Budoucnost fotorealistické grafiky již klepe na dveře


Nedávno prosvištělo YouTubem, jako blesk z čistého nebe, s trochou i nadsázky by se dalo říct, docela neškodné video od málo profláklé švédské společnosti, Quixel, což je (promiňte mi teď ty anglicismy) environmentální startup z roku 2011, který má za cíl jediné - naskenovat kompletně všechny přírodní úkazy od jednoduchých kamínků, až po členitou vegetaci a různé povrchy, vše ve 3D, v nejdetailnějším možném rozlišení a dostupném online skrze jednoduchou aplikaci Megascans pro vývojáře, ať už herní či ty filmové. A že jejich práce nepřišla vniveč, se můžeme sami přesvědčit u her jako je Red Dead Redemption 2, reimaginace Shadow of The Colossus či nedávno vydaný Ghost of a Tale. Všechny tyhle hry do jisté míry využívají předměty od Quixel za pomoci jejich vlastního vývojářského nástroje Quixel Mixer, jenž "mixuje" co nejefektivněji a nejpřirozeněji naskenované předměty do herního prostředí v enginu, což tak umožňuje vytvářet ultrarealistický povrch.

Každopádně, vraťme se k jádru toho, proč vůbec o tom píšu. Jak jsem zmínil v předešlém odstavci, Quixel vydalo na YouTube "neškodné" video, které vyvolalo vášnivé reakce u hráčů, jelikož každý měl zato, že se jedná o pre-render a pokud ne, demo potřebuje supervýkonný počítač, aby šlo vůbec spustit, což se ale v zápětí ukázalo jako mylný předpoklad, jak následně v dalším videu od Quixelu, prezentuje jeden z vývojářů, vlastním jménem Joe Goth, který mimo jiné zmiňuje, že jen díky jejich knihovně Megascans v kombinaci s Vanilla verzí Unreal Enginu 4, byli schopni vytvořit tohle plně hratelné a interaktivní demo, běžící k tomu všemu na mainstreamové sestavě s GTX 1080 Ti. Pravda, někteří mohou namítat, že tahle karta stále moc mainstreamová není, ale pořád to není Titan X, respektive 2080 Ti a nejdůležitější na tomhle celém demu je, že vývojáři nemusí složitě a časově náročně renderovat kousek po kousku, ale můžou vše upravovat v reálném čase, což hodně usnadní a taktéž zlevní práci strávenou nad vývojem. Nehledě na to, že nové konzole zde budou nejdříve až za rok, přičemž tutoriály pro Megascans s UE4 od Quixelu zápočnou již toto léto, takže vývojáři mají dostatek času do té doby vše vypilovat, optimalizovat a připravit tak novou generaci vývojářů na novou generaci her, která se zdá být vskutku úchvatná, alespoň na papíře. Když si k tomu přičteme VR a zasníme se nad výkonem nových konzolí, můžeme zatím sice jen domýšlet, jak úžasně budou budoucí hry vypadat, ale právě díky společnostem jako je Quixel, které posouvají hranice nemožného až na samý okraj lidské kreativity, je zde opět něco, co v nás probouzí zvědavost a inspiraci. A i když krásná grafika dobrou hru opravdu nedělá, je přece stále jedním z těch důležitějších prvků pro specifické herní žánry, a čím hezčí, tím lepší, no ne?
Níže se potom podivejte na samotné demo. Pro maximálně uspokojivý zážitek doporučuji nasadit sluchátka a pořádné zobrazovadlo.

Komentáře (38)
Já se těšim na budoucnost, kdy mi někdo vrátí do her split-screen a budu moct hrát s kámošem víc než jednu hru. Hlavě že bude šutr vypadat líp než u mě na zahradě, to je důležitý
Už poněkolikáté slibovanej fotorealismus a vždy zatím tak nějak selhal. Posun v nextgenu bude určitě, ale zůstanu v klidu dokud to fakt neukážou
Takoveho Vetrelce ,Predatora nebo Silent Hill...bych si nechal libit v takove grafice 😆😍
Jak tu psali již někteří , raději lepší AI, raději kompletně zničitelné prostředí, raději stabilní snímky, raději příběh, raději hru s pořádnou hudbou, raději možnost více ovlivnit děj, raději více konců než fotorealistickou grafiku.
