkem licence.

F1 2018 mnozí označují za simulátor, kterým pochopitelně je, ale už předchozí ročníky byly určené i pro sváteční hráče. A platí to pořád. Ze simulátoru tak lehce můžete udělat daleko arkádovější závodění, pokud se nechcete s hrou prát a chcete si jen tak zajezdit po perném dni v práci. Je jen na vás, jak si pohrajete s nastavením a  na jaké závodění máte chuť. Chápu ale, že pořád jde hlavně o simulaci, která zajímá nejvíce fanoušků, a tady hra doznala určitě mnoho změn k lepšímu, hlavně u chování samotného monopostu a většího důrazu na samotné pneumatiky a zakomponování technologie ERS, která sama o sobě přináší do závodění velkou novinku.

Na čem ale mohli vývojáři ještě trochu zapracovat, je systém penalizací, který stále není ideální a chová se občas dost zvláštně a nevypočítavě. Kolikrát vyjedete trochu z trati a jste hned penalizováni, zatímco agresivní najetí do protivníka a jeho zdemolování vám projde a nikoho prakticky nezajímá. Když už jsem u demolice protivníka, tak i samotný model poškození by potřeboval upravit, či spíše rovnou celý překopat. Každopádně v tomto odstavci jsem zmínil asi jediné dvě kaňky, které hra má, protože jinak jsem si závodění maximálně užíval.

Protože F1 2018 využívá oficiální licenci, je logické, že vychází z nového ročníku, takže ve hře naleznete všechny monoposty, jezdce i tratě, díky čemuž hra obsahuje i několik nových tratí, jako tu francouzskou Paula Ricarda, která se jezdila až do roku 1990, nebo německý Hockenheimring. Součástí hry jsou opět i historické vozy. Od minulého ročníku se jejich počet rozrostl o rovných osm kousků ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, přičemž je skvělé si v nich zajezdit, zvláště, když se svými jízdními vlastnostmi značně liší od moderních monopostů. Pravda, ozvučení těchto strojů mnohdy neodpovídá reálné předloze, protože vývojáři neměli dost podkladů, ale i tak je tu vidět jasný posun k lepšímu oproti předchozímu ročníku.

Tím nejzajímavějším a pochopitelně i největším režimem je samotná Kariéra. Byly doby, kdy ji F1 hry neobsahovaly, ale vývojáři z Codemasters si sami uvědomili, že to byla obrovská chyba. Už v minulém roce jsme tu proto měli přímo parádní kariéru trvající klidně i deset ročníků, během nichž jste nejen závodili během klasických víkendů - tréninky, kvalifikace a následně samotná Velká cena, ale museli se starat i o vývoj samotného vozu a dalších věcí, abyste byli neustále konkurenceschopnější. Najednou jsme tu měli kariéru i s jakýmisi RPG prvky, která fungovala naprosto skvěle a byla radost v ní trávit večery. F1 2018 samozřejmě z předchozího ročníku hodně vychází, jen se zpřehlednil interface, možnost dohadovat se o smlouvě během sezóny a také se přidala novinka v podobě rozhovorů. V nich odpovídáte na otázky zvídavé reportérce, přičemž vaše odpovědi se následně promítají do vztahu s domovským týmem. Můžete být šoumenem a spíše to svému týmu nandat a utahovat si z něj, nebo být profesionálem a podle toho odpovídat, díky čemuž bude tým rychlejší ve výrobě různých upgradů. Jde o docela zajímavou novinku, s níž mám ale jeden problém. Po nějakém čase se otázky dost opakují a trochu se tato obohacující novinka přejí, a možná i proto je škoda, že nejde přeskočit. Jinak ale ke kariéře nemám výtky. Funguje skvěle a je opět maximálně zábavná, takže ani nemám za zlé vývojářům, že se nepustili do velkých změn. Nebylo to třeba.

