Konzolista.cz

Dragon Quest I & II HD-2D Remake

recenzesobota 15. listopadu 2025Leon
Hlavní obrázek článku: Dragon Quest I & II HD-2D Remake
Rok se s rokem sešel a ze Země vycházejícího slunce k nám doputoval další střípek skládačky zvané Dragon Quest. Loni jsme ve zdařilém HD-2D remaku třetího dílu absolvovali příběh legendárního vyvoleného Hrdiny jménem Erdrick. Nyní nastal čas dovyprávět osudy jeho následovníků. Square Enix nás rozhodně nešetří a snaží se ukrátit hrozivě dlouhé čekání na Dragon Quest XII předělávkami starších kousků. A díky bohu za to! RPG ze staré školy, ostrých jako břitva, tvrdých jako kámen, a zároveň obroušených a vypulírovaných novým audio-vizuálem, není nikdy dost. Tentokrát servírují tvůrci dvojitou nálož dračích šupin a ne ledajakých. Jedná se o HD-2D remaky prvních dvou her, díky nimž si série proklestila ještě za časů konzole NES cestu k výšinám JRPG žánru.

Poslechněte si audio verzi recenze

Dragon Quest I & II HD-2D Remake

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Způsob předělávání starších Dragon Quest titulů, se kterými neměla Evropa až do počátku 21. století prakticky žádné zkušenosti, neboť se vydávání orientovalo tehdy jen na domovské Japonsko a Severní Ameriku (zde pod značkou „Dragon Warrior“), je svým způsobem unikátní. Square-Enix se podařilo nalézt přijatelný kompromis mezi zachycením a opětovným zprostředkováním autentického dobového RPG zážitku ze staré školy, a zároveň nabídnutím řady moderních úprav, včetně působivého vizuálu. Jinými slovy zachycuje „Dragon Quest I & II HD-2D Remake“ retro kouzlo originálu, přičemž přidává moderní kabátek. Obě hry stojí samy za sebe, přinášejí osvědčený soubojový systém, jednoduché, avšak nadčasové herní mechaniky, rozehrávají důvěrně známou notu o přímočarém a černobílém boji dobra se zlem, a nadto přihazují některé nové nápady i vylepšení.

Aktuální balíček dvou her – dvou VELKÝCH her – zakončuje zdařilým způsobem remakování původní Dragon Quest trilogie vycházející v letech 1986—1988. Kdo z vás byl onehdy na světě? Je to už hodně dlouho. Natolik, že udělat remake se zachováním původního jádra je prakticky nemožné. Nejste-li ovšem Square-Enix, jemuž se podařilo vytvořit již před lety geniální šablonu zvanou HD-2D kombinující bravurním způsobem 2D postavy s vyšší mírou detailů, než tomu bylo možné dosáhnout v 8 a 16-bitové éře, s přenádherným 3D prostředím. Stejně jako nedávný remake Dragon Quest III, tak i současná kolekce rozprostírá před hráči scenérie známé z takových klasik, jako jsou „Octopath Traveler“ nebo „Triangle Strategy“. Je to kombinace uchovávající autenticitu retro zážitku, a zároveň vypadající vábně v moderním prostředí.

Hrady a dungeony znovu užívají v pestrobarevné a detailně vymodelované paletě s dynamickým osvětlením a nasvícením. Vše od interiérů budov, přes přírodní scenérie až po zatuchlé kobky plné nebezpečí evokují pocit velkolepého dobrodružství. Takového, které už dnes až na výjimky v žánru JRPG nezažijete. V původním ryzím střihu již nikoli. Navíc se můžete opětovně pokochat jedinečným optimistickým a pohádkově laděným designem postav i monster, jejichž autorem je bohužel loni zesnulý umělec Akira Toriyama. Budiž mu země lehká! 

