Konzolista.cz

F1 2013

recenzeúterý 22. října 2013madness
Hlavní obrázek článku: F1 2013
Závody F1 patří k nejsledovanějším motoristickým sportům na světě. Není tak divu, že – stejně tak jako většina podobně populárních sportů – i F1 má svou herní podobu. S tou se od roku 2010 setkáváme pravidelně každý rok. Letošní ročník je však specifický tím, že Codemasters hru vydávají na sklonku konzolové generace. Podepsalo se to na F1 2013 nějak nebo je to stále závodění k pokukání? To se dozvíte v naší recenzi.
F1 2013 vás hned v úvodu oslní nádherným intrem, atmosférickou hudbou a krásným uživatelským rozhraním. Vše působí nadmíru solidně a odpovídá preciznosti samotné soutěže. Hned na začátku jsme se přistihli s pocitem toho, že tady nepůjde o srandovní závodění, nýbrž zcela seriózní, špičkové a přitom krásné závodnické umění. Kostrou hry jsou samozřejmě jako vždy herní módy. Oproti předchozímu ročníku došlo k několika změnám – jednak v názvech herních módů a jednak v tom, že aktuální ročník je o jeden herní mód bohatší. O tom ale až za chvilku. Základ tvoří Young Drive Test, známý již z dřívějších ročníků – ten vám umožní osahat si vlastnosti formule a přijít řízení na kloub, v rámci něj na vás čeká více než deset různých úkolů, mezi které patří ideální projíždění zatáček, správné brzdění či jízda na čas. Kariéra vás už vrhne do závodních kruhů ve vámi zvolené závodní stáji, kde budete nejen závodit, ale také se starat o samotnou stáj a formuli. Vedle toho zde naleznete i možnost jednotlivých závodů – a to sice v Grand Prix a hlavně Proving Grounds, což je přejmenovaný a rozsáhlejší mód Champions z minulého roku. O co v něm jde? Vyberete si jeden z desítek závodů, který simuluje specifický scénář – tak například jste vrženi do závodu na předposledním místě a během dvou kol se musíte posunout alespoň o dvě příčky výš. To všechno může být různě modifikováno – nutnost navštívit pitbox, ztížené podnebné podmínky, týmová jízda, safety car a tak dále. Největší změnou v tomto herním módu oproti předchozímu ročníku je především v počtu výzev a jejich pestrosti. Je to však mód, který skvěle simuluje nejzajímavější události uplynulých sezón a má velký potenciál i do budoucnosti. Naprostou novinkou v oblasti herních módů je F1 Classics. Jak už z názvu vyplývá, v rámci něj se posadíte do kokpitu formulí 80. a 90. let, vcítíte se do role legendárních závodníků, jako byli Michael Schumacher či Mika Häkkinen a budete kroužit po dvou dobových okruzích. Celý herní mód je jakoby prostředkem cestování časem, protože celkový vzhled hry se kompletně změní, nastoupí sépiová zažloutlá clona, ze závodišť zmizí reklamy, nechybí dobový komentář, staré formule vypadají luxusně a jejich jízdní vlastnosti jsou pozměněny stejně tak jako profily jednotlivých monopostů. F1 Classics je opravdu vyvedený, jediné, co se mu dá vytknout, je absence vyššího počtu závodních okruhů – v základní edici jsou totiž k dispozici pouze dva, dva další si musíte zvlášť dokoupit, nebo již zpočátku pořídit Classic edici hry, která je obsahuje, ale je o pár stovek dražší. F1 2013 nabízí i multiplayerové vyžití pro více hráčů přes internet. Závodů se stále bude moci zúčastnit šestnáct živých hráčů, přičemž finální číslo dvaadvaceti závodníků doplní šest AI závodníků. Nechybí ani propojení s loni představeným systémem RaceNet, který dává hráčům přehled o jejich závodních výkonech, možnost srovnat veškeré dosažené výsledky s přáteli a dát je do kontextu světových tabulek. Stejně tak jako všechny ročníky předtím, i F1 2013 zdobí oficiální licence prakticky všeho, na co si vzpomenete. Proto se připravte na devatenáct licencí posvěcených okruhů z celého světa, jedenáct závodních monopostů a dvaadvacet závodníků. Ačkoliv licenci jako takovou bereme v F1 sérii jako samozřejmost, je třeba si uvědomit, že právě ona hraje významnou roli, dodává na autentičnosti a skvělém pocitu toho, že jste doopravdy jedním ze závodníků nejrychlejších závodů na světě. Samozřejmostí jsou pak aktualizace soupisek a pravidel F1. Když jsme si představili F1 2013 po stránce obsahové, pojďme se teď podívat na stránku technickou. Jízdní model, který je samozřejmě pro každou závodní hru tím stěžejním, zůstal od předchozího ročníku prakticky nezměněn. Ono není divu, už tam totiž ovládání i pocit z jízdy fungoval naprosto skvěle. I v aktuálním ročníku máte možnost zvolit si obtížnost ovládání, pozapínat / povypínat všechny možné pomocníky a dle vlastních představ si hru přizpůsobit vašim dovednostem. Vaší jízdu samozřejmě ovlivňuje celá řada faktorů, které jsou při hraní výborně cítit – jde především o menší odpor vzduchu, pakliže jedete v závěsu, podnebné podmínky (je velký rozdíl v tom, když jedete na suchu nebo v mokru) či opotřebení pneumatik (sem tam se stane, že vám i praskne). Vliv má samozřejmě i každé poškození formule, které je nejenom hratelnostního, ale i vizuálního rázu. Model poškození se však od počátků série prakticky nezměnil, a tak vytváří dojem zastaralosti a nevěrohodnosti. Umělá inteligence v F1 2013 působí strojově a nepřirozeně. AI závodníci si totiž mnohdy neuvědomují, že na trati se pohybuje myslící hráč, který zpomaluje, zrychluje a uhýbá se do stran, a proto se velmi často stává, že do vás bezmyšlenkovitě najedou, protože svoji formulku neubrzdí, a nerespektují vaši trajektorii. To o dost víc naštve, když vy se zuby nehty snažíte pravidlům vyhovět a soupeřů se nedotýkat, a přesto vás přespříliš přísný rozhodčí penalizuje. Kde se vývojářům naopak podařilo hru posunout zase o kousek dál, je grafické zpracování. To doznalo několika kosmetických vylepšení. Tak především jde o simulaci slunečního svitu, ten se teď krásně rozlívá po tratích, odráží se od formulí a při jízdě proti němu lahodí oku. Stejně tak se změn dočkala i simulace vody a deště. Kaluže teď vypadají opravdu famózně. I formule a okruhy doznaly menších změn k lepšímu – ať už jsou to odlesky, detailnost prostředí nebo geometrie, F1 2013 vypadá lépe než předchůdce. Sečteno podtrženo, F1 2013 je důstojným nástupcem předchozího ročníku série. Jeho největšími přednostmi je celkově vylepšené technické zpracování, klasický retro mód a obohacený Proving Grounds mód. Jako vždy potěší i simulace kariéry a oficiální licence úplně všeho, co nějak souvisí se závody F1. Z předchozích ročníků si ale série nese i některé neduhy jako třeba příliš přísného rozhodčího či strojovitou AI. Nic to nemění na tom, že F1 od Codemasters je stále nejlepší simulací závodů F1. A jak začátečník, tak majitel předchozího ročníku v F1 2013 nalezne to své.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (6)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Nerlic
Nerlic #Nerlic

