DiRT 5

recenze  14
Martin Šmíd, 3. 11. 2020 12:05
Herní vydavatel Codemasters se v závodních hrách našel, na což jednoznačně poukazuje vysoká kvalita jeho vlajkových sérií DiRT a F1, kterým je vždy věnována skvělá péče. Letošní ročník F1 už máme za sebou a nyní proto došla řada na DiRT. Ten se v posledních letech prezentuje nejen v rámci hlavní arkádověji pojaté série, ale také jakési odbočky DiRT Rally, která je určena fanouškům simulátorů. Každý fanoušek rallye by si tak měl přijít na své. Už tento týden vychází DiRT 5, na který Codemasters v posledních týdnech a měsících hodně lákal a sliboval zatím nejpropracovanější, nejrozsáhlejší a nejlepší díl. Jestli to tak skutečně je, se dočtete níže.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Hlavní série DiRT si nikdy nehrála na nějaký propracovaný simulátor, ale snažila se oslovit co nejvíce hráčů a fanoušků rallye. A pátý díl je na tom prakticky stejně, jen se ho vývojáři rozhodli ještě více odlehčit, výsledkem čehož je, že připomíná svým pojetím hry jako Forza Horizon nebo Motorstorm. To ale rozhodně dle mého není na škodu, protože obě zmíněné série patří k tomu nejlepšímu, co se na poli arkádových závodních her za poslední roky urodilo. Je ale třeba zmínit, že ačkoliv má DiRT 5 daleko blíže k arkádě, tak pořád poznáte, v jakém jedete voze i na jakém povrchu. Zatímco na asfaltu je auto jako přikované a tolik neklouže, na blátě, sněhu nebo dokonce na ledě je to úplně jiná písnička, a musíte si dávat pozor, abyste nedělali jedny hodiny za druhými. Zvláště, pokud si vypnete několik pomocníků. Jízdní model tak dost připomíná třeba zmíněnou Forzu Horizon, která nabídla rozumný kompromis mezi arkádou a simulací. A musím říci, že to bylo dobré rozhodnutí, protože jízdní model je solidní a hlavně zábavný.

Už po zapnutí zjistíte, že tím největším a nejdůležitějším režimem je Kariéra, jejíž velkou výhodou a inovací je skutečnost, že ji můžete hrát s kamarádem ve split-screenu. Kariérou vás bude po celou dobu provázet Troy Baker jako AJ a Nolan North jako Bruno Durand. Oba pánové odvádějí slušnou práci a slouží jako průvodci, kteří vás s Kariérou seznámí a budou komentovat vaše počínání. Jinak je ale jen na vás, jak si povedete. Už na první pohled si určitě všimnete značně rozvětveného stromu s různými závody. Je prakticky jen na vás, jakou cestou se vydáte, abyste se dostali až na poslední závod. Můžete postupně plnit všechny závody, jako jsem to dělal já (nemám rád, když mi někde bliká neodjetý závod), ale klidně i jednu jedinou větev, která vám bude nejvíce vyhovovat. Vývojáři v tomto dávají velkou volnost, což je dle mého skvělé, protože je tak možnost se snadno vyhnout eventům, které pro vás nejsou tak zajímavé.

Druhů eventů Kariéra obsahuje velké množství a jejich rozmanitostí jednoznačně uspokojí i ty nejnáročnější hráče. Já jsem si nejvíce oblíbil asi klasické závody, ale výborné jsou i Ultra Cross eventy, v nichž jezdíte po opravdu extrémních okruzích se spoustou překážek. Dále potěší i závody z A do B v eventu Rally Raid, Land Rush event zase přidává do závodění nepředvídatelnost a hodně jsem si užíval eventy Ice Breaker, které se odehrávají na ledě, takže během nich asi nejvíce prověříte své řidičské schopnosti. Ať už pojedete jakýkoliv event, tak každý závod má ještě tři speciální výzvy, které se můžete splnit, ale hlavní je pochopitelně umístění, takže nemusíte kvůli nim vyvádět a příliš snažit. Mají vliv jen na obnos peněz a sponzory. Ne na postup Kariérou jako v jiných hrách, za což jsem vývojářům nesmírně vděčný. Skladba eventů, jejich rychlý průběh ve spojení s povedeným jízdním modelem má za následek, že jsem se od hraní nemohl odtrhnout a vždy jsem si říkal, že ještě dám jeden event a půjdu spát. Nakonec jsem dal dalších deset, možná více.

Po Kariéře se vrhnu na vozidla, která jsou rozdělena do několika tříd. Zajezdíte si jak v autech z osmdesátek nebo devadesátek, tak v klasických i moderních vozech. Nechybí ovšem ani offroady, buginy a další speciální vozy, které stojí za vyzkoušení. Celkem vývojáři připravili šest desítek licencovaných vozů od nejznámějších automobilek, což je dle mého solidní počet, navíc musím ocenit i jejich velkou rozmanitost. Vybrat by si tak měl naprosto každý. Jediné, co bych trochu vytkl, tak je pohled z kokpitu. Samotný kokpit totiž není moc detailní, takže jsem většinou jezdil spíše z pohledu ze třetí osoby. Ostatně DiRT 5 je hlavně arkáda a tento pohled mu sluší asi nejvíce. Každopádně jednotlivá vozidla si nemůžete výkonově vylepšovat, ale je možné si pohrát s jejich designem. Můžete měnit barvu i různé polepy, které si postupně hraním a herní měnou odemykáte. Mikrotransakce hra neobsahuje, takže jen musíte k odemknutí všeho hrát.

