Planet Zoo

Martin Šmíd, 3. 4. 2024 15:55
V roce 2001 vyšla na PC výborná budovatelská strategie Zoo Tycoon, v níž bylo možné vybudovat si zoologickou zahradu dle svých představ. Hra byla hodně komplexní, ať už šlo o budování zahrady, správu zvířat nebo starání se o virtuální návštěvníky. Já sám jsem si hru hodně užil, navíc jsem se k ní i později vracel, když ji vývojáři obohatili o možnost stavět vodní nádrže s kosatkami a dalšími mořskými tvory, ale také elektrické ohrady s dinosaury. Ačkoliv vizuálně hra za ty roky značně zastarala, pořád jde o zábavnou záležitost, která dokáže fanoušky tycoonů maximálně uspokojit. Microsoft se na úspěch této hry pokusil navázat nejprve regulérním pokračováním, a následně i jakýmsi rebootem z roku 2013, jenž značku vůbec poprvé přinesl na konzole Xbox. Bohužel hry trpěly syndromem zjednodušení, takže ačkoliv vypadaly pěkně, chyběla jim potřebná hloubka, a tím pádem začaly brzy nudit. Není proto divu, že na slávu svého předchůdce, a i jakéhosi průkopníka žánru tycoonů, nedokázaly navázat. Před čtyřmi lety vydalo studio Frontier Developments pro PC jakéhosi duchovního nástupce Zoo Tycoonu s názvem Planet Zoo, jenž byl ceněn fanoušky nejen za pěkné zpracování, ale právě i onu komplexnost a propracovanost. Od té doby měli vývojáři žádosti, aby se hra dostala na konzole, no a po čtyřech letech čekání je konzolová verze konečně tady. Pojďme se proto podívat, jak se vývojářům povedla.

Když jsem před dvěma lety hrál od studia Frontier Developments hru Jurassic World Evolution 2, docela hodně jsem jí propadl. A nemohl za to jen fakt, že jsem obrovský fanoušek dinosaurů, které miluji od prvního Jurského parku Stevena Spielberga, ale hlavně skutečnost, že stavění velkého dinosauřího parku byla jen jedna z částí. Hra nabídla i bohatou doprovodnou činnost, ať už to byla propracovaná správa parku či výzkumy nových druhů a tak dále. Nově recenzovaná budovatelská strategie Planet Zoo je dinosauří hře velmi podobná, vlastně s ní sdílí řadu mechanik a nápadů, jen v parku neběhají dávno vyhynulí tvorové, kteří před více než 67 miliony let ovládali naší planetu, ale současná fauna. Už podle toho můžete usoudit, že jde o dosti komplexní tycoon, jenž dává hodně vzpomenout na první Zoo Tycoon. A tady je i trochu problém v tom, že je od vás vyžadováno, abyste mu obětovali dost hodin, protože jen tak máte šanci odhalit všechny možnosti a herní mechaniky, které jsou pro správné fungování zoologické zahrady potřebné a naprosto klíčové. A že jich je opravdu dost. Hra Planet Zoo je na začátku docela špatně uchopitelná i pro zkušenějšího hráče, případně fanouška tycoonů, a člověk se v ní může snadno ztratit. Pokud jí ale věnuje dostatek času, odmění to zábavou přímo královskou. Tady platí více než kdy jindy, že po tvrdé práci přichází zasloužená odměna.

Hned po zapnutí budete hozeni do jednoduše zpracovaného menu, v němž si můžete vybrat několik herních režimů. Začátečníkům rozhodně doporučuji začít Kariérou. Ta zde supluje tutoriál, přičemž hned dvanáct scénářů vám vysvětlí základní i pokročilé herní mechaniky, abyste mohli následně sami stavět vlastní park, tedy zoologickou zahradu. Během scénářů navštívíte zoologické zahrady vlastněné Berniem, které jsou rozmístěny po celém světě, jenž nechce jen vydělávat peníze, ačkoliv i o ty jde, ale vůbec podporovat přírodu a pomáhat ji, případně přicházet s osvětou o jednotlivých druzích, kterým hrozí vyhynutí. Dojde proto i na záchranu madagaskarskách opic nebo stavění parku s Pandami, které jsou neskutečně roztomilé.