YouTube video: YouTube video player

Tato vizuální podívaná působící nostalgicky, a přesto svěže, ba moderně, jen tak neomrzí. Kde naopak nečekejte svěží závan, je samotná zápletka prvního Dragon Quest. Jeho protagonistou je klasicky bezejmenný Hrdina, který je pokrevním potomkem Erdrika, Hrdiny z Dragon Quest III. Navzdory přímé návaznosti mezi trilogií Dragon Quest I—III není nutné znát příběh Dragon Quest III. Samotný příběh je totiž přímočarý a archaicky monotématický. Ocitáte se v zemi Alefgard a vaším úkolem je porazit Temného pána. Žádná hlubší zápletka ani zvraty, emocionální výjevy nebo epické sekvence. Prostě jen stejně jako před čtyřmi desítkami let stačí vypnout mozek, pokosit monstra, a přitom se královsky bavit. Původní příběh Dragon Quest I zabral nějakých 10 hodin. Byla to hra krátká v rámci žánru, a to i na dnešní poměry. Tvůrci se proto rozhodli starý námět rozšířit a integrovat je s událostmi Dragon Quest II. Díky tomu působí svět první hry mnohem komplexněji a organicky, protože se prohloubila jeho mytologie a pracuje se s návazností. Přesto nelze zastřít, že jednoduchá zápletka a typický hrdina nemluva – a to doslova, protože Hrdinové v Dragon Quest sérii nemluví – nejsou ideálním startem pro nováčky, kteří by chtěli do série naskočit nyní.

Na rozdíl od dalších dílů v sérii má Dragon Quest I jen jednu hratelnou postavu. Je jím sám Hrdina. Na něm je, aby v hardcore záležitosti zvané tahový souboj obstál proti všemožným nepřátelům. Mechanika je prostinká, jako je prostinká zápletka hry. O to více je náročnější. Je to syrový, nefalšovaný a velmi těžký systém, který hráče vrací o 40 let nazpět do doby, kdy RPG hráli jen fajnšmekři a ti, u nichž nehrozilo, že je odradí náročné výzvy, vysoká obtížnost a tisíceré pády i prohry. Jelikož je Hrdina sám, nevystačí si jen s klasickými fyzickými útoky a kouzly, ale musí naopak takticky používat speciální útoky umožňující mu dočasně se vyhnout útokům nepřátel či zaútočit dvakrát za sebou. Jedině tak je možné narušit zákonem tahového souboje daný a neodvratitelný řetězec útoků početných skupin monster. Není to nic pro začátečníky ani měchuřiny odkojené současnou JRPG tvorbou nabízející komplexní a propracované soubojové systémy, kde vítězí důvtip a řada obezliček. U Dragon Quest I stačí jedno pochybení a boj je prohraný.        

Jaký to rozdíl oproti Dragon Quest II, kde má Hrdina další tři společníky, a tak je možné používat a rozvíjet klasickou JRPG taktiku. Klasická monstra jsou jedna věc, ale bossové? To už je opravdu vyšší úroveň výzvy. Všichni mají tuhý kořínek a boj se může ve druhé části hry protáhnout klidně i na desítky minut. O vítězství často rozhoduje, byť jen zdánlivě jednoduchá volba, zdali při svém tahu zaútočit nebo naopak obětovat vzácný tah na léčení. Celkově je obtížnost u obou Dragon Quest her v tomto dračím balíčku děsivě nevyrovnaná. Častá frekvence náhodných soubojů, náhodně generované kombinace jednotlivých nepřátel při soubojích, z nichž některé je prakticky nemožné vyhrát, a vůbec drastická skoková obtížnost mezi jednotlivými regiony a pasážemi tvoří natolik hutný a silný zážitek, že lze mluvit o hardcore RPG. Výkyvy obtížnosti jsou mnohdy frustrující a v očích většiny moderních hráčů bude neobhajitelné, že do určité fáze lze hrát obě Dragon Quest hry bez větších problémů, aby se vzápětí staly následující pasáže prakticky nehratelné z důvodu brutálního navýšení obtížnosti a výzev.   

YouTube video: YouTube video player

Herní brutalita a nepřístupnost je naštěstí regulována benevolentním systémem automatického ukládání hry. Pozici vám hra uloží v podstatě po každém vyhraném souboji či přechodu mezi úrovněmi v dungeonu. U obou her je navíc možné zvolit si ze tří obtížností, přičemž ta nejednoduší (Dracky Quest) prakticky vylučuje úmrtí v klasickém boji. Je to ovšem podvod, který odstraní ze hry jakoukoli výzvu, a tím pádem zcela devalvuje celkový zážitek. Avšak ani při vypnutí režimu, který znemožňuje, aby postavám kleslo HP pod 1 bod, není obtížnost vyvážená a zejména bossové dokáží poměrně snadno vymazat partu i při zapnutí módu Dracky Quest. 

