Classified: France '44

Martin Pilous, 4. 3. 2024 10:48
V těchto dnech vychází na první pohled nenápadná hra Classified: France '44 pro PC i konzole současné generace PlayStation 5 a Xbox Series X/S, která je dalším přírůstkem na poli strategií v žánru oblíbených tahovek po vzoru série XCOM. Stojí za ní v roce 2019 založené britské studio Absolutely Games, snažící se nabídnout ten nejlepší možný zážitek z prostředí druhé světové války, která zůstává v rámci videoher stále velice oblíbeným konfliktem lidských dějin. Jak se nová a poněkud nenápadná strategie povedla, se podíváme v naší recenzi.

Jak napovídá název, hra Classified: France '44 nás zavede časově přibližně 2 měsíce před notoricky známý Den D v roce 1944. Aby mohla slavná operace Overlord proběhnout podle plánu, jsou na francouzské území vysazeny jednotky už s předstihem, přičemž mají v plánu takzvaně co nejvíce denacifikovat regiony v okolí břehů Normandie. Ostatně jde o poměrně zajímavé téma, neboť povětšinou jsme se ve hrách mohli účastnit až samotného vylodění na Den D a následných hodně krvavých bojů ve francouzských vesničkách a městech. Zde máme možnost si zahrát některé události, které předcházely klíčovému dni druhé světové války.

Hráč má na začátku k dispozici malý tým spojeneckých vojáků, který se postupem času rozrůstá o nové a kolikrát velmi důležité členy. Co se autorům poměrně povedlo, je i příběhové pozadí jednotlivých postav. Po několika misích totiž zjistíte, že si už poměrně dobře pamatujete jména jednotlivých vojáků a lépe se vám s nimi sžije v případě útoku nepřátel nebo zasažení konkrétního člena. Jen je škoda, že postupem času se vyprávění o jednotlivých postavách poněkud zastaví a nejde do nějaké větší hloubky. Jde sice o pěkné doplnění, které hlavně na začátku funguje velmi dobře, ale z tohoto šlo určitě vymáčknout ještě o něco více.

Na začátku recenze jsem to naznačil, ale herní mechaniky jsou velice podobné tomu, co známe z herní série XCOM. To, že se vývojáři nechali touto slavnou sérií inspirovat, rozhodně není ke škodě. Vydáváte se do jednotlivých misí v nacisty okupovaném území. Za každého vojáka máte k dispozici příslušný počet akčních bodů, které můžete rozdělit mezi jednotlivé akce. Standardní akcí je přesun jednotky v rámci dostupných polí. Hra vás pochopitelně upozorňuje na to, zda bude jednotka při přesunu spatřena či nikoliv a dále vám nabízí další možnosti, jak se zrádnými nacisty naložit. Můžete použít výstřel, silnější výstřel, uzdravení, morální povzbuzení týmu, hození granátu či bomby a tak dále. Prostě klasické akce v tahových strategických her.

Každá z jednotek, kterou pod sebou budete vést, se specializuje na něco jiného. V týmu proto najdete kvalitní mediky, snipery, střelce s puškou, kulometem nebo krátkými zbraněmi. Ideální tedy je svou jednotku postavit tak, aby v případě potřeby byl minimálně jeden voják, který dokáže zasáhnout v klíčový okamžik. Z popisků misí totiž jen těžko odhadnete, co přesně bude vaším úkolem. Do jednotlivých misí naskakujete ve čtyřčlenném týmu a výjimečně máte s sebou nějakou VIP osobu, kterou musíte osvobodit a dostat se i s ní do cíle.

Ve hře je navíc mechanika toho, že se můžete přiklonit k některé z frakcí, a podle toho, kterou ze tří zvolíte, získáte suroviny navíc. Popravdě jsem od toho čekal trochu více, protože je ve výsledku úplně jedno, s kterou frakcí máte dobrý a se kterou velmi chladný vztah. Tyto odbojářské skupiny jsou tu spíše jako zpestření než cokoliv hlubšího. Stejně tak to, že po každé misi se můžete vydat do tábora, kde najdete svou jednotku u ohně. Spustíte řeč, která pouze vede k tomu, že se jednotce obnoví trochu zdraví, a hlavně morálka do dalších bojů.

