Konzolista.cz

Dragon’s Dogma

recenzečtvrtek 5. července 2012Leon
Hlavní obrázek článku: Dragon’s Dogma
Člověk může jen litovat toho, že den má pouhých čtyřiadvacet hodin, z nichž přibližně osm hodin každý den strávíme spánkem, dalších osm hodin ve škole nebo v práci a v tom zbylém čase, ze kterého nám stejně mnoho nezbude, protože je spolykají běžné denní úkony od návštěvy ledničky až po vyčištění zubů, nám zůstane na hraní časově náročnějších her - o jedné teď budeme mluvit - žalostně málo času. Vím, že se se mnou bude přít nejeden hráč, ale když řeknu, že žánr akčních RPG spolyká zdaleka nejvíce čistého herního času, nebudu daleko od pravdy. Je to rozhodně pozitivum, protože nároky hráčů na další pochutinu v podobě nového přírůstku nejsou tak velké, jelikož dohrát na 100% hru typu Skyrim nebo Dark Souls zabere několik měsíců. Na druhou stranu je to trochu problém, když na next-gen konzole v současnosti vychází téměř každého půl roku RPG, která jsou natolik nabitá kvalitou, že si rovnou mohou navléci španělský dres a vyrazit na fotbalové EURO. Ani nevypínejte PS3 a Xbox 360, protože na dveře nám klepe Dragon’s Dogma...
Dragon’s Dogma je klasické akční RPG, které je dogmatem západního schématu tohoto žánru, jen s tím pozoruhodným rozdílem, že ho tentokrát vyprodukoval japonský gigant CAPCOM se svým týmem japonských mudrců, kteří už porodili takové hity, jako čtvrtý díl Resident Evil a Devil May Cry. Nebýt lehce ujetého příběhu, nepoučený pozorovatel by zřejmě ani nepostřehl, že za hrou stojí Japonci, protože Japonsko tentokrát rozbilo zakořeněný mýtus, že na jeho ostrovech nevznikají RPG typu Diablo nebo Oblivion. Po Dark Souls japonští vývojáři opět ukázali, že pokud chtějí a dokážou se povznést nad svou infantilnost, mohou stvořit RPG, které se s těmi západními může směle měřit. Pravda, asi bude hned nutné na začátek říct, že Dračí Dogma nepřináší nic převratného ani nového, naopak smíchalo úspěšné žánrové nápady z jiných RPG a stal se z něj překvapivě dobře fungující mix Dark Souls, Skyrimu a Shadow of the Colossus. Přetavíme-li jmenované hry na slova, pak je Dragon’s Dogma náročné, rozlehlé a nabízí exkluzivní souboje s mrakodrapovými bossy. Udělat dobré akční RPG vyžaduje poslat hráče do rozlehlého a smysluplně fungujícího světa tak, aby byla iluze životaschopného světa, pro který stojí obětovat desítky hodin herního času, neprůstřelná. Dragon’s Dogma před námi otevírá brány světa zvaného Gransys, kde spolu jako obvykle v trvalé zášti a krvavých půtkách žijí pospolu lidé, skřeti, goblini, harpyje, zombie, obři, draci, chyméry a další stvoření. V malé rybářské vesničce Cassardis žije jeden malý a nuzný avatar, kterého si vyprofilujete na bojovníka. Uděláte si z něj bojovníka nebo bojovnici (výběr pohlaví ovlivní příběhovou linii) a určíte mu povolání. Ze začátku jsou na výběr pouze tři povolání: mág, bojovník a lučištník, přičemž v průběhu hry se výběr rozšiřuje. Pak už můžete směle otevřít brány svého města a vyrazit na pouť. A za jakým účelem že budete vyrážet na cestu kolem světa? Musíte nalézt starobylého a mocného draka, který nejenže umí mluvit, ale při útoku na vesnici Vám ukradl srdce. To samozřejmě nikdo nemůže nechat jen tak, a proto hned jak se znovu probudíte s velkou jizvou na prsou, musíte si sbalit svých pár