Mnohem vstřícnější a zábavnější než Dragon Quest I je Dragon Quest II. Jedná se o přímý sequel odehrávající se o několik století později. Je to krásné, zajímavé a okouzlující příběhově orientované tradicionalistické RPG. Hra má skupinový přístup k boji s partou čtyř charakterů s vlastními osobnostními rysy a příběhy. Jaký to svěží vítr po Dragon Quest I a Dragon Quest III, kde byly postavy jen prázdnými charaktery. Děj se točí kolem čtyř pokrevních potomků Hrdiny z Dragon Quest I. Je to parta bratranců a sestřenic (dva protagonisté jsou ovšem sourozenci) z různých částí světa vržených do víru dobrodružství s cílem srazit na kolena Temného pána a nastolit světlo i rovnováhu ve světě. Nostalgický příběh má více než 25 hodin, a i když se odehrává de facto ve stejném světě jeho předchozí hra, je samotný postup světem zcela jiný. Nově lze dokonce využít loď určenou k průzkumu moří a vzdálených kontinentů a ostrovů k ponoření, a tak objevovat nové příběhové linky, dungeony a výzvy.  

Je nutné ocenit zajímavé postavy, které Dragon Quest II nabízí. Hrdinou je princ z Midenhallu, mlčenlivý rytíř, k němuž se přidá Caradoc, princ z Cannocku, vesměs naivní a zbrklý chlapec, kterého později doprovází jeho loajální, rozvážná, avšak občas i zlomyslná sestra Matilda, princezna z Cannocku. Následuje ještě impulzivní princezna Peronel z Moonbrooku, jejíž království je na začátku hry zničeno, čímž odstartuje toho nové velké dobrodružství. Remake všechny tyto charaktery a jejich příběh doplňuje, rozšiřuje a staví do úplně jiného světla, než jak tomu bylo svého času u originálu. Oproti Dragon Quest III, kde bylo možné hrdinům měnit jejich povolání, má naše čtveřice v Dragon Quest II jasně dané role. Hrdina je víceméně Válečník, princezna z Moonbrooke se specializuje na kouzla, tudíž je Mágem, zatímco sourozenci z Cannocku kombinují oba styly, avšak každý má své vlastní dovednosti a kouzla, což je dostatečně odlišuje.  

Ačkoli zůstala obtížnost u Dragon Quest II podobně děsivá a nervy drásající jako u Dragon Quest I, je možné využít čtyřčlenné party k tomu, aby se více spoléhalo v bojích na vlastní sílu, zkušenosti a dovednosti, a nikoli jen na Paní Štěstěnu jako u první hry. Právě u dvojky se nejvíce ocení možnost zrychlit boj až 4x. Nezdá se to, ale výrazně to pomůže plynulosti hry, protože základní rychlost je nedostačující, v podstatě těžkotonážní a v kombinaci s extrémní frekvencí náhodných soubojů vytváří smrtící koktejl, který dokáže pozřít jen opravdový fanda Dragon Quest série s desítkami a stovkami hodin volného času, a především s nervy z oceli.

YouTube video: YouTube video player

Mezi další inovace, a to velmi vítané, patří možnost zapínat/vypínat ikonku cíle nutného při dalším příběhovém postupu. To usnadňuje postup hrou, odstraňuje backtracking, hledání všemožných stop a brouzdání po rozsáhlé mapě světa s cílem dozvědět se, kam se vydat. Lze také zobrazit značky tajných lokací na světové mapě, což ale obrušuje hranu ostnu průzkumu a objevování, které byly v originální hře tolik zábavné a průrazné. V obou dílech můžete navíc objevovat medaile – v originále nebyly, součástí Dragon Quest zážitku se staly až mnohem později – které jsou skvělým doplněním herního zážitku, protože motivují prozkoumávat každičký kout světa, dungeonů i hradů, měst a vesnic. V závislosti na tom, kolik medailí vlastníte, je můžete vyměňovat za silné zbraně a vybavení u speciálního sběratele. K průzkumu krásného světa motivuje i skutečnost, že lze pečlivým šmejděním nalézt mnoho vzácných předmětů, včetně peněz a vybavení. Vítaným osvěžením je v Dragon Quest II loterie, ve které je možné vyhrát zajímavé ceny. K účasti v loterii stačí maličkost – vlastnit lístek do tomboly. Ty jsou poschovávány po celém světě na různých lokacích.

