Skladatelé herní hudby #3 - Inon Zur

special  1
touchmud, 5. 8. 2014 15:00
Ačkoliv Inon Zur nepatří mezi ty nejznámější jména, stojí za spoustou nezapomenutelných skladeb v populárních hrách, proto je mu věnována třetí část seriálu Skladatelé herní hudby.

Skladatel s nezvyklým jménem patří k jednomu z neplodnějších autorů moderní herní hudby. Na svém kontě má hudbu k více než 50 hrám a také k několika televizním či filmovým projektům. Příběh jeho života, to je typický americký sen o cestě ze zapadákova do srdce amerického zábavního průmyslu. Inon Zur se narodil v roce 1965 v kibucu Merchavia v severním Izraeli. Jeho otec byl herec a režisér, matka učitelka a už dětství ho vedli k hudbě. On sám si brzy uvědomil, že právě hudba je to, čemu by se chtěl ve svém životě věnovat. Už jako dítě hrál na lesní roh a později přibral i klavír a později dokonce studoval skladbu u Theodora Holdheima. Jeho hudební studia však na čtyři roky přerušila povinná vojenská služba v armádě, kde působil v tankové divizi. Poté pokračoval ve studiu na hudební akademii v Tel Avivu. Studium dokončil i přesto, že mu tamní způsob výuky nevyhovoval a jeho pohled na hudbu se rozcházel s pohledem jeho profesorů. Po zakončení studia se oženil, ale cítil se frustrovaný svou současnou situací. Věděl, že má talent a chce skládat, jenže jeho současná pozice mu nenabízela mnoho možností pro další rozvoj. Na radu svého přítele se tak v roce 1990 přestěhoval do Spojených států.

Začátek v nové zemi nebyl jednoduchý. Zatímco se se živil jako jazzový pianista, zapsal se na Dick Grove School of Music a zde konečně našel ten přístup k hudbě, který se shodoval s jeho názorem na skládání hudby. Později navázal i studiem filmové hudby na Kalifornské univerzitě v Los Angeles. V roce 1993, dva roky poté co přijel do LA, však pracoval v synagoze jako učitel hudby. Náhoda tomu chtěla, že jeden ze členů zdejšího společenství pracoval ve filmovém průmyslu. Nabídnul mu možnost složit hudbu pro připravovaný film o synagoze. Ačkoli si tím zprvu nebyl jistý, nakonec nabídku přijal a protože se jeho práce líbila, dostal vzápětí další. Ten neznámý člověk totiž pracoval jako producent v NBC a zrovna připravovali sérii Valley of the Dolls a tak pro pár epizod napsal Zur další hudbu a následně skončil jako zaměstnanec u televizní společnosti FOX.

Takhle to zní jako pohádka, je však třeba si uvědomit co jeho práce obnášela. Rozhodně se ze dne na den nestal autorem, který píše hudbu, k těm nejlepším pořadům. Právě naopak. Skončil ve skupině špatně placených řadových autorů, kteří skládají hudbu k nekonečné záplavě seriálů, které tehdy FOX produkoval. Pracoval každý den 12 hodin pouze za hodinou mzdu bez dalších bonusů. Během let měl na starost hudbu k více než 300 dílům dětských televizních pořadů jako Power Rangers, Beetleborgs nebo Escaflowne. Práce pro velkou televizní společnost je nabídka, která se těžko odmítá, zvlášť když jste cizinec a hledáte uplatnění ve svém oboru. Jenže když ještě po 5 letech stále skládáte hudbu k nepříliš kvalitní televizní produkci, což je více rutina než kreativní práce, která by vás naplňovala, váš sen o skládání filmové hudby pomalu mizí.

Když už se zdálo, že Inon Zur bude jen další z mnoha dělníků zábavního průmyslu, pomohla mu náhoda. Jeho agentka sice nebyla příliš aktivní ve shánění zajímané práce, nicméně alespoň předala jeho CD dalšímu agentovi Robu Ricemu. Jenže nakonec z toho nic nebylo. Nicméně štěstí se na Inona nakonec přeci jen usmálo. Někdy v roce 1966 Rice procházel svůj archiv a narazil i na CD s ukázkami Zurovi práce. Takže mu zavolal a položil jednoduchou otázku: "Co si myslíte o skládání hudby ke hrám?" Zur mu na to odpověděl, že nemá zájem, že chce skládat hudbu pro televizi a film. Nechal se však přesvědčit k zaslání ukázky herní hudby, a když ji slyšel, uvědomil si, že i herní hudba může být orchestrální a rozhodně už nejde jen o primitivní elektronické zvuky. Takže na nabídku kývnul. Zřejmě si tehdy vůbec neuvědomoval, jaké možnosti se před ním otvírají a že právě činí osudový krok ve své kariéře. To hrou, která odstartovala jeho práci jakožto herní skladatele, byla Star Trek: Klingon Academy (2000). Pro hru složil hudbu, ve které jako jeden z první herních skladatelů využil chorály na způsob skladeb jako Carmina Burana a svou prací rozhodně zaujal.

