Detroit: Become Human

Společnost Sony na relativně nový a stále populárnější žánr vsadila již před lety, kdy plně podpořila a zaštítila nejprve emocionálně silný a morálně kontroverzní Heavy Rain (2010), načež posléze i hollywoodskými hvězdami nabitý sci-fi opus Beyond: Two Souls (2013). Letos k těmto herním klenotům Quantic Dream, o jejichž úspěchu a oblibě svědčí i to, že se již zkraje příštího roku dočkají PS4 kolekce, přibyl už zmiňovaný Until Dawn. Počet prodaných kusů, více než sympatická hodnocení a zejména miliony fanoušků po celém světě jasně ukázaly, že Sony projevila dobrý čich na životaschopný žánr, který i přes početné zástupy ideových odpůrců pomalu rozkvétá do podoby zralého květu. Kdopak by to byl jen býval řekl? Žánr, který se vydal zcela opačným směrem, než současné úspěšné tituly hýřící nekonečnou škálou herních možností, se dnes de facto vyšvihl na post vlajkových projektů a exkluzivit PlayStation.
David Cage, jehož společnost Quantic Dream má velmi úzké vazby i na filmový průmysl, nosil v hlavě vždy řadu nápadů. Jeho tvorba se proto vyznačuje velkou variabilitou, neboť často skáče z jedné žánrové stylizace do druhé. Ještě v době vývoje Beyond: Two Souls se živě spekulovalo o tom, že jeho dalším titulem bude hra ve stylu sci-fi nebo válečného dramatu. Kreativní tvůrce však všechny spekulace vyvrátil. Měl zřejmě v hlavě určitou vizi do budoucna, ale všechny plány zmařil nečekaný vývoj událostí. V roce 2012, tedy když se ještě pracovalo na Beyond: Two Souls, a stále nebylo rozhodnuto, kterou hru bude Quantic Dream do budoucna vyvíjet, totiž Cage připravil dnes již legendární technické demo pro PlayStation 3, pro nějž se rychle vžilo označení „Kara“. Zhruba sedmiminutové demo představilo veřejnosti androida ženského pohlaví jménem Kara, která se ihned krátce po stvoření začne chovat iracionálně. Projevuje radost i strach, má vlastní sny a hlavně se bojí smrti, tj. jinými slovy: chová se jako živá. Stvořitel nemá z tohoto poznatku radost, avšak ponechá anomálii naživu.
Technické demo s otevřeným koncem vzbudilo až nečekaně silný ohlas. Avšak nikoli pro svoji technickou úroveň, nýbrž pro nadčasový obsah. Vždyť otázky jasného definování života a vytvoření skutečné umělé inteligence jsou tématy minulosti, naší současnosti a především budoucnosti. Stovky a tisíce filmů i knižních titulů toto fascinující téma rozvíjejí již velmi dlouho, ale herní průmysl v tomto prozatím značně zaostává. David Cage pochopil, že původně plánovaná demonstrace síly nového grafického enginu Quantic Dream, který paradoxně v době zveřejnění Kary ještě nebyl ani zdaleka hotový, se mu vymkla kontrole. Z Kary se stal fenomén, jenž si začal postupně žít svým vlastním životem, asi stejně jako si lidé domýšleli pokračování příběhu lidského androida, kterému propůjčila tvář i hlas sympatická americká herečka Valorie Curry.
Když tedy studio Quantic Dream dokončilo Beyond: Two Souls, muselo se postavit čelem k četným urgencím fanoušků, kteří se dožadovali pokračování Kary. To byl ovšem problém, protože D. Cage žádné pokračování neměl, jelikož se s ním nikdy ani nepočítalo. Přednost měly dostat nové projekty, o to více, že samotná společnost doposud nejevila přílišné nadšení pro pokračování svých značek, jelikož to vždy považovala za nepatřičné „dojení“ již uvolněných her a deformaci originálu. Jenže nové technické demo z roku 2013 „The Dark Sorcerer“, tentokrát určené pro PlayStation 4, žádnou velkou díru do světa neudělalo. Schválně, kdo ze čtenářů si na něj do této chvíle vzpomněl? Byl to velký rozdíl oproti ohlasům, jaké vzbudila svého času Kara. Tehdy v Quantic Dream pochopili, že namísto vytvoření zcela nového titulu bude příhodnější využít již odzkoušeného nápadu, jenž má dle všeho silný potenciál zaujmout širokou škálu hráčské veřejnosti.
