Konzolista.cz

Tohle je konzole PlayStation 5

specialčtvrtek 18. června 2020Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Tohle je konzole PlayStation 5
Když Sony začátkem letošního roku představila oficiální logo konzole PlayStation 5, zdálo se, že první prezentace na sebe nenechá dlouho čekat. Zvláště po oznámení, že se i letos nebude PlayStation účastnit červnové herní výstavy E3 a raději se zaměří na své vlastní eventy a akce po celém světě, na nichž budou mít možnost si hráči novou konzoli vyzkoušet. Jenomže pak přišla pandemie koronaviru, která hodila Sony do plánů pořádně velké vidle. Ani nechci vidět, co se muselo ve vedení Sony dít, každopádně je jasné, že plánovaná propagace musela být předělána. Zároveň ale mohla Sony pozorovat, jak svoji novou konzoli odhaluje konkurence. Xbox Series X byl odhalen už koncem minulého roku, přičemž následně Microsoft oznámil působivý výkon i řadu docela zajímavých funkcí, které bude tato nová konzole obsahovat. V květnu pak došlo na první prezentaci her, ale tady se po slibném začátku objevily první mráčky. Není divu, že hráči podrobili prezentaci velké kritice, protože několik menších her od indie vývojářů rozhodně nedokázaly přesvědčit o koupi nové konzole, a to ani gameplay trailer na nový Assassin’s Creed. Každopádně zpět k Sony, která po měsících mlčení konečně odhalila první karty a uspořádala povedenou prezentaci, na níž nechyběla samotná konzole PlayStation 5, ale ani první hry.

O konzoli PlayStation 5 jsme poprvé slyšeli na jaře minulého roku. Mark Cerny poskytl exkluzivní rozhovor magazínu Wired, v němž odhalil, jaké technologie budou next-gen konzoli pohánět a jaký je cíl Sony. Asi nepřekvapilo, že partnerství se společností AMD přetrvalo, která pro konzoli vytvořila osmijádrové CPU založené na architektuře Zen 2 s taktem 3.5 GHz a GPU na architektuře Navi RDNA 2 a výkonem až 10.28 teraflops. Dále bude mít konzole 16 GB GDDR 6 paměti s propustností 448 GB/s a její největší devízou má být opravdu velmi rychlý SSD disk o rychlosti 5,5 GB/s (komprimovaná data až 9GB/s). Velikost disku má být dle Sony 825 GB, což může někomu připadat málo. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že na současných pevných discích byly data duplicitně, aby hlavička disku nemusela skákat na vzdálenou část disku. Toto ale u SSD disku odpadá, takže ve výsledku mohou mít hry daleko menší velikost. 

Není divu, že na SSD v Sony hodně vsází a jde o největší přednost nové konzole PlayStation 5. SSD ale není jen o rychlejším načítání (má být 100x rychlejší jak současný pevný disk u konzole PlayStation 4), případně živějších a detailnějších světech bez otravných doskakujících objektů, ale vývojářům dovoluje hry i jinak designovat a přicházet s novými mechanikami, které byly doposud nemyslitelné. Ostatně stačí se podívat na minulý týden představenou hru Ratchet & Clank: Rift Apart, v níž Ratchet prakticky instantně bude moci skákat z jedné rozlehlé lokace do další. Jsem přesvědčen, že právě tohle byl cíl Sony a hlavně sen Marka Cerneho, když se pustil do návrhu konzole PlayStation 5. Mít konzoli, u níž hráči nebudou muset koukat na nahrávací obrazovky a hry si maximálně užívat. Možnosti, které se vývojářům s rychlým SSD diskem otevírají, jsou opravdu vzrušující a nemůžeme se dočkat, až uvidíme, jak ho budou využívat. Je samozřejmě otázka, jak tomu bude u her třetích stran, ale exkluzivní hry od Sony na rychlém SSD disku budou jistě stavět. Navíc je možné, že Sony podepíše partnerství s dalšími vývojáři, aby pro rychlý SSD disk exkluzivně designovali své hry. Ostatně takové partnerství už bylo oznámeno. Square Enix vyvíjí primárně pro PlayStation 5 svoji akční hru Project Athia.

YouTube video: YouTube video player

Pro mnohé mohlo být u současné konzolové generace zklamáním, že zatímco se posunula vizuální stránka, tak se nikam neposunulo ozvučení a jeho kvalita. CELL procesor u PlayStationu 3 byl přímo stavěný pro hardwarové zpracování zvuku, současné konzole ale nic takového nemají. Takže ani nebyla možnost tuto dost opomíjenou a vlastně hodně důležitou součást her někam posunout. To by se ale mělo právě s příchodem konzole PlayStation 5 změnit, protože Sony připravila speciální čip s názvem Tempest Engine, který umí ve výborné kvalitě simulovat až stovky zvukových zdrojů a nabídnout bezkonkurenční 3D zvuk. Vezměte si třeba déšť. Jde o základní zvuk, ale Tempest Engine bude dle vyjádření Marka Cerneho umět simulovat každou kapičku deště zvlášť i její dopad a zvukový efekt, takže si najednou budete moci připadat, jako kdybyste v dešti skutečně stáli. A to je samozřejmě jen začátek. Navíc pro využití této technologie mají dle Sony stačit normální sluchátka a v omezenější míře má dobře fungovat i na soundbarech či reproduktorech televizoru. 