Star Trek: Klingon Academy - Main Title - www.youtube.com/watch?v=LZnEBT1pAtM&list=PL1D2A1D7806104C3C&index=1 .
Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal - Main Theme - www.youtube.com/watch?v=QaKJF837G5U&list=PLtHuNRmYs3BWem1ZD6kYevwT0SDqijSHb .
Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal - Yaga Shura's Lair - www.youtube.com/watch?v=pXkcoIWRUrY&index=5&list=PLtHuNRmYs3BWem1ZD6kYevwT0SDqijSHb .
Icewind Dale 2 - Skeleton of a Town - www.youtube.com/watch?v=AUeXa5PibXY&index=3&list=PLZ_8jSJfq2yjTj1RSZXcnR53RgpEtXIqp .

Je až neuvěřitelné jak rychle se nastartovala jeho kariéra v herním průmyslu. Poté co se u společnosti Interplay dobře uvedl svou hudbu pro několik Star Trek her, obrátili se na něj lidé Black Isle Studios stojící za úspěšnými RPG hrami, aby připravil hudbu pro příběhové rozšíření jejich RPG hry Baldur's Gate II: Throne of Bhaal (2001). A zrovna tato hra pro mě byla osudovým setkáním s tímto skladatelem. Doteď se pamatuji, jak jsem po spuštění hry místo hraní zůstal v úvodním menu a stále dokola poslouchal monumentální tóny, relativně krátké sklady která zde hrála. A protože zřejmě nejen já byl s jeho prací spokojen, dostal na starost i další hru od Black Isle a to Icewind Dale II (2002). Hudba pro ni mu pak přinesla i první z mnoha nominací na hudební ceny, jenž během své kariéry obdržel. Inon Zur tak definitivně potvrdil svoji pozici skladatele herní hudby a ačkoli i nadále pracoval pro televizi a film, byly to právě hry, kterého ho proslavily.

Lineage 2 - Tragic Love - www.youtube.com/watch?v=qJLYuc0mX2Y .
Lionheart: Legacy of the Crusader - Theme - www.youtube.com/watch?v=Pz2ZpDB6pR0 .
SOCOM 2 - Theme - www.youtube.com/watch?v=9HJcjmCYMCM .
Syberia II - Syberia World - www.youtube.com/watch?v=0el6J1YNGFY&list=PLC7A4122D0979485E&index=8 .

V následujících letech se zakázky na hry jen hrnuly. Každý rok složil hudbu hned pro několik titulů. Je tak podepsán pod hrami jako Lineage II (2003), Lionheart (2003), SOCOM II (2003), Syberia II (2004), Shadow Ops: Red Mercury (2004), Men of Valor (2004), EverQuest II (2006) či Naruto: Rise of a Ninja (2007). Ačkoli odváděl výbornou práci, stále jakoby patřil k těm skladatelům, které si pozvete, až když není dostupný nikdo z první ligy. Těžko říci, zda je to jen můj dojem, nebo to tak opravdu bylo. Faktem ale je, že když se člověk podívá na hry z let 2003-2007, pod kterými je Zur podepsaný, jsou to vesměs hry, které až na výjimky nepatří k top titulům. To však neznamená, že by jeho práce byla nějak odbitá. Právě naopak. S každou další svou prací dokazoval svůj talent složit bohatou symfonickou hudbu. Většího zviditelnění jako autora se mu dostalo v roce 2004, kdy byl přizván k práci na hře Prince of Persia: Warrior Within (2004). Stuart Chatwood potřeboval doplnit své ostré kytarové melodie o jemnější tóny a k tomu se Zur hodil dokonale. O rok později si svou spolupráci zopakovali u dílu Prince Of Persia Two Thrones (2005). Byla to plodná spolupráce, která vedla k jednomu z neoriginálně ších herních soundtracků té doby. Spojení Chatwoodovi hardrockové hudby s výraznou kytarou a doplňkem orientálních perkusí spolu s klasičtější orchestrální hudbou z pera Inona Zura bylo vynikající.

