Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök

recenze  17
Martin Šmíd, 15. 3. 2022 12:25
Je tomu více než rok co vyšla akce Assassin's Creed Valhalla od Ubisoftu, která se zaměřila na lákavé téma Vikingů a severské mytologie. I když se jí na začátku moc nevěřilo, za což mohly hlavně ne zrovna povedené ukázky a také vyhazov několika klíčových vývojářů za jejich chování na pracovišti, vyklubala se z ní kvalitní hra, k níž si hráči našli cestu. Výsledkem je zatím nejúspěšnější díl v rámci celé Assassin's Creed série, a i proto Ubisoft nemá problém ji neustále podporovat. V posledních měsících jsme tu měli řadu menších DLCček i dvě větší celkem povedená rozšíření. Nyní přichází třetí, zdaleka největší a nejambicióznější Dawn of Ragnarök, které se vzhlédlo v konkurenční sérii God of War. I proto jsem si nemohl nechat ujít příležitost si ho zahrát, takže se s vámi mohu podělit o své dojmy. Jestli stojí za nákup, se dozvíte níže.

I když by se ze všech prohlášení vývojářů a ukázek mohlo zdát, že Dawn of Ragnarök nemá s původní hrou Assassin's Creed Valhalla moc společného, opak je pravdou. Na její některé události přímo navazuje a velmi dobře rozšiřuje a obohacuje linku čerpající ze severské mytologie. Hlavním hrdinou totiž tentokrát není oblíbený Eivor, ale samotný Odin (bůh války a hojnosti), tedy Havi, jenž se vydává do říše trpaslíků Svartalfheim zachránit svého syna Baldra ze spárů ohnivého obra Surtra, s nímž se dostal do velkého konfliktu a jen zázrakem střet s ním přežil. Zápletka je sice celkem jednoduchá a na rozdíl od Valhalla hodně lineární, ale líbila se mi. Je zajímavá a kvalitně napsaná, stejně jako Odin i několik dalších vedlejších postav, takže bylo celkem lehké se do Svartalfheimu, který je sužován řadou problémů, ponořit. Po příběhové stránce Dawn of Ragnarök rozhodně nezklame, a kdo má rád severskou mytologii, nemusí s nákupem moc dlouho otálet.

Ačkoliv je Dawn of Ragnarök rozšíření pro Assassin's Creed Valhalla, které ji ke spuštění přímo vyžaduje, je hned několik možností, jak se k jeho obsahu dostat. Rozšíření je zamýšleno jako endgame obsah pro Assassin's Creed Valhalla, takže v ideálním případě byste měli mít odehranou celou její hlavní příběhovou linku i třeba s předchozími dvěma rozšířeními pro pochopení všech souvislostí a úroveň minimálně 340. Je ale také možné se do rozšíření vydat dříve, i třeba s nižší úrovní. V takovém případě hra dočasně zvýší veškeré statistiky a poskytne příslušné vybavení. Jakmile se následně vrátíte ze Svartalfheimu, vše se zase sníží na původní hodnoty. Třetí možností je následně zapnout rozšíření Dawn of Ragnarök přímo v hlavním menu skrze novou hru. V takovém případě bude poskytnut hrdina na požadovaném levelu i s docela slušným vybavením. Nevýhodou bohužel je, že takto přijdete o veškerý další obsah hry Assassin's Creed Valhalla, k němuž nebudete mít přístup. Budete se moci pochybovat pouze po Svartalfheimu. Novým hráčům, kteří si koupí hru Assassin's Creed Valhalla třeba v kompletní edici proto doporučuji začít s původní příběhovou linkou a k rozšíření Dawn of Ragnarök se dopracovat postupně. Samostatné spuštění rozšíření Dawn of Ragnarök je spíše pro ty hráče, kteří už dříve Assassin's Creed Valhalla hráli a už nemají z nějakého důvodu uloženou pozici.

Zatímco příběhová stránka hry se mi společně s dobře využitou severskou mytologií líbí, kterou si vývojáři samozřejmě upravují dle svých potřeb, hodně rozpačitý jsem byl z hratelnosti. Očekával jsem totiž, že vývojáři budou daleko odvážnější a přinesou něco trochu odlišného po stránce hratelnosti, designu a dalších prvků oproti hlavní příběhové části Assassin's Creed Valhalla. Už po prvních pár minutách jsem ovšem viděl, že jedou dost na jistotu a žádných velkých inovací se nedočkám, což je obrovská škoda, protože potenciál tu byl a takto zůstal trestuhodně nevyužit. Zvláště když pronikaly informace, že se nechali hodně inspirovat posledním God of War. Pokud jste tedy hráli  Assassin's Creed Valhalla, čeká vás v rozšíření Dawn of Ragnarök prakticky to samé v bledě modrém, od plnění hlavních úkolů po čištění základen protivníků skrze raidy, které nebyly vůbec upraveny nebo vylepšeny, a dalších standardních vedlejších úkolů, jen nyní na zcela nové mapě. Zatímco vedlejší úkoly moc svoji kvalitou a rozmanitostí nepřekvapí, hlavní kampaň je dobře navržená a líbilo se mi, že není jen o soubojích, ale také je hojně využíván průzkum a vyšetřování, případně řešení lehčích logických hádanek.

Jak už jsem zmínil výše, rozšíření se odehrává v říši trpaslíků Svartalfheimu, která je pod útokem  Muspelů, což jsou ohniví protivníci z Muspelheimu. V rámci Assassin's Creed jde o relativně menší mapu, která je ovšem celkem rozmanitá, takže obsahuje hořící vesničky, základny trpaslíků, ohnivé, lesnaté i zamrzlé pláně, nad nimiž se tyčí obrovský strom. Design světa se mi líbil, a i proto jsem ho rád prozkoumával a neplnil pouze hlavní příběhovou linku, ale také hledal materiál pro vylepšování zbroje či se pouštěl do výzev Valkýr, což jsou speciální arénové souboje, díky nimž je možné se dostat lepšímu vybavení. Právě zkoušky Valkýr jsou asi tou největší inovací a novinkou, co se týče obsahu hry. Jak mi určitě dáte za pravdu, nejde o něco, kdo ví jak originálního nebo skvělého, svůj účel zaměstnat hráče na několik dalších desítek minut nebo hodin to ale plní docela slušně.

Soubojový systém je prakticky téměř stejný jako u základní části Assassin's Creed Valhalla, takže je možné využívat velké množství zbraní, speciálních útoků a komb, přičemž je trochu založen na principech z oblíbené Souls série, kdy je nutné občas vyčkávat na útok protivníka, vykrýt ho úhybem nebo štítem a následně je možné zaútočit. Tohle nejvíce vynikne hlavně během soubojů s bossy v rámci hlavní příběhové kampaně Dawn of Ragnarök, kteří jsou skvělí, každý je jiný a má vlastní sadu útoků, od čehož se následně odvíjí i strategie k jeho poražení. Protože měl Assassin's Creed Valhalla velmi robustní strom s dovednostmi, vývojáři přidali některé nové, aby bylo možné hlavního hrdinu dále levelovat. Sice nemají nějaký velký dopad na hratelnost, ale určité novinky i možnost dále levelovat potěší.

Jedinou větší novinkou v rámci hratelnosti je možnost absorbovat sílu od padlých protivníků skrze vlastnost Hugr-Rip. Prakticky jde o pět speciálních schopností, které je možné využívat pro boj i třeba průzkum prostředí, protože se díky nim může hlavní hrdina proměnit na havrana, případně svoji kůži proměnit na magma a vypadat jako Muspel, což je asi ta nejdůležitější nová schopnost, která se hodí pro boj s protivníky i řešení hádanek. Díky ní totiž může hlavní hrdina chodit kratší čas po lávě. Co je bohužel pro využívání těchto speciálních schopností značně limitující, je skutečnost, že můžete mít u sebe jen dvě, takže pokud chcete nějakou změnit, je nutné najít vždy příslušného protivníka, zabít ho a chtěnou sílu znovu absorbovat, ačkoliv jste ji v minulosti už používali a třeba si ji i vylepšili. Proč vývojáři přišli zrovna s tímto dosti nepraktickým systémem nevím, ale pomocí něho tyto schopnosti spíše zabíjí, protože pak není nějaký velký důvod je používat. Kromě té jedné, o níž byla řeč.

Než rozšíření Dawn of Ragnarök vyšlo, vývojáři slibovali přes 30 hodin nového obsahu. Sice jsem si myslel, že tento obsah bude originálnější, ale mohu žíci, že s rozsahem nelhali. Ano, hlavní příběhová linka na 30 hodin samozřejmě není, to si nemusíme nic nalhávat. Zabere zhruba 12 hodin na střední obtížnost, ale dokončení všech raidů i vedlejších aktivit nějaký další čas určitě zabere, stejně jako prozkoumání každého zákoutí mapy. Ve výsledku se tedy dá na těch 30 hodin s trochu odřenýma ušima dostat. A stojí tedy za těch 40 euro? Pokud by hra byla originálnější a nabídla něco nového, řekl bych, že určitě. Takto váhám, protože hráč, který má v Assassin's Creed Valhalla třeba i přes sto hodin, neuvidí během Dawn of Ragnarök nic nového a za 40 euro ho čeká to samé, jen v jiných reáliích a s novými protivníky.

Vizuálně je Dawn of Ragnarök identický jako Assassin's Creed Valhalla. Protože se jedná o rozšíření, nečekaly se moc velké změny, ale musím říci, že z rozlišení některých textur nebo objektů jsem trochu zklamán, protože nedosahují úrovně základního Assassin's Creed Valhalla. Celkově jde ale pořád o slušnou podívanou, kterou ovšem sem tam narušují menší grafické glitche, hlavně během soubojů, kdy třeba hlavní hrdina udělá zakončovací úder, po němž sekyru zasekne do vzduchu místo hlavy protivníka. Tohle mohli vývojáři vyladit. Framerate je pak stabilní, hru jsem hrál na režim výkonu, přičemž jsem si nevšiml žádného většího propadu. Je vidět, že použitý engine je dobře optimalizovaný pro současné konzole.

Dawn of Ragnarök je trochu rozporuplné rozšíření. Na jednu stranu zaujme svým zasazením, slušným příběhem s charismatickým hlavním hrdinou, stále zábavnou hratelností a dobře navrženými souboji s bossy, ale chybí mu větší inovace a nějaké ty originální prvky, které jsme doposud v rámci Assassin's Creed Valhalla neviděli. Právě hra na jistotu ze strany vývojářů a neschopnost přinést něco nového je největší bolístkou tohoto rozšíření. Pokud se vám ale původní hra líbila a máte rádi severskou mytologii, mohu vám nákup doporučit.

ps4xoneps5xsx
Ubisoft, Ubisoft
11. 3. 2022