S oznámením své nové hry David Cage dlouho otálel. Chtěl jí totiž původně oznámit již začátkem roku, avšak zkušení marketingoví poradci v Quantic Dream nedočkavému vývojáři poradili, aby počkal na příhodnější chvíli. Tou však nebyla E3, se kterou má D. Cage jinak bohaté a dobré zkušenosti, nýbrž až říjnová Paris Games Week. Byl to vynikající tah a zároveň třešnička na dortu pro celé studio. Vždyť který slavný vývojář se může pochlubit tím, že by svůj nový titul, do kterého vložil celou svou duši i srdce, mohl oznámit na domácí půdě a přímo ve městě, kde jeho společnost sídlí? S výrazem a projevem zkušeného matadora tak Cage na ostře sledovaném pódiu představil veřejnosti nové interaktivní drama s názvem „Detroit: Become Human“, které, tak jako ostatně předchozí hry od Quantic Dream, bude exkluzivitou PlayStation 4. David Cage opět usedne na post režiséra a scénáristy, kde se již dostatečně osvědčil ve svých minulých hrách. Za to jsme velmi rádi, protože tento pán ví moc dobře, co si publikum žádá.
Z krátkého traileru a nedávného prohlášení samotného tvůrce lze už nyní vyčíst některá důležitá fakta a souvislosti, které pomohou poodhalit roušku tajemství tohoto oku lahodícímu a zároveň příběhově nanejvýše znepokojujícímu titulu. Předně, Quantic Dream bude v Detroit: Become Human pracovat se zbrusu novým grafickým enginem, který umožní vyždímat z PlayStation 4 podstatnou část zatím nevyužitého potencionálu. To pomůže mimo jiné vytvořit novou paletu fascinujících detailů prostředí i pohybů a mimiky postav. Interaktivní dramata tradičně sázejí na co nejvyspělejší audiovizuální prezentaci, jelikož chtějí hráčům přinést dokonalý zážitek se vším všudy, při kterém budou mít pocit skutečného filmového zážitku, jež mohou aktivně ovlivňovat. David Cage zatím opatrně mluví o tom, že Detroit: Become Human je doposud největší titul, na jakém studio kdy pracovalo. Takové tvrzení, i když k němu musíme zaujmout prozatím rezervovaný postoj, svádí k domněnce, že bychom snad konečně mohli okusit i otevřenější svět, ve kterém by se dalo alespoň na chvíli vykolejit z předem daných kulis.
Zajímavě se jeví také celkové zasazení hry. Ta se bude totiž odehrávat v nepříliš vzdálené budoucnosti v americkém Detroitu. Proč zrovna zde? Odpověď je prostá. Detroit je totiž jedno z největších a zároveň nejprůmyslovějších měst Ameriky, kde již po celá desetiletí bují zhoubná kriminalita a také rasové i sociální nepokoje. Je to tedy místo jako stvořené pro příběh nepříliš vzdálené budoucnosti, kde lidé využívají lidských androidů k těžké a také podřadné práci, přičemž s nimi nakládají nehumánně i s despektem, neboť nemají žádná práva. Ocitneme se tedy ve zkaženém městě, kde pod pokryteckou fasádou doutnají spory a nepokoje. Přesně v takovém světě se ocitne Kara, naivní a osamocená entita, jejíž následná deziluze i rozčarování z degradace lidské společnosti a vykořisťování androidů budou tvořit hlavní osu celého příběhu, který bude bezesporu nejen plný emocí, ale také filozofování nad vývojem nás samotných i civilizace, jíž jsme si vytvořili.
V Quantic Dream neskrývali radost nad tím, že se jim podařilo získat na plný úvazek Valorie Curry, kterou budou lidé povětšinou znát ze seriálu „The Following“ nebo z Twilight ságy. Jedná se totiž o kvalitní herečku s vnitřním prožitkem a emocemi, což je přesně to, co Cage potřebuje ve svých hrách. Sama herečka je navíc rolí přímo nadšena, o čemž mimo jiné svědčí i její profil na Twitteru, kde také ihned po oznámení hry vyjádřila úlevu nad tím, že se může konečně podělit s fanoušky o tomto svém novém projektu. To dokazuje, že Detroit je ve vývoji skutečně již nějaký ten pátek. Jak se nakonec dokáže Valorie Curry popasovat s vážnou rolí, obzvláště, když v Beyond: Two Souls nasadila Ellen Page laťku kvality velmi vysoko, to si budeme muset ještě chvíli počkat. O dalších rolích se prozatím nemluví, ale lze je očekávat, jelikož každá z her, na které se David Cage podílel, měla řadu hlavních i vedlejších postav. Navíc Until Dawn ukázal, že lze hravě zvládnout i ovládání celkem osmi postav. Mohla by snad Kara v Detroit: Become Human nějakým způsobem ovládat i ostatní androidy? Těžko soudit, bylo by to však samozřejmě jen dalším plusem a lákadlem pro hráče.