švestek a vyrazit za drakem. Vaše se postava se však probudí jako tzv. Arisen, který je - jak jinak - vyvolen a předurčen k velkým věcem. Po prvním leknutí, že jste snad spadli do nějaké další japonské příběhové slátaniny, se naštěstí brzy přesvědčíte, že příběh hraje ve hře asi takovou úlohu, jako autolékarnička v autě, kterou taky vlastně ani moc nepotřebujete a nezajímáte se o ní do té doby, než jí musíte použít. Struktura příběhu je slabší a je plná klišé, kterých se to v RPG jenom hemží. Ani tradiční japonské veselé vtípky a humorné zpestření nedokážou příběh vytáhnout tam, kde by stále se o něj zajímat o něco více. Kolikrát si ani neuvědomíte, že vlastně místo postranního questu děláte quest příběhový. Svět Gransys je rozlehlý a krutý. Sejít z cesty znamená nabídnout se nepřátelům na stříbrném podnose, protože mezi ořezávátky padajícími po několik ranách se tu potulují nepřátelé na mnohem vyšším Lv. Když padne noc, a ta v Dragon’s Dogma je temnější než na co jsme v podobných hrách obvykle zvyklí (to víte, holt CAPCOM), počet nepřátel a jejich síla se několikanásobně zvýší, takže potulovat se po planinách Gransys v noci se zásadně nedoporučuje. Samotné cestování je zdlouhavé, protože žádný dopravní prostředek v podobě třeba koně nečekejte, a tak pokud nemáte po ruce zrovna krystal, který stejně funguje pouze směr hlavní město Grand Soran, tak musíte jít po stejných trasách třeby i několikrát za hru, a to ještě počítejte s respawnem monster jak na mapě světa, tak i v lokacích. Aby nebyla hra až příliš těžká, budou Vám po celou dobu hry pomáhat kamarádi zvaní "pawns". O co se jedná? Je to jednoduché a zároveň účinné a zábavné. Někteří možná ještě předem zavrhli Dragon’s Dogma proto, že nemá tradiční online multiplayer, ale to udělali zásadní chybu. Spolu s Vaším avatarem můžete vláčet po světě neomezenou dobu tři další postavy. Jedna je vlastně druhý hráčův avatar, kterého si opět vypěstujete podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Zbylé dva jsou avataři ostatních hráčů, které si najímáte dle vlastního uvážení. Můžete si buď zvolit pawna přímo od Vašeho kamaráda, kterého máte na PSN, a jehož avatar se automaticky přenese do Vaší hry a stačí si ho jen najmout, nebo si najít pawna od online kolegy. Ostatní hráči si zase mohou najmout Vašeho pawna, a tak v Dragon’s Dogma vzniká zajímavá konfrontace hráčů a symbióza, kde by hráči nemělo být jedno, jak jeho postava vypadá, jaké má vybavení a jak se chová v boji, protože to vše ostatní hráči vidí a rozhodují se podle toho, jestli jste pro ně to pravé. Pawni s Vámi nezískávají zkušenosti, takže je nutné je po etapách obměňovat, což dělá hru ještě zajímavější. Inteligence pawnů je poměrně slušná a v boji dokáže obstát. Přesto je někdy nutné zapojit se do jejich komandování sérií pokynů, které můžete pawnům udělovat. Pouze v tom je největší problém, že mají vlastní inventář, takže když si nevšimnete, že má jeden z pawnů u sebe nějakou vzácnou věc, potažmo příběhovou hračku, a pošlete ho pryč, automaticky ztrácíte tyto předměty. Tím vzniká nejeden problém, který je ještě o to těžší, že postavy mají omezený inventář, který je nutno průběžně vyprazdňovat a ukládat do skladu, jelikož když splníte nějaký quest a získáte odměnu, věci automaticky putují do kapsy Vašeho hlavního