BioShock: Infinite
recenze•sobota 30. března 2013•Martin Šmíd•

Zdroj: 2K Games
Výlet do létajícího města
Začátek hry je prakticky stejný, jako u prvního dílu z roku 2007. Dostanete se k majáku, který vás dostane do místa, v němž se bude odehrávat celý následující děj. Možná si ještě vzpomenete na první pohled na podmořské město Rapture z původní hry. Byl to jedinečný pohled, z něhož musel každý lapat po dechu. Možná jsem si nemyslel, že tento počáteční šok může přijít znovu, ale BioShock: Infinite to dokázal, protože první pohled na létající město Columbia je něco neskutečného, něco, na co budete vzpomínat dost možná po celý život. Do tohoto nádherného létajícího města se dostanete jako bývalý agent Booker DeWitt, který v něm musí splatit dluh tím, že najde dívku Elizabeth a ukradne ji z rukou Comstocka, který je zde považován tak trochu za boha. Elizabeth byla po celý svůj život uvězněna ve věži města Columbie, takže není divu, že je celkem naivní a nedotčená hrůzou, která se kolem ní děje. Samotnou pak překvapí, jak žila. Neustále sledována, ve vězení. Co rozhodně zaujme, je dobrý herecký výkon Elizabeth, která tak doslova ožije na vaší televizní obrazovce. Věrohodnější videoherní postavu s hezčíma očima byste v současnosti hledali těžko. Příběh je rozhodně dobře podaný, má rychlé tempo, takže nuda nehrozí, možná jen zklame několik slabších dialogů a třeba i fakt, že rozhodnutí, která občas budete dělat, mají na následný děj nulový vliv. To ale samozřejmě nemění nic na tom, že příběh je rozhodně kvalitní, a několik slabších chvilek mu určitě odpustíte. Zvláště po skvělém finále, které vše náležitě vysvětlí a propojí všechny Bioshock hry do jednoho celku. K závěru se dostanete zhruba za patnáct hodin hraní, ale tento čas bude záležet především na tom, jestli budete město prozkoumávat nebo ne, protože ne na všechny skryté bonusy, upgrady pro zdraví nebo oblečení přidávající bonusy v boji, nahrávky a další věcičky narazíte lineární cestou, kterou vás po většinu hraní hra nutí jít. Některé jsou důmyslně skryté, nacházející se nejen v zamčených domech, ale i postranních uličkách. Sám jsem po dohrání rozhodně neměl vše vysbírané, takže sběratelé si zde přijdou na své. Hned po příjezdu do Columbie vás určitě nadchne skvělý design, po ulicích se navíc pohybují lidé, takže město tak nějak žije svým životem. Všemi navíc pomáhají interaktivní kulisy, proč si třeba hned po příjezdu nezahrát nějakou minihru na pouti. Tyto drobnosti hře jenom pomáhají. Do toho všeho hraje skvělá hudba, takže je jednoduché se do hry naprosto ponořit a představit si, že se v Columbii zrovna nacházíte. Jak budete pokračovat hrou, narazíte na nesčetně nádherných lokací, některé samozřejmě trochu odkazují na původní díl, a jsou vlastně i v podobném duchu připraveny. K designu města nemám moc výtek, protože jde o jedno z nejkrásnějších videoherách míst, které jsem mohl na této generaci konzolí navštívit. Nepochybuju ale, že se do Columbie ještě jednou vrátím, protože devízou BioShock: Infinite je docela dobrá znovuhratelnost, nejen kvůli zmíněnému prozkoumávání. Navíc jak jistě víte, vývojáři připravují nějaký ten dodatečný obsah. Ten ale ještě musí upřesnit. Pokud jste hráli některý z předchozích dílů, hratelnost vás asi moc nepřekvapí, protože z ní vývojáři do značné míry vycházejí, ale samozřejmě ji obohacují o drobné novinky, které ji posouvají o něco blíže k dokonalosti. Pro boj tu máte připraven docela velký arzenál zbraní, od dobové pistole, různé brokovnice, samopaly, těžké kulomety nebo raketomety. Zbraně si navíc můžete postupně vylepšovat za peníze u strategicky rozmístěných automatech, v nichž si navíc můžete nakupovat i lepší náboje. Střelba ze zbraní je čistě arkádová, takže větší kopání nečekejte, o realističnosti ale Bioshock nikdy nebyl, byl především o zábavě. Na boj pro blízko máte navíc speciální Sky