Samotnými scénáři vás pak bude provázet Bernieho pravá ruka Nancy, které nechybí smysl pro humor. Postupně se naučíte stavět ohrady, správné starání se o zvířata (i jejich posílání do karantény nebo řešení nemocí), jejich odchov i vypouštění zpět do volné přírody, stavění drah pro rychlý přesun návštěvníků po zahradě, výzkum a starání se o kolikrát dost složité a propracované zoologické zahrady. Většina tutoriálů má dobrou kvalitu, ale některé jsou méně srozumitelné či přímo chybně napsané, takže jsem chvilkami tápal, co vůbec po mně hra chce. Těžko říci, jestli za to nemůže třeba i překlad, k němuž se ještě dostanu. Je možné, že se něco prostě jen ztratilo v překladu. Při hraní Kariéry jsem byl mnohokrát překvapen, jak je možné si s designem a rozvržením zoologických zahrad vyhrát. V tomto Kampaň slouží i jako dobrá inspirace. Je možné řešit prakticky každý detail, a v tom právě tkví obrovské kouzlo hry. I když, jak už jsem zmínil výše, na začátku může být snadné ztratit se ve všech těch možnostech, které hra nabízí. Kolikrát jsem se přistihl, že vlastně ani vše nestíhám řešit, a proto jsem si sem tam říkal, že bych potřeboval minimálně jednoho kamaráda do kooperace. Vrátím se ale ještě k samotné Kariéře. Ačkoliv má tutoriálovou strukturu, výzvy v ní jsou zábavné a je kvalitně navržená, až na pár nejasností, takže sama o sobě nabízí zábavu na pěkných pár hodin. Spíše večerů.

Kromě kampaně se můžete pustit i do několika časově omezených scénářů. V nich máte vždy stanovený čas, v rámci něhož musíte splnit zadané úkoly. Ty většinou spočívají v budování co největší zoologické zahrady a získání pěkného hodnocení. Dále hra nabízí režim Franšíza. V ní se vydáte budovat vlastní síť zoologických zahrad. Na začátku máte jen omezený rozpočet a první zoologickou zahradu tak musíte postavit prakticky na zelené louce s tím, že až když se jí bude dařit, můžete se pustit do dalších. Režim se mi hodně líbí, i vzhledem k tomu, že nabízí nejrůznější komunitní výzvy, díky nimž je možné získat další prostředky, ale také skutečnost, že v něm je možné obchodovat s dalšími hráči. Jediné, na co si trochu postěžuji, je nutnost pro tento režim vlastnit účet u vývojářů z Frontier Developments. Jsem si jist, že i bez něj by se tento režim obešel.

Asi nejméně zajímavým režimem se jmenuje Výzva. Jak už název napovídá, budete v něm budovat zahradu a zároveň plnit další výzvy. No a poslední režim Sandbox vám dává prakticky neomezené možnosti v tom, jak si vybudovat bez zasahování zoologickou zahradu svých snů. Na začátku si navíc můžete tento režim nastavit, ať už jde o počáteční finance, možnost vypnutí řady mechanik nebo zpřístupnění veškerých zvířat a dalších prvků bez toho, abyste museli řešit výzkum. Sice se tím o dost připravíte, ale pokud toužíte jen neomezeně budovat a stavět jeden výběh za druhým, a následně se kochat zvířaty, tato možnost ve hře nechybí.

Hra Planet Zoo nabízí dostatečné množství režimů, ale její největší hvězdou jsou bez debat virtuální zvířata. Konzolová verze obsahuje ve svém základu téměř stovku zvířat, další je možné získat skrze DLCčka, k čemuž se ještě dostanu. Zvířata se dělí do dvou kategorií. První kategorii tvoří zvířata, která patří do expozic, a tedy terárií. Mezi ně patří třeba Anakonda žlutá, Chřestýš západní, Leguán zelený, Pralesničky, Sklípkani, Stonožky nebo Štíři. O tato zvířata se nemusíte moc starat, prakticky jim jen na začátku nastavíte teplotu a vlhkost. O vše ostatní se už postarají vaši zaměstnanci. Daleko zajímavější jsou zvířata určená do klasických výběhů, která už vyžadují z vaší strany daleko větší péči. Mezi nimi najdete slony, zebry, lvy, tygry, hyeny, varany, krokodýly, šimpanze a další notoricky známá zvířata. Na nich se mi líbí, že jsou zpracována do posledního detailů, mají pěkné a realistické animace a vůbec působí živým dojmem. Po výběhu běhají, hrají si s hračkami, dokonce se sem tam i mezi sebou škádlí a perou se. Opravdu se moc pěkně na zvířata dívá, k čemuž se hodí i možnost přepnout se do třetí osoby jednotlivých zvířat a sledovat, jak se následně chovají.

Na hře je skvělé, že obsahuje obsáhlou encyklopedii, v níž najdete o jednotlivých zvířatech všechny informace, ať už jde o jejich život, jestli jsou samotáři nebo vyžadují skupinový chov, a tak dále. Jeden večer se mi dokonce stalo, že jsem se jen začetl do encyklopedie, s níž si dali vývojáři hodně velkou práci. Správné starání se o zvířata je naprosto klíčové. Vždy potřebujete, aby měla ve výběhu ideální podmínky, ať už se jedná o teplotu, půdu, rostliny nebo různé hračky, ale také jídlo a vodu. Jinak hrozí, že vám k výběhu naběhnou otravní demonstranti, kteří budou protestovat proti tomu, jak zoologickou zahradu vedete, což se následně může odrazit na jejím hodnocení. Nehledě na to, že špatné podmínky mohou ohrozit na životě i samotná zvířata. Stačí, aby měla třeba špinavou vodu, protože jste zapomněli poblíž postavit čističku, a může být zaděláno na obrovský průšvih končící úhynem zvířete. Některé druhy zvířat mohou sdílet výběhy s jinými. Sloni si třeba dobře rozumí se zebrami. Dát ale zebru do výběhu k lvům, to úplně dobrý nápad není.

No a kromě zvířat je důležité i starání se o návštěvníky. Ti nejprve vyžadují jen něco do žaludku případně mít si kam dojít na záchod, ale pak budou vyžadovat i čisté cesty, bankomaty, lavičky či třeba schránky pro dary, skrze které by mohli zoologickou zahradu a hlavně zvířata v ní chovaná podpořit finančními dary. Hra nabízí už ve svém základu spoustu obchodů i věcí, kterými můžete svoji zoologickou zahradu obohatit, navíc bohaté možnosti přináší i v oblasti terénu, cest a tak dále. Vývojáři mysleli prakticky na všechno. S designem a výběhy jednotlivých zvířat je možné si vždy neuvěřitelně vyhrát. A do toho nechybí pak zmíněný výzkum, díky němuž se můžete více dozvídat o chovu jednotlivých zvířat, ale i zkoumat nemoci a připravit se na ně. Hra rozhodně nenudí a nemá hluchá místa, pořád je co dělat, a to může být někdy i na škodu, že člověk nemá možnost se na chvilku zastavit. I když to jsem trochu přehnal. Vždy je možné dát pauzu a projet jednotlivé výběhy a podívat se na roztomilá zvířata, ale jak hru znovu rozjedete, už zase jste v jednom kole.

Asi netřeba říkat, že podobné budovatelské strategie jsou primárně určeny pro ovládání skrze klávesnici a myš. Jak už nám ale vývojáři z Frontier Developments ukázali u her Jurassic World Evolution a Jurassic World Evolution 2, mohou i velmi dobře fungovat i na konzolích s gamepadem v ruce. Je ale třeba zmínit, že obě zmíněné hry vznikaly už s tím, že vyjdou na konzole, zatímco hra Planet Zoo byla zamýšlena pouze pro PC. Vývojáři v konzolové verzi kompletně překopaly interface, nabídky i ovládací prvky. Výsledek je rozhodně uspokojivý a po pár hodinách hraní jsem si na ovládání s gamepadem zvykl, ačkoliv některé ikonky v nabídkách jsou dle mého názoru pořád dost titěrné a měly by být větší. Jinak jsem ale neměl větší problémy s ovládáním. Ano, je nutné si na něj zvyknout a naučit se, jak se hra ovládá, ale nikdo asi nekupuje hru Planet Zoo jen na vyzkoušení nebo pro nahrání pár hodin.