avatara, takže pokud má plno, věci putují k druhému avatarovi a nakonec k pawnům, kteří s nimi mohou zmizet při verbování. Dragon’s Dogma je pořádně hutné RPG, které nabízí vše, co hráči tolik milují: obrovský svět k prozkoumání, těžké questy jako výzva pro fajnšmekry, propracovaný systém kombinování inventáře a vytváření nových položek, rozsáhlý výběr zbraní a výzbroje, a tak dále. Tím, čím si však hra získá téměř každého, je akční bojový systém. Ten pracuje s osvědčeným získáváním zkušenostních bodů a jejich následným přeměňováním na nové útoky a ability, které přidělujete své postavě. Pokud máte zkušenost s některým z dílů Devil May Cry, tak nebude pro Vás těžké představit si, jak útoky vypadají a jak je používat a kombinovat. Svěle se doplňují jednotlivá povolání, takže je důležité podle toho kombinovat složení party. Například mág a lučištník sestřelí nebo zapálí létající potvoru, která spadne na zem, kde jí už dorazí parťáci s dobře nabroušenými meči. Nebo naopak někdo s dlouhým mečem nebo sekyrou srazí k zemi obrněnou potvoru, kde jí už může mág spálit na uhel. Boje vydatně ovlivňuje skutečnost, že můžete své napřátele přidržet, aby je mohl parťák v klidu dorazit. Kromě přidržování můžete po větších nepřátelích i šplhat a zasazovat jim tak po určitou dobu silné rány bez toho, aby Vás dole na zemi mydlil. To oceníte hlavně při soubojích s bossy, které jsou v Dragon’s Dogma pojaty velkolepě. Souboj s bossy trvá pořádně dlouho a jsou velmi těžké, protože vyžadují strategii a trpělivost. Inspirace je zjevná a Dragon’s Dogma se to ani nesnaží nějak zakrývat. Připočteme-li k soubojům nejen pořádnou dávku adrenalinu, ale i orchestrální hudbu, tak máte o zážitek postaráno. Jen velká škoda, že se kamera právě při soubojích chová jako ožralý středoškolák, motá se ze strany na stranu, zastavuje se při sledování zpomalených a zbytečných záběrů, zatímco Vy bojujete o kus dál o přežití, a někdy se tak zblázní, že máte chuť jít kopnout do televize. Prezentace Dragon’s Dogma je dobrá, přesto se na ní snáší vlna kritiky. Musíme si ale uvědomit, že máme co dočinění s čistě konzolovým RPG, které nemůže vypadat jako Skyrim, které bylo primárně vytvářeno pro PC. Však se to také projevilo velkým množstvím grafických bugů konzolových verzí, protože obě next-gen konzole už bohužel mají svá léta, ačkoli si to někteří stále ještě nepřiznají. Dračí dogma vypadá o poznání hůř, než Skyrim a Dark Souls, ale to vůbec neznamená, že by byla grafika zastaralá nebo vyloženě podprůměrná. Zkrátka je jen o něco méně detailnější a je na ní vidět, že byla tvořena přesně tak, aby si její objem na DVD a BD nevybral svou daň na nahrávacích časech. Některým nepříjemným technickým chybám se však ani přesto zabránit nepodařilo, a tak postavy třeba často "procházejí" spoustou předmětů nebo se zaseknou za skálou či stromem. Dragon’s Dogma můžeme i přes některé nepříjemné chyby technického rázu bez problému zařadit do TOP RPG na PS3 a Xbox 360 a vřele ho doporučuji všem, kteří si budou chtít zpříjemnit léto u své konzole. Už teď se můžeme těšit na to, co přinese plánované pokračování této ságy, jejíž první díl se nám předvedl v dobrém a sympatickém světle.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (20)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
FIDELIA
👍1

Jsem sice pouhý pozorovatel, ale žádná jiná hra mě k obrazovce nepřipoutala tak jako DD. Upřímně mě mrzí, že nehraju víc, abych si na RPG troufla a doufám, že to za nějaký čas dohoním[s14]. DD má sice pár chybiček, asi nejvíc mě dráždí ta šílená hudba v menu, pak i kamera se někdy zblázní a jednou se i stalo, že se nám Arisen propadl do prázdna. Pak trochu nechápu ten špagát natažený mezi kolíky, na který narážíme v lesích, ale dle čistě mého názoru, tyhle chybičky DD neubírají na kráse. Líbí se mi grafika, kde se dbá na ten nejmenší detail i volba různých povolání u Arisena a společníka, aby se člověk nenudil jen s jednou rolí. Pak také hudba ve hře je dobře zvolená a některé úkoly jsou docela vtipné, např. vetřít se k Amazonkám v ženských šatech (pokud máte bojovníka[s6]). Zkrátka a dobře, i když jsem nehráč, DD mě dostalo a kolikrát partnera doslova nutím, aby zapnul PSko a začal konečně hrát[s6]

Algeroth
👍2

Pěkná recenze na skvělou hru. Už jsem si myslel, že se toto překvapení roku Konzolistovi vyhne ale nakonec nás Leon zachránil :-)

eeee: Žádný quest není nesplnitelný, některé ale těžké jsou, především ty eskorty na nižších lvlech. Já si je třeba nechávám až do druhého a třetího hraní, kdy si všude rozhážu portcrystaly a do cílů se už jen portnu. Jinak eskort quest můžeš kdykoliv snadno zrušit (a opět pak zase nabrat) přečtením jakékoliv questové tabule, takže se nemusíš trápit s hlídáním postavy, pokud úkol nechceš plnit. A co se týče tebou zmiňovaných kytek, je to jen ohledání a denní době. Sunbright rostou především okolo větších stromů ve dne, Moonflower zase kvete pouze v noci. Pokud nějaký úkol nemůžeš vyřešit, doporučím najmout pawna s jeho znalostí (stačí projet jeho info o questech). Když si daný úkol pak označíš jako aktivní, většinou ti poradí, co máš dělat či jak postupovat.

RadarKKK

Pan T:jo je tam

Pan T
Pan T #Drifter

Je ještě na Storu dostupné demo?

stillalive
👎9
👍3

Až jednoho krásného dne bude u konzolí dostačující výkon na to aby byl alespoň u těchto RPG her možný stabilní framerate, nedoskakující objekty a textury, trochu koukatelnější animace postav a především možnosti jako vlastnit vlastní obydlí s polem a zvěří, sklízet úrodu a vydávat se na takové poutě za obchodním či jiným účel, pak mě to začne bavit. Hrdinové zde nevlastní žádný majetek kromě toho co poberou. Desítky kilogramů na jednu postavu. Vše je na principu zabij a seber co můžeš, obchoduj s tím za účelem lepšího vybavení proti silnějším protivníkům. Baví to miliony lidí, mě tam chybí něco víc.

lukasberoun
lukasberoun #ábíčko
👍7

takhle jsem naposledy byl vykulenej u gothica 3... super uzasny tleskam a na stole mam rozvodovy papiry[s6]

smrtijed1
👍3

Nevim jak vy ale ja uz hraju 2 kolo mam 90Lv a 130h nahrano stou kamerou co tam pisou tak nevim co mysleli kamara je prave paradni muzete si ji natacet jak chcete a s tim ze SKYRIMje lepsi tak nesouhlasim ano mozna je rozhlehlejsi ale to je tak jediny hral jsem SKYRIM takze vim co rikam Skyrim ma tolik bugu a chyb co DD nema ano ma sve mouchy ale to jsou ty nejmenssi ze vsech RPGher jinak opravdu velka zpokojenost bavi mne to jako svine ty ukoly ano nektere jsou tezke ale ve smyslu ze dlouho trva nez ho dokoncite ale nemusite a neni pravda ze to nejde rozpoznat co je pribehovo ukol a vedlejsi hlavni ukoly dostavate od postav a vedlejsi z vystavnich tabuli jejich 5, 3 v Gransis, 1 v Casardis a posledni v tabore hned za Casardis ale musite se prubezne vracet a divat se jestly tam zrovna neni ukol takze vetsinou mate cestu kolem tak neni na skodu tam zajit a podivat se tezke je treba nekoho dopravit na urcene misto to je tezke musite najit tu nejlepsi a nejrychlejsi cestu ale jinak je to bomba hlavne spoustu veci a ukolu se vam otdvre po dohrani hlavne se my libi ta noc ta je bozi ale musite mit lucernu jinak kdyz to s prominutim reknu tak vidite uplny hovno a hlavne tam plati fizikalni zakony ne jak ve Skyrimu ze sejdete z obri hory rovnou dolu a prezijete nee tady si date tak nahubu a v nejhorsim na 90% smrt ale to jsem odbocil ano muzete unist jen 50 kilo a pizdrji kdyz ziskate abilitu mysli Rinew tak unesete 70 rikate si to je malo vrte ze je to uz hodne ty veci zas tolik nevazi a v nejhorsim pripade date veci vseju Spsawnovi ten kdo ma rad RPG hry ve styou DIABOO,SKYRIM atd tak doporucuji jinak kdibi jste chteli tak pofadim muj nick DarkSmrtijedCZE ja osobne davam 9.5 skoda tech much ale to bude mit vzdy kazde RPG s otevrenym svetem tak bych dal klidne 10 tak zatim parani a at se dari v DD.kibi naka chhbka tak se lmlouvam pisu rychl.

Alias

Para: Tak po desate ANO presunou, ale jen pokud zemrou. nevim jak to je kdyz je propustis s dulezityma vecma. Ale to by si musel byt uplne blbej :))

eee: Nejlepsi je sebou tahat wakestone nebo pozdeji az dostanes portcrystal tak ho donest na to misto a pri questu se tam teleportovat, sice je to zdlouhavy ale za to lepsi "cesta" :)

Alias
👍1

Molda: Me se taky pribeh libil hlavne vyvrcholeni s drakem, protoze mi to pripomina muj oblibeny film Draci srdce. Nerekl bych ze je uplne spatny a mam z nej lepsi pocit nez z umelyho Skyrimu.

PaRa

....když si nevšimnete, že má jeden z pawnů u sebe nějakou vzácnou věc, potažmo příběhovou hračku, a pošlete ho pryč, automaticky ztrácíte tyto předměty.....

a já měl celou dobu za to,že se mi obsah jejich inventáře přesune do depozitáře

Molda
👍2

Vynikající kousek, tleskák Capcomu. Jinak příběh se může zdát, že je na vedlejší koleji (a on i dlouho docela je), ale po úplném projetí hry a zjištěním jak se věci mají (nebudu nic nijak spoilerovat, navíc je více druhů konců) jsem zjistil, že ten příběh vlastně nebyl tak špatný, naopak dost originální a v závěru i donutil člověka se trochu zamyslet a někomu (pokud narazil na určitý konec) mohla možná i slza ukápnout.

Jen nesouhlasím s tvrzením, že ta hra nepřínáší nic nového. A co dost zásadní věc jako system pawnů? To je podle mě dost originální a povedený kousek, par drobností by se tomu ještě dalo vytknout, ale jinak super.

godycz
godycz #katana-san
👍2
👎2

tentokral Leone nesohlasim s tvym uvodem. Vetu: "Po Dark Souls japonští vývojáři opět ukázali, že pokud chtějí a dokážou se povznést nad svou infantilnost, mohou stvořit RPG, které se s těmi západními může směle měřit" bych od tebe necekal.

To co pises je otazka vkusu a ty jsi byl vzdy v recenzich objektivni. Copak jsou zapadni rpg meritka kvality ? Copak jsou zapadni rpg lepsi nez japonske ? Copak zapadni rpg nejsou infantilni ? Copak japonske rpg se nikdy nemohla smele merit se zapadnimi ?

Co se stalo ?

eeeee
eeeee #můj názor
👍3

Hraju to uz nekolik dni. Na zadny bug jsem nenarazil, ani na problem s kamerou. Zpomalovane detailni zabery jsou dnes ve hrach popularni i kdyz si na ne osobne nepotrpim. Osobne s hodnocenim 9/10 souhlasim, je to fantasticka hra, ktere k dokonalosti chybi par malickosti.

Ta hra je fantasticka, hlavne svym systemem pawnu. Jsem ze stare skoly a pro me rpg bylo vzdycky dobrodruzstvi pro partu hrdinu, kteri meli ruzne povolani a spolupracovali a doplnovali se. Tak jako tomu bylo v dungeon mastrovi, eye of the beholder, wizardry 7, betrayal at krondor, baldurs gate a dalsich. Tento koncept byl vice mene opusten s prichodem 3D, kdy se z rpg stalo spis dobrodruzstvi pro jednoho hrdinu, jako v Oblivionu, Skyrimu, Dark Souls, Kingdoms of Amalur, Two Worlds a dalsich. Tam kde zustala zachovana parta, treba v Dragon Age, tam take zustal vice mene zachovany izometricky pohled, kdy clovek sleduje deni spise z vrchu a neciti se byt uvnitr. Dragon's Dogma je pro me prvni rpg s funkcnim spojenim party s pocitem, ze jsem uvnitr. A ma tak vybornou atmosferu.

Pawny je mozno komandovat, ale z meho pohledu nedostatecne, nejcitelneji mi chybi prikaz, tady na me chvili pockejte, nechodte dal. Navic pawni ne vzdy poslouchaji, maji ruznou osobnost a podle toho se chovaji. To neni bug, je to soucast hry, ale je fakt, ze nektere problemove zmetky jsem z party opravdu s radosti vyhodil a litoval, ze uz to nemuzu udelat po ceste. Hlavne takove ty pruzkumniky, kteri se nedrzi pobliz, radi prozkoumavaji okoli a lakaji na me monstra. To je asi nejvetsi nedostatek ve hre, mit vetsi moznost ovlivnovat chovani pawnu (chovej se opatrne, chovej se agresivne, hlidej, neutoc jen se bran a tak dale), dal bych 10/10.

Dalsi vec ktera se mi uplne nelibi jsou questy. Nektere jsou dost tezko splnitelne, u nekterych ani netusim jak je splnit. Treba jsem slibil doprovodit jednoho borce na jedno misto. Jenze na to misto se nemuzu dostat, jsou tam prilis tuhe potvory, takze toho borce s sebou taham po jinych dobrodruzstvi, kde mi stejne kazdou chvili chcipne. Takze musim kvuli nemu porad loadovat a neprojdu s nim tam, kde bych se svou partou prosel, zkazi mi i radu souboju s bosy. Je to docela otravne a myslim ze vetsina lidi by ho radsi nechala chcipnout (nesplneny quest), nez by se s nim nekolik realnych dni otravovala. Jiny quest nejde dokoncit, protoze se se mnou cilova osoba nebavi a ja nevim proc a co delat, aby se se mnou bavila. Taky jsem mel quest, kdy jsem mel nasbirat nejake kytky, hned na zacatku hry. Dodnes jsem nevidel ani jednu jedinou prislusnou kytku. A tak dale. Ale takovy je holt zivot, proste plnit questy v teto hre neni tak jednoduche a primitivni jako v jinych hrach.

Ale i pres to ta hra ve vysledku funguje a je velmi zabavna a uz se tesim, az se do toho sveta zase vratim.

lukasberoun
lukasberoun #ábíčko
👍5

vcera prislo=jeste jsem nespal[s7]

Erik 666
👍2
👎1

Tak to mas pravdu,tady mackas vice tlacitek nez v ty mega prehypovany hovadine ala Skyrim,spis megazabugovany :-)

Tak samo sebou,ze ani DD,Dark ci Demons Souls neprinasi do zanru nic noveho,co noveho prines Skyrim?Na ps3 se to po vydani ani nedalo hrat,hlavne,ze to dostavalo vsude desitky.

Od Morrowindu je to s kazdym dilem horsi...

O Dragon Age ani nemluvim..

touchmud
touchmud #made4game
👍5

oldman: Opravdu se Dragons Dogma neboj. Obtížnost není velká a záleží jen na tobě s jak silnými nepřáteli se s tvojí úrovní a výbavou chceš utkat. Musím říci, že DD mě chylo jak žádná jiná hra za posledních pár měsíců a jsem rád, že i když je venku už nějakou dobu nakonec se dočkala i recenze tady na Konzolistovi.

oldman

StefiCZ:uvidíme[s6]

StefiCZ
StefiCZ #pls no
👍1
👎1

oldman: Dark Souls je těžší :)

albertini_cze
👍4

Žádná jiná hra mě nepřipoutala k PS3 tak jako Dragon's Dogma. Skvělá hra [s7]

oldman
👍1

Tak jsem viděl pár gp videí a vypadá to božsky.Jenom mám pocit-a je to jen pocit-že to bude tužší než Dark Souls.Taky mám obavy z problematické kamery zmiňované v recenzi.Hrajete to už někdo?Jaký to je?Já to vidím na jasnou koupi[s6][s6][s6]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články