Na pozitivní vlně mohu pokračovat, protože DiRT 5 nabízí hned 9 lokací, v nichž se odehrávají jednotlivé eventy. Zajezdíte si tak v Norsku, Číně, USA, Brazílii, Itálii, Nepálu, Maroku, Jižní Africe i Řecku, přičemž každá lokalita se liší podmínkami, počasím a dalšími nástrahami. Celkově je tak tratí více jak sedm desítek, přičemž každá je něčím zajímavá a nenašel jsem jedinou, která by mě nebavila jezdit. Po čase se začnou tratě trochu točit, čehož si vývojáři byli vědomi, a proto alespoň na nich mění počasí i denní dobu, takže nejezdíte jen za slunečného dne, ale i večer za silného deště. Přímo parádní jsou tratě na ledě, které mají díky svému nasvícení a různým efektům jedinečnou atmosféru a každý takový závod jsem si maximálně užíval. A trochu za to mohou i protivníci, kteří jsou na střední obtížnost správně agresivní a nedají vám moc prostoru pro nějakou větší chybu. Ta vás totiž může klidně stát jinak dobře rozjetý závod.

Když dohrajete hlavní Kariéru, což zabere několik příjemně strávených večerů, moc dalších vedlejších režimů tu nenajdete. Je tu prakticky jen režim Arcade, což je klasický rychlý závod, v němž můžete jet klasické závody či časovky. Vždy si vyberete jen auto, trať, podmínky a už jedete. Tento režim mi ale nepřijde popravdě moc zajímavý, stejně jako v jiných závodních hrách. I proto jsem se raději vrhnul na online multiplayer. V něm si můžete zajezdit proti hráčům z celého světa ve veřejných eventech, případně do závodů zvát kamarády. Zatím jsem mohl vyzkoušet jen pár závodů, protože hra ještě nevyšla. Během nich jsem neměl žádné problémy, ale je třeba počkat až na start, kdy se servery naplní a bude na ně větší zátěž. Věřím ale, že žádné problémy nebudou, ostatně Codemasters má v online multiplayeru velké zkušenosti. Co u online multiplayeru zamrzí, tak je skutečnost, že zatím nabízí jen nezbytné minimum. Čekal bych, že už na startu budou přítomná soukromá lobby, případně i nějaké ligy. Uvidíme, jestli bude Codemasters časem multiplayer rozšiřovat. Zatím nic oznámeno není.

Poslední velkou částí hry DiRT 5 je editor arén Playgrounds. V něm si můžete vytvořit svoji vlastní arénu pro několik disciplín, a tu následně nasdílet ostatním hráčům. Editor je celkem přehledný, má desítky objektů a jednoduchý tutoriál vás vždy navede tak, abyste vytvořili funkční arénu. Tu by tak měl zvládnout vytvořit naprosto každý. Pokud ale nemáte rádi tvoření, je možné se pustit do hraní arén ostatních hráčů. Už nyní před vydáním se objevilo několik zajímavých výtvorů, které stojí za zahrání a dá se počítat s tím, že jejich počet se bude neustále navyšovat. Hledání kvalitních výtvorů je navíc jednoduché díky hodnocení, a nechybí pak ani žebříčky nejlepších hráčů a další sociální funkce. Playgrounds je tak určitě režim, který by mohl udržet fanoušky u hry po několik dalších týdnů či měsíců.

Codemasters používá u většiny svých závodních her interní EGO Engine, který neustále vylepšuje. Ten je navíc dobře škálovatelný, takže na něm postavené hry mohou s minimem snahy běžet velmi dobře na prakticky každé platformě. DiRT 5 vychází na současné i nové konzole. Jak vypadá na next-genu zatím říci nemohu z důvodu různých embarg, proto jsem hru testoval i na konzoli Xbox One X. Zde má dva režimy zobrazení. Můžete upřednostnit vyšší grafické nastavení i rozlišení, ale hra v tomto módu běží pouze ve 30fps. Na chvilku jsem zkusil framerate mód, kde je hra hned na první pohled daleko plynulejší, ale značně zde trpí vizuální zpracování, které připomíná spíše hry ze začátku této generace. V režimu upřednostňujícím vizuální zpracování ale vypadá hra obstojně, hlavně auta jsou pěkně zpracovaná, vývojáři nešetří různými efekty a povedené je i nasvícení, ačkoliv je možné si všimnout i horších textur u prostředí či pozadí tratě. Jsem opravdu zvědav, jak bude DiRT 5 vypadat na next-gen konzolích, kde by mohl mít daleko lepší framerate i vizuální zpracování zároveň. Co mohli vývojáři vyladit, tak je občas objevující se screen- tearing. A i ty nahrávací časy jsou delší, než bych si přál. Alespoň na konzoli Xbox One X. Na Xbox Series S je to jiná písnička, ale zatím mohu jen naznačovat.

Od oznámení DiRT 5 jsem věřil, že bychom se koncem letošního roku mohli dočkat zábavné arkádové závodní hry, a jsem rád, že Codemasters nezklamal. Arkádové pojetí k pátému DiRTu pěkně sedí, potěší rozmanité a hlavně zábavné eventy, slušný vozový park, velké množství lokací i dobře pojatá Kariéra, od níž je těžké se odtrhnout. Jen pár drobných detailů hru sráží níže, ale pokud máte rádi arkádové závodění, lepší hru si letos zcela určitě nezahrajete.

DiRT 5

ps4xoneps5xsx
Codemasters, Codemasters