Určitě vám neuniklo, že konzole PlayStation 5 bude mít hodně odvážný futuristický design. Několik hodin po představení hráči zjistili, že PlayStation 5 je větší konzoli než třeba PlayStation 4 Pro a svojí velikostí dokonce překoná i Xbox Series X. Následně zástupci Sony potvrdili, že velikost je uzpůsobena chladícímu systému, který má být efektivní a hlavně co nejméně hlučný. Toto je určitě skvělá informace, protože určitě nikdo nechce mít pod televizí další vysavač nebo startující letadlo s logem PlayStation 4 Pro. U této konzole Sony chlazení hodně podcenila, výsledkem čehož bylo, že bez sluchátek se řada her na ní nedá hrát. Hlavně večer je hluk konzole hodně nepříjemný. Tento problém by ale měl být minulostí s konzolí PlayStation 5. Snad tomu tak bude. 

Samotná konzole vypadá určitě fajn a její hardwarové možnosti vypadají nadějně, ale co bude nedílnou součástí zážitku je gamepad. I u něj se v Sony rozhodli pro velkou modernizaci, a proto je pryč léty osvědčený DualShock a místo něj přichází DualSense. Ten sice rozvržením tlačítek z DualShocku vychází, ale Sony se rozhodla upravit tvar, aby bylo příjemnější ho držet i po dlouhou dobu, ať už máte jakkoliv velké ruce. Největší dvě novinky se ovšem ukrývají přímo v gamepadu. První je zcela jistě haptická odezva, umožňující hry doslova cítit a ještě více se do nich ponořit. Druhou novinkou jsou adaptivní triggery (tlačítka L2 a R2), jejichž tuhost a trajektorie stisku bude záležet na tom, jakou hru hrajete, případně jakou zbraň držíte. Mělo by se tak značně lišit, jestli střílíte z pistole, brokovnice nebo luku. Co na DualSense zůstalo, tak je Share tlačítko, ačkoliv se jmenuje nově Create. Podle Sony je to z důvodu, že bude mít daleko více funkcí, které odhalí později. 

YouTube video: YouTube video player

Pokud jste dočetli až sem, je vám jasné, že Sony razí trochu jinou strategii, co se hardwaru týče, než Microsoft s konzolí Xbox Series X. Ta bude nabízet o něco vyšší surový výkon, který budou moci vývojáři využít pro lepší rozlišení či stabilnější framerate. To Sony chce nabídnout hráčům díky rychlému SSD hry bez nahrávacích obrazovek a případně bohatší světy. Navíc nesmíme zapomínat ani na zmíněné 3D ozvučení případně gamepad DualSense, díky němuž máme hry cítit. Jestli tomu tak skutečně bude, se teprve uvidí. Určitě je  dobře, že se obě next-gen konzole budou odlišovat po hardwarové stránce a budou nabízet unikátní vlastnosti. Jestli ale vyhraje následující generaci ta nebo ta, rozhodnou hlavně hry, které si budeme moci na nich zahrát. 

First-party exkluzivní hry od PlayStation Studios

Sony si je dobře vědoma toho, co mělo velký vliv na obří úspěch v ještě stále současné konzolové generaci. Je pravda, že Microsoft jí cestu značně usnadnil na začátku několika velkými přešlapy a nedostatečným PR, ale proč dali ve většině případů hráči přednost PlayStationu 4, byly a stále jsou velmi silné exkluzivní tituly. Kde jinde byste si mohli zahrát hry jako Marvel's Spider-Man, God of War, Horizon Zero Dawn, The Last of Us Part II, Ratchet & Clank, Bloodborne nebo Ghost of Tsushima. Sice se sem tam spekulovalo, jestli i Sony nezačne po vzoru Microsoftu vydávat své hry na PC, ale k tomu se zatím neschyluje. Dle první prezentace bude chtít Sony vybudovat pro PlayStation 5 velmi silnou nabídku exkluzivních titulů. To sice neznamená, že by se nějaká ta first-party hra od Sony sem tam na PC nedostala, ale většinou by mělo jít o starší kousky, s nimiž bude chtít Sony propagovat PlayStation 5, případně nové díly oblíbených sérií. Každopádně během akce minulý týden bylo oznámeno několik prvních first-party her pro PlayStation 5, které vzbuzují velkou naději a některé jsou neskutečně lákavé. Zde je jejich seznam.

Marvel's Spider-Man: Miles Morales (Insomniac Games) – Možná si ještě pamatujete, jak Spider-man byl ve videoherním světě spíše pro smích a opravdu kvalitní hry s ním bychom spočítali na prstech jedné hodně zmrzačené ruky. Pak ovšem licenci pro sebe ukořistila Sony, která ji svěřila studiu Insomniac Games, které po několika slabších hrách potřebovalo nutně vytvořit nějaký velký hit. Jak to dopadlo, asi všichni víte. Dočkali jsme se vynikající akční hry Marvel's Spider-Man, kterou si nezamilovali jen herní novináři, ale také hráči, takže se za první rok prodalo přes 13 milionů kopií. Z Marvel's Spider-Man se navíc stala nejrychleji prodávaná first-party hra v historii PlayStationu, takže bylo hned jasné, že jsme svědky zrodu zcela nové značky a velké exkluzivní série PlayStationu. Studiu Insomniac Games se navíc pro hru povedlo vybudovat parádní komiksový svět se spoustou zajímavých postav, takže ani moc nepřekvapilo minulý týden oznámení velkého spin-offu pro PlayStation 5, který se jmenuje Marvel's Spider-Man: Miles Morales.

Jak název napovídá, v něm nebude tentokrát hlavním hrdinou Peter Parker, ale Miles Morales, který byl představen už v Marvel's Spider-Man. Ten má také jako Peter, který bude v roli mentora, řadu pavoučích superschopností, ale i některé zcela originální a vlastní, třeba možnost stát se částečně neviditelným. Jinak je jasné, že vývojáři budou stavět na osvědčených základech a hratelnost dále lehce vylepšovat. Stejně tak vizuální stránku. Podle oznámení jsou modely postav daleko detailnější, a to platí i o samotném New Yorku, kde se vše odehrává. Vývojáři navíc přidali podporu pro Ray-Tracing, a chybět nebude ani zakomponovaná haptická odezva v DualSense gamepadu. 

Po oznámení se chvilku spekulovalo jestli je Marvel's Spider-Man: Miles Morales regulérním druhým dílem, DLCčkem nebo dokonce remasterem originální hry. Za zmatky mohli i zástupci Sony, ale nakonec studio Insomniac Games na twitteru oznámilo, že jde o novou hru v rámci univerza, spin-off, v němž je hlavním hrdinou Miles Morales. Na fanoušky tak bude čekat nová příběhová linka, která má být delší jak všechna DLCčka dohromady, a řada dalších vedlejších misí a aktivit. Pravděpodobně navíc po stránce příběhu půjde o pojítko mezi prvním a druhým dílem, na němž se už určitě také pracuje. Marvel's Spider-Man: Miles Morales by měl být dostupný už na launch konzole PlayStation 5. 

YouTube video: YouTube video player

Gran Turismo 7 (Polyphony Digital) - U představení nové konzole prostě a jednoduše nemůže chybět závodní hra. Sony si je toho moc dobře vědoma. Když byla představena konzole PlayStation 4, byla oznámena závodní hra Driveclub. Nyní s konzolí PlayStation 5 přišel o dost větší kalibr, protože byl oznámen sedmý díl nejpopulárnější závodní série Gran Turismo. Z něho jsme se dočkali prvního traileru, který ukázal hlavně nádhernou vizuální stránku, o níž se stará nový engine podporující Ray-tracing. Vývojáři mají využít i Tempest Engine pro co nejlepší ozvučení. Kazunori Yamauchi navíc potvrdil, že sedmý díl bude obsahovat jako všechny hlavní díly této oblíbené série propracovanou a rozsáhlou kariéru, kterou fanoušci tolik milují. Na další informace si musíme počkat, stejně tak na potvrzení termínu vydání.

„Gran Turismo je synonymem pro konzole PlayStation. Sedmý díl se stejně jako další hry na PS5 bude moci chlubit téměř nulovou dobou načítání. 3D zvuk zase umožní slyšet v kokpitu za vámi burácení motoru Ferrrarri, případně motor Maserati pred vámi. Klíčovou roli hraje u hry i ovladač DualSense, díky němuž budete mít odlišný pocit při jízdě na asfaltu ve srovnání s jízdou po drsném štěrku. Stisknutím měkkého plynového pedálu budete mít také jiný pocit, než když stisknete tvrdý brzdový pedál," říká k oznámení Simon Rutter, výkonný prezident evropského PlayStationu.

YouTube video: YouTube video player

Ratchet & Clank: Rift Apart (Insomniac Games) - O novém Ratchetovi se spekulovalo řadu měsíců. Vlastně ho několik důvěryhodných zdrojů i potvrdilo, ale nevědělo se, že je ve vývoji od základu pro PlayStation 5. A i proto mohlo jít o jednu z nejpůsobivějších ukázek během Sony eventu, která ukázala možnosti nové konzole. Nešlo ani tak o výborné vizuální zpracování podpořené Ray-Tracingem, díky němuž se prostředí i Clank krásně leskne, ale hlavně o ukázku, jak moc může do designu hry promluvit rychlý SSD disk. Díky němu bude moci Ratchet prakticky bez nahrávacích obrazovek skákat z jedné velké lokace do druhé, což je něco, co by na současné konzolové generaci nešlo. A vývojáři plánují i další využití portálů, o čemž se rozpovídají v budoucnu. Jak jste z ukázky pochopili, vrací se Ratchet i jeho nejlepší kamarád Clank, na které bude čekat zcela nové inter-dimenzionální dobrodružství, během něhož navštíví řadu mimozemských planet. Ratchet ovšem nebude jediným hratelným hrdinou, jak potvrdili na twitteru přímo vývojáři. Své pasáže bude mít i jiný Lombax. Pokud jste sledovali pozorně první trailer, hlavně jeho konec, asi tušíte, kdo to bude. 

YouTube video: YouTube video player

Demon's Souls (Bluepoint Games) - Je začátek roku 2009 a v Japonsku vychází akční RPG hra Demon's Souls od studia From Software. Za pár měsíců se z ní stane celosvětový hit, a to i navzdory skutečnosti, že se jí Sony rozhodla v Evropě a Severní Americe nevydat. Zaměstnanci japonské centrály totiž nebyli ani trochu přesvědčeni o jejích kvalitách a mysleli si navíc, že překážkou bude i přespříliš vysoká obtížnost. Z dnešního hlediska něco nepochopitelného, ale je třeba si uvědomit, že se tehdy videoherní svět nacházel ve fázi, kdy se vše zjednodušovalo a šlo se opačnou cestou, než jakou razil Demon's Souls. Ostatně i díky tomu řada sérií jako Ninja Gaiden nebo Resident Evil krutě narazila a herní vydavatelé následně museli přehodnotit svůj postoj. Když se minulý týden na prezentaci Sony objevil Shuhei Yoshida a řekl, že chce představit hru, která mu je hodně blízká, bylo prakticky jasné, co bude následovat a že Sony tentokrát stejnou chybu neudělá. Byl oznámen kompletní remake Demon's Souls, na němž pracuje uznávané studio Bluepoint Games společně s Japan Studio. O samotném remaku toho zatím moc nevíme, kromě toho, že běží na moderním enginu a vývojáři chtějí využít všechny možnosti nového hardwaru. Je ale jasné, že z původně zatracované hardcore záležitosti, kterou neměli hráči na Západě pochopit, je najednou hlavní tahák konzole PlayStation 5.

