PlaystationOne Classics – 4. část

special  25
Leon, 25. 1. 2013 16:00
Dnešní díl bude trochu jiný. Bude rozdělen na dvě části. V první části se podíváme na 5 nejraritnějších titulů, které jsou buď těžko sehnatelné, nebo se z rozličných důvodů vytratily z našeho povědomí a odvál je čas. V druhé části se naopak zaměříme na ty tituly, které by měl znát každý z nás, neboť se bude jednat o nejlepší pokračování slavných her. Doufáme, že pro vás bude i tento v pořadí již čtvrtý díl zajímavý a poutavý. Opět připomínáme, že není nutné se nás bát. Jsme tu pro vás, jsou to totiž i vaše články, protože při výběru titulů se řídíme přáními a doporučeními v komentářích. Záleží tedy jen na vás všech, jak dlouho a v jaké podobě bude tento cyklus článků pokračovat.

Kula World
Výrobce – Game Design Sweden AB | Vydavatel – SCEE
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ano, 135,- Kč (PS3, PSP a PS Vita)
Žánr 3D puzzle je dnes na mobilních telefonech jedním z nejoblíbenější herních žánrů, který si uživatelé do svých telefonů stahují. Je to nejen zábava na mnoho hodin, ale také vhodná příležitost k dobrovolnému potrápení mozkových závitů. PlayStation One ani v dobách své největší slávy nezapomínal na tento žánr. Hra Kula World (v USA známá pod názvem Roll Away) z roku 1998 patří k nejlepším hrám svého druhu. Stala se doslova fenoménem, o čemž svědčí i to, že byla už na konci roku 2007 uvolněna na evropském Store, a to jako jedna z prvních PS One klasik. Herní princip je jednoduchý, neboť postaví na startovní čáru velkého 3D puzzle kulečníkovou kouli, kterou může hráč ovládat všemi směry i rozměry, přičemž je jeho hlavním úkolem získat klíč k postupu do vyšší a samozřejmě i těžší úrovně. Získání klíče není vůbec jednoduchou záležitostí. Koule může totiž využívat i různé pohyblivé a skákací plošiny. Kromě povinných úrovní existují ve hře i nepovinné úrovně, které musí být nejprve odemknuty sbíráním vzácných předmětů. Zajímavé je přidání možnosti hrát hru ve dvou. Například v časovce mají oba hráči jednu lokaci a časový odpočet, protože zvítězí ten, kdo zvládne úroveň v lepším čase. Kula World by si tak měl pořídit každý technicky uvažující hráč, který má rád výzvy. A jen tak mimochodem, Kula World patří i do videoherní historie, neboť byl jednou z prvních her, která využívala vibrační funkci DUALSHOCKu.

Overboard!
Výrobce – Psygnosis | Vydavatel – Psygnosis
Rok vydání – 1997 | Playstation Store – Ne
Díky stovkám filmů, seriálů a knih je slovo pirát pro mnohé už desetiletí synonymem nespoutaného dobrodružství, po kterém touží každé dítě. Nic naplat, že v dávných dobách byl pirát považován za škůdce, pro kterého stála v každém přístavu připravená šibenice. Když Psygnosis vydalo v roce 1997 adventuru Overboard!, kterou pojalo podle svého, tedy s nadsázkou a humorem, takže i hořící námořník byl k smíchu, zvedl se zájem o pirátství ještě více. Overboard! mixuje několik stylů a žánrů. Je to směsice adventury a strategie, která je ztvárněna zjednodušenou a kreslenou grafikou ve stylu GTA, ke kterému má blízko i tím, že snímá hru z pohledu horní kamery. Základní princip hry je snadný. Jako jeden z kapitánů musíte svou loď provést mořem a oceánem bez toho, aby Vás ostatní lodě nebo početné přístavy potopily. Cestu budou lodi křížit i mnohé pasti a hádanky. Na obranu má loď nejen dělové koule, ale i řadu nekonvenčních zbraní, třeba blesk nebo plamenomet. Jako každá správná hra, tak i Overboard! má multiplayer v podobě obvyklého deathmatche. Z nepochopitelných důvodů tuto ďábelsky zábavnou a kouzelnou hru na žádném Store nenajdete. Naštěstí vyšla hra i na PC, takže alespoň zde si jí můžete zahrát.

Project Overkill
Výrobce – Konami | Vydavatel – Konami
Rok vydání – 1996 | Playstation Store – Ne
Pokud patříte mezi skutečné znalce akčních her a stříleček, pak zřejmě budete znát jejich podžánr zvaný "Shoot 'em up", který právě kolem roku 1996 zažíval své poslední období. Tento žánr v dávných dobách hrály a milovaly celé generace hráčů, protože patřil v té době k žánru, který byly staré konzole a PC schopny bez problémů i v 8 a 16-bitových dobách utáhnout. Herní mechanismus je prostý: hráč ovládá osamocený charakter, který v koridorových lokacích - nejčastěji ve vojenských základnách nebo vesmírných lodích - čelí velkému počtu nepřátel, které kosí ve velkém s tím, že musí uhýbat jejich útokům. Přesně to je případ i naší další raritní hry Project Overkill, kterou bysme neměli zatracovat jen proto, že představuje již dávno vyčpělý herní žánr. Obzvláště ne, když za hrou stojí uznávané studio Konami. Project Overkill je 3D hra s izometrickým pohledem, která se odehrává v budoucnosti. Hráč se zhostí role jednoho ze čtyř najatých žoldáků, kteří musí vyhubit osazenstvo vojenských základen, kde se to jenom hemží vojáky a roboty z organizace Viscerians, jejíhž okupování a obsazení planety je trnem v oku Vašemu novému zaměstnavateli. Je to klasická akční řežba z této doby, kde se to rozprsklými mozky nepřátel jen hemží. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o posledního velkého zástupce tohoto žánru na PlayStation One, neměl by váhat nikdo, kdo podobným stylům holduje.

Z
Výrobce – The Bitmap Brothers | Vydavatel – