Konzolista.cz

ArcaniA - The Complete Tale

recenzesobota 29. června 2013Leon
Hlavní obrázek článku: ArcaniA - The Complete Tale
Éra PlayStation 3 se nám pomalu chýlí ke konci. Zdali byla úspěšnější než předchozí dvě, to bude už brzy předmětem dlouhých a vzrušených debat. Jedno je ale jisté, žánr RPG byl dlouhou dobu na konzoli od SONY na okraji zájmu a na pořádné tituly jsme si museli několik let počkat, tedy pokud jste neutopili desítky hodin v Oblivionu, který byl dlouhou dobu jediným velkým zástupcem žánru na PS3. Teprve příchod Dark Souls a Skyrim v roce 2011 znamenal blýskání na lepší časy. O rok později je následoval Dragon's Dogma, o kterém jsem kdysi v recenzi prohlásil, že je zábavou pro masy a osloví přesně ten typ hráčů, které odradila hardcore hratelnost Dark Souls a zastrašil mamutí svět Skyrim, jenž pohltí vše, co mu přijde do cesty. Jsem rád, že čas nakonec ukázal, že si dračí dogma našlo cestu k široké veřejnosti a hra se během několika málo měsíců stala takřka kultovní, o čemž svědčí i nedávno vydaný datadisk. Tyto tři RPG tvoří pomyslnou Svatou Trojici žánru, oscilující od náročné hratelnosti, přes hlubokou propracovanost až po zábavu pro masy. Co je uvnitř tohoto trojúhelníku je to, co můžeme nazvat standardem žánru pro PS3, a proto by se každé RPG, která se hlásí o naší pozornost, mělo vejít do těchto mantinelů. O pozornost se tentokrát hlásí Arcania: The Complete Tale, neboli Gothic 4, který vyjde na obě velké konzole zároveň, avšak s tím, že již před několika lety vyšel na Xbox 360 a PC. Jen si změnil jméno a přibral do party i datadisk Fall of Setarrif.
Série Gothic nebude pro fanoušky konzolí zřejmě příliš známa, jelikož její první tři díly vyšly pouze na PC, kde si však vedly tak znamenitě, že se celá série dnes právem řadí ke klenotům, od kterých PC hráči odvozují svůj monopol nad ostatním světem herního průmyslu. Teprve čtvrtý díl byl vydán i na konzole, a to konkrétně na Xbox 360, kterému se sice mnozí zarytí a pobláznění fanoušci PS3 posmívají, ale jestli je něco, v čem Microsoft se svou konzolí vytřel SONY zrak, pak je to velké množství kvalitních RPG, které zde v průběhu mnoha let vyšly. I když si Gothic 4 v recenzích nevedl příliš dobře a byl mnohými zatracen za nepříliš propracované herní mechanismy a celkové oškubání, které příliš nekorespondovalo s kvalitou předchozích dílů, začalo se už v době vydání, tj. v roce 2010, uvažovat, že by se hra mohla objevit i na konkurenční konzoli. Očekávalo se, že prodleva mezi oběma konzolovými verzemi nebude příliš dlouhá, jenže termín v první polovině roku 2011 nebyl dodržen, a tak hra vychází na PS3 a znovu i na Xbox 360 až nyní, téměř po třech letech od vydání původní verze. To je vždy ošidné, neboť nejenom lidé stárnou, a proto se nabízí zcela logická otázka, dokáže hra, která byla již při prvním vydání terčem poměrně ostré kritiky, zaujmout i po několika letech, kdy se žebříček hodnot u her i samotného žánru přeci jen ještě o něco posunul? Odpověď naleznete v naší recenzi, která podrobila hru zatěžkávacímu testu. I když se příběh odehrává ve stejném světě jako předchozí díly, a to jen o několik let později, rozhodně to neznamená, že je nutná znalost minulých událostí, protože v Arcanii sledujeme poboční příběhovou linii, která si jde svou vlastní cestou, takže žádných zmatků v příběhu se bát nemusíte. Je ale pravda, že s některými postavami bylo možné se setkat už dříve, a proto nováčkům některé souvislosti světa a jeho aktérů budou unikat, v lepším případě si jich ani nevšimnou. Příběh nepatří zrovna k silným stránkám hry, neboť je plný klišé a v prvních dvou třetinách hry je tak bezbřehý a nudný, že se budete sami sebe ptát, co že je vlastní pohnutkou, která hlavního hrdinu žene vpřed. Skoro to připomíná kotlík, ve kterém se míchají a vaří klasické RPG ingredience, ale příběh se přidal až na konec, a to tak nešťastně, že se rozplynul a nebýt silnějšího závěru, tak bychom museli konstatovat, že na podobné scénáristické manýry by vystačilo i dítě školou povinné. Středobodem vyprávění jsou Jižní ostrovy, na které má spadeno král Rhobar III., který touží po neomezené moci, a jehož mysl se zdá být rozvrácena záhadnými temnými silami. Hlavní hrdina žijící na