YouTube video: YouTube video player

Horizon Forbidden West (Guerrilla Games) – Není pochyb, že největším tahákem představeným pro PlayStation 5 je famózně vypadající akční hra Horizon Forbidden West od studia Guerrilla Games, v níž se vrací ve zcela novém dobrodružství oblíbená hrdinka Aloy. To jí zavede do doposud neprobádaných míst Ameriky budoucnosti, kde na ní budou čekat nové stroje a zcela nová nebezpečí, jimž bude muset čelit, aby zachránila umírající svět. Kromě traileru jsme se moc konkrétních informací nedozvěděli, ale je jasné, že tentokrát Aloy nebude prozkoumávat jen svět na souši, ale i pod vodou. Navíc díky novince v podobě neomezeného šplhání by měla Aloy mít možnost vylézt na jakoukoliv skálu či vysokou horu. Snad se v brzké době dozvíme více, protože pokračování jedné z nejoblíbenějších PlayStation značek vypadá až neuvěřitelně dobře. Hra Horizon Forbidden West je naplánována na příští rok.

YouTube video: YouTube video player

Astro's Playroom (Japan Studio) - 3D plošinovka Astro Bot Rescue Mission je považována za jednu z nejlepších her pro PlayStation VR a jednu z nejlepších plošinovek této generace pro PlayStation 4. Není divu, že se oblíbený robůtek vrací se zcela novým dobrodružstvím. To bude tentokrát spíše menší, protože Sony chce pomocí této hry ukázat hlavně unikátní možnosti DualSence gamepadu, navíc bude nainstalována zdarma v každé konzoli PlayStation 5. Nevím jak vám, ale mě udělalo oznámení Astro's Playroom velkou radost a nemohu se dočkat, až se s oblíbeným robůtkem znovu setkám.

YouTube video: YouTube video player

Sackboy A Big Adventure (Sumo Digital) – Během prezentace Sony došlo i na návrat oblíbeného Sackboye. Ten se tentokrát nevrátí v novém dílu série LittleBigPlanet, ale ve vlastní 3D plošinovce Sackboy A Big Adventure, kterou bude možné hrát sólo nebo v kooperaci s až dalšími třemi hráči. Zdá se, že plošinovkám v Sony hodně fandí, z čehož mohou mít fanoušci velkou radost. Moc dalších informací jsme se o hře nedozvěděli, tedy kromě toho, že běží na poslední verzi Unreal Enginu studia Epic Games. 

YouTube video: YouTube video player

Returnal (Housemarque) - Vývojáři z finského studia Housemarque se proslavili výbornými arkádovými střílečkami Super Stardust HD, Dead Nation, Resogun, Alienation, Nex Machina nebo Matterfall. Poslední dvě jmenované byly sice hodně kvalitní, ale bohužel se moc dobře neprodávaly, v čemž vývojáři viděli upadající zájem hráčů o tento žánr. I proto se vrhli do vývoje battle-royale hry, ale následně vývoj pozastavili, protože dostali možnost znovu pracovat se Sony. Výsledkem této spolupráce je jejich zatím nejambicióznější hra, sci-fi akce Returnal, která vzniká exkluzivně pro konzoli PlayStation 5. Ta kombinuje rychlou akci ze třetí osoby s roguelike prvky, přičemž hráči v ní budou muset bojovat o život na nepřátelské planetě, která se s každou smrtí mění. Vývojáři nechtějí potěšit hráče jen moderním zpracováním, ale také co nejpropracovanější audio stránkou, která přivede mimozemský svět k životu, ale zároveň díky ní bude možné se orientovat v boji.

YouTube video: YouTube video player

Destruction AllStars (Lucid Games) - Britské studio Lucid Games se doposud zaměřovalo hlavně na menší hry, ale pracují v něm zkušení vývojáři, kteří se dříve podíleli na WipeOut sérii a dalších značkách pro PlayStation. Na akci Sony bylo oznámeno, že jejich nová hra Destruction AllStars vzniká exkluzivně pro konzoli PlayStation 5, která se točí kolem arénových soubojů ve vozidlech, v nichž má šanci vyhrát hráč s největším skillem, ale také s nejlepší taktikou. Více bohužel zatím nevíme.

YouTube video: YouTube video player

To jsou zatím všechny first-party hry, které Sony oznámila, ale jak následně po eventu řekl přímo Jim Ryan, je to jen začátek. Mají ve vývoji i řadu dalších velkých exkluzivních her, které budou v následujících měsících a letech odhalovat. Ostatně spekuluje se poměrně dlouho o restartu hororové série Silent Hill a nejsou vyloučeny ani vylepšené verze her Ghost of Tsushima a The Last of Us Part II. No a svojí další velkou hru připravuje i studio Santa Monica pod vedením Coryho Barloga. S největší pravděpodobností půjde o druhý God of War, ale kdo ví, třeba nakonec vývojáři překvapí něčím novým. Simon Rutter z evropského PlayStationu tento týden poskytl rozhovor magazínu The Guardian, v němž zmínil, že exkluzivní first-party hry pro PlayStation 5 budou tuto generaci ještě důležitější, než tomu bylo v minulosti. Interní vývojáři totiž budou moci naplno využít potenciál konzole a to je pro vlastníka platformy velmi cenné. A v tomto má pravdu. Konzolová generace se totiž nevyhrává specifikami hardwaru na papíře, jak nám minulost nejednou ukázala, ale hlavně bohatá nabídka her a dobře zvládnutý marketing. 

