Helldivers

preview  5
Martin Šmíd, 12. 3. 2014 13:15
Vývojáři ze švédského Arrowhead Game Studios vydali před třemi roky zajímavou fantasy hru Magicka. Ta měla na začátku několik větších problémů, ale ty následně vývojáři opravili a nic nebránilo tomu, aby se z ní stal obrovský hit, který vydělal hromadu peněz. Od vydání se spekulovalo o portu na konzole, ale k němu nikdy nedošlo a zřejmě už ani nedojde. To nás ale nemusí zase tak mrzet, protože vývojáři se dohodli se Sony na exkluzivní hře Helldivers, která hratelností z Magicky lehce čerpá. Nyní nastal čas, abychom se na ni podívali o něco blíže.

Sony v minulém roce na GamesComu oznámila, že exkluzivní hry pro konzole PlayStation nepřipravují v současnosti jen velká first-party studia, jak by se očekávalo, ale i další středně velká studia z celé Evropy, kterým dala nejen peníze na vývoj, ale také jim podala pomocnou ruku. V rámci tohoto partnerství byla oznámena třeba výborně vypadající adventura Rime od španělského studia Tequila, Resogun od finského studia Housemarque a i Helldivers od Arrowhead Game Studios, který je ve vývoji pro konzole PlayStation 4, PlayStation 3 a PlayStation Vita. Na první pohled poslední zmíněná hra zaujme asi nejméně, protože se jedná o klasickou střílečku z ptačí perspektivy, ale jak ukazuje třeba nedávno vydaný Dead Nation: Apocalypse Edition, pořád je o tyto hry velký zájem. Helldivers tedy je tak trochu sázkou na jistotu, ale to neznamená, že by nepřinesl něco nového, neokoukaného, co jsme tu zatím neměli, a ve výsledku nebyl zábavný. Když se na něj podíváme trochu blíže, zjistíme, že by tento žánr mohl do budoucna hodně obohatit.

Příběh hry Helldivers se odehrává v budoucnu, kdy Federace bojuje proti nejrůznějšímu přerostlému hmyzu a další hrozbě z vesmíru. Asi nemá cenu teď příběh nějak více pitvat, ostatně o něm zase tak moc nevíme. Vývojáři během oznámení přiznali, že zatímco pro Magicku posloužila jako předloha trilogie Pán Prstenů, pro Helldivers se nechali inspirovat Hvězdnou pěchotou případně sérií Vetřelec a chtějí vytvořit hru s podobnou atmosférou. Vývojáři mají navíc plán s hrou Helldivers vytvořit vlastní živý svět, který budou chtít hráči neustále navštěvovat a pomáhat v boji proti mimozemským potvorám. Do hry proto bude zabudován speciální prvek v podobě virtuálních intergalaktických bojů v globální kampani (něco na způsob Dead Nation), které budou vždy trvat jeden nebo dva měsíce. Jde o to, že jak hráči budou vyhrávat proti nepříteli nebo prohrávat, vše se bude započítávat do globálních statistik, které pak určí nejen vítěze, ale také mohou mít dopad na samotnou hratelnost. Pokud budete vyhrávat za Federaci, nepřátelé ve svém úsilí trochu přitvrdí a hra bude obtížnější, naopak pokud budou hráči dostávat na zadek, trochu poleví. Během kampaně má být ještě několik dalších cílů, které bude možné plnit, a ty se samozřejmě následně započítají do statistik.

Jak už bylo zmíněno výše, Helldivers je klasická top-down twin-stick střílečka, který se ani ovládáním nebude lišit třeba od Dead Nationu. Levou páčkou tedy chodíte, pravou zaměřujete a střílíte. Vývojáři ale přidají i další akce strategems, které budou probíhat skrze dobře naťukané sekvence tlačítek na D-padu. Tyto speciální skilly možná znáte ze hry Magicka, pokud jste ji tedy hráli. Zde tedy budou rovněž přítomny, i když v trochu pozměněné formě.

Hra Helldivers se bude skládat jednak z kampaně, ale také Skirmish režimu, o němž zatím vývojáři moc neřekli, ale tak nějak si každý určitě dokáže představit, co bude skrývat. Každopádně během kampaně vždy začnete ve vesmíru na velké vesmírné lodi, na níž bude možné nejen prohlížet aktuální mise, které budou probíhat na několika planetách, ale také bude možné zpravovat vybavení. Dobrá příprava na misi se má podle vývojářů vyplatit, protože jen tak je předpoklad pro úspěch. Vybírat se bude dát z několika typů zbraní (samopaly, těžké kulomety nebo brokovnice), ale přítomny budou i perky a další pasivní vlastnosti, které mají mít následný dopad na hratelnost a výdrž v boji.

Helldivers bude moci každý rozehrát sám, ale doporučuje se spíše kooperace s dalšími hráči. Jde totiž o hodně náročnou hru. Nepůjde o žádnou procházku růžovou zahradou.

Zatím těžko odhadovat, jak moc bude hra Helldivers rozmanitá, ale vývojáři slibují několik odlišných planet s rozmanitými lokacemi i denní dobou – střídat se bude den i noc. Jednou bychom se tak měli brodit sněhem, jindy se máme ocitnout na slunečné poušti a tak dále. Každopádně každá mise, na kterou budeme vysláni, má mít několik úkolů, které je nutné splnit. Zde je zajímavostí, že výsadek může proběhnout kdekoliv na mapě, která je navíc vždy náhodně generovaná. Vývojáři dají jen úkoly a následně má být na hráči, v jakém pořadí je splní. Nevytyčili žádnou ideální cestičku, kterou se dát, což je samozřejmě dobře a zřejmě toto rozhodnutí, stejně jako náhodně generované lokace, bude mít i dopad na znovuhratelnosti, na které chtějí vývojáři stavět. Když jsou všechny cíle na každé mapě splněny, má být vždy spuštěno odpočítávání do příletu raketoplánu, který s hráčem odletí na základnu. Během tohoto odpočtu bude nutné se ubránit nabíhajícím nepřátelům, protože ti pochopitelně nechtějí, aby se hráč dostal domu.

Úkoly v misích mají být rozmanité, ale to hlavní je samozřejmě hratelnost, která se zdá velmi kvalitní a střílení nejrůznějších hmyzích potvor jen tak neomrzí. Těch má být několik druhů a dokonce budou zastoupeni i obří bossové, na které bude nutné postupovat takticky, protože mají určité slabiny, které bude nutné nejprve objevit. Na nepřátele bude možné využít nejrůznější vojenskou techniku, dokonce bude možné si během misí přivolat na pomoc i vozidla případně obrovské mechy. Možností, jak bojovat s nepřáteli, má být velké množství. Navíc nikdy na ně nebudete muset být sami, protože Helldivers staví hlavně na kooperaci s dalšími třemi hráči, a to jak na jedné televizní obrazovce v offlinu, tak online. Díky kooperaci má vzniknout na bojišti i trocha taktiky, protože jen běžet a střílet nemá být cesta, která povede k úspěchu. Hráči se budou muset krýt, navzájem si pomáhat (léčit se, oživovat se nebo navzájem si přivolávat z oběžné dráhy drahocennou munici), navíc si i dávat pozor, aby se nezabili navzájem.

Helldivers je vyvíjen tak, aby si ho užili hráči na jakékoliv konzoli PlayStation a nebyli limitováni jejími možnostmi. I proto, že hra bude na každé platformě stejná, alespoň obsahově, mohla být přidána funkce Cross-play, díky níž mohou hráči hrát společně, a je jedno, jakou konzoli vlastní. Klidně může hráč na PlayStationu 4 pozvat k hraní kamaráda, který se nachází někde na dovolené a má pouze kapesní konzoli PlayStation Vita. Sony se pak ještě pochlubila programem Cross-buy, takže postačí koupit hru jen jednou za jedny peníze, a získáte hned tři verze – pro PlayStation 4, PlayStation 3 a PlayStation Vita. Cross-buy se stal na konzolích PlayStation populární, a je pěkné vidět, že i takto středně velká hra ho bude podporovat. Než článek ukončím, musím zmínit, že mezi verzemi budou rozdíly ve vizuálním zpracování, alespoň tedy podle slov vývojářů. Nejhezčí bude pochopitelně hra na PlayStationu 4, kde si vývojáři mohli dovolit rozlišení 1080p a 60fps. Jak ale říkají, Helldivers není zase tak náročnou hrou a nevyužívají plný výkon konzole. Díky nenáročnosti bude vypadat velmi dobře i na ostatních konzolích, jen třeba nebude mít tak vysoké rozlišení.

Ačkoliv Helldivers během svého oznámení moc nezaujal a možná i trochu zapadl, s každou novou informací zní zajímavěji, takže doufejme, že vývojáři vše dotáhnou a my se letos dočkáme skvěle hratelné kooperativní střílečky, u které prosedíme spoustu hodin. Snad se i v brzké době dozvíme datum vydání, které Sony stále tají. My vás samozřejmě o hře budeme i nadále informovat, takže nás nezapomeňte sledovat.

Helldivers

ps4ps3vita
Sony Computer Entertainment, Arrowhead Studios
Datum vydání hry:
4. 3. 2015
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře