Bulletstorm - pouze na konzolista.cz

preview  1
Petr Strecker, 11. 4. 2010 21:47
Už jste někdy uhýbali dešťovým kapkám? Snažili jste se dotknout blesku špičkou svého jazyku? A neuhýbali jste náhodou letícím kulkám? Pokud jste ve svém životě výše jmenované činy propásli, nesmutněte, akční novinka Bulletstorm vás ráda navede na tu správnou cestu, po které se vydávají jen ti nejdrsnější z nás! Bitky, kvéry, krev, chlast, jenom ne rock’n’roll a ženy. Možná si říkáte, že se jedná o tentýž pomeranč, který si vývojáři přehazují dokola a vymačkávají z něj i ty poslední kapky šťávy, my se vás ale nyní pokusíme alespoň trošku přesvědčit o tom, že Bulletstorm v sobě kombinuje doposud viděné prvky, ale snaží se je dovést zase o fous dál. Za pomocí Unreal enginu a 99% podpory ze strany Epic Games, tvůrců hitů jako Gears of War nebo Unreal Tournament se můžete těšit na vcelku slibnou kombinaci několika žánrů. Po technické stránce tak byla hra již odpaněna, uvidíme, co nás čeká v jejích útrobách. Je libo pěstí nebo dávka ze samopalu?

Bylo, nebylo, za devatero řekami a devatero monitory pracovalo jedno studio na hře tak šílené, že jste si při jejím hraní museli držet ústa, aby vám nespadla na zem. To studio se jmenovalo People Can Fly a titul, na kterém pracovali, nesl název Painkiller. Už vzpomínáte? Frenetická akce plná mrtvých a živých, kteří byli posléze mrtví... tak přesně toto studio se o několik let poté domáhalo vstupu do Epic Games s tím, že pro ně mají něco veledůležitého, na čem závisí život mnoha lidí. Zejména tedy vedoucího, který když nerozdá výplaty, bude vyset na klice od toalety. Po několika proseděných minutách v zasedací místnosti postupně začali odpadávat jednotliví členové Epic Games – ne, že by je prezentace nudila, ale proto, že materiál, který jim People Can Fly představili, byl doslova odzbrojující. Technické demo, postavené na Unreal enginu nakonec vyústilo v to, o čem se tu nyní bavíme. Dalo vzniku titulu Bulletstorm, FPS akci s hlubokým a srdcervoucím příběhem, podtržené mnoha RPG prvky a dávkou free-roam her. Pro představu, Bulletproof je něco jako slitina InFamous, Falloutu, Borderlands a několika dalších her. Zkrátka a jistě si dokážete onen recept představit – ráno vyčistit zuby, převlíknout, vyrazit na cestu, po cestě někoho zabít, splnit pomstychtivou misi, po cestě zpět opět někoho zabít a takhle pořád dokola. Únavné, leč nutné.

