Konzolista.cz

DOOM (Nintendo Switch)

recenzesobota 25. listopadu 2017Marcel Meralai
Hlavní obrázek článku: DOOM (Nintendo Switch)
Letošní podzim je pro nejnovější konzoli Nintenda velice důležitý, zřejmě zásadní, protože dost možná rozhodne o dalším směru, kterým se bude ubírat vývoj her pro Switch. To vše z jednoho prostého důvodu – snáší se na nás velká vlna multiplatformních i exkluzivních her pro tuto nevšední konzolku. Nintendo se tak snaží oslovit dosud nerozhodnuté hráče a ukázat, že i jejich konzole může být tím správným místem pro radovánky z multiplatformních her „velké konkurence“ v podobě PS4 a Xbox One. A tak jsme se trošku nečekaně dočkali portu posledního dílů DOOMa, který si svoji premiéru odbyl v minulém roce a ukázal podařený návrat ke krvavým kořenům série. Z mého pohledu je DOOM zcela zásadní hra pro Switch, ne snad kvůli hernímu obsahu nebo kvalitám, i přestože se jedná o skvělou hru, ale hlavně kvůli faktu, že nám ukazuje čeho je tento handheld schopný a zvyšuje pomyslnou laťku ve výkonu, kterou před lety nastavila PS Vita. Je tedy Nintendo Switch opravdu správná volba pro porty velkých her typu DOOM? Neobešlo se to bez ústupků, ale výsledek více než překvapí. Více níže v recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Pokud jste DOOMa ještě nehráli a zajímá vás kompletní recenze na hru jako takovou, zavítejte prosím do recenze pro velké konzole z minulého roku zde na webu ( odkaz ). Už nyní mohu napsat, že se v podstatě jedná o tu stejnou hru, která má na 99% totožný obsah, jen upravený pro potřeby Switche. Prakticky jedinou featurou, která v tomto portu není přítomna, je režim SnapMap, což je editor vlastních map, kde si hráči mohli vytvořit kompletní nové mapy a ty pak sdílet mezi další hráče a pořádat na nich online matche. Přiznávám, že tento režim mě vůbec neoslovil v původní hře, takže jsem ho v tomto portu nepostrádal a je mi prakticky jedno, že ho vývojáři nezakomponovali.

Co je důležité zmínit, je velikost hry. Paměti ve Switchi není nikdy dost. Pokud hru zakoupíte v digitální formě, připravte si 22GB volného prostoru. Pokud hru budete vlastnit na fyzickém médiu v podobě game card, připravte si i přesto volnou paměť o velikosti cca 7Gb, kterou budete potřebovat na stáhnutí aktualizace a dodatečného obsahu hry. Naštěstí kampaň jde hrát i bez stahování obsahu z internetu, jen jsem tedy musel vypnout připojení k internetu, jinak mi neustále vyskakovala hláška dožadující se stáhnutí obsahu. Poté, co jsem rozjel kampaň a dostal se přes hlášku vybízející ke stáhnutí dodatečného obsahu, opět jsem v konzolce zapnul připojení k internetu a obsah stáhl v klidu na pozadí – tento neduh by chtělo do budoucna opravit, protože nic vás nenaštve více, než když natěšeni chcete zabít pár pekelných démonů na cestách a najednou zjistíte, že byste měli čekat ještě pár hodin na stažení dalšího obsahu.

Vývojáři z id Software pro potřeby portu DOOMa oslovili studio Panic Button, což jsou ostřílení veteráni na poli portování her pro jiné platformy. V minulosti hráčům přinesli hry jako například Injustice: Gods Among Us pro PS Vita nebo velice úspěšný indie titul Rocket League pro Xbox One, který mimochodem v jejich podání čerstvě vyšel i pro Nintendo Switch.