Prince of Persia: Warrior Within - The Prophecy - www.youtube.com/watch?v=fs7HofPriuM .
Prince of Persia: Warrior Within - The Chase Of Time - www.youtube.com/watch?v=bPDbGPfy9QQ .
Prince Of Persia: Two Thrones - The Arrival - www.youtube.com/watch?v=nbPSaf6Vvjw&index=3&list=PL8F539E8889530247 .
Prince Of Persia: Two Thrones - Chariot Race - www.youtube.com/watch?v=977jwVJjvBs&list=PL8F539E8889530247&index=27 .

I přes spoustu kvalitně odvedené práce a dokonce několik nominací na žánrové ceny zůstávala jeho práce stále jaksi v pozadí zájmu. Ročně sice složil hudbu pro několik her, ale s hudbou pro datadisky online her jako EverQuest II či Lineage II se mohl jen těžko dostat do první ligy skladatelů. Dostal sice na starost hudbu k úspěšné akční hře Crysis (2007), jenže ta na sebe pozornost strnula spíše kvůli své grafice než hudbě. Je to trochu škoda, protože pro ni napsal několik velmi pěkných skladeb, které sice nebyly nijak hudebně přelomové, ale svoji kvalitou se bez problému vyrovnaly běžné hollywoodské produkci. V roce 2008 však vychází hra, která mu jako autorovi konečně přinesla zaslouženou publicitu. To hru byl Fallout 3 (2008). Jedním z důvodů, proč tuto zakázku získal, bylo nepochybně to, že o sedm let dříve složil hudbu k spin-offu série, hře Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (2001) a částečně se tak znal s autory nové hry. Rozhodně nebyl v lehké pozici. Fanoušci série měli velké očekávání, zda se podaří navázat práci Marka Morgana a zároveň jeho volba jako skladatele byla trochu překvapením, protože se spíše čekalo angažmá Jeremyho Soula, jakožto ověřeného skladatele hudby pro hry od Bethesdy. Navíc hra z postapokalyptické budoucnosti si žádala trochu jiný přístup po stránce hudby. Hudba měla spíše budovat atmosféru než, aby na sebe strhávala pozornost. Takže Zur místo svých obvyklých rozmáchlých kompozic musel přijít s trochu něčím jiným, méně okázalým. Od úvodních gradujících tónů, které zazní v menu hry po kompozice, jenž přecházejí od elektronického ambientu skoro až k bluegrassu jsou skladby které Zur pro Fallout 3 napsal krásným dokladem jeho talentu, jenž občas bývá trochu skryt v množství povedených, ale průměrných kompozic, které tento plodný autor skládá ve velkém množství. Za svoji práci byl proto po zásluze oceněn nominací na ceny BAFTA za nejlepší herní hudbu. Ironií trochu je, že zrovna u Falloutu 3 stojí jeho hudba trochu v pozadí a mnoha hráčům se při vzpomínce vybaví spíše dobové písně v čele I Don't Want to Set the World on Fire, než skladby Inona Zura.

Crysis - First Light - www.youtube.com/watch?v=mKdEYIj3utg&list=PLD0FAD69D3CAAFBA3 .
Crysis - Trespass - www.youtube.com/watch?v=qQtcqtkS0Tw&index=10&list=PLD0FAD69D3CAAFBA3 .
Fallout 3 - Main Theme - www.youtube.com/watch?v=Hl5xbFXrFU4 .
Fallout 3 - Paradise Lost - www.youtube.com/watch?v=o3CPk56BOOM&index=4&list=PLevMC-BTLEImtExKDr31YeVTSUxXG_aji .

Přes vše výše řečené, se Zurovi díky práci na Falloutu 3 dostalo mediální pozornosti a vystoupil ze stínu řadových skladatelů. Ještě ten samý rok, mohl pokračovat na restartu oblíbené herní série Prince of Persia (2008). Zatímco u předchozí trilogie byl spíše ten, kdo pomáhal Stuartu Chatwoodovi, nyní se role obrátili a nyní to byl to Zur, kdo byl hlavním autorem. Pro novou inkarnaci Prince připravil spíše tradičnější orchestrální hudbu, se zapojením mnoha orientální nástrojů a více se tak přiblížil kořenům série. Za svoji práci se dočkal několika nominací na výroční hudební ceny. Možná i proto si ho vybrali v Bioware, aby jim složil hudbu pro chystané RPG Dragon Age: Origins (2009). Ostatně Zur se vždy profiloval spíše jako autor epické hudby, která žánru hrdinských her sedí nejlépe. Proto i se v tomto případě držel svého stylu spoléhající na akční energickou hudbu a vokály. Jako výborný krok se ukázalo přizvání Aubrey Ashburn, která se postarala o vokální party a její zpěv provází nejsilnější skladby. Dokladem toho je skladba I Am the One, která byla oceněna cenou za nejlepší originální píseň ve hře. Soundtrack samotný se pak dočkal alespoň nominace.