O herní náplni v této fázi vývoje těžko prozradit něco skutečně směrodatného. Víme jen, že titul bude kráčet ve stopách svých ideových předchůdců. V Quantic Drem se hovoří o tom, že tentokrát se půjde trochu jinou cestou a máme očekávat rozdíly oproti například Heavy Rain, avšak interaktivní drama jako žánr takový nelze již výrazněji posouvat. Možností jak jej doplnit inovacemi a fungujícími nápady však existuje mnoho. Sám Cage k tomu říká: „Celá hra je postavena na tom, že hráč bude psát svůj vlastní příběh skrze svoje jednání a rozhodování. Může mít tedy velmi důležitý vliv na dopad příběhu, ale i na svět jako takový. Naším tématem je to, co znamená být člověkem, co znamená mít emoce, a to jsou věci, o kterých chceme mluvit.“ Samozřejmostí hry tak bude nejen vícero možných zakončení, ale podle všeho také možnost utvářet morální profil hlavní hrdinky, což ostatně evokuje už samotný podtitul „Become Human“. Fanoušci žánru dostanou přesně to, co žádají a milují. Ostatní, kteří s interaktivním dramatem nemají doposud zkušenosti, budou však jistě lákáni zajímavou stylizací, příběhovým podáním a samozřejmě také propracovanou grafikou. Jedná se tedy opět o hru, která bude vidět, slyšet, a o níž se bude vzrušeně debatovat. Ale to je jedině dobře, protože hra by měla vzbuzovat emoce nejen svým obsahem, ale také svou samotnou podstatou. Jedině tak může vyčnívat a skutečně se zapsat lidem do paměti.
Držme tedy palce, ať se David Cage naladí na tu správnou vlnu, připomene si základní prvky úspěšnosti svých předchozích her a vyvaruje se některých chyb, jež nás v minulosti iritovaly. Zároveň ať nechá naplno rozvířit emoce a inteligentní přístup k publiku, což jsou jeho hlavní zbraně. Až hra vyjde, což napřesrok bohužel neočekáváme, rádi bychom znovu oslavili zručnost a nápady tohoto Francouze, který si zatím může v klidu pohrát s jistě důmyslným příběhem a základními herními mechanismy žánru, jenž sám kdysi pomáhal založit a úspěšně definovat. Detroit: Become Human je tak jednou z očekávaných exkluzivit SONY a PlayStation 4, přičemž Kara se počínaje tímto podzimem řadí k našim oblíbeným a toužebně očekávaným hrdinům, jejichž příchod budeme s nadějemi vyhlížet.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (29)
Těším se na předehru v podobě remástrů HR a Beyond.. A zahrát si pak Detroit ve VR, by musel být doslova labužnický zážitek :)
Nez se tu opet zacne rozebirat kdo ma dostat ban, tak by bylo dobre se podivat, kdo ty provokace zacina.Kazda akce vyvola nejakou reakci a zrovna v tehle diskuzi, je potreba to pripomenout.
člověk by čekal že šediny jsou známka stáří a moudrosti... u šmouly to asi nevyšlo
Krot sa, nevystrkuj rozky a pamataj, co ti machar povedal, ked ta pred chvilkou odbanoval. :D
Tahle hra nebude pro herně, příběhově a emocionálně ochablé jedince.. Takže pro drogbu a Vulcana nehratelné. jistě..
No do virtualniho Detroitu v teto hre se tesim. Neda se rict ze se mi tam libilo stejne kdyz sem tam v realu byl :D (nejnebezpecnejsi mesto USA).
Od hry cekam nejake nove herni prvky a hlavne vetveni pribehu. Beyond me dost zklamal po strance pribehu, jeho variaci i hlavni hrdinky ktera mi je maximalne nesympaticka. HR a Fahrenheit byly hry mnohem propracovanejsi. Pokud bude Detroit otevrenejsi, bude to skvele. Dokazu si predstavit ze to do tohoto zanru skvele zapadne. Namet umele inteligence je hodne zajimavy a jsme zvedav o cem presne bude pojednavat. Jednou to totiz bude predmetem velkych diskuzi i v realu a nemyslim si ze ta doba je od nas moc daleko. (Na toto tema se mi libi vynikajici Ja, Robot.)