Grayson Hunt je vcelku obyčejný chlapík, který má rád koťátka a mytí vlasů, ovšem v pracovní době je to elitní vrah, pracující v jednotce Dead Echo, jež spadá pod konfederaci planet, kterou řídí generál Serrano. Ve 26. století je tato organizace posílána na ty nejnebezpečnější mise, během kterých má skoncovat s těmi největšími zločinci v galaxii. A přesně tak začíná den Graysona, který je spolu s partou vyslán na misi, ve které má zavraždit muže, který je zodpovědný za smrt tisíců lidí. Po příjezdu na místo ale zjišťuje, že zlý není vůbec zlý, ale naopak velice hodný. Jak asi hádáte, Serrano nyní ukazuje svou druhou tvář plnou intrik, zlosti a zrady. Během přepadení se tak stane několik věcí, o kterých vývojáři zatím nechtějí mluvit, ale zároveň se i vám kompletně změní život. Z nejelitnějšího vraha v galaxii se v mžiku stává nejhledanější osoba v galaxii. Děj se poté přesouvá o deset let dopředu, kdy je z Graysona klasická ožralá troska, parazitující na přepadávání vládních transportů se surovinami a zbožím. Při sobě má neustále robotického přítele jménem Ishi Sato, jež s ním jako jediný vydrží. Z našeho hlavního hrdiny je totiž zahořklý neurotik, se kterým je velice těžké vyjít. Je to v podstatě taková časovaná bomba, která je připravená kdykoliv vybuchnout, což je možná skvělé pro vaše schopnosti, nikoliv však pro vaše okolí. Tak jako tak se jednoho dne zmůžete na pomstu, kdy se svou miniaturní vesmírnou lodičkou zaútočíte na kolos generála Serrana. Naivita? Absolutní! Poté co křižník opětuje palbu, vy se z posledních sil nezmůžete na nic jiného, než je náraz do samotné lodi. Shodou šťastných náhod to nakouříte přímo do motorů, což vyústí v jediné – vy i celá posádka lodi se zřítíte na planetu pod vámi. Tato planeta nese název Stygia a to co na ní naleznete, by se nelíbilo ani otrlým hochům z National Geographic. Do této doby byla hra pouhý prolog, který si sami prožijete z pohledu první osoby (stejně jako celou hru), nyní začíná ta pravá zábava. Vývojáři prozatím slibují příběh plný zvratů a nečekaných momentů, což je výrazné plus pro nás a ještě větší plus pro peněženky vydavatelů a samotných tvůrců hry.

Při prvním průzkumu planety zjišťujete, že se jedná o místo, které bylo kdysi plné zábavy a civilizace. Vysoké stavby, teplý vzduch, to vše nasvědčuje tomu, že zde byl opravdu život. Ten je tu a tam, což nasvědčují i známky kanibalismu, které objevujete při hledání trosek lodi, kterou jste sundali spolu s vámi. To je tak, když KFC zavře dříve, než má. Po nějaké době se objevíte v městečku Elysium, které již tak opuštěně nevypadá, přičemž na cestě narazíte na holčinu, která se k vám ochotně přidá. Při průzkumu uliček vám ale dochází, že hlad bude vaším nejmenším nepřítelem – v mžiku na vás vyskakuje obří květina s apetitem otesánka. Na krku tak máte nejenom hladové cosi připomínající lidi, ale i hladové cosi, co je úzce spjato se samotnou přírodou. Pokud jste někdy sledovali Toma a Jerryho, vy jste Jerry a zbytek světa je Tom. Hrdinové mají být sami o sobě charizmatičtí, a měli by hráči vnuknout alespoň nějakou představu o tom, že ovládají alespoň trošku živou postavu. O rozsahu volnosti také nepadlo slovo, nějaké se údajně dočkáme, ale free roaming ve stylu GTA rozhodně nečekejte.

Zajímavostí může být i soubojový systém, kdy se budete moci bránit nejen samotnými zbraněmi, ale i možností rozdávat rány vlastními končetinami. Došly vám náboje a nepřítel je poblíž? Kop s otočkou je jasné řešení. Pěst sem, pěst tam, všechny vaše akrobatické a atletické kreace můžete podpořit krásným skluzem přímo do slabin nepřítele. Pokud se vám navíc podaří nepřítele roztančit pomocí nějakého hezkého komba, čas se zpomalí, dech zastaví a vy shlédnete efektivní animaci v bullet timeu, paradoxně bez jediného výstřelu. Vyřízení nepřítele, jakoukoliv cestou vyústí v symbolické číslo, jež mu vyskočí nad hlavou, což znamená počet dosažených skill bodů, které můžete zainventovat do vylepšování své postavy. Cest, jak si lze Graye vylepšit je údajně obrovská spousta a cest jak získat body, ještě větší. Zabíjet nepřátele můžete ať už osobně, tak pomocí okolí, jako jsou například padající billboardy, provokace hladové flory, či třeba headshoty. Jednoduchým vylepšením vašeho základního samopalu tak nakonec docílíte toho, že po chvilce nabíjení vystřelíte stovky nábojů najednou. Další důležitou částí výbavy je tzv. Leash, univerzální nožík, který vydává silné energetické výboje, kterými lze například přitahovat nepřátele, nebo jimi přímo zabíjet. Zbraní má být opravdu mnoho, jako poslední příklad nám byl představen vrhač dvou granátů najednou, které jsou připevněny řetězem. Během chvilky tak někoho spoutáte jako zavináče, za doprovodu fešného výbuchu a následné sprchy krve. S každou odemčenou zbraní se navíc odemkne nová třída challengů, které můžete v průběhu hraní plnit, za což samozřejmě získáte další skill body, které postupně změní vaše zbraně v naprosto zničující kousky. Upravovat ale můžete i defenzivní položky, takže nikdo nepřijde zkrátka. Hlavním cílem vývojářů v oblasti vylepšování je ale snaha vnutit hráči pocit, že upgrade má opravdu nějaký smysl, tudíž u 99% případů zaznamenáte změnu téměř okamžitě. Zatím se ale stále neví, jestli bude do hry implementováno klasické levelování, nebo strom zkušeností.

