Destroy All Humans!

Martin Šmíd, 29. 7. 2020 13:00
Herní vydavatelé se tuto generaci nebojí oživovat legendární hry formou remasterů nebo remaků, ať už to byl Crash Bandicoot, Spyro, Shadow of the Colossus a další. Herní vydavatel THQ v posledních letech nakoupil řadu zajímavých značek a usmyslel si, že je dobrým nápadem vytvořit remake akční adventury Destroy All Humans, která vyšla před patnácti lety pro PlayStation 2 a první Xbox. Ve své době trochu přehlížená záležitost s mimozemským neřádem v hlavní roli tak dostává díky vývojářům ze studia Black Forest Games (Giana Sisters, Titan Quest) druhou šanci.

Recenzovaná verze: Xbox One X

Hlavním hrdinou této bláznivé akční sci-fi adventury je šedý škodolibý mimozemšťan Cryptosporidium-137 známý jako Crypto, který je vyslán na Zemi, aby zkoumal chování lidí, rozšiřoval svoji rasu a hlavně našel svého ztraceného kolegu, jenž na modré planetě před nějakou dobou havaroval. Příběh není nějak objevný a originální, ale skvěle napsaný hlavní hrdina vše vynahrazuje, stejně jako dobře napsané dialogy mezi ním a jeho nadřízeným důstojníkem Orthopoxem, který má na řadu věcí trochu jinačí pohled. Vývojáři pro remake zachovali i hodně nekorektní humor, dělající si srandu prakticky ze všeho, od Ameriky, sebe sama po komunismus, což i navozuje velmi dobrou uvolněnou atmosféru padesátých let, kdy lidé řešili úplně jiné problémy. A také řešili, jestli u Roswellu v Novém Mexiku spadlo UFO nebo ne.  Hlavní hrdina, jedinečná atmosféra padesátých let a humorné pojetí patří jednoznačně k tomu nejlepšímu, co Destroy All Humans nabízí.

Destroy All Humans je akční adventura ze třetí osoby, v níž vás čeká v kůži Crypta plnění úkolů v misích s otevřenějším prostředím, ale také střety s protivníky, na které je možné využívat mimozemskou techniku (od elektrického paprsku po anální sondu), případně některé další speciální psychické schopnosti, jimiž hlavní hrdina disponuje. Crypto tak může číst myšlenky lidí, ovládnout jim mysl či vymazat paměť, nebo se převléknout do lidské podoby. To se hodí hlavně v momentech, kdy na sebe nechcete tolik upozorňovat.

Vývojáři se při vývoji remaku rozhodli, že modernizují hratelnost, aby nepůsobila z dnešního pohledu tak archaicky a hra se i lépe hrála. Pokud jste hráli originál, už od první minuty si všimnete přepracovaného ovládání i třeba možnosti využívat sílu a střílet najednou. Vývojáři odstranili i různá omezení, spojená hlavně s využíváním psychických sil Crypta či jeho talíře. Asi největší a nejlepší novinkou v hratelnosti je možnost uhýbat, ať už se budete nacházet na zemi nebo ve vzduchu, což pomáhá větší dynamice soubojů s protivníky, a můžete tak snadněji předejít eliminaci. Když už jsem u soubojů s protivníky, tak většinou budete bojovat jen proti hordám neustále nabíhajících vojáků, farmářů s brokovnicemi či vědcům se zbraněmi využívající mimozemskou technologii, kteří moc velkou inteligenci nepobrali. Vyděsit tak dokážou hlavně na začátku svým počtem, zvláště když si přivolají na pomoc tanky nebo silné roboty.

Zatímco vylepšená hratelnost potěší, tak s čím mám velký problém, je nezajímavá náplň jednotlivých misí, která se navíc dost opakuje a hra tak sklouzává do stereotypu. Většinou musíte jen někam dojít nebo něco zničit, případně je nutné se někam nepozorovaně proplížit. Jenomže stealth systém není moc zábavný a kolikrát je spíše frustrující, stejně jako mise, v nichž musíte někoho někam doprovodit, případně něco ubránit před hordami vojáků, kteří používají k vaší likvidaci tanky či další techniku. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina toho zase tak moc nevydrží, většinou pak opakujete tyto pasáže neustále dokola, dokud se vám je nepodaří dokončit, což zábava rozhodně není.