Pojďme tedy k tomu, co asi všechny zajímá nejvíce, a to sice jak port dopadl po technické stránce. Pokud se budeme bavit v řeči čísel, tak v minulém roce DOOM předvedl na velkých konzolích krásnou grafiku v dynamickém rozlišení 1080p a téměř stabilních 60ti snímcích. Na Switch se hra dostala v 720p a 30ti snímcích, i když ne tak docela. Pokud hru budete mít v docku, dočkáte se povětšinou 720p, ale jakmile přejdete do handheld režimu, hra si začne více pomáhat dynamickou změnou rozlišení, takže výsledek se bude pohybovat někde mezi  576p a 720p, občas se tedy může zdát poněkud „máznutá“, ale upřímně, v takových chvílích budete mít úplně jiné myšlenky, protože po vás půjdou hordy ďábelských bestií. Toto přepočítávání tak budou registrovat spíše citlivější jedinci s vycvičeným okem.

YouTube video: YouTube video player

A jak je na tom stabilita snímkování? Plynulost hry se bude dosti odvíjet od toho, jakou zvolíte obtížnost, protože ta udává počet nepřátel v úrovních a logicky tak má dopad na snímkování. Já testoval na střední obtížnost, kdy hra po většinu času jela velice svižně, nicméně jsem zaznamenal pár pasáži, kde došlo ke znatelným poklesům snímkování. Na vyšší obtížnosti se připravte na častější projevy těchto propadů, minimálně do doby, než zašlápnete pár hlav do povrchu Marsu. Na druhou stranu dodávám, že propady nebyly natolik otravné, že by mi snad nějak zkazily zážitek z hraní.

Dalším a posledním znatelným technickým omezením je kvalita textur a efektů. Ve srovnání s PS4 má hra znatelně horší rozlišení textur, chybí některé efekty odlesků a nasvícení scén má menší vykreslovací vzdálenost v otevřených lokalitách. Také motion blur je zde zastoupen ve velké míře, naštěstí se jeho intenzita dá jednoduše regulovat v možnostech hry, takže si ho každý může nastavit dle libosti.

Z předchozích řádku se možná může zdát, že hra je technicky fail, ale v praxi je opak pravdou. V prvé řadě jsou stále přítomny v nějaké podobě všechny důležité efekty, které dělají DOOMa tím DOOMem z velkých konzolí – hra stínů a světel, fyzika předmětů, výbuchy, všudypřítomná pára a mlha linoucí se v temných uličkách vědeckého komplexu UAC a mnohé další. Takže ve finále hra vypadá na poměry přenosného zařízení naprosto skvěle a to především v handheld režimu, kde se tolik nezaměříte na máznuté textury, jak na celkový dojem z audiovizuálu. Navíc úrovně jako takové a herní mechanizmy zůstávají stejné, nedočkali jsme se nějaké redukce velikosti úrovní nebo snad nepřátel. Takže zde máme ty stejné nelineární úrovně plné skrytých uliček a temných zákoutí a jako bonus navíc má Switch o chlup rychlejší nahrávací obrazovky než klasické velké konzole (nepočítám PRO a X). Několikrát jsem se tak nachytal, že jsem se prostě jen kochal výhledem místo toho, abych šel po pekelnících.

Jinými slovy Doom v podání Switche překonal dosud nejhezčí handheld fps – Killzone Mercenary – a přináší nám tak suverénně nejpůsobivější podívanou do kapsy, no dobře… do trošku větší kapsy. Neobešlo se to bez ústupků v podobě rozlišení a snímkování, ale výsledek je stále dosti působivý a hlavně dokazuje, že si na Switchi můžeme pohodlně zahrát velké hry přenosně, což je dle mého názoru velký milník na poli videoher, protože Nintendo prakticky poprvé v herní historii ukazuje, že jde stírat rozdíly mezi handheldem a domácí „UpToDate“ konzolí, sice za cenu ústupků, ale to je vývoj, který s další generací konzole a HW může onu pomyslnou propast zase o kus zmenšit a kdo ví, třeba ji v budoucnu úplně smazat. Přičtěte si k tomu naprosto nářezový soundtrack a zjistíte, že DOOM pro Switch kdekoliv a kdykoliv není vůbec špatnou volbou.