Hra vás také nebude brzdit animovanými sekvenci pokaždé, když se bude něco dít. Samozřejmě, dočkáme se mnoha animací, ale zároveň ne takových, které by nějak výrazně přerušovaly děj. Pokud budete chtít, dost velkou část z nich můžete přeskočit, což je výhoda pro speedrunnery, kteří se neradi zdržují prkotinami. Pokud ale budete mít zájem sledovat nějakou událost z pohledu vlastních očí, hra vám to oznámí stiskem příslušného tlačítka, za což také získáváte skill body. Během hry se samozřejmě setkáte i s mnoha bossy, přičemž jedním z nich je i bitva v centru města s obří květinkou, která by si zasloužila nějaký ten piercing v podobě rakety. Při pohybu v aréně ale zjišťujete, že podlaha je až podivně kluzká a mokrá, což znamená, že se pohybujete daleko rychleji, ale veškeré míření a vše kolem toho je náhle méně stabilní. Interakce s prostředím má být jeden z klíčových elementů hry, přičemž jím budete mnohdy lehce hendikepováni i vy. Nyní ale zpět k bossům, kteří jsou mnohdy větší i o tisíc hlav. Přesto má každý z nich i nějaké to slabé místo, které ovšem neukáže zadarmo. A kolik jich bude? Opět – mnoho!

Pokud máte rádi dech beroucí momenty, které jsou mnohdy i naskriptované, zde se jich dočkáte taky a v opravdu široké míře. Vývojáři si například brali inspiraci ve scénách her jako je Uncharted 2: Among Thieves, kde byli doslova odvařeni vlakovou scénou. Údajně se tak máme nač těšit i za cenu toho, že v takovýchto momentech budeme o něco více svázáni, než normálně. Výhodou je, že Bullestorm můžete hrát, jak si sami přejete. Pokud vám vyhovuje plížení, jak je ctěná libost, užijte si ho. Pokud skáčete do akce po hlavě, příležitostí dostanete mnoho. Řeč nakonec padla i na multiplayer, přičemž hra bude obsahovat kompetitivní multiplayer s mnoha režimy. Možná vás napadá, že ve hře bude přítomna i kooperace, jelikož se dosti značnou část hry budete pohybovat ve dvou a více lidech. Pravda je taková, že v People Can Fly nad tímto ani chvilku nepřemýšleli, jelikož by implementace co-opu mohla narušit zážitek ze samotného singleplayeru. S čímž nelze nic jiného, než souhlasit. Prvotní dojem ze hry získáte nejlépe sami.

Ačkoliv o Bullestormu nebylo prozrazeno mnoho a daleko větší část informace stále čeká pod povrchem, my jsme nadšení z kombinace FPS a RPG, zahalené jak jinak, než v lehce potemnělém post-apokalyptickém hávu. Motivaci proč hru hrát naleznete na každém rohu hry, je jen na vás, jestli jí chytíte za parohy a zkrotíte jí, nebo se jí necháte přemoct. Tak jako tak, chybu rozhodně neuděláte!

Bulletstorm

ps3x360
Electronic Arts, People Can Fly
Datum vydání hry:
22. 2. 2011
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
8/10

Komentáře