Misím také moc nepomáhá skutečnost, že se odehrávají jen v pěti lokacích, pokud nebudu počítat šestou v podobě farmy, kam se vypravíte jen jednou, a to hned na začátku. To na pocitu rozmanitosti rozhodně nepřidá, vlastně jsem měl pocit, že neustále přešlapuji na místě. Zvláště, když design lokací není moc zajímavý a z dnešního pohledu je i dost zastaralý. Během misí můžete občas naskočit do svého létajícího talíře a zničit prakticky vše, co vám přijde do cesty. Od nepřátel po budovy, přičemž tyto pasáže patří asi k tomu nejlepšímu a nejzábavnějšímu, co hra nabízí.

Aby dostal Destroy All Humans větší hloubku, nechybí v něm lehčí RPG prvky. Jak plníte hlavní mise i další výzvy, získáváte speciální body zkušeností, které následně můžete využít k vylepšování hlavního hrdiny nebo jeho talíře. Zlepšit je možné jeho štít, účinnost zbraní či výdrž holografického převleku, takže nebude pro nepřátele tak snadné ho odhalit. Upgradů je ve hře hodně, vývojáři přidali oproti originálu i některé nové, a pokud budete chtít odemknout naprosto vše, čeká vás opravdu hodně práce.

Destroy All Humans není nějak extra dlouhou hrou, protože hlavní příběhová kampaň jde dohrát za nějakých pět nebo šest hodin, v závislosti na tom, jak dobře si povedete. Vystačí vám tak na dva relativně pohodové večery. Je ale třeba zmínit, že od začátku se prodává za sníženou cenu, takže i pro konzole stojí kolem tisícovky. Každopádně do dohraných misí se můžete vracet a plnit v nich vedlejší úkoly, čímž si hraní natáhnete. Stejně tak můžete nově navštívit jednotlivé lokace ve volném režimu a rozpoutat v nich hotové peklo, nebo se pokusit splnit speciální výzvy. Ty nejsou nějak extra nápadité, budete jen unášet krávy, likvidovat nebohé obyvatele Země nebo závodit, ale dá se u nich slušně vyblbnout. A možná jsem se u těchto výzev bavil ještě více, než u hraní hlavní příběhové kampaně. A určitě stojí za zmínku i zcela nová ztracená mise. Ta byla původně v plánu už pro originál, ale nakonec byla vystřižena. Nyní ji ale vývojáři dokončili a zařadili do remaku. V ní musí infiltrovat Oblast 42 a zničit lidmi vytvořený létající talíř. Po zahrání jsem asi i pochopil, proč ji vývojáři vystřihli. Moc dobrá není, ale ty největší fanoušky potěší, protože si zahrají něco úplně nového.

Remake Destroy All Humans byl nově vytvořen za pomocí Unreal enginu, takže se může pyšnit kompletně novým vizuálním kabátkem. Oproti originálu je to pořádný skok v kvalitě, a musím říci, že po vizuální stránce se mi hra líbila. Hlavní hrdina má hodně detailů i pěkné animace, a ani prostředí není špatné a vývojáři navíc nešetří různými oku lahodícími efekty. Hra navíc dobře běží na konzolích Xbox One X a Xbox One S, nezaznamenal jsem během testování žádný problém. Hudební doprovod je také jen průměrný, stejně tak ozvučení, s nímž jsem měl během hraní problém, protože sem tam vypadávalo nebo zvuky praskaly. To by se dít rozhodně nemělo. Dabing je pak původní, ale to mi nevadilo, protože je docela kvalitní a nepůsobí špatně či zastarale.

Destroy All Humans se po patnácti letech vrací v remaku, který potěší hlavně fanoušky originálu. Ti určitě ocení vylepšené vizuální zpracování, upravenou hratelnost, díky níž se hra lépe hraje, ale také třeba novou misi nebo možnost se vracet do jednotlivých lokací a plnit v nich řadu výzev. Nejsem si ale jist, jestli dokáže Destroy All Humans oslovit i nové hráče hrající moderní akční adventury, protože v mnoha ohledech i přes některá zlepšení působí trochu zastarale, hlavně co se designu a náplně týče.

Destroy All Humans

ps4xonensw
THQ Nordic, THQ Nordic