Hra kromě SP rovněž obsahuje arcade režim, který se na přenosné zařízení, jako je Switch, hodí skvěle, protože je to taková rychlovka na chvíle, kdy např. čekáte pár minut a chcete si dát trošku akce. Budete v něm zápasit na čas s hordami nepřátel, u kterých budete muset plnit i nějakou tu výzvu v podobě kreativního zabití. To vše v úrovních z hlavní kampaně.

Dalším a zároveň posledním režimem je online multiplayer s veškerými DLC přídavky, který jsem rovněž otestoval, a mohu jen konstatovat, že jsem se nesetkal s žádnými zásadními technickými problémy. Hra mi rychle našla protihráče, kterých je aktuálně dost, lagy se nedostavily, snímkování bylo stabilní a dokonce byl do tohoto režimu dodán party systém v online lobby pro pohodlné hraní s online přáteli z vašeho friend listu. Pokud vás tedy baví tento old school typ online multiplayeru ala Quake 3, pak vám na Switchi nebude nic bránit v pohodlném hraní, snad jen doporučuji použít Pro controller, pokud máte, nebo nějaký grip pro pohodlný úchop v handheld režimu, protože jedinci s větší rukou mohou po nějakém čase hraní trošku trpět na palce rukou. 

DOOM na Switchi jasně řekl ANO. Ano velkým hrám na přenosném zařízení a, i když se to neobešlo bez technických ústupků, stále se jedná o naprosto impozantní podívanou, která je navíc nyní dostupná kdykoliv a kdekoliv. Menší kaňkou na kráse tohoto portu je cena hry, která hráče, kteří již měli tu čest jinde, může odradit od opětovné koupě pro Switch, ale jinak se studiu Panic Button povedl velmi solidní port, který si definitivně zaslouží vaši pozornost. Pokud vás tedy hra na velkých konzolích minula a nejste jedinec, který si zakládá na 60fps hraní, pak si zcela jistě užijete DOOMa na Switchi stejně jako na velkých konzolích, možná o chlup více, protože vidět ho v pohybu na takto malé mašince je opravdu něco kouzelného. Zbývá jen doufat, že tyto porty budeme na Switchi vídat stále častěji.  

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (47)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Predicktor soky
Predicktor soky #Old shatterhand

Omg, kdo by to hrál na Nintendu? Vůbec to tu nepatří...

Marllone
Marllone #Madao

Hmm, framedropům se vyhnete, pokud nebudete hrát na vyšší obtížnost, hmm. Já hru vůbec nehrál, a taky jsem se s nima nesetkal. Hodnotím 85%.

Cobra
👍2

Dweight fakt koncis z komentovanim na Konzolistovi?? Super a ja se už bál,že se nedočkáme! To je na šampaňo,super

Jimnes
👍5

Myslim ,že je to dobré už tím že se jedná o port kde hra nebyla přímo psaná pro Switch. Je vidět co konzolka celkem dokáže a pokud ted nekdo bude dělat hru přímo na Switche tak může pracovat přímo s daným hardwarem a myslim ze vykřesá určitě klenot 🤣👍

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️

El_scorpio no mluvim vseobecne k lidem co tupe hejtuji v tomto pripade hlavne tady odbornik Dweight, ktery asi neumi cist nebo ma ze switch komplex kdyz ma potrebu na nej tupe nakladat vsude kde je moznost ale jinak jsou vsichni omezeni jen on je letadlo. Takze ne neni mysleno primo tobe.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍2

Jasně no. Nintendu se odpouští všechno možné i nemožné - napsal člověk s logem nejpřeceňovanějšího studia současnosti. To sedí :D

lOGistic
lOGistic #Genius
👍1

El_scorpio - hra me bavila / nebavila je u me jediny relevantni argument u her. Protoze to je jejich jediny ucel.

