Disney Epic Mickey 2: Dvojitý zásah

Martin Šmíd, 19. 11. 2012 20:45
Jednou z nejvíce originálních her roku 2010 byl Epic Mickey pro Nintendo Wii. Ačkoliv na začátku to vypadalo z komerčního hlediska na propadák, nakonec se prodalo přes milion kopií. Bylo tak zaděláno na pokračování, které v těchto dnech vyšlo nejenom na konzoli od Nintenda, ale rovněž na Playstation 3 a Xbox 360. Zatímco u původní hry se daly chyby ještě přehlížet, protože celek fungoval dobře, to u druhého dílu je přehlížet už nejde.

Vývojáři v čele s Warrenem Spectorem slibovali do druhého dílu spoustu novinek, a hlavně zajímavý příběh. Ten je sice v jádru jednoduchý, Mickey se s novým kamarádem, šťastným králíkem Oswaldem, musí vydat do Pustin, kterými se prohnalo ničivé zemětřesení, do toho zastavil zlého doktora, který si ovšem od minula hraje na velkého hrdinu a dobráka. Ačkoliv je příběh jednoduchý, rozhodně to nevadí, navíc má naprosto výborné podání. Je totiž vyprávěn jednak skrze zpívané filmečky, takže chvilkami hra připomíná jeden velký muzikál, ale také za pomocí kreslených scén, které mají navozovat atmosféru prvních animovaných filmů, a že se jim to daří na výbornou. Z prezentace příběhu budou hlavně nadšeni fanoušci Mickeyho a prakticky celého Disney světa, protože během hraní narazíte na spoustu narážek na další díla. Je vidět, že si s tímto dali vývojáři hodně práci, ale ve výsledku je docela škoda, že se nevěnovali i jiným, pro hratelnost daleko podstatnějším věcem.

Jestli jste hráli první díl, asi vás Dvojitý zásah v ničem nepřekvapí, protože se opět chopíte Mickeyho a jeho kouzelného štětce, kterým může dokreslovat či mazat objekty. Ačkoliv je druhé dobrodružství po příběhové stránce dost lineární a vede vás za ručičku, během putování potkáte spoustu NPC postav, které vám zadají vedlejší úkoly. Ty se můžete vydat splnit, za což budete občas odměněni nejenom naskočenou trofejí či achievementem. Vedlejší úkoly jsou sice jednoduché, ale zábavné a je radost je plnit, navíc si tím prodloužíte herní dobru. On Epic Mickey 2 ani tak není zrovna krátkou hrou, na dohrání pouze příběhu si rezervujte nějakých deset až patnáct hodin, když se rozhodnete vše prozkoumat a posbírat třeba všechny sběratelské předměty, prosedíte u televize daleko více. Rozhodně je lepší se pokoušet co nejvíce úkolů plnit prvním zahráním, protože znovuhratelností zrovna Epic Mickey 2 neoslní. Prakticky po dohrání není chuť si hru zapnout znova.

Říci, že je Epic Mickey 2 jen čisté 3D dobrodružství, neměl bych pravdu. Většinu času se budete pohybovat ve 3D světě, jehož design je možná trochu za očekáváním, protože nenabízí zase tak zajímavé lokace, které by vám utkvěly v paměti. To je docela škoda, protože Disneyho svět má daleko větší potenciál. Co u levelů bude mrzet ještě více, je občas dost zmateční design, kdy vás bude kolikrát tahat nesprávnou cestou. Největší radost udělají převážně 2D pasáže, které jsou mnohdy svým vizuálním zpracováním založeny na starých filmech. Při jejich hraní si možná občas budete říkat, že jich mohlo být klidně více, a třeba i o něco těžší, protože takhle jen jednoduše přeskáčete několik překážek na druhý konec.

Největší inovací druhého dílu je kooprace s druhou postavičkou, kterou je pochopitelně Oswald. Ten se od svého kolegy dost liší, nyní nemyslím jen vzhled, ale i co se výbavy týče. Oswald nemá štětec, ale elektrický dálkový ovladač, s nímž dokáže hackovat systémy či nepřátelům uštědřovat silné elektrické rány. Také ho může Mickey vyhodit do vzduchu a poté na něj naskočit, čímž s ním přeletí větší vzdálenost. Fanoušci samozřejmě budou rádi z toho, že se ve hře objevila tato léta zapomenutá postavička, jenom ale do doby, než se objeví nějaký ten menší či větší zádrhel, a že přijde docela záhy.

Veškeré problémy Epic Mickey 2 jsou totiž spojené právě s rozhodnutím o kooperativní hratelnosti. Umělá inteligence Oswalda je přímo žalostná, takže vás bude kolikrát přivádět do stavů nekontrolovatelné zuřivosti. Umělá inteligence totiž nedokáže ani skákat po plošinkách, neustále z nich padá, což je zvláště problém ve chvíli, když potřebujete dobré načasování, no a umělá inteligence nikde. Několikrát jsem byl svědkem, jak se Oswald za mnou snaží vyskákat, ale vždy spadl, když už byl skoro v cíli. Navíc Oswald takto bude skákat jen po plošinkách, kam mu vývojáři dovolili, protož na řadu dalších se vyskákat ani nesnaží. V jednom levelu jsem s Mickeym, vyskákal po barácích na kopec, takže jsem mohl lehce s Oswaldem přeletět na opačný konec. Jen pokud by tedy vyskákal se mnou, případně byla možnost ho přivolat. Takto na mě jen nevěřícně zíral, co to vlastně po něm chci. Když jsem se ho snažil přivolat, boural hlavou do zdi.

