Asterix & Obelix XXXL: The Ram From Hibernia

Martin Pilous, 16. 1. 2023 20:13
Populární hrdinové komiksů Asterix a Obelix to opět zkoušejí na televizních obrazovkách skrze nové videoherní dobrodružství. Za ním stojí studio Osome, které se o tuto oblíbenou značku řadu let stará a má s ní velké zkušenosti. I když jsem ne vždy byl s kvalitou posledních her spokojen a měl jsem řadu výhrad, musím říci, že jsem se u nich jako fanoušek slušně nejeden večer bavil. A jinak tomu nebylo ani nyní při testování nového dílu Asterix & Obelix XXXL: The Ram From Hibernia, o němž vám více prozradím níže ve své recenzi.

Oblíbená série XXL s Asterixem a Obelixem se dočkala v posledních letech dvou zdařilých remasterů, aby nakonec navázala třetím plnohodnotným dílem. A protože si své fanoušky našel, mohli se vývojáři pustit do vývoje čtvrtého dílu, který vyšel i u nás koncem minulého roku pro všechny současné platformy. Ten opět kdovíjakým příběhem neoplývá, což je docela velká škoda, protože René Goscinny a Albert Uderzo spolu vytvořili široké portfolio komiksů o galské vesničce, kterou nelze zlomit, a pokaždé to byla solidní zábava.

Bohužel tvůrci hry se v tomto ohledu drží poněkud při zemi a v kostce nás uvrhnou do děje, kdy Asterixe s Obelixem vyhledá dcera jednoho irského náčelníka jménem Keratin. Ta potřebuje od našich oblíbených galů skutečnou pomoc, protože se z jejich vesnice v Hibernii (novodobé Irsko) vytratil beran se zlatými rohy, a ona jej potřebuje najít. No, a protože jsou naši galové gentlemani a nejdou pro ránu Římanům daleko, souhlasí a vyrazí na pomoc.

Dopředu je třeba říct, že hra je spíše menším počinem, který lze dohrát za zhruba pět hodin, co se příběhu týče. Tomu samozřejmě odpovídá cena, která se pohybuje kolem jednoho tisíce korun v kamenných obchodech. Pak už záleží pouze na vás, zda se budete věnovat i dodatečným výzvám, které každá mise obsahuje. Jedná se o získání zlatých medailí, které vám padnou v případě, že splníte nějaký předem daný challenge.

V základu jde opět o čistě izometrický titul, který nehodlá opustit staré prvky hratelnosti svých předchůdců. Hru tak vidíte z ptačí perspektivy, přičemž dle vlastního uvážení můžete hrát buďto za Asterixe nebo za Obelixe. Přepínat lze zcela libovolně, a dokonce můžete využít plnohodnotné kooperativní hraní. Je dostupné až ve 4 hráčích. Bohužel jen na jedné konzoli, protože do Hibernie se ještě nedostal internet. V případě dvou hráčů je vše jasné, ale pokud jste 3 nebo 4, tak hra vytvoří klony Asterixe a Obelixe, a další dva hráči pak hrají za ně. Upřímně je to poněkud úsměvné.

Mírné zklamání se dostaví už přibližně po dvou hodinách, neboť hra odmítá nabídnout více a trochu experimentovat. Vaším primárním cílem totiž je, abyste vyčistily jednotlivé oblasti od Římanů a pokračovali dál. Hratelnost je v tomto ohledu dost plochá a vlastně si užijete pouze bitky, které se však časem poněkud ohrají. Hře chybí jakýsi náboj, který by vás nutil hrát dál.

Hra se velmi omezuje na jednoduché principy, a je to obrovská škoda i s přihlédnutím k faktu, že je určena hlavně pro menší publikum. Dost často se bude opakovat jedna situace, kdy musíte Asterixe postavit na katapult a na druhé straně skočit s Obelixem, abyste jej dostali někam do vyvýšeného místa. A jelikož je Obelix zase velice silný, protože jako dítě spadl do kotle s kouzelným lektvarem, tak dokáže Asterixovi udělat cestičku z velmi těžkých kamenných kvádrů. Velká škoda, že autoři nepřišli s něčím nápaditějším a hlavně rozmanitějším, jak překonávat překážky. Dosti bizarní je i fakt, že oba hrdinové neumí vůbec skákat, ale jen mohou provést rychlý výpad kupředu, aby překonali menší vzdálenosti.

Bohužel i boj je dosti plochý a jednoduše zpracovaný, protože se omezuje pouze na několik úderů a mírným okořeněním je následně možnost sebrat zbraň a tu použít v boji. Jenže nejde o žádný kumšt. Ať se jedná o rybu, velké stehno, oštěpy či meč, tak jsou zbraně nerealisticky nevyvážené. V praxi to znamená, že ať budete nepřátele doslova mydlit čímkoliv, tak onen damage (poškození) bude pořád stejný. Velká škoda.

Grafická stránka neohromí, ale ani nezklame. Jde o jakýsi standard, který bychom od série čekali, ale na některých dílčích hezčích detailech, zejména v okolích je znát, že se mírně posunula kupředu. Tajně ale doufám, že se autorům podaří pro další titul laťku posunout o větší kus dále. Co je za mě ale doslova kouzelné, tak to je hudba. Ta si drží keltskou tóninu a moc hezky se poslouchá. Dabing je spíše průměrný, ale skvěle mu sekundují české titulky. Ty jsou velmi dobré, nápadité a plné skvělých vtipů, které si zachovaly názvosloví a respekt k původním komiksům, byť se jedná o nové názvy či jména.

Asterix & Obelix XXXL: The Ram From Hibernia se nesnaží o žádnou revoluci v rámci zajeté série. Jede si ve starých, a dá se říct, že jistých kolejích. Dost však zamrzí, že kromě pohybu po lokacích a boje s protivníky hra nenabízí nic navíc a je spíše určena skalním fanouškům Asterixových dobrodružství bez ambicí oslovit nové. Dost velkým zklamáním je absence online hraní ve více hráčích. Pokud hledáte nějakou rychlou a nenáročnou hru, která se dá sfouknout za dvě odpoledne, tak je tu žhavý kandidát, ale jinak bych doporučil možná počkat, až dorazí Asterix s větší šťávou.

ps5xsxnswps4xone
Microids, OSome Studio
27. 10. 2022