Hledám někoho na coop. Když tak si mě přidejte PSN Nerlic.

hrc.jena
👍1

Skoda dodalo by to cele F1 tu autentycnost ze zavodeni.A myslim si ze by to nebylo tolika prace navic dodelet jedno kolo pred a jedno po dojeti + vyhlaseni vitezu jak se patri

madness
madness #madness

předně děkuji za všechny reakce na recenzi, obzvlášť za ty pozitivní, ani nevíte, jak to dokáže člověka nakopnout! takže díky! [s12] jinak se omlouvám za chybky, ale už jsem je opravil!

casstoner27: zkoušel hru hrát jak se všemi pomocníky, tak bez nich, a v jízdním modelu jsem moc novinek nespatřil, hrál jsem i f1 2012 a přišlo mi to v podsttě identické - a to je dobře, protože už tam jízdní model fungoval skvěle

hrc.jena: jak speedyredy napsal, ani zahřívací ani dojezdové kolo tam není [s13]

speedyredy: souhlasím, že je to v podstatě to samé na jiném podtácku, i přesto je 2013 nejvyladěnšjím dílem od 2010, takže proto 8/10

Speedyredy
Speedyredy #SpeedyRedy
👍1

Pár chyb v recenzi je (chudák Mika), ale jinak myslím, že díky za ní. To co spáchali např. na Games.cz se skutečně nedalo :-/ Ve hře mi vadí, že jsou piloti v kokpitu stále zanimováni jako roboti. Chybí mi tam rychlé a plynulé pohyby rukou a hlavy při zatáčení, vibrování vozu při zrychlení a maximálce, průhlednost hledí, nemožnost dát si zahřívací kolo, dojezdové kolo, absence pódia, známé tváře v paddocku (např. NFL trenéry mužstva má, tady Christian Horner, Niki Lauda, Ros Brawn atp. v nedohlednu). Hra jinak určitě v poho, trochu je to stále to samé, škoda, že není možné nastavit v pětileté kariéře menší počet kol na závod jako to bylo v F1 2011. Celé to působí jako servírování jednoho a toho samého akorát pokaždé na jiném tácku. Pro mě určitě nejlepší díl, ale mohlo toho nového být trochu více. Mimochodem možnost dokoupit si klasické dva okruhy či sadu aut z devadesátých let za necelých 16 euro je trochu předražený žert. Bral bych určitě v budoucnu možnou Nordschlife ale za 8 euro, to není lidské, to je zlodějna. Navrhoval bych F1 Legends, hra by určitě potěšila nejen setem legendárních tratí, ale také jmény známých pilotů, toto je ovšem pro Codemasters daleko chytřejší tah. Se známkou 8/10 souhlas, nejvíce se mi ve hře líbí nervozita aut na rychlostních stupních 1-3, 4 už je v poho, bez asistencí i s gamepadem parádní zábava XD

hrc.jena

A je tom zavadeci koélo joko mela prvni F1 na PS3?kde si clovek zahral gumy a pekne si to pripravil.A po dojezdu by mohlo bejt taky dojeti do boxu a trochu lip udelany vyhlaseni vitezu

Pabelik_Ajchy
👍4

Děkuji za recenzi, docela mně navnadila ke koupi, jen si opravte Mika Haikonen na Mika Häkkinen [s6]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články