Hra Classified: France '44 disponuje i velice jednoduchou RPG mechanikou rozdělování zkušenostních bodů do jednotlivých schopností. Ty jsou však poměrně účinné, neboť vám zvyšují možnost pohybu, dostřelu, zdraví, morálky, která hraje na bojišti velmi důležitou roli, a také výdrž. Co mě ale dost zarazilo, byla skutečnost, že hra vám tyto RPG mechaniky zamlčuje a chce po vás, abyste si na ně přišli sami. Kdybych po zhruba páté misi náhodou nepřepnul na vedlejší záložku, asi bych se o zlepšování svého týmu dozvěděl až bůhví kdy.

Samotné bitvy a mise jsou za mě ale skvělé, a jde dle mého bez debat o nejlepší část hry. Vždy máte možnost zmapovat celý terén a zjistit, kolik nepřátel se na oné mapě nachází, najít jejich slabá místa a postupně je likvidovat. Jindy zase zjistíte, že máte na to, abyste se do nacistů pustili s maximální vervou v přestřelce. Taktizovat se dá poměrně hodně. Některé mise po vás chtějí i speciální podmínky – zabíjej pouze tiše, dokonči misi do 20 tahů nebo eskortovat VIP osobu bez spuštění poplachu. Některé podmínky jsou poměrně tvrdé a je náročné je stihnout. Hra totiž hodně využívá principu, že je potřeba spoustu věcí stihnout do časového limitu. V závislosti na tom, jak se vám v misi zadaří, budete odměněni od jedné do pěti hvězd.

Má největší kritika se snáší na hru Classified: France '44 za její přílišnou nevyváženost. Mám velmi silné tušení, že se brzy dočkáme nějakého patche, který přinese lepší balanc. Některé mise totiž projdete na pár tahů bez větších komplikací. Jiné už vám dají zabrat, ale povětšinou je to přesně ta výzva, jakou bych si představoval. Musíte totiž jednotlivé tahy správně načasovat, předvídat pohyb nepřátelských jednotek a zvolit správný postup. Pak ale přichází mise, které jsou doslova peklem. Kupříkladu jde o první mise, v nichž se do boje zapojí jednotky SS. Zatímco se vaše jednotka popasovala skvěle s 80% mise, tak ve zbylých 20 % dostává šíleně na frak. Hra ale nabízí možnost uložení kdykoliv, což zmírňuje negativní dopady této nevyváženosti.

Pokud jde o vizuální ztvárnění, tak musím říct, že po delší době jsem se setkal s hrou, která má graficky lépe ztvárněné prostředí než samotné postavy. Postavy jsou až neuvěřitelně nedetailní, což je dle mého názoru obrovská škoda, ale prostředí a jednotlivé mapy jsou skutečně parádní a krásně se na ně dívá. Co bych ale mapám vytkl, je skutečnost, že se postupně začnou docela opakovat, protože chybí větší rozmanitost. Občas mě hra dokázala pozlobit i svoji neposednou kamerou nebo menší chybkou, ale naštěstí nešlo o něco, co by vyloženě kazilo hraní a ovlivnilo celkový zážitek. Naopak jsem byl překvapen, že i z hlediska ovládání je tato tahovka velmi dobrá a intuitivní.

Classified: France '44 není žádná revoluce v žánru tahových strategických her, ale bere si z něj to nejlepší a kombinuje jednotlivé prvky skutečně umně a s citem. Sice se dají některé nedostatky najít a zmínil jsem je výše, ale bitvy a prostředí jsou skvělé a nemám k nim moc výhrad. Pro milovníky tahových her je to velmi slušný přírůstek, a pokud navíc holdují druhé světové válce, tak si mohou připočíst jeden bodík k dobru. Classified je povedený titul a chybí mu jen málo k tomu, aby mohl být srovnáván s tím nejlepším v žánru.

Classified: France '44

ps5xsx
Team 17, Absolutely Games