Hook, který dokáže kolikrát zabít nepřítele značně brutálním způsobem. Uraženou hlavou to začíná, rozmetanými vnitřnosti nebo hlavou končí. S nejrůznějšími nepřáteli se většinou budete střetávat v otevřenějších prostorách, což je velká změna oproti předchozím dílům. Město Columbia je navíc pospojované kolejnicemi, které na začátku využíváte pouze za pomocí Sky Hooku k přepravě, ale později se stanou velmi důležitým strategickým prvkem v boji, navíc do hratelnosti přinášející zajímavou, neokoukanou a hlavně zábavnou novinku. Pohyb po kolejnicích není vůbec složitý během soubojů, jak by se mohlo zdát, jde o velmi jednoduchou záležitost, kterou si hned osvojíte a budete ji rádi využívat. Vzdušnějšími souboji se Infinite značně liší od svých předchůdců, takže nebudete mít rozhodně pocit, že hrajete znovu tutéž hru, jen v jiných kulisách. Nepřátel je dost, od řadových policistů, kteří spíše budí respekt svým počtem, až po těžce ozbrojené vojáky, ale sem tam se objeví i nějaký ten miniboss, jakým je třeba Motorized Patriot s kulometem nebo Handyman rozdávající silné údery. Na začátku se mluvilo, že právě ten by měl nahradit populárního Big Daddyho, ale zůstaneme jenom u toho, že je prostě jiný a srovnávat ho s ikonickou postavou není úplně na místě. Souboje v Bioshocku od prvního dílu charakterizují nejrůznější plazmidy. Ty zde sice pod stejným názvem nenajdete, nově tu jsou vigory, které se ale od svých předchůdců ale moc neliší, prakticky jde o totéž, jen s novým jménem a několika novinkami v podobě upgradů, kterými jim přidáváte na síle. Vigorů je tu docela dost, na začátku se třeba naučíte ovládat nepřátelské střílny či vojáky, kteří tak začnou střílet svým nebohým kolegům do zad, později přijdou na řadu vigory spojené s ohněm, vodou, větrem a tak dále. Zajímavostí je, že s vigory můžete vytvářet i nejrůznější pasti, třeba elektrickou, do níž následně nebozí nepřátelé vlezou a uškvaří se rychleji, než si uvědomí svojí pozici. Vigory jsou rozhodujícím faktorem, který dělá přestřelky neustále zajímavé a rozmanité, takže si hra udržuje skvělou hratelnost od začátku až do závěru. Stejně jako zbraně máte u sebe v jednu chvíli jen dva vigory, ale není problém je rychle přehodit z jednoduchého menu, které vyvoláte stisknutím L2. Během boje vás bude po většinu hry doprovázet Elizabeth, která není jen tupým přihlížejícím, ale dokáže i pomoci. Tedy, nikdy nevezme do rukou zbraň, aby pokropila nepřátele olovem, to by samozřejmě nefungovalo, ale ráda vám bude házet munici či lékárničky, což je rozhodně vítaná pomoc, zvláště když souboje jsou kolikrát docela těžké a vyžadují více umu. Umělá inteligence Elizabeth je rozhodně povedená, nepřekáží a je dobrým společníkem. S kým ostatně jiným se ponořit do tajů nádherného létajícího města, než s celkem chytrou a pěknou mladou dívkou. Elizabeth se navíc hodí na otevírání zamčených dveří, za kterými se ukrývají nejenom sejfy s penězi, ale i upgrady a další zajímavé věcičky. Celkem slušnou umělou inteligencí byli obdařeni i vaši nepřátelé, kteří se navzájem podporují, občas se kryjí, ale nejraději se snaží vás co nejrychleji eliminovat, takže kolikrát budete mít co dělat, abyste souboje ustáli. Strach ze smrti ale po celou dobu hraní neexistuje, což je možná škoda. Když vás totiž nepřátelé přemohou, vždy se ze smrti vykoupíte 25 dolary na normal obtížnost (na easy 0), což vzhledem k dostatku peněz není problém, a respawnujete se na posledním uloženém bodě, no a proděravěné nepřátele z předchozí přestřelky můžete tak snadno dodělat, protože se vám kromě zdraví doplní i munice. Hardcore obtížnost 1999