Vývojáři Oswaldovi dali možnost Mickeyho oživit, když ho náhodou sejme protivník. Na tuto speciální schopnost se ale nemůžete vždy spolehnout, protože Oswald vás oživuje podle nálady, někdy se jen na vás dívá, jindy se zasekne o překážku, či nestačí doběhnout, protože má jiné starosti. Nejvíce je umělá demence Oswalda vidět při soubojích s bossy, kdy druhého hráče jednoduše potřebujete. Pokud by vývojáři kooperaci zařadili jen jako bonus, jistě by se jednalo o vítané zpestření mezi dvěma hráči. Takhle pokud nemáte vedle sebe kamaráda, raději hru ani nezapínejte, ušetříte si spoustu přímo zoufalých situací. Ke kooperaci jen doplním, že tu je možnost hrát pouze na rozdělené obrazovce, online podpora chybí. Ne každý má vedle sebe někoho, s kým by mohl hrát.

Ne všechny novinky se nepovedly. Občas budete mít možnost využít dvou nových inkoustů. Jeden vás udělá neviditelným do doby, než začnete dělat rychlejší pohyby. Tento inkoust se hodí především pro pasáže, v nichž nesmíte být spatřeni, čímž je hra obohacena o zajímavé stealth pasáže. Jen je škoda, že jich je příliš málo. Více by neuškodilo. Druhý inkoust vám přidá na odolnosti, takže klidně můžete vlézt do kyseliny. Opět i zde platí, že ho využijete jen na několika málo místech.

Už první Epic Mickey těžil z pohybových ovladačů konzole Nintendo Wii, a druhý není výjimkou. Opět je tedy nejlepší zapojení pohybových ovladačů, na Wii je to samozřejmostí, na Playstationu 3 poté můžete využít Playstation Move. S nimi se celé dobrodružství hraje daleko příjemněji, zaměřování štětcem je rychlejší a intuitivnější. Pokud ovšem pohybové ovladače nemáte, nemusíte se bát, že by se hra ovládala nějak špatně, to ne, ale neodnesete si tak dobrý pocit z ovládání, který navíc nabourává opět neposedná kamera. Tu si nyní sice můžete natáčet ve většině situací, jak chcete, ale pořád má vlastní hlavu a občas dost zazlobí. Je rozhodně škoda, že když už něco hráči kritizovali u prvního dílu, vývojáři se této důležité části nevěnovali více.

Ačkoliv vývojáři zvolili pro Epic Mickey 2: Dvojitý zásah jako hlavní platformu opět Nintendo Wii, vizuální stránka vypadá i na HD konzolích pěkně, občas dokonce překvapí pěkným efektem. Za vypíchnutí především stojí všechny známé postavičky, včetně jejich animací. Protože hra pochází z konzole Wii, není zase tak náročná, takže testovaná Playstation 3 verze běžela stabilně, k poklesům frameratu nedocházelo. Nejvíce na Epic Mickey 2: Dvojitý zásah zaujme hudební doprovod, který byl povedený už u prvního dílu, zde je ještě vylepšen, přičemž uslyšíte spoustu uchu lahodících skladeb. Vůbec poprvé jsou navíc všechny postavičky dabované, z čehož jsem měl trochu strach, ale výsledek je rozhodně dobrý a nijak nenabourává atmosféru. Na závěr ještě dodám, že celá hra je lokalizována formou titulků. Překlad se povedl, nepřesností jsem si za celou dobu hraní nevšiml. Lokalizace je proto jistě příjemným bonusem. Jen je škoda, že když si pustíte zpětně filmeček v bonusech, titulky neobsahuje. Proč?

Epic Mickey 2: Dvojitý zásah se mohl lehce stát velkým hitem. Povedený příběh, ještě lepší prezentaci a sem tam zajímavou hratelnost bohužel pohřbívají zbytečné chyby. Kamera od minula doznala jen menšího zlepšení, o dost více bude vadit špatný design levelů, a vše korunuje naprosto odstrašující umělá inteligence Oswalda, která bez pomoci má kolikrát problém se základními pohyby. Epic Mickey 2: Dvojitý zásah proto mohu doporučit jen velkým fanouškům Disneye, kteří mají po boku kamaráda, ti si klidně mohou přičíst bod k dobru. Jinak se raději porozhlédněte jinde.

Disney Epic Mickey 2: Dvojitý zásah

ps3x360wiivita
Disney Interactive Studios, Blitz Games Studios / Junction Point Studios / Heavy Iron Studios