Na čem je potřeba určitě nejvíce zamakat a co se bude vyvíjet ještě dlouho, tak je tím určitě samotná animace, způsob, jakým se vše hýbe, v první řadě hlavní postava u adventur všeho druhu z pohledu třetí osoby, stále je problém hladká návaznost jednotlivých pohybů, proto ten obdiv nad tím, jak se nádherně hladce a plynule hýbe gameplay trailer The Last of Us Part II. To si pamatuji na Uncharted Drake's Fortune, skok nejen v grafice, ale i v plynulosti animací a umělé inteligenci, u níž mám bohužel dojem, že se od té doby příliš neposunula. Jednodušší je proto tvořit "příšeráky", nehumanoidy a pak člověk ztrácí srovnání, pokud ovšem nelovíte zvěř po lese a ta vám klidně proběhne před nosem. Vždycky jsem si v takovýchto trapných chvilkách říkal "jak asi může být těžké nadefinovat každému zvířeti, aby za všech okolností udržovalo svůj odstup pro případ běžného pohybu a tichého pohybu. V Assassins Creed Origins je sice možnost "lovit divokou zvěř", ale všechny ty animace těch spíše zvířecích karikatur a úplná demence je něčím, co by bylo nejlepší, kdyby tam vůbec takto nerušilo možnosti dobrého pocitu a dojmu z hraní. Co se zvěře týče, animací a chování, tak Red Dead Redeption 2 je kurevsky dál! A když už jsem u něho, tahle hra ukázala, že jakmile není akce, looting, akce, akce, akce, looting, crafting, akce, akce, akce, tak to nikoho najednou moc nebaví, mnozí se nudí, protože zábavu mají již zažitou jako akční, kde se nemusí o nic moc starat, ani moc přemýšlet, prostě bušit co se dá, a jakmile je to těžké, ve smyslu, je zapotřebí se opravdu učit a zlepšovat se: Sekiro Shadows Die Twice, mají s tím mnozí problém. Což doufám že vývojáři budou ignorovat a servírovat naopak ještě důsledněji to, co servírují, jak v případě RDR2, tak Sekiro...
Acemax67: Souhlas. To že někdo udělá třeba fotorealisticky vypadající létající zámek, neznamená že je to realita bez prostoru pro fantazii.
Já budu mít v budoucnu rád pusu dokořán, i když jako člověk co vyrostl u Rambo konzole z tržnice link , a má rád i povedený pixel art, to už nepovažuji vyloženě za nutnost bez které bych nedokázal žít. Už některé současné hry mi přijdou hezčí než bych si kdy jako dítě vysnil.
Už na současné generaci je grafika jednoduše nádherná, ale když pomyslím na to co přinese generace příští, se vyloženě třesu. Ale grafika není jediná věc u které čekám posun kupředu, ale taky AI a celkově fyzika, realističtější dynamika prostředí atd...
Prvni hra s fotorealistickou grafikou byla pro mě Gran Turismo. Ty modely aut byly ve sve dobe fakt jak z reálu,aspon ja ten pocit měl a i dnes mi prijde ta grafika pořád naprosto úžasná.
Susty7 - ale spatna nebude ze nove hry rozbehas na starom playku a xboxe. Ibe ze spustis starsie hry na novej konzole. Keby stale brali ohlad na starsiu generaciu tak nikdy nepride k poriadnemu posunu. Ved len tie slabe CPu co su teraz by boli problem na simulaciu Ai a fyziky v novych jrach.
@A2: Ja to myslel tak, ze za treba 10 let ta grafika ujde dalsi vyznamny krok, mozna se k te fotorealisticke kvalite priblizi i hry od FS, ale porad si udrzi to, v cem jejich hry exceluji. Tohle muze jit ruku v ruce. Vsak i Sekiro se odehrava v "realnem" prestredi, v obdobi Sengoku. To neni vymysleny svet, tenhle existoval a jen je doplnen o nejakou magii.
Vem si Kojimu. Z jeho DS jsme zatim videli defacto jen technologicka dema, ktera jsou skutecne podobna v clanku uvedenym videim a asi se shodneme, ze prave hry od Kojimy jsou zarukou toho, ze nase predstavivost pojede na maximum.
Jinak samozrejme souhlasim, ten clanek co si dal ma pravdu. Vyvojari by se nemeli slepe hnat za rozlisenim, fps a scanovanymi assety. Pokud spolecne s tim nebudou vylepsovat i ostatni aspekty her, dostaneme se za chvili skutecne k hrani technologickych dem. Ale zrovna ta technologie, ktera je v tomto clanku predstavena je neco, co uvolni ruce vyvojarum, usetri nemale naklady a treba prave diky tomu, ze se cast grafiky a prace na ni presune do "poloautomatizace", zustane prostor na vylepsovani AI, fyziky atd.
No když si vzpomenu na hry co jsem hrál, když mi bylo -náct, např Contra link tak já už byl spokojený s grafikou na PS3. taky nepotřebuju fotoreal grafiku, a souhlasím z názory, že by se spíš měli vývojáři zaměřit na Al a zničitelnost prostředí, ptze mě teda víc sere, když někoho sejmu a vedle stojící kámoš se akorát poškrábe na zadku a nebo vybouchnutý granát nesfoukne ani prach ze stolu. To mi je potom naprd, že nerozeznám trávu ve hře od trávy v reálu.