Vývojáři chtěli hru udělat přístupnou pro všechny, proto ona poněkud jednodušší obtížnost, ale pokud patříte mezi ty největší hardcore hráče, můžete si po dohrání vyzkoušet mód 1999 (dá se odemknout skrze speciální kód i předem). V něm můžete zapomenout s pomocníkem, který ukazuje, kam máte jít. I nepřátelé jsou daleko těžší k poražení, navíc sami toho moc nevydržíte. Musíte tak neustále taktizovat, krýt se a využívat co nejvíce vigory, bez kterých nemáte šanci přestřelku vyhrát. Oživení po smrti tu sice také je, ale stojí 100 dolarů, které mnohdy velmi rychle mizí, takže když dojdou, vrátíte se na hlavní obrazovku, a musíte si nahrát naposledy uloženou pozici. Na začátku jsem si chtěl mód 1999 jen vyzkoušet, ale nakonec jsem v něm odehrál značnou část hry, protože mě neskutečně bavil. Režim není obtížný formou, že by vyloženě frustroval, ale prostě je jiný a vyžaduje od vás odlišný styl hraní. To je ve výsledku velké plus. Audiovizuální zpracování
Vývojáři se rozhodli pro BioShock: Infinite využít opět Unreal 3 engine, který dnes už asi nenadchne, jako tomu bylo před několika lety. Přesto nový Bioshock překvapí svojí pěknou stylizací, která střídá pestré i temné barvy, takže několik ošklivějších textur jistě odpustíte, protože pořád jde o velmi nadprůměrnou podívanou. Možná o něco více bude vadit občasný tearing, zato nějakého markantního poklesu frameratu jsem si za celou dobu hraní nevšiml. Vizuálně na tom BioShock: Infinite není nejlépe, nepatří mezi absolutní špičku, ale rozhodně zklamáni nebudete. Naopak přímo nadšeni budete zcela určitě z hudebního doprovodu. Soundtrack je jeden z nejlepších, jaký jsem v akční hře slyšel, navíc velkou pochvalu si vývojáři zaslouží za ozvučení, které si užijete nejvíce na kvalitním domácím kině. Na profesionální úrovni je i dabing všech postav, včetně obou hlavních hrdinů. I s Playstation Move to jde
Ačkoliv se vývojáři z Irrational Games na začátku vyjadřovali k pohybovému ovládání dost nepěkně, nakonec do Playstation 3 verze zakomponovali podporu pro Playstation Move ovladač, ke kterému budete potřebovat buď klasický Dualshock 3 nebo speciální Move Navigation Controller. Nakalibrování je jednoduché, takže nebude činit problém, stačí se řídit pokynů na obrazovce, no a pak už jen stačí skočit do hry. Zatímco s Dualshockem 3 máte zaměřovač neustále uprostřed obrazovky, s Playstation Move ovladači s ním vždy po ní mácháte jako u on rail střílečky, takže nad ním máte plnou kontrolu. Navíc když zbraní chcete zaměřit, jen trochu se vám cíl zazoomuje, nevidíte jako s Dualshockem 3 skrze hledí, pokud tedy nemáte přímo odstřelovací pušku. Ovládání s Move není špatné, dokážu si představit, že někomu bude vyhovovat, ale já raději dám přednost klasickému ovládání, které mi přijde daleko příjemnější a pohodlnější. BioShock: Infinite je naprosto oslňující podívanou, která si vás získá dobře vyprávěným příběhem, uvěřitelnými postavami, vypilovanou akční hratelností a nádherným designem města Columbia, do kterého se budete chtít neustále vracet. S nákupem proto neotálejte, protože pokud je v současnosti hra zasluhující si vaší pozornost, je to právě BioShock: Infinite, který bude na konci roku kandidovat na ceny vůbec nejvyšší. Jedna z nejlepších akčních her této generace, pokud ne vůbec nejlepší!
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama













Komentáře (30)
Ted sem stahnul tu collection a zatím mě hra mocbavi, dishonored je trochu jinej typ hry. I kdyz na prvni bioshock to atmosférou nema
e po dohrani: tesne pred koncem uz mi hra zacinala byt zdlouhava, zasekavani o rohy behem cele hry bylo docela frustrujici (kdyz jdu zesikma kolem zdi nakonci o roh se postava jakoby zasekne, neni to pravidlo ale je to docela otravne) . konec jako takovy byl hodne hodne hodne dobrej, prostredi hry bylo ne az tak ponure jak v prvnic hdvou bioshockach, chtel jsem hre dat 7 z 10 ale nakonec ode mne dostane 10
e po dohrani burial at sea 1 a 2: tak dalsi dva paradni datadisky, uzasny, perfektni, malokdy mne hra takhle nadchne a dostane
Mě příjde že se od dob Cuntera 1.5 zlepšily jen zvuky, animace a grafika jinak nic..