Konzolové exkluzivity třetích stran

Sony během prezentace ukázala, že nebude váhat si domlouvat i časové konzolové exkluzivity s nezávislými vývojáři i velkými herními vydavateli. V současnosti je ostatně Sony v postavení, díky němuž si toto může dovolit. Kdo by ostatně nechtěl spolupracovat se současným leadrem videoherního průmyslu. Z nezávislých kousků, které se pyšní časovou konzolovou exkluzivitou pro PlayStation 5, nejvíce zaujala určitě akční adventura Kena: Bridge of the Spirits od maličkého studia Ember Lab, které se zatím specializovalo spíše na televizní reklamy a podobnou produkci. Jde tak o jeho vůbec první hru, která ale dokázala udělat velmi slušný dojem. Vývojáři navíc slibují, že se Sony úzce spolupracují a kromě výkonu konzole hodlají využít i haptickou odezvu a adaptivní triggery v gamepadu DualSense. Pokud půjde vývoj podle plánu, hra vyjde ještě letos. Na PlayStation 5 se vrátí i oblíbený Abe ve svém doposud největším dobrodružství Oddworld Soulstorm. Během prezentace jsme mohli minulý týden vidět vůbec první záběry z hraní, které musely fanoušky určitě moc potěšit.

YouTube video: YouTube video player

A nadějně určitě vypadá i kočíčí dobrodružná hra Stray , na níž pracují vývojáři z BlueTwelve Studio. V ní se ujmete role koťátka, které se zatoulalo a ocitlo v kyberpunkovém městě plném androidů. Cílem bude najít cestu zpět domů, ale nebude to jednoduché, zvláště když město ukrývá nejedno tajemství. Naštěstí kočičímu hrdinovi bude dělat během dobrodružství společnost dron B12. Mezi další časové konzolové exkluzivity patří Solar Ash, akční adventura s prvky RPG Little Devil Inside, příběhová adventura Goodbye Volcano High, plošinovka Bugsnax nebo akční adventura JETT : The Far Shore

Na výše vypsaných hrách je vidět, že Sony bude i do budoucna hodně podporovat nezávislá studia, ačkoliv se spekulovalo v posledních měsících, že se bude chtít soustředit hlavně na velké AAA tituly. Pro nezávislé vývojáře je to určitě skvělá zpráva, protože PlayStation je silná značka, která dokáže jejich hrám udělat obrovskou reklamu. Jak velkou, se stačí podívat na zhlédnutí trailerů na oficiálním YouTube kanálu. Hra Kena: Bridge of Spirits už má 1.6 milionu zhlédnutí, Stray přes 1.5 milionu a hra Little Devil Inside přes 1 milion. Takovou propagaci by si těžko mohla malá nezávislá studia dovolit, a proto není pro ně následně problém přislíbit alespoň časovou konzolovou exkluzivitu. 

Během eventu se kromě menších nezávislých her objevily i hry od velkých vydavatelů, které rovněž mají minimálně časovou konzolovou exkluzivitu. Mezi nimi nejvíce zaujala určitě akční dobrodružná hra Project Athia od Square Enixu a studia Luminous Productions, která je designována exkluzivně pro PlayStation 5, ačkoliv se dostane v upravené verzi i pro PC. Další hrou je looter-slasher nové generace zasazený do zářivého fantasy světa plného hrdinských rytířů a tajemné magie Godfall od studia Counterplay Games. Ta by navíc měla vyjít už na launch. Asi nejvíce překvapilo oznámení, že časovou konzolovou exkluzivitu pro PlayStation 5 budou mít i dvě očekávané velké hry od Bethesdy. První je Ghostwire: Tokyo od studia Tango GameWorks, v níž budeme prozkoumávat ulice města plného duchů a dalších hrozeb, s arzenálem mocných schopností. No a druhou je poté akční hra Deathloop, kterou vytváří studio Arkane (Dishonored nebo Prey). Ta by měla vyjít už na launch konzole PlayStation 5.

YouTube video: YouTube video player

Na konzoli PlayStation 5 ale nebudou jen exkluzivní hry. Sony má od dob prvního PlayStationu velmi dobré vztahy se všemi hlavními vydavateli a velkými herními studii. Ostatně během eventu byl oznámen třeba Resident Evil Village nebo Hitman 3. Dříve jsme se pak dozvěděli, že se na konzoli podívají i dvě očekávané závodní hry WRC 9 a DiRT 5. Ubisoft zase připravuje pro PlayStation 5 všechny své budoucí hry, mezi nimiž je Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, Watch Dogs: Legion, Gods and Monsters, Tom Clancy's Rainbow Six Quarantine a Assassin's Creed Valhalla. Zapomínat nesmíme ani na nadějnou akci Outriders od studia People Can Fly, případně akční adventuru The Lord of the Rings: Gollum. Fanoušky Destiny 2 určitě potěšilo, že koncem roku vyjde vylepšená verze pro PlayStation 5 podporující rozlišení 4K a 60fps. Ačkoliv tedy byla konzole PlayStation 5 představena teprve před několika dny, připravuje se na pro ní celá řada her. Mnohé teprve čekají na své odhalení. 

Sony bylo několik měsíců vyčítáno, že o konzoli PlayStation 5 moc nemluví a v propagaci zaostává za svým velkým konkurentem, kterým je Microsoft se svojí konzolí Xbox Series X. Zástupci PlayStationu ovšem několikrát řekli, že máme jejich strategii hodnotit až v příštím roce podle prodejů. A v tomto asi měli pravdu, protože stačila jedna velmi povedená prezentace s ukázkou kvalitních her, aby nyní měla navrch Sony a její konzole PlayStation 5. Nyní jen těžko soudit, kdo nakonec vyhraje přízeň hráčů v následující konzolové generaci. Dle eventu z minulého týdne se ale zdá, že Sony je na novou generaci připravena a v plné síle. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Komentáře (91)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
ambroz
ambroz #Skol

Nejlepší stream komentář samozřejmě CzechCloud:)

Lord_of_Angmar
mmaatteess
mmaatteess #Z.M.R.D.I
👍1

Dzunk: co se tak koukal a četl tak víc jak 15k by ps5 stát neměla, verze bez mechaniky bych viděl tak cca o 3k min. I když ve finále i kdyby stála 20k tak ji beru. Ps3 stála 17k pokud mě paměť neklame a co si budem povídat ta se moc nepovedla ( a to jsem podle pár místních ultra modrak, jelikož mám ps od č1. a nikdy nic jinýho )

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)

Nechtělo by to na Konzolista.cz novou a velmi atraktivní soutěž? Hlavní výhra...nevím...třeba PlayStation 5?