Co dopomáhá určitě výbornému hernímu zážitku, je umělá inteligence protivníků na trati. Ti vás sami nutí zajet trať co možná nejlépe a už na střední obtížnost musíte jet na pokraji svých možností. Navíc se umělá inteligence nechová jen strojově, ale jede správně agresivně, občas i překvapí, kdy chce zaútočit na lepší flek v závodě. Už u minulého ročníku jsem si nemohl na umělou inteligenci stěžovat a nyní vše vývojáři ještě více dotáhli a zlepšili.

Kromě kariéry tu pak naleznete i další klasické režimy, v nichž se dá rovněž velmi dobře zabavit. Mezi nimiž jsou nejen časovky nebo rychlé závody, ale také online eventy nebo speciální offline mezinárodní eventy, které slouží jako rozptýlení v kariéře, ale můžete si je zajet a splnit i samostatně. V nich vás čeká projíždění checkpointů, případně jiné plnění zadaných úkolů. Je pochopitelně možnost rozjet i šampionát bez omáčky kolem, která je v Kariéře. Vývojáři tedy připravili velmi solidní nášup, u něhož se budete dobře bavit.

Pro jednoho hráče hra nabízí opět bohatý obsah, který sám o sobě vydrží na klidně celou další sezónu, zvláště díky propracované kariéře. Hra má ovšem co nabídnout i hráčům se soutěživým duchem, kteří se rádi srovnávají s ostatními, protože je opět zařazen i docela kvalitní online multiplayer pro 20 hráčů. V něm můžete jezdit klasické nehodnocené závody s vlastními pravidly, případně se účastnit hodnocených závodů, kde se postupně můžete stát opravdu velmi dobrým jezdcem. V tomto režimu vás hra přiděluje k ostatním dle vašich řidičských schopností, takže se mi nestalo, že bych stál proto hráčům, kteří už mají něco odjezděno a neměl žádnou šanci na dobré umístění. Připojování do her je nyní trochu zdlouhavější, hlavně tedy jejich vyhledávání, ale věřím, že toto se bude postupně zlepšovat, jak bude hru hrát více hráčů. Když jsem se dostal do závodu, nepotýkal jsem se s žádnými neduhy v podobě lagování, ani odpojování, vše běželo dobře. Co se týče online multiplayeru, je možnost ještě vytvářet šampionáty a jezdit je s kamarády, což vám přinese spoustu dalších hodin kvalitní zábavy. Je vidět, že vývojáři nezapomínají ani na online závodění a dokážou nám naservírovat kvalitní herní zážitek, který jen ukazuje, jakou péči opět věnovali samotné hře.

Dostávám se pomalu ke konci a než hru shrnu, musím se pochopitelně vyjádřit k vizuálnímu zpracování. Vývojáři využívají roky svůj vlastní engine EGO, který ale neustále obohacují a přidávají do něj moderní prvky, díky čemuž nový ročník F1 vypadá opět skvěle, ať už jde o samotné monoposty tak tratě s velkým množstvím detailů i parádní nasvícení. Pak je lehké pořizovat pěkné obrázky i za pomocí pěkně zpracovaného photo režimu. Jsem si jist, že s vizuálním zpracováním bude spokojen naprosto každý, navíc hra díky odladěném enginu jede velmi dobře, framerate neklesá, takže si můžete užívat parádní pocit z rychlosti, který je pochopitelně pro F1 hru vždy hodně důležitý. Kvalitní je i jako u předchozího ročníku ozvučení a soundtrack, takže si kolikrát opravdu připadáte jako u sledování skutečného televizního přenosu.

F1 2018 je výborná závodní hra a další velmi kvalitní evoluční skok v rámci samotné značky. Budete se bavit u skvělé kariéry i vedlejších režimech, zábavné hratelnosti a v neposlední řadě i u kvalitního online multiplayeru. Vše pak doplňuje výborné audiovizuální zpracování. F1 2018 je rozhodně zatím nejlepší F1 hra, jakou nám Codemasters přineslo.

F1 2018

Codemasters, Codemasters
29. 8. 2018