Mě to příjde jako míň zábavné Dishonored.. Pořád tam jen něco sbírám, sem tam nějaký epický moment a jinak nic.. V Dishonored jsem opravdu hrál a špekuloval.. :( ale vypadalo to na videích hezky.. Sice je Dishonored stealth a Bioshock střílečka ale i tak..
V jedničce jsem ve 2. levelu a dvojku mám už dva roky a pořád zabalenou.Asi jsem magor :)
@ vitek
treba ta scena bude v nejakem dlc.
Dokonalost sama :), jen mě hodně mrzí že si BI jen tak hned znova nezahraju protože mi už delší dobu umírala mechanika a den po dohrání BI se už neroztočila [s13] asi věděla čeho se má dožít :D Co mě teda hodně překvapilo je odlišnost hry oproti původní propagaci z doby od oznámení link až po odložení. Je na tom aspoň pořádně vidět že se ten půl rok neflákali a spoustu věcí předělali a většinu i vyházeli, ale zrovna většinu těch vyhozených(soudim dle toho co je ve videu a pak ve finální hře) vigorů(bouřkové mraky..) jsem se těšil a nebo třeba ta celá pasáž ve videu s handymanem na mostě by taky mohla bejt skvělá, ale třeba to nazapadalo do celkového konceptu, tak musela ven. V původních trailerech má i Eli různé schopnosti krom tears. Za co musím fakt smeknout je za prvé to jak zvládli AI a osobnost Eli a za druhé jak se jim povedl příběh včetně finále u kterého jsem celou dobu jen čuměl jak péro z gauče :) Doufám že 2K zase nechytne slinu po penězích jako se to stalo po perfektní jedničce kdy přispěchali s rychlokvašnou 2-kou od 2K Marin. 2-ka sice nebyla špatná, ale na kvality jedničky ani z daleka nedosáhla. Celkem by mě zajímalo kam se podíváme příště když už jsme byli pod mořem i v oblacích :)
xdante ok v tom případě ještě popřemýšlím
Je to bezvadna hra, vcera sem ji dohral na hard, ale nevim, nemuzu se zbavit pocitu ze jednicka me bavila vic..Rapture me prislo takove mnohem zajimavejsi..
no tak musím říct že já fanda bioshocku nikdy nebyl 1 ani 2 jsem nedohrál nudily mě natolik, že jsem se prostě nedokopal, ale po přečtení recky a zkouknutí té v RE-PLAY od tukana tak mě to celkem překvapilo vypadá to na originální kousek a hned jak budu mít dost času tak si to seženu =)
I love Bioshock Infinite[s7].Ak do konca roku nevyjde nič lepšie,čo si mislim že taško,tak podla mna Hra Roku,BOŽI.[s6] +(nova lara je kočka,ale Elizabeth je krajšia,[s14] a tie oči[s7]).
Pro mě to bude pravděpodobně taky GOTY i přes to,že nás čeka ještě GTA 5(o kterém taky nepochybuju,že nějakého toho herního oscara dostane) a další tituly,ale jak říka godycz nemůžete srovnávat GTA s Bioshockem to prostě nejde to jsou dva úplně rozdílné světy do kterýchžto my hráči tak rádi vstupujem.
sova655:Věc názoru.Pro mě určitě ano.
@sova
nemuzes srovnavat bio s gta.
to proste nejde.
JinKazama: jasná GOTY? :D ještě nevyšlo ani GTA V a ostatní hry :)[s16]
pre mňa skôr umelecké dielo ktoré sa skvelo hraje [s14]
Co k tomu dodat? Prostě skvost. Pokud se na hře dělá s láskou a hlavně mozkem, zákonitě to musí dopadnout dobře. Příběh mě naprosto dostal a to v poslední době nebývá zvykem.
Pěkně napsaná recenze. Hru sice nemám, ale hraji u kámoše a oba řvěme nadšením, už zmíněná minihra na pouti nás dokázala neskutečně zabavit..je tady vidět poctivě odvedená práce a klobouk dolů že to opět tým vývojářu dokázal, tak jako v Bioshock 1..
Jediné čeho se bojím že tahle hra bude po tomto dalším obrovském úspěchu vycházet rok co rok a pak to bude ztrácet na kvalitě ,radši budu čekat 3 roky na další díl než na 1 rok vyvíjený paskvil. Jak se to dá nainstalovat link ?