@Acemax67: ta grafika sice ušla nějakou cestu, ale pořád to má svůj styl a do fotografiky to má sakra daleko. Pokud se bude nadále honit pozlátko, tak z her nic nezůstane. Můj názor je, že ta fotorealistická grafika tu představivost zabije úplně. Možná se pletu.
link
@Lost Carlos: na nové možnosti a hry co nabízí a to není zdaleka jen grafika, právě AI a fyzika je to co bere značnou část výkonu hned po grafice ferdo.
Ja teda po fotorealistické grafice netouzim, hry me prijdou krasne uz dnes a mnohem radeji bych videl pokrok v oblasti fyziky a AI.
@A2: Spatna uvaha. Vem si Demon´s Souls a Sekiro. Grafika u nich usla obrovskou cestu a presto nechavaji dost prostoru pro fantazii, porad exceluji v level designu atd. Neni tedy zadny duvod si myslet, ze dejme tomu Bloodborne 4 v neskutecne fotorealisticke grafice uz tu imaginaci nebude nabizet.
Ono je samozrejme hezke, kdyz vam paradni grafika odfoukne fusekle, ale co z toho kdyz zjistite, ze svet je prazdny, neinteraktivni a pusobi jen jako kulisa. Kdyz si nasadite bradu zpatky, dojde vam, ze je to jen pozlatko. Vymenil bych fotorealistickou grafiku za plne interaktivni, znicitelne prostredi s realistickou fyzikou, kdy napr. strelba ze zbrani ma nejaky ucinek a nasledky, kde se kazdeho predmetu mohu jakozto herni postava dotknout a mohu ho nejakym zpusobem kreativne vyuzit a jak zde bylo uz psano, kde umela inteligence je opravdu inteligence. Hratelnost je zaklad a pokud se studia budou zabyvat z 90% vyvojoveho casu grafikou, aby si hraci mohli nejakou chvili strikat do trenek, tak je to spatne.
Čím později tím lépe. Současná grafika mnohem lépe podporuje fantazii hráče. Představte si úžasné světy Bloodborne, Dark Souls, Sekira ve fotorealistické grafice. Ne, to by nefungovalo. Druhý extrém je pak Nintendo, který nezvládá ani standart z minulé generace :D.
Z komentarov miestnych exotov som si myslel ze na,, monstre" je uz davno fotorealisticka grafika
...a pak sem vlítne kníratej instalatér od Nintenda protáhnout roury v cartoonovy grafice v 720p a všem odvane fuski
RDR2
No,i ty Lego hry mají víc obsahu než Anthem 😂
Tak ono je vždy jasne že aktuálnu generáciu - PC, ps4, xbox brzdí vždy ten najslabší článok čo je 1,6 tflops? Neviem presne. A samotna 1080ti má 11tflops (približný výkon budúcich konzol, tak už skúšajú) a je ozaj smiešne keď vyjde napríklad shadow of Tomb Raider a keď hru zrovnam na xboxe vs PC s 1080ti tak získam pár tieňov, ostrejšie textúry a viac fps. Absolútne to neodpovedá tomu masívnemu výkonu. Ja sa už teším na novú generáciu konzol. Posunie nás to grafiky KONEČNE brutálne dopredu. Len by som bol radšej keby nové konzoly vychádzali častejšie než raz za 8 rokov a veľmi si prajem aby nebrali ohľad na starú generáciu (asi ťažko keď už bude spätná kompatibilita) lebo to tie hry nebudú vyzerať tak ako by mali žiaľ. Ale zasa sa len niečo pridá popri vývoji.
Vypadá to jako Dead Strending od H. Kojimi :)
Grafika je dneska ok. Už jen proto, protože stále umožňuje na první pohled rozeznat, že je to hra a ne "realita". Na to se dá leccos uhrát.Sice krásná představa, ale uvažujme. Jakmile by si někdo ultrarealistické grafiky všiml, a okolnosti, že by to mohlo "mást", třeba nedospělé, jsme od té chvíle v řiti. Co by jim asi tak dovolili zobrazovat? Tak maximálně přírodu.Ani ten tenis ne, běhaj tam v krátkých sukýnkách a hekaj. Nedovedu si představit ultrarealistické "válečné běsnění", třeba, jak v klidu projde. S krví a tím vším ostatním. Jo. Ale okolní příroda bude jistě skvělá, o tom žádná.A budem v těch hrách maximálně hrát tak kuličky.
Pěkné, pamatuji na Tomb Raider 2 (1997) a lokaci Benátky. Vím, že se tomu člověk dnes spíše zasměje ale tehdy, ty baráky, to bylo něco. Připadalo mi to jako hratelný film.
link
Stillavile- sorry za minus... Po ránu na mobilu víš jak... 😉
megaa to budou atomovky
Grafika je fajn ale byl bych radsi kdyby udelali neco s tupou ai
Tak to ze technologie postupuji vpred je jasna vec..Ja se spise nez na realistickou grafiku tesim na posun v umele inteligenci..Az napriklad v rpg clovek bude moci zvolit opravdu odpoved nebo otazku jaka ho napadne a AI na to odpovi