G
G #🏮いただきます🏮

Já tyhle portiky na cesty vítám a snad jednu kopii budu mít i pod stromkem. Jak jsem už psal, viděl jsem to jednoho chlápka hrát v metru, tak jsem se nad něj postavil a koukal se přes rameno. Naprosto solidní po technický stránce vzhledem k hw. Těším se

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever

Ja Doom nehejtujem (ak ma tam rátaš). Je to fajn hra, ale vývojári zobral existujúcu hru a snažili sa ju nejako nalepiť na o triedu horší hardvér. Nevypiplali sa s tým tako, ako Nintendo a tu je výsledok. Tá hra mohla z technického hľadiska dopadnúť lepšie, ibaže je to iba port. A ten má cieľ "Nájdite mi nejaké štúdio, čo to tam napchá aby to nejako bežalo, hlavne nech ma to nestojí viac ako pár tisíc".

Skyrim je hra z roku 2011. Tá "nová" next-gen verzia nie je žiaden výrazný skok, na PC dokonca väčšina hráčov preferuje starú verziu, ktorú si môže podľa chuti namodiť a vyzerá lepšie ako remaster. Ak Bethesda zaúkolovala nejaké štúdio, nech prehodí Skyrim na Switch a nepôjde o dobre vyladený port, tak si oprávnenú kritiku zaslúži. To nie je hejt. Je to legendárna hra, nikterak extra náročná, lákajú na to už od prvého oznámenia. Ľudia oprávnene očakávajú pohodlný zážitok.

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍2

Wolf mozna, skyrim mam rovnez na recenzi a mohu napsat uz ted ze jestli tu je tolik brekotu kvuli doomovi tak skyrim asi nektere hejtry posle do bohnic.

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever

Hráčske hodnotia sú ešte horšie ako kritikov. Pretože tam môže hodnotiť hocikto, aj keď hru nemá. Jediné aké-také relevantné recenzie od hráčov má Steam. Hodnotia iba majitelia hry, u každého je napísaný počet hodín koľko v hre strávil a možnosti sú iba odporúčam a neodporúčam.

Ja osobne, ale keď hodnotím hru tak sa nepozerám na ostatných. Ako som písal - AC3, MGS4, MGS5 sú všetko hry ktoré majú na MC vysoké hodnotenia, ale u mňa nepreliezli 6 (t.j. jemný nadpriemer). A viem aj konk. prečo. Tuto Doom mi dáva ukážku ako to bude s 3rd party hrami na Switch. Wolf, Skyrim...

BigJerryCZ
👍2

Tu hru mám a souhlasím s recenzí. Rozmazání mi taky vadilo, ale v nastavení jde ovlivnit. To že se mění rozlišení jsem si upřímně nevšiml a hra mi přijde plynulá. Skóre 8 odpovídá i ostatním recenzím, co jsem četl. Pokud bych chtěl top grafiku, tak si to koupím na notebook, ale ten je přeci jen min přenosnej, než switch :-)

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍6

Tolik emoci u jednoho maleho hw asi nintendo nastvalo hodne "fandu" :) v recenzi je presne popsano jak se to ma s framerate a rozlisenim ale ja tam vlastne nic nenapsal a je to jen kupa nekonstruktivnich h*ven. :D :D Podivejte se na video digital foundry a jejich komentar (tedy ti co rozumi eng.) V podstate na to maji podobny nazor jako ja protoze to jsou FAKTA panove OJEKTIVNI FAKTA link .Jednoduse pro ty kdo nerozumi nebo neumi precist recenzi protoze je to moc pismenek naraz - hra jede na normal obtiznost 95% casu ve stabilnich 30 snimcich a hrani si uzijete. Problemy nastavaji na vyssi obtiznosti kdy je nepratel na scene vice. Pokud je tedy nekdo masochista a chce hrat na ultra obtiznost bude mit problem s castejsimi framedropy.

Ale jinak ano cely internet vcetne samotnych hracu je uplacen nintendem proto jsou svetove znamky kolem 8/10. Prosimvas nedelejte ze sebe *****. Radeji nekomentujte nebo se zamyslete pred tim nez vypustite onu kopu h.

Edit tak jeste pro tady el scorpia u meta vychazim hlavne od hracskeho prumeru to jsou totiz ti lide co rozhoduji o uspechu a utratili sve penize za hru. Hodnoceni webu je az druhotne. Takze ano budu se ohanet meta protoze narozdil od nekterych z vas co na hru plivete tak ti lide aspon hru hrali a muhou objektivne posoudit.