ostrůvku Feshyr netouží po ničem jiném, než aby mohl i nadále pást ovce a požádat o ruku svou vyvolenou jménem Ivy. Jednoho dne je však Feshyr zničen a Ivy zemře. Bezejmenný hrdina se tedy vydává na hlavní kontinent Argaan, aby se pomstil těm, kteří mu zničili život. Zní to dobře, i když tuctově a ohraně, jenže problém je v tom, že po slušném náběhu přijde útlum, příběh zapadne a hráč tak stojí v nepříliš rozlehlém světě Gothic 4 sám a bez větší motivace jít vpřed. Nepomáhá ani kompletní česká lokalizace hry a jejího datadisku. Překvapení! A je to venku, ano Arcania: The Complete Tale má české titulky, což je věc, na kterou si konzoloví hráči musí ještě zvyknout, i když v poslední době se v tomto ohledu snad již konečně pohnuly ledy. Je sice pravda, že překlad trpí mnoha nepřesnostmi, chybami i vyloženými výmysly, ale víte, co se říká, darovanému koni na zuby nekoukej. Škoda, převeliká škoda, že české titulky, které jsou důvodem, proč si hru pořídí i ti, kteří by se jí jinak obloukem vyhnuli, má až Arcania, kdežto mnohem kvalitnější RPG tituly nikoli. Má to ale i nevýhody, tak například dialogy. Ach, ty dialogy, jsou nudné, bezobsažné a kostrbaté. Čeština to jen podtrhne a zviditelní. Že akční RPG mnohdy nemá kvalitnější příběh, je celkem běžná věc, většinou stejně na konec rozhodne hratelnost, takže si můžete říct: „Nuže dobrá, hnacím motorem pro mě tedy bude v Gothic 4 hráčská volnost, vždyť obrázky, videa a zkušenosti hráčů znalých minulých dílů značí, že to bude řežba.“ Jenže ouha, zde se velkého a komplexního světa nedočkáte, protože někdo si zřejmě při vývoji řekl, že když se někomu líbil velký svět bohatý na volnost pohybu a konání ve třech dílech, neznamená to, že se mu toto bude zamlouvat i v dílu čtvrtém. A tak tu máme zbytečně malý svět a lineární postup hrou, tolik obvyklý nešvar, který dokáže jakékoli RPG bez výjimky srazit v hodnocení dolů. Svět Gothic 4 působí nepřirozeně tiše a opuštěně. Sem tam nějaké stavení, pevnost, hláska nebo vesnice, ve kterých se pohybují lidé podle přesně zadaných protokolů, takže interakce s nimi prakticky neexistuje. Stačí si vzpomenout na Skyrim, kde krádež nebo napadení obyvatel měst a hradů vyvolává okamžitou reakci, na jejímž konci jste skončili v smrduté šatlavě (v lepším případě). Zde si můžete dělat vše, co chcete, a každému je to jedno. Jen hrstka lidí něco prohodí nebo Vás zaúkoluje něčím, nad čím budete zvedat obočí. Většina úkolů je dětinsky prostá a spočívá v eliminaci nepřátel, sběru vzácných hub a rostlin, hledání ztracených předmětů, atd. Co je však na pováženou je celková nelogičnost a vyložená otravnost zadaných úkolů, a to nevyjímaje úkoly příběhové. Chcete klíč k zavřené bráně nebo nějakou protislužbu? Pak se musíte připravit na to, že nejprve bude nutné dotyčnému splnit úkol, čímž se uvážete v další úkoly od ostatních postav, abyste se po chvíli zamotali ve změti úkolů, ve kterých snadno zapomenete na to, co bylo původním motivem. Jedno srovnání se přímo nabízí, a to pohádka „O kohoutkovi a slepičce“, ve které chuděra slípka shání vodu pro svého dusícího se kohouta, avšak každý po ní něco chce, a tak jí nezbývá nic jiného, než plnit přání těm, bez nichž by neobdržela předmět, který požaduje předcházející zvířátko. Toto monotónní schéma úkolů přestane po pár hodinách bavit a je nutné se pořádně přemáhat, abyste neodložili ovladač a nehodili ručník do ringu. Při tom je to tak prosté, kdyby se vývojáři trochu více snažili a namáhali se s větší variabilitou questů, hráči by se dokázali přenést přes chyby, kterými hra oplývá, a ponořili by se do světa Arcanie, který pořád nějaký průměrný standart má. Plnění úkolů moc zábavné není, a tak budete raději bojovat, než plnit úkoly, kterých je za celou dobu hry jen několik desítek, a to je samozřejmě málo. A když uvážíme, že se vyjma úkolů a bojování už v Gothic 4 nic moc dělat nedá, tedy pokud nepovažujete za zábavu míchání lektvarů a výrobu zbraní a předmětů, pak je skutečně nutné zamyslet se nad tím, zdali by nebylo vhodnější dnešní léto strávit raději u vody, než vysedáváním u hry, která navíc nabízí všehovšudy cca 20 - 25 hodin čistého herního času. U RPG se samozřejmě průměrná herní doba pohybuje o něco výše. Naštěstí je do