Dzunk
Dzunk #anomalous

nevim jestli to tu někdo nepsal přede mnou, ale odhadovaná cena je 500 dolarů. při férovym kurzu by to bylo 11800. ten se ale většinou nekoná, takže kolik tipujete? osobně doufám, že to bude pod 14 tisíc. a třeba po půl roce těch 12

adusa
👍1
👎1

@Plejstik3: súhlasím, len vidieť aké je slovensko zaostale voči česku. To vidieť aj vslužbách... keby nebolo českej krajiny tak tu nemáme hry na PS, Netflix alebo HBO v jazyku ktorému rozumieme. Ešte aj v ekonomika sme závislý na najviac na česku!

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍2
👎1

Jelikož jsem od pátku "ležák" a mám fůru času, tak jsem se ještě dneska díval na videa s reakcema youtuberů a youtuberek (je jich opravdu hodně) a vážně mě těší, jak Sony v herním i v tech světě zabodovala. A to jak s videohrama, tak s odhalením samotný PlayStation 5. Pořád mám před očima to pěkný, štíhlý a usměvavý děvče youtubový, jak jí vyhrkly slzy při ukázce videohry s kočkou (STRAY). Sama měla jednu na klíně...

Dokonce i řada příznivců konkurenční firmy, která sídlí za oceánem (ano, zelení vědí a modří tuší), byla ve svých "live streamech" nečekaně pozitivní. Asi ta konzolová "vojna" není nic jinýho než nafouklá novinářská bublina, kdy internetový konflikty rozdmýchává pár tisícovek ultras pitomců a ostatním, desítkám milionů herních nadšenců z celýho světa je ta jejich "retardovanost" akorát tak k smíchu nebo k pláči, záleží na povaze 🙂

Za mě osobně výborně udělaný on-line představení "produktu" a po nějaký E3 ani ten pes neštěkne a kočka nemňoukne. Nevím jak ostatním, ale mě teda "kulisy" výstavy E3 při představení PlayStation 5 nechyběly ani v nejmenším...

Teď už jen s napětím očekávat reakci, kterou si chystají v herním oddělení Microsoftu. Snad příjemně překvapí...a poté zase Sony...a Microsoft...a Sony...no, nejvíce nadšení z toho ve finále budou koncový zákazníci - MY 🙂

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍1
👎1

Aduško, podstatný je, že jsi o to díky zahraničním webům, youtuberům a streamerům (to jsou teda děsný slova) nepřišla a to je přece dobrá zpráva, ne? 😉

adusa
👍2

Mňa mrzí že na slovensku playstation prezentáciu nestreemoval žiaden slovenský youtuber ani žiadna stránka o hrách! Keď niečo bolo zverejnene tak buď cez zahraničné alebo české stránky... tu v tejto bananovej republike ešte ani na toto nieje nikto schopný!

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)

Je řada druhů humoru a tím je i šaškování. V dnešní době internetu je "šaškování", v horším případě doplněný o záplavu vulgarit, velice častý jev a ne každýho to zaujme. Ovšem není šaškování jako šaškování. V pohodě, nezasmál ses, však ani mě nerozesměje každá ptákovina

Tebou jmenovaný jsou klasiky, ale ani jedna z nich se zřejmě nevěnuje hloupý "gaming war", "console war" nebo jak se tý přehlídce lidský hlouposti na herních webech přezdívá. I když jsou mi ty bojůvky mezi dvěma nebo třema znepřátelenýma skupinama extrémistů k smíchu, tak tohle video mě jednoduše pobavilo tím, jak zpracovalo tu náladu před a po PlayStation eventu...

A i přes to, že jde jen o "sestříhaný šaškování" na téma současných XBox X exkluzivních videoher versus PlayStation 5 exkluzivních videoher, nebylo to vulgární, měl to dobře provedený a mě to čtyřminutový představení zaujalo a pobavilo. Tebe nikoliv, ale to je v naprostým pořádku, proč ne. Každý ať se zasměje nebo pobaví u čeho jen chce, i v tom máme naštěstí ještě možnost výběru

godycz
godycz #katana-san

@Plejstik3: bez urazky: svet se meni a my s nim. pro mne humor byval: monty python, cimrmani, divadlo sklep a vybornej byl Ferguson atd...tohle je pro me naprosta zmet strihu a vykriku a saskovani. tomu nemohu rikat humor, ani komediantstvi.

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍2

Omlouvám se všem věrným, nadšeným nebo jen "zarytým" příznivcům videoherní konzole XBox Series X, ale chlapi, tohle sem prostě musím vložit 😄

link Ten chlapík má zřejmě komedianství v krvi a já si ještě teď utírám slzy od smíchu. Neposmívám se "konkurenčnímu táboru", ale ten nápad na video a jeho zpracování mě fakt pobavilo. Příjemnou zábavu a užijte si dnešní krásný slunečný den, nejlépe s úsměvem 🙂

Zde255
Zde255 #Lucifer
👍1

@DBUN19: Vypadá to zajímavě. Mrknu na srovnání s jinými značkami a uvidím, co z teho vyleze. Budu muset taky vyměnit bednu. Díky za tip👍

DBUN19
DBUN19 #首都高速湾岸線
👍2

Pokud hledáš TV, tak bych se zkusil poohlédnout zde link . Sice od nich televizor nevlastním, ale minimálně parametry s cenou vypadají dost slibně

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍1

Mimochodem, dneska jsem při dopoledním relaxačním brouzdání na vlnách internetu narazil na videa z reakcí Youtuberů na odhalení PlayStation 5 a vážně jsem se dobře pobavil 😄

Sice žádný Youtuber(k)y nebo Streamer(k)y nesleduju, není to nic pro mě, ale na některý se snad v budoucnu zajdu občas podívat, protože byli vcelku zábavní... link

Pobavili nečekaně i neanglicky hovořící herní nadšenci link Tak příjemnou zábavu a pohodový zbytek neděle 🙂

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍1

DBUN19..