Prince Of Persia - Healing Grounds - www.youtube.com/watch?v=pTcfsSxmJso .
Prince Of Persia - The Mourning King - www.youtube.com/watch?v=UgC_GCQEp28 .
Dragon Age: Origins – Main Theme - www.youtube.com/watch?v=UwLDHz2C_S4&list=PL05E74F0AB06F62ED .
Dragon Age: Origins - Ruins of Ostagar - www.youtube.com/watch?v=jZqb2fiJubY&list=PL05E74F0AB06F62ED&index=10 .

Poté se co střihnul několik vedlejšáků v podobě hudby pro datadisky online her, kterým se ostatně věnuje celkem pravidelně, vrátil se v roce následujícím k hudbě k pokračování oblíbené série Fallout: New Vegas (2010). I tentokrát složil hudbu, která stojí tak trochu v pozadí, ačkoli i zde se najde několik silných melodií. Oproti předchozímu dílu byly skladby orchestrálně umírněnější, především díky tomu, že hudba byla z větší části tvořena spojením syntezátorů a živě nahrávaného smyčcového kvarteta. Tohle netradiční spojení pak udalo tón celému soundtracku. Zajímavostí také je, že část hudby tvořili skladby převzaté z Falloutu 1 -3, což zřejmě zaznamenali jen ti největší fanoušci. I jeho další práce byla ve znamení návratu. Hudba, kterou složil pro Dragon Age II (2011), byla v duchu svého předchůdce, ale i Zurovi nejklasičtější tvorby založené na epických kompozicích a silných vokálech. Osobně považuji Zurovu práci, kterou odvedl na obou dílech Dragon Age za jeho nejlepší, především díky tomu, že se nejvíce potkává s jeho oblíbenými výrazovými prostředky.

Fallout New Vegas - Main Theme - www.youtube.com/watch?v=w6DCrDQkNbc .
Fallout New Vegas - Hoover Dam - www.youtube.com/watch?v=sH5pT-C5mmU .
Dragon Age 2 - Main Theme - www.youtube.com/watch?v=XIdIDK_dIoE&list=PLE4078EDDAE31D90B .
Dragon Age 2 - Fenris Theme - www.youtube.com/watch?v=tNPyhU093Qk&index=10&list=PLE4078EDDAE31D90B .

Inon Zur jako skladatel nikdy moc nezahálel, ostatně v roce 2011 složil hudbu k sedmi hrám (mimo jiné The Lord of the Rings: War in the North, Rift nebo TERA), ale je jasné, že tohle tempo nelze zvládat do nekonečna. Je tak pochopitelné, že v posledních letech spíše zvolnil. To však neznamená, že by neměl co dělat. Věnoval se jednak skládání hudby pro datadisky a jednak vypomáhal i s hudbou u her jako Dragons Dogma (2012) či Soulcalibur V (2012). Kromě skládání hudby pro hry se věnuje i specifickému žánru hudby pro trailery a to jak ty herní (např. Ryse) tak ty filmové. Opomenout by se neměla ani jeho účast na nejrůznějších koncertech herní hudby, kde se často ujímá i role dirigenta. Aktuálně má rozpracováno několik herních projektů, přičemž ten nejbližší je hudba pro hru Fantasia: Music Evolved jenž vychází z disneyovské animované klasiky.

Dragons Dogma - Lure of the Abyss - www.youtube.com/watch?v=io7ixl2IybY .
The Lord of the Rings: War in the North - Sons of Forgotten Kings - www.youtube.com/watch?v=eOvaxRu2fh8 .
Rift - Silverwood - www.youtube.com/watch?v=nVHeN_MEa2Y&index=5&list=PL703DA677B0A883DD .
TERA - Baraka Theme - www.youtube.com/watch?v=REPEH6DZ1Jc&list=PL4B32F9DC756AE83E&index=6 .

Inon Zur je pro mě nezpochybnitelným profesionálem ve svém oboru, který se díky talentu, píli, ale i štěstí stal z řadového skladatele, uznávaným a vyhledávaným autorem herní hudby. Je trochu ironií, že ačkoli jeho snem bylo skládat hudbu pro filmy, stejně jako jeho oblíbenci Williams či Goldsmith, ke kterým vzhlížel, nakonec se prosadil především v oblasti herního průmyslu. Jenže dnes, kdy filmoví skladatelé píší hudbu pro hry a ti herní zase pro film, je podobné dělení zbytečné. Faktem je, že Zur za 14 let co komponuje hudbu pro hry, za sebou nechal množství vynikajících skladeb a nezbývá než si přát, aby i v dalších letech měl možnost dokazovat, že herní hudba se té filmové bez problémů vyrovná.

Komentáře