původní hry umně zakombinován datadisk Fall of Setarrif, který si můžete zapnout samostatně bez nutnosti hrát hru samotnou, nebo jednoduše hru dohrát, načež se Vám po závěrečných titulkách datadisk automaticky načte i s vybavením a zkušenostmi, které jste měli na konci hry. A to jistě potěší a motivuje zkusit si zahrát ještě několik hodin navíc. Kromě toho v datadisku pokračuje také příběhová linie, jež je už o něco lepší a přímočařejší. Teď však k bojům, které ale také nejsou žádnou ukázkou promyšlené koncepce. Hráč má na výběr pouze několik málo úderů a výpadů, krytí a úskoků stranou. Může ale použít několik druhů zbraní. Kromě základní zbraně má k dispozici hlavní hrdina i podpůrné zbraně typu luk nebo samostříl a také kouzla. Bohužel i v tomto ohledu jsou ruce hráče značně svázány, protože vývoj postavy a její směřování směrem k obvyklým povoláním je omezeno. Kromě toho je smutné a dokonce by mělo být i trestné, že si v akčním RPG není možné vytvořit vlastní avatar, který by splňoval vzhledové a hratelnostní požadavky hráče. Gothic 4 toto neumožňuje a namísto toho Vám naservíruje nudnou postavu, která je suchopárná a emocí tak prostá, že se s ní lze skutečně jen těžko ztotožnit. A to nemluvě o tom, že boje značně limituje několik faktorů. Tím prvním je linearita a tuneling mnoha dungeonů, takže když se na Vás sesype několik nepřátel najednou, je těžké jim odolávat, nehledě na to, že se často setkáte s nepochopitelnými technickými bugy, kdy nepřátelé, se kterými bojujete, jednoduše zmizí, aby se objevili vzápětí úplně někde jinde. Druhým pak je skokový nárůst obtížnosti, který je o to horší, že neexistuje zaručený způsob expení, jelikož ve hře není nic takového jako respawn nepřátel, takže když nějakou lokaci vyčistíte, už se zde nepřátelé vyskytovat nebudou. Pod tvrdou slupkou se nicméně přeci jen ukrývá hratelnost, která dokáže zabavit na nějaký čas, ale vyžaduje velkou dávku tolerance vůči některým nepochopitelným kiksům, o kterých je nutné se zmínit blíže. Gothic 4 je totiž hra spíchnutá horkou jehlou, neboť takové množství technických bugů se jen tak nevidí. Hra má dosti závažné problémy se zobrazováním a načítáním textur, protože někdy trvá i čtvrt minuty, než se textury zobrazí správně. Takové chyby se vyskytují s železnou pravidelností. Postava se občas nelogicky zasekne na podivných místech, střely nepřátel se v některých případech zastaví ve vzduchu, při boji nepřátelé mizí a zase se objevují, mohou Vás zasáhnout i skrze předměty, skákat po skalách je též nebezpečné, neboť postava může spadnout do hluchého místa nebo se prapodivně zabít, atd. Výčet by mohl pokračovat ještě dlouho, a to už vůbec nemluvě o sekaných animacích, o tom, že se při dialogu někdy postavám nehýbe pusa, ačkoliv prokazatelně mluví nebo to, že déšť se na Vás snáší i v místech, kde jste pod střechou. Tři roky stará hra, která byla navíc ve verzi pro Xbox 360 osekána a nemohla se ani dočkat žádných opravných patchů jako verze na PC, přičemž tuto verzi bez větších úprav tvůrci bez rozpaků vydali i na PS3, je zkrátka po technické stránce chronicky nemocná. Jen lehce nadprůměrný dabing - bezejmenného hlavního hrdinu nadaboval stále populárnější Troy Baker (FF XIII - Snow, Resident Evil 6 - Jake nebo The Last Of Us - Joel) - zachraňuje jinak nepříliš přesvědčivou prezentaci hry. Soundtrack není špatný, je zde několik podmanivých skladeb, bohužel se ale hudba seká a špatně nahrává. Nu, co se dá dělat… Lehce nadprůměrné RPG plné technických chyb a nudné hratelnosti, kde je tušit velký potenciál, ale tvůrci namísto velkolepého obrazu zůstali pouze u skici. Je to stroj, který se zaběhává pomalu, ale jež Vás dokáže poté ku podivu na jisté vlně kvality doplavit až na konec. Za českou lokalizaci, přidaný datadisk a hlavně příznivou cenu (cca kolem 700,- Kč) se však jedná minimálně o koupi k zamyšlení a bod navíc, který si můžete k hodnocení přidat. Obzvláště koluje-li Vám v žilách RPG krev a už jste dohráli hry vyjmenované v úvodním odstavci. Pro ostatní příliš nedoporučuji, neboť tu jsou jiní adepti žánru, u kterých lze strávit čas lépe a zábavněji.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (14)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
qqq