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever

Metacritic hodnotením sa neohájate, AC3 tam má tiež 90+ pritom je to 4/10 hra. A dokážem argumentami tú známku obhájiť, pričom tú 9 argumentami nepodloží nikto ("mňa to bavilo" nie je relevantný argument). Metacrtic je presne web, kde 7-8 sa dáva kope priemerných hier a tie čísla tam sú často úplne mimo.

Slasherinho
👍2

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

GALBATOR
GALBATOR #XBOX

Cermi: To je tady prece normalni neee

tattookarl
tattookarl #Ps5+Big N
👍3

A jejda dweight nemá smysl pro humor. hele chytrolíne nikdy jsem se nesnížil k tomu abych tady někomu nadával.a ty hned o samejch kreténech.Já na rozdíl od tebe na switch hraju. A světe div se mám i doom. Samozřejmě je to port s určitým kompromisem,ale hraje se úplně v pohodě a to i v multiplayeru.A na cestě do práce si zahrát plnohodnotný zážitek,co víc si přát.

Ale jedna věc se ti upřít nedá.najdu tě spolehlivě u každé novinky o Nintendo se svým kopancem a tím mě prostě neskutečně bavíš. Máš u mě zlatýho bludišťáka.

A sorry že jsem nereagoval dřív,dovolil jsem si v sobotu jít po 18h šichtě lehnout.

CERMI1985
CERMI1985 #LížuProlapsy

Na jinem webu ctu 5/10 s tim,ze se to v podstate neda poradne hrat,fpska padaji,hra je odporne rozmazana...tady 8/10...tak tvl,takovej rozdil?

jiridvorak515

Tak po pravdě musím uznat,že port v traileru mě překvapil.Ja už mam PS4 verzi,ale jen tak dal Nintendo.Tohle na cesty je bomba

Hráč123
Hráč123 #GameCave
👍3
Dweight
Dweight #PS5

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

FreeGoro
FreeGoro #M1TV ytube

Tak jeden rika ze uplna lahudka a druhy ze vsechno na prd....tak jak teda ?? Jeden z nich musi prehanet :)

lOGistic
lOGistic #Genius

Marcel: Pošli mi to do PM taky. Děkuji pěkně.

MarcusChef
MarcusChef #Team PS/XB
👍6

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

Ferdis
Ferdis #watching
👍2

Nepomozem si, ale mam s tou hrou problem. Mam radsej pomalsiu a viac atmosferovu akciu ala hejtovany Doom 3 . Tieto zbesile prestrelky mi moc nesedia. Ale evidentne som v mensine....

Dweight
Dweight #PS5

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

tattookarl
tattookarl #Ps5+Big N
👍2

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

Dweight
Dweight #PS5

Komentář byl uzamčen

Příspěvek porušuje pravidla komunity.

Dweight
Dweight #PS5

Tak jo, hoši. Řekl jsem, že vypadá jako zaplacená, ne, že je zaplacená. Řekl jsem to proto, že ta recenze má 0 vypovídající hodnotu, nic nám skoro neříká. Udělat hru v roce 2017 na hardware z roku 2017, která jede mezi 576-720p je technicky naprostý fail. Je to fail už jen z pohledu Nintenda, protože si dovolili vydat takto podprůměrný HW. Recenze nám v podstatě jen říká, že ten port je natolik nahovno, že to jede v 576-720p, ale jelikož je to handheld (který je zároveň velkou domácí konzolí), tak je to v pořádku a můžeme být rádi, že to můžeme hrát. Sorry, ale horší recenzi jsem tu ještě za ty roky nečetl.

Kachlo
Kachlo #BOSS
👍8

Hra má na MC 79%, tady 8/10, takže si nemyslím, že by recenze byla nějak uplacená nebo neobjektivní. Větší servery daly i více, třeba IGN a další.

Když není tady pod recenzí známka, která by odpovídala průměru na MC, pořád čtu, jak je hra nadhodnocená/podhodnocená. Když zase odpovídá, všichni jsou uplacení.