Ačkoliv se to nemusí zdát, tycoony jsou hodně náročné na výpočetní výkon, zvláště pokud máte ambice postavit obrovské parky, města nebo v tomto případě zoologické zahrady. I proto jsem byl zvědav, jak se vývojářům hra Planet Zoo povede přenést na konzole, ačkoliv jsem věděl, že s konzolemi mají zkušenosti. Je určitě dobře, že se rozhodli zaměřit pouze na současné konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S, aby se nemuseli moc omezovat a mohli využít jejich potenciál. A výsledek? Ten je hodně dobrý. Vizuálně hra vypadá opravdu nádherně a je radost se na ní dívat. Ať už jde o detaily parku, budov, návštěvníků (skinů je velké množství a v záběru nenarazíte na dva stejné) nebo samotných zvířat s krásnými animacemi. Líbilo se mi i nasvícení či různé malé efekty, díky nimž vše působí neskutečně živým dojmem. Navíc po většinu času hra Planet Zoo běží velmi svižně a nedochází k sekání či podobným neduhům. Jen v momentech, když už máte opravdu obrovské zoo, může docházet ke zpomalení a sem tam se mi stalo, že hra byla i línější při otevírání nabídek a tak dále. Celkově ale optimalizaci hodnotím kladně, ačkoliv je ještě prostor pro zlepšení skrze updaty.

Protože hra Planet Zoo vyšla nejprve pro PC, a vlastně ani nebyly dlouho indicie, že by se mohla podívat i na konzole, unikla mi informace, že obsahuje českou lokalizaci. Bylo proto překvapení, když jsem hru poprvé na konzoli PlayStation 5 zapnul a menu jsem měl krásně lokalizované. Lokalizované ale není jen menu, ale i interface, popisky jednotlivých prvků, tutoriály či popisky zvířat v encyklopedii. Lokalizaci rozhodně chválím, zvláště vzhledem ke komplexnosti hry a obsáhlým tutoriálům, v nichž by se bez ní dalo lehce ztratit. Zvláště když je hra určena i pro mladší hráče. Kvalita lokalizace je dobrá, jen sem tam jsem si všiml třeba nepřeloženého názvu obchodu. To dělá hlavní problém u tutoriálu, který zmiňuje název obchodu v češtině, zatímco v menu se stavbami ho máte v originále. Jsou to ale ve výsledku jen drobnosti, na které si lze zvyknout a fungovat s nimi.

Už nyní hra Planet Zoo nabízí dostatečné množství obsahu, ať už jde o herní režimy, zvířata či možnosti ve stavění zoologické zahrady, že úplně v klidu obhájí svoji cenu. Ta je stanovena v základní verzi na nějakých 12 stovek, případně je možné si připlatit za Deluxe edici obsahující několik dalších zvířat a scénářů do kampaně. Pro ty největší fanoušky je připravena Ultimate edice, která obsahuje i Season Pass s 14 DLCčky, které mají do hry v následujícím roce přinést dalších 81 zvířat, 15 nových scénářů do Kampaně, nové lokace a přes 2000 nových objektů. Podpora hry tedy bude v následujícím roce velká, alespoň dle zveřejněných informací. I když ona cena Season Passu je trochu vyšší, vlastně stojí více než samotná hra, což nevypadá zrovna dobře. Jestli si cenu obhájí a vývojáři dodají kvalitní obsah, to zatím nevíme. Nezbývá než věřit, ale je určitě férové říci, že do Season Passu hra nenutí a z toho, co jsem vyzkoušel, se dá i bez něj zatím obejít.

Planet Zoo je zábavná a nesmírně komplexní budovatelská strategie, v níž si můžete vybudovat zoologickou zahradu svých snů. Sice může být na začátku hůře uchopitelná a ne všechny tutoriály jsou jasné a srozumitelné, ale když přijdete postupně na vše, co hra nabízí, budete se královsky bavit. Hvězdami hry jsou ale virtuální zvířata, která se chovají realisticky, a je moc pěkný pohled na to, jak v uměle vybudovaných výbězích žijí. Hra ale dokáže potěšit i líbivou vizuální stránkou, příjemným soundtrackem a slušnou optimalizací. Sice jsme na konzolovou verzi Planet Zoo museli dlouho čekat, ale čekání se vyplatilo. A teď už se musím omluvit. Lvice je březí a já bych nerad prošvihl narození jejího mláděte. Vy určitě o to také nechcete přijít.

Planet Zoo: Console Edition

ps5xsx
Frontier Developments, Frontier Developments