Until Dawn byla pro mě první hra tohoto žánru a doslova jsem ji hltal a vůbec jsem se od ní nemohl odtrhnout. A když jsem viděl video z této hry, tak už se těším, jak malý kluk. A že to nebude hra, kde můžu ničit co vidím a hra mě pustí jenom tam, kam sama chce mi teda ani v nejmenším nevadí.
pekny clanek pane.na toho čárifuka jsem si vazne nevzpomel ale karu si pamatuju moc dobre.dobry tema a uz ted me zajima jak to dopadne.normalne se tesim na remastery a rad si to zase zahraju
Díky, hoši...
Jelikož mám interaktivní drama jako žánr hodně rád, tak bych byl určitě poctěn tím, kdybych dostal Detroit k zrecenzování. Jenže ten než vyjde, tak se může stát tolik věcí.
Každopádně mám na příští rok slíbeno (což ještě automaticky neznamená, že to tak nakonec i dopadne) recenzi HR a Beyond kolekce, RE Zero HD a FF XV. A pak hodně speciálů a snad i gigantickou recenzi o Kingdom Come: Deliverance, jež mně enormně zaujal. Většinou si to takto rozdělujeme už předem, abych mohl kdyžtak případného kandidáta sledovat delší čas a na recenzi se informačně připravil.
Ale celkem miluju ony nečekané události, kdy už se chystám k zimnímu nebo letnímu spánku a najednou někdo něco nečekaně oznámí. Letos už jsem neměl nic psát, ale Detroit byla výzva a navíc jsem cítil, že musím lidem odpovědět na svou řečnickou otázku z Until Dawn recenze, tj. jak na to odpoví David Cage.
Pane Leon, vaše články je opravdu radost číst, jak už jsem párkrát psal, jen tak dál!!Nemůžu se dočkat až poprvé okusím původní hry tohoto studia v remastrovných verzích.Když si vzpomenu jak mě ždímalo TLOU, tak po tomhle budu asi zralý na léčbu :DMy name is Kara <3
VulcanR: ja si myslim, ze dost emocionalnich zazitku ubral zivot tobe... Ze ty jsi chodil na fletnu
velmi dobry clanok a na hru sa neskutocne tesim. Aj ked si este dlho pockame si to skratim remastrom Heavy Rain a Beyond
Diky Leone opet fajn pocteni.Ja si na The Dark Sorcerera vzpomel,me se to libilo,ale Kara je proste jinej level.Tesim se na HR/Beyond kolekci a Detroit bude lahudka.Primlouvam se za napsani recenze od Leona.Diky Kachlo.
Super článek! Pro mě nejocekavanejsi hra!
bf333: Pravidla webu plati pouze pro jednu stranu, proto logicky i ban muze dostat pouze jedna strana a moc neklad blbe otazky, jinak ho dostanes taky. :-D
Super,hlavne ze to zase musi nejaky instalater prijit zatrollovat,je to na ban,nebo jen u X clanku?
VulvaR zas tady haze sve moudra ze svého hentai oblacku ? :)
Hrozne moc se tesim na remaster HR a Beyond a tohle bude taky uzasne,diky SONY :)
10/10
Tak na to se moc tesim
To bude skvely! Na heavy rain a Beyond se hrozne tesim. Until dawn byl pro me nej herni zazitek roku
Jestli to zase psal mr. CAGE tak je to v hajzlu
myšleno jako scénář příběhu hry
soky: na emocionalnom zazitku to asi uberie dost vela, ked remasteruju HR a Beyond do ultimatnych 60fps.
Starky: svatá pravda.
Tak me maji jisteho, za studiem Quantic Dream bych sel i na Xbox a to uz je co rict. :-D
zoky : nijak jen zas dalsi PS hra a u toho nesmi chybet Vulcanuv hate Pekny ctenicko ... Ten trailer myslim zaujal kazdeho a ta grafika fakt nasup
Dufam ze to bude zase s pruhmi a v 30fps pre ultimatny filmovy zazitok.
zoky: ty jsi tu nový Ale jak ti řeknou ti opravdový HC hráči, bude to jen další interaktivní film, co nemá s hrou nic společného, ale já se na to hrozně těším.
Leon, jestli to bude je z půlky dobrý jak ten článek, tak to bude masakr. Už se na to těším.