V neposlední řadě musíme zmínit skutečnost, že podobně jako nedávný remake třetího Dráčka, tak mají i Dragon Quest I a II dabing u všech důležitých příběhových dialogů, což hru posouvá o level výše. Dabing lze navolit anglický a japonský. Oceníte též možnost automatického přehrání cutscén, čímž odstraníte u obou her tolik proklínaný prvek, který je oprávněně terčem kritiky u celé série, kdy musíte každou větu potvrzovat, aby se dialog pohnul dále. Za opravdu úchvatný považujeme hudební doprovod, protože naivní, a zároveň orchestrální soundtrack tvoří přesně tu ingredienci, jež dokáže vyvolat dojem epického středověkého fantasy, ve kterém však není ponurost, ale naopak optimismus, hravost a touha ponořit se do barevného i hravého světa.     

  Dragon Quest I & II HD-2D Remake je klasická poctivá předělávka z dílny Square-Enix. Oprašuje první dva díly slavné dračí série, a to způsobem citlivým k originálu i potřebám nového publika. Ačkoli nelze zastřít, že rozdíly mezi kvalitou příběhu, herní náplní a celkovou komplexností se v této kolekci jednoznačně přelévají od Dragon Quest I směrem k Dragon Quest II, představují oba kousky zdárně ukončený proces remakování původní trilogie, která celé šílenství kolem Dragon Quest odstartovala. Není to zrovna ideální nástupní stanice pro nováčky a fanoušci znalí předchozí dílů dostanou víceméně „jen“ to, na co jsou zvyklí, a co je nemůže překvapit něčím vyloženě novým, avšak tento opětovný záchvěv ryzího old school JRPG dobrodružství je po všech směrech výborným zážitkem. Vyplatí se do něj investovat peníze i čas v případě, nevadí-li vám vyšší obtížnost a chcete-li se čistě jen bavit, a zároveň nostalgicky zavzpomínat na časy, kdy byla obloha modřejší, tráva zelenější, lidé milejší a hry … hry zábavnější a méně přístupnějšími, než je tomu dnes.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (5)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Corvus
❤️2
👍1

Velmi pěkná recenze, díky!

Dragon Quest I, II a III remaky mi udělali letos obrovskou radost (ne-li největší). Tohle je přesně ten důvod, proč miluju remaky. V době, kdy vrcholem hraní bylo pořízení Didaktiku ze Slovenské Skalice a nahrávání her přes kazeťák do paměti... :-) nebylo možné se k podobným skvostům z Japonska dostat. Absolutní utopie, pokud člověk nebyl defraudant František Fuka (nebo nebyl ve straně). Člověk byl rád, když se dostal k "počítači" v klubovně Svazarmu nebo u bohatšího souseda zasedl ke zmíněnému Didaktiku (můj případ) a na černobíle televizce Merkur měl pár kostiček, které se hýbaly! :-) A mezitím v Japonsku se jely takové JRPG bomby!

O pouhých pár dekád později :-) se konečně mohu k těmto skvostům dostat z pohodlí svého křesla > na PC > na Steamu, nádherně běžící pod současnými systémy. Nechápu brečení kolem remaků/remasterů. Jasně, když se to zku*ví jako v případě aktuálního Sacred 2, tak je to smutná písnička, ale DQ je naopak absolutní skvost a důvod, proč remaky milovat. Konečně si mohu doplnit tyhle klasiky na současném PC! Houšť a větší kapky! Už se těším na další parádní remaky např. Silent Hillu.

BedStOrm PS5 PRO💙

Super recenze, rozhodně to prubnu 👍

nightwishmaster

Do toho časem určitě půjdu 👍 teď zrovna hraju Sea of Stars, což je teda taky super hodně podobné rpg.

buk va
buk va #Král Talismanu
👍2

Poslední věta v recenzi je naprosto top💪👏👏

Oslovila mé pařanské srdce a hru pořídím 🎮🙂

Coube
Coube #Táta hráč
❤️2

Zrovna jsem naskočil do série s DQ XI, po cca 10 hodinách milé baví, třeba tuhle kolekci časem prubnu, Díky za recenzi 👍

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články