FPS od které by se ma*rdi z activisionu a EA mohli učit, takhle má vypadat kvalitní hra. BioShock [s7][s7][s7]
Bioshock Infinite je vynikající hra, těšil jsem se na ni hodně dlouho a nezklamala mě. Tak detailně zpracovanej svět se jen tak nevidí, hratelnost parádní, příběh skvělej, co víc si přát. Jen víc takovejch pařeb [s14]
Len škoda, že FPS a konzola k sebe nejdú. Naštastie PC verzia je rovnako kvalitná.
Souhlas s recenzi.Čekla jsem mnohé,ale dostal jsem ještě více :) Je dobře,že je ve videoherním světě pár takových jako Ken Levine(Nebo Hideo Kojima) kteří si na svém dílu dají náležitě záležet než ho vypustí na veřejnost.
Hru jsem ještě nedohrál tak nemůžu soudit jestli je to konec Bioshockum nebo ne.Každopádně se tato značka zapsala do herní historie zlatým písmem(vyjma druhého dílu to byl z mého pohledu spíš takový spin off)
Díky pane Levine.Už teď se těším co dalšího na nás vytáhnete příště ikdyž to bude trvat třeba 5 let.Vím,že to bude stát za to!
Heleďte hoši, xDante...godycz...
pokud umím dobře číst, tak jsem nenapsal, že je to konec, ale " proste jestli to je konec bioshocku tak to bude velika skoda " bože což znamená, že tu nikdo nekecá o rozhodnutí !!! Dante ty jsi ok, tebe chápu, ale sakra godycz meleš tadz jedině ty sračky, z toho co jsi tu napsal nerozumím ani H...protože češtin je ti asi málo....Zbytečně neripej a pokud chceš, tak jedině s normálním psaním a ne nějakými hieroglyfy :)
Bože já jsem zapomněl, že tu člověk nic nesmí napsat, protože český lidi jsou strašní rejpalové a pokud odpoví, tak ani předtím nepřemýšlí...Díky hoši za podporu fakt :D:D
Prave to hram a je to super po dlsom case nejaka riadna originalitka.Len ma trocha mrzí ten port na PS3.Tá grafika mohla byt rovnako dobra ako na PC.Z konzolových verzii žijú a kašlú na to aby to riadne optimalizovali.
Hra ma jednu z nejlepsich um.intlg. co jsem mel cest potkat. Nejen ze je vtipna, chytra a pozorna, navic je hezka.
Na tehle hre je poznat, kdyz nekdo umi s Enginem. A Unreal se na tuto barevne Ikonium skvele hodi.
A zvuk ? Kam se hrabe Dead Space. Neb tam nikde nezazni : Will the circle be unbroken By and by, Lord, by and by There's a better home a-waiting In the sky, Lord, in the sky .... : az mi slza ukanula...
S Movem jsou impozantni akce na kolejnicich.
Btw: mam SONY sluchatka PULSE, do kterych si muzete nahrat specialni zvukovou podporu pro Bioshock. MRDA. link
Hraje se mi to perfektne,pro me druhy vrchol letosniho roku.
ps: sir Hérink - kdyz jsi to nehral, co tady dopyce spojlerujes ?
Ja osobne jsem jeste nehral,ale valinse mi oba predchozi dily na hdd v psku, nehral jsem je, ale videl jsem uz bohuzel ending tohoto dilu a jednoznacne to zacnu asi behem tydne hrat, proste jestli to je konec bioshocku tak to bude velika skoda. Na konci jsem si rikal co bude dal, ale tak hrozny a smutny to tedy nemohli ani bejt. Opravdu je to skvela hra :-)
Zrovna jsem to taky dohral... A musim rict, ze je to po dlouhe dobe hra u ktere musi clovek nad pribehem zapnout mozek, coz je v mem pripade velke +.
Nevěděl jsem co si tenhle měsíc pořídit za hru.....je rozhodnuto.[s16]
už nemůžu dočkat až si to zahraju
Edit: Elizabeth je hezčí jak Lara ;)
Mám dohráno od úterý nebo středy teď přesně nevím ale je to naprostá bomba.Na PC na ultra to jsou adiovizuální orgie.Škoda jen že není Cz lokalizace,protože bez slušné znalosti Aj si hru užijete jen na půl 10/10 a jasná Goty.