Příšerně nudná recenze, kde zakomplexovaný autor vyvolává konzolovou válku.

razi
razi #Ps4

za tu cenu proč ne, rád vyzkouším. Two Worlds 2 mě chytlo a na dlouho neustilo

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Trochu nám to tu zdivočelo. Mám sice zásadu nevměšovat se do diskuze pod vlastní články, není-li to nezbytně nutné, ale vzniklo tu jisté nedorozumění, které je potřeba uvést na pravou míru.

Vlastním většinu konzolí a mám několikaleté zkušenosti jak s PS3, tak i s Xboxem 360, takže vím, jak jsou hloupé a většinou neopodstatněné všechny konzolové války. Je to zlo, které vyvěrá z neznalosti a hlouposti. Osobně však upřednostňuji PS3, a to z toho důvodu, že SONY má u mně tradici a s předchozími dvěma PlayStation mám jen pozitivní zkušenosti. Přesto jsem více času v posledních letech strávil na Xbox 360, jelikož je zde více RPG, z nihcž některé mají vskutku vynikající kvalitu (např. Fable, Lost Odyssey).

V článku jsem narážel přesně na ten typ nevzdělanců a omezenců, co jsou schopni se až do krve pohádat o tom, která konzole je kvalitnější, a roky vést žabo-myší války o tomto tématu. Hodnotil jsem PS3 verzi (což v článku nebylo zdůrazněno, a to se ukázalo jako chyba, tudíž ponaučení pro příště), takže pokud by zde byla zaujatost, kterou však přísně vylučuji, měla by být logicky hodnocena verze na Xbox 360. Nehledě na to, že mi PS3 verzi zaslal k zrecenzování Kachlo, kdyby mi poslal Xbox verzi, bez rozpaků bych jí zrecenzoval také, přičemž by tam narážka na poblázněné fanoušky byla stejně, jen v opačném gardu. I když moje srdce bije pro PS3, nemám totiž žádný problém s tím, abych odsoudil slepý PS3 fanboyismus, stejně jako ten xboxový.

Nikde jsem nepsal o tom, že je některá z verzí Arcanie: The Complete Tales horší, vždyť mezi PS3 a Xbox 360 verzí nejsou prakticky žádné rozdíly.

Že někteří nečtou recenze celé nebo přeskakují odstavce, čímž pak ztrácejí přehled v textu, jsem si už dávno zvyknul. Je to normální, stejně jako to, že se pak objevují díky tomu různá nedorozumění. Stejně tak jsem už smířen s tím, že při psaní jakéhokoli článku se v komentářích potrefená husa vždy ozve.

S kritikou žádný problém nemám. Naopak! Vítám jí, jelikož pokud chce člověk dělat něco dobře, pak je jen k jeho dobru (dokonce se domnívám, že je to jeho povinnost), aby se pokusil příště naznačených chyb vyvarovat. Jenže musí to být kritika konstruktivní, ta jedině totiž vede k uspokojení obou stran, nikoli kritika laciná a zbytečná, jak nám jí předvedl například první přispěvatel, aniž bych se ho chtěl jakkoli dotknout, neboť každý má právo se svobodně a podle libosti vyjádřit.[s14]

To je všechno, díky za pozornost a zase někdy příště u jiné recenze.[s1]

Beny
Beny #Blood 1

Deshein: nikdo tady neni namichnutej z toho ze nekdo oznacil nekteou verzi za horsi. Jeden cas blo pravidlem ze PS3 verze asi devadesati procent multiplatform her bylo horsich. Ale o to tu vubec nejde, jde tu o ty kecy co pan pisalek vede, aprijde mi ze to ses ty protoze tim co pises odvracis pohled od toho skutecnho problemu. Nebo ses fakt tak "poblaznenej" a uz si to ani neuvedomujes. No nic tim moje prispevky k tomuhle tematu konci, nemam nervy tu neco resit s lidma podobnyho razeni.

(*-*)PC&PS3
👍4

eeeee: Zrovna ty máš co říkat, (m)lživý hatere.

Deshien
👍3

Prosim priste ctete recenze cele a ne jenom prvni odstavec.. pokud ste potrefena husa nejsou multiplatformy stejne vas zanr a mohlo by vas namichnout ze si recenzent dovoli jednu z platforem oznacit u hry jako mene povedenou

Beny
Beny #Blood 1
👎3

DĚLÁTE SI SRANDU ? Jak může psát recenze takovejhle a ted cituju"poblázněnej fanboy"?! Hnus!

Ps: A to píšu jako majitel xboxů i několika PS3.

A ke hře: Gothic u mě zkončil druhym dílem už trojka byla totiž otřesná a zbytek pak už pro mě nestál ani za zkoušku.

lukasberoun
lukasberoun #ábíčko

skoda preskoda 3 jsem si docela jeste uzil....ale tohle....dekuji nechci

BAZMEN
BAZMEN #Ps4

Tak zaty penize to docela jde. plus CZ titulky, ale na TWO WORLDS 2 to nema. psn je tez s CZ titulky.

Erik 666

kromě grafiky(hráno na pc)hra nestojí za nic,šel bych s hodnocením možná jěšte o stupeň níže,absence plížení ,a jiných mechanizmů,hold časy gothicu 1,2,3 jsou v hajzlu..Jinak Risen 1 ještě šel,ale dvojka nestála zanic..

Seth123
👍1

kdysi dávno jsem hrával gothic 1 a 2 vlastně to hrál každý ve třídě, protože to bylo perfektní, potom jsem přešel na online hry ale kamarád u singlovek zústal a vyprávěl mi, jak jsem udělal dobře, že jak 3, tak 4 jsou už hrůza a děs. Dáme si drogu z bažin?

eeeee: co je na tom tak špatnýho, sice kachlo píše více, jako profík ale toto se dá taky číst. Hlavně konečně někdo kdo dá nadprůměrné hře 6 a né 8-9

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍5
👎1

Gothic 1 a 2 jsou moje srdcovky, hodin a hodin jsem u nich proseděl. Škoda že serie šla s novými díly do kopru [s8]

Deshien
👍1

Hrozna hra dostala Goty [s6] jestli neopravily ty ajchy tak muzou zapomenout ze bych si od nich neco koupil

2EEEE:Leon je nejlepsi recenzent tady.. co mas presne na mysli ??

eeeee
eeeee #můj názor
👎6
👍2

Co je to za blby kecy? Nekdo si spletl recenzi s mizernym prispevkem na blogu. Tohle dela konzolistovi ostudu a bude to tu viset po mnoho let.