Achilles: Legends Untold

recenze  7
Martin Pilous, 5. 12. 2023 16:29
Řecké báje a pověsti jsou skvělou předlohou nejen pro filmy či seriály, ale také videohry. Svého času doslova válel Titan Quest, který byl vynikajícím akčním RPG, a zapomenout nesmíme ani na sérii God of War pro PlayStation, případně povedené open-world dobrodružné hry Assassin's Creed Odyssey a Immortals Fenyx Rising od Ubisoftu. Malé polské studio Dark Point Games se rozhodlo z těchto mýtů také vycházet a přivedlo na svět hru Achilles: Legends Untold, točící se kolem slavného řeckého hrdiny. A nutno podotknout, že ačkoliv jde o nenápadný pokus nezávislého studia, jemuž nebyla věnována větší pozornost, výsledek je vskutku zajímavý a rozhodně ne špatný.

Nečekejte však převedený příběh slavného řeckého bojovníka, tak jak jej známe z bájí a pověstí, případně filmu Trója, kde ho ztvárnil herec Brad Pitt. Achilles: Legend Untold jde poněkud jiným, dosti odlišným směrem, a hodlá nám představit tento epos po svém. Toto beru za velké pozitivum, nicméně jsem se trochu zklamal v tom, že autoři nedokázali příběh více využít a jde ve výsledku jen jako takovou berličku k tomu, proč se děje to nebo tamto. Neočekávejte tak kdovíjaké dějové představení, ostatně titul je stále více či méně akční RPG, v němž je hlavní akce. Během putování se ale potkáte s Paridem, Hectorem, Helenou a mnoha dalšími jmény, které budete znát z války o město Trója. Překvapení se však koná na samém začátku, kdy je Achilles zabit oproti bájím a probuzen k životu o mnoho let později. Takže může začít zcela nepoznané dobrodružství.

Na první pohled může nový Achilles vypadat jako další z mnoha klonů her Diablo, ale zdání trochu klame. On má totiž paradoxně blíže k „žánru“ Souls, s nímž přišlo japonské studio From Software. Autoři se hodně inspirovali u tvůrců této slovutné série a přináší tak zajímavou výzvu, ale umně přetvořenou pro účely izometrického hraní. Hratelnost je podobná akčním RPG typu Diablo, jelikož Achilles postupuje kupředu, likviduje hromady nepřátel a získává zkušenosti. Uzdravit se a vylepšovat své dovednosti pak může u Hádových svatyní. Ty se zde stanou vašimi cestovními body a také místy, kde se můžete znovuzrodit. Po každé smrti, která proběhne u vašeho hrdiny, se znovu objevíte v nejbližší svatyni a ztracené zkušenosti najdete na původním místě. V tomto ohledu se tak smrt stává přirozenou součástí hratelnosti, a to i v rámci příběhu.

Získané zkušenosti můžete investovat do vylepšení hlavního hrdiny. K dispozici jsou různá souhvězdí a hvězdy, které jsou vzájemně propojené a vytváří tak příležitost některé dovednosti doslova propojit. Achilles tak získává vyšší zdraví nebo bonusy k zuřivosti. Vylepšit ale lze i některé základní dovednosti a techniky. Časem dokonce můžete vašeho Řeka oživit přímo na místě smrti, ale bude vás to stát nějaké drachmy. Pokud budete investovat do vitality, tak si navýšíte zdraví. V případě zlepšení staminy dojde ke zlepšení vašeho běhu a budete mít více energie útočit. A pak jsou tu atributy jako přesnost, štěstí a zuřivost. Ty vám pomohou zejména v tom, že najdete lepší předměty při obírání mrtvol nebo prohledávaní truhel. Sympatické je, že levely budete sbírat poměrně rychle a na konci hry se dostanete přibližně na 75 úroveň. Specifické body lze také získat za uzavírání trhlin z podsvětí, likvidací speciálních neviditelných příšer a můžete také osvobozovat vojenské tábory.

Levelování vám skutečně půjde od ruky, protože Achilles využívá populární mechaniku obnovování nepřátel po vašem uzdravení nebo vaší smrti. Jen občas mi to přišlo trochu úsměvné, a to z toho důvodu, že tvůrci některé nepřátele nastrkali doslova až ke svatyni. Co se mi na hře skutečně líbí, tak v případě konzolového hraní je zde nalezen krásný soulad mezi interakcemi hrdiny a ovladačem. Takzvaně velice snadno provádíte bojové akce a do toho snadno uskakujete a odrážíte úkoly.

Souboje jsou ve hře zdařilé, akorát tu poněkud přestává fungovat taktizování v soubojích ve chvíli, kdy se vaši nepřátelé vyrojí jako včely a je jich na vás 10 nebo více. V tu chvíli se přece jen projeví mírná slabost soubojového systému a dost často Achilles padne. Oproti tomu, pokud zvládnete mistrně načasovat útoky a úskoky u bossů, tak vám tyto boje nebudou činit nejmenší problém a jsou dosti zábavné. Chválím také autory za velkou rozmanitost nepřátel. Nechybí kostlivci, nemrtví, vlci, lvy, škorpióni, vojáci, trolové, sochy, rostliny a mnoho dalších rozličných nestvůr.

Pozitivně se dá hodnotit i rozmanitá a docela nápaditá prostředí, které hra nabízí, a že jich projdete skutečně mnoho. Dostanete se do různých jeskyní a rozsáhlého podzemí, ale nebudou chybět ani procházky po lánech, polích, na bojišti, na hřbitově atd. Většina z dostupných lokací je situována do venkovních prostor, což je za mě osobně ta lepší varianta, neboť nemám příliš v lásce procházení nekonečných dungeonů, které jsou neustále stejné a nejsou ani moc zajímavé. Za design prostředí a jeho rozmanitost musím vývojáře pochválit.

Předtím jsem zmiňoval, že hra dost čerpá ze série Dark Souls. Ale ve své podstatě si jen bere klíčové prvky a využívají je pro své účely. Rozhodně to není o tom, že by Achilles: Legends Untold byla hra, kterou nelze dokončit. Zejména na nejnižší obtížnost si ji v klidu může užít každý průměrný hráč. Počítejte s tím, že na dokončení budete potřebovat okolo 20 hodin času a díky New Game+ věřím, že spousta hráčů se pustí do opakovaného hraní. Délka hry je uspokojující i vzhledem k ceně hry (519 Kč na PlayStation Store), navíc po většinu času jsem se solidně bavil.

Suma sumárum je Achilles: Legends Untold sympatickým zářezem na poli akčních RPG a nutno podotknout, že za skvělou cenu. Slušné překvapení od polských vývojářů a lze mu maximálně vytknout to, že toho nenabízí inovátorsky tolik, jak o sobě hra samotná tvrdí. Rozhodně jde o podařený počin, který by si fanoušci Souls her a Diabla neměli nechat ujít.

Achilles: Legends Untold

ps5xsxps4xone
Dark Point Games , Dark Point Games