Díky za Tvůj názor a zajímavý postřeh. Dobrá, dobrá, tak ten 4K obsah z YouTube vezmu "skrze" nový televizory a zaplácnu tím dvě mouchy jednou ranou. Tak jako tak bych k PlayStation 5 "musel" pořizovat 4K televizor (pokud bych se nerozhodl pro projektor), takže to tím pádem bude vyřešený...

No, tak to bychom měli z krku. Teď už jenom pořešit výměnu toho mýho letitýho a přece jen už zadýchanýho laptopu. Pokud jde o PC scénu, tak se mi odjakživa hrozně líbily domácí "All in One" počítače, takže se asi vydám tímhle směrem. A aby to ladilo s PlayStation 5, tak se zřejmě přikloním k podobnýmu kousku 🙂 link

DBUN19
DBUN19 #首都高速湾岸線
👍1

@Plejstik3: 4K televize opravdu obsah ve 4K přehrávají a na 4K videa na YouTube není potřeba silný hw, ale moderní architektura. Nové úsporné low-end procesory od Intelu si s tím už hravě poradí (link ).

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)

Jak je to vlastně s "chytrými" 4K televizory, ty ten 4K obsah z YouTube přehrají skutečně ve 4K rozlišení nebo končí u Full HD rozlišení 1080p a na 2160p to jen dopočítávají? Jde mi z toho hlava kolem 🥴

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)
👍2

Xboy cz napsal, "Kde žiješ, někde uprostřed Afriky?"

Tak ten se Ti povedl 😄 😄 😄 Žiju v jižních Čechách, což je skoro to samý 😄

Netuším, co mají známí a kamarádi ve svých počítačích za "vnitřnosti", jelikož mě to vlastně nijak zvlášť nezajímá, hodnotím jen čistě "okometricky". Hodnotím z toho, co vidí moje oko při pohledu na výsledný produkt na obrazovce monitoru a tam těch rozdílů vůči PS4/XBO vidím naprostý minimum...

Třeba mají v těch PC bednách výkonu na další dvě konzolový generace dopředu 😄 ale spíše ne. Například, tam kde je v konzolových verzích louka s vysokou, pohupující se trávou, tak tady mají (asi aby získali vyšší snímky za vteřinu?) odpornou holou zelenou plochu, kde si připadám jako v nějakým návratu do minulosti, kdy jsem usedal k PS2...

Samozřejmě to teď trochu dramatizuju, ale mě by ani ve snu nenapadlo si kazit vizuální zážitek ubíráním si detailů "až na kost", jen kvůli praštěným fps. Někteří lidé se z toho "snímkování" jednoho dne dočista zblázní. Statistiky a čísílka mě nijak zvlášť nezajímají ani neohromují, ale vcelku s chutí bych viděl výpis toho, na jakých PC sestavách se skutečně hraje ve světě, i včetně Zimbabwe...

Přeju pohodovou neděli ze zapadlýho městečka uprostřed Afriky 😄

xboy cz
xboy cz #X® / S®
👍1

Plejstik...a kde zijes ze tvoji kamarádi maji takové PC? někde uprostřed Afriky?nezlob se na mě,ale Xbox One/PS4 odpovídá výkonnostně grafice GTX750ti 2Gb a to už je kure..sky stara vykopavka.ono když se třeba podivas na steam reporty...tak většina lidi hraje už na nových kartách,takže Xbox One i PS4 jsou hodně zastarale na dnešní dobu co se výkonu týče

Zde255
Zde255 #Lucifer

@susty7: Tady máš srovnání PS4 vs PS5

link

Pochybuju, že se finální verze bude výrazně lišit od prezentace.

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW
👍2

to su exkluzivity na playstation u tych musis downgrade lupou hladat ak vobec, toto nie je pc scena kde hru na E3 ukazu na najdupanejsiej masine a potom o 2-3 roky vyzera hrozne a nie preto ze by to nevedeli ale pretoze drviva vacsina pc hracov ma slabe pc a ps4 a xbox one boli velmi slabe uz pri zrode.

SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt

Kakadouch to čo si popísal už sú finálne hry? Lebo všetko čo ti úkazu do finálneho vydania hry sa môže zmeniť. Taký príklad môže byt anthem kde prezentovaný gameplay ani nebezal na engine v ktorom beží hra vo finále a vlastne to bolo iba nahraté video ktoré nerobili ani vyvojari. A pokial viem to, že hra bude vyzerať ako najslabší článok v zostave, teda staré konzoly som písal už na začiatku, preto spochybňujem tento nextgen u multiplatforiem určite. No a pokial neuvidím finálny gameplay na dákej exkluzivite na ps5 beriem to triezvo a s rezervou.

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

PR veci na papieri su to co si videl s napr. Ratchet and Clank Rift Apart alebo HZD2? Na pc by si to mal riadne osekane. A ako niekto spominal co sa tyka multiplatforiem tak to bude +- rovnako zas budeme chodit po 4k rebrikoch a cez 4k dvere a to vsetko kvoli najslabsiemu clanku PC. Inymi slovami ak by si Star Citizen dal na nadchadzajuce konzole tak to ide uplne plynule. Neviem ako inak ti to jednoduchsie vysvetlit.

SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt

Kakadouch, ja už som za tie roky tých prezentácii videl dosť s finálny produkt sa znateľne líšil od toho čo sa prezentovalo. Tak nejak má už nezaujímajú tie ich PR veci na papieri. Ako som písal čakám na priame zrovnanie nejakej hry side by side. A čakám na exkluzivnu nejakú hru napr na ps5 aby som videl čo dôkazu vymackat z grafiky.

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)

Zrovna se rozhoduju vyměnit postarší, už nepříliš ochotně jedoucí laptop za jiný PC, jen na internet a YouTube videa ve 4K rozlišení (2160p). A jelikož mě nezajímá ani hraní her nebo těžší práce jako je střih videa atd, tak mě velice zaujalo toto link

Má někdo zkušenost s tímhle miniaturním PC? Zvládne to YouTube "stream" ve 4K?

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

@susty7: videli sme predsa gameplay godfall na PS5 a PC a prave pc gameplay si mohol fps ratat okom. Nie je vsetko zlato co sa blisti. SSD co si ty myslis je jedna vec a I/O vec druha. To bude mat pc tak o 1-2 roky mozno, zatial tu bude vladnut PS5 co sa streamingu tyka. Cital som prispevky ako prave teraz hraci vykupuju optane memory a ako ju nevedia spojazdnit a ze im je na dve veci (asi chcu mat lepsie ako PS5 bohuzial nebudu mat). Takisto rozlisenie a snimky nerobia lepsiu grafiku. Dalsia vec mnoho konzolistov vznika spojenim pc a kupou x game passu, nasledne sa chodia "vystriekat" na nejake forum. A ak si z tych gameplayov PS5 nevidel pokrok v grafike tak na to ti vazne nemam co povedat.

Plejstik3
Plejstik3 #NEŘEŠ :-)

Susty7..

No, ještě, že tak Je samozřejmě dobře, že se konzole stále zaměřují především na hraní her, protože to jim jde ze všeho nejlépe a věřím, že to tak zůstane i nadále. Věci jako filmy a prohlížení fotografií beru jako samozřejmost, je to něco, bez čeho asi žádná elektronika dneška nemůže existovat, takže ani konzole...

Ovšem práci jakýhokoliv charakteru milerád přenechám těm nejpovolanějším a to jsou bez debat stolní nebo přenosná PC. Pracovat na konzoli, to je moje noční můra, i když je fakt, že jsem si kdysi v mojí PS3 hrál ze zvědavosti s Linuxem

K Tvým plánům do budoucna, jde-li o grafickou kartu a další PC komponenty. Tak pokud pro takový PC najdeš využití a je-li to i Tvým koníčkem, tak není co řešit a mohu Ti jen popřát hromadu skvělých zážitků a bezproblémový chod...

Ale jak už jsem psal, na rozdíl od nových výkonných konzolí budou tyhle ještě výkonnější PC "železa" záležitostí nadšenců a žádnou davovou nákupní hysterii nelze očekávat. Ale nejdůležitější je, že každý máme - pokud jde o herní koníček - stále na výběr, za což jsem moc rád a nemám pochyb o tom, že i Tebe to těší

Jinak 25 teraflopový konzole zase někdy příště, možná za 5-6 let s další generací, ale mě osobně to vůbec, ale vůbec nevadí. V tuhle chvíli se moc těším na nový, "jen" 10-12 teraflopový mašinky, jelikož jsem přesvědčený o tom, že s nima budou vývojáři kouzlit o stošest (což už nyní ukazují) a většina herních příznivců bude nadšená podobně jako třeba já. Hezký víkend

SuSty
SuSty #9800x3D, 9070xt
👍1
👎1

Plejstik 3 neviem aké počítače majú tvoji kamaráti...ja osobne mám ryzen 3900x 1tb m2 ssd. 32gb ram...1080ti (tu kartu už mám v pc 3 roky a strix oc edícia má 12 tflops) popri tom čo ukázali súčasne generácie konzol tak viem, že by mi ta grafika vydražila dalších 5 rokov a to neni pre mna vôbec zlá vec keďže pc používam na veľa veci ako je strih videa, úprava fotiek a pod. Čo na konzole žiaľ robiť nemôžem. Avšak aj tak čakám tento rok na predstavenie nových grafik a určite budem kupovať 3080ti alebo ekvivalent od amd.

Ale pravdu máš v tom že take pc stojí veľa krat aj 10 násobok konzole. Ale treba rátať s tým že neni len na hry.

Ja len nemyslím, že si pochopil môj komentár. Poukazoval som na to, že vykonejsie pc než konzole ako bude ps5 sú tu už dlho. Ale keď si pozrieš zrovnanie hier na 1.8tflopd konzole verzus ultra výkonné pc. Tak ten rozdiel je minimálny podľa mna. Ja osobne ten rozdiel či hrám na pc/xboxe alebo ps4 pro nevnímam čo sa týka grafiky. Jedine pri fps hrách ako napr. Doom keď hrám na 120hz. Preto nejak neočakávam veľký skok v grafike. Čakám ale na gameplay a priame porovnanie so starou generáciou side by side.

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

ten Destruction AllStars ma zaujima stale viac, som zatazeny na urcite mp hry hlavne na take kde vyhra zalezi od skillu a taktiky, ziadne upgrady za peniaze ci postupnym levelovanim. Cize take kde sa novy hrac napoji aj po 3 rokoch od vydania kde sa za mesiac vyskilluje a moze sekat kazdeho rovnako dobre ako 1500levelovy hrac. Hlavne nech to je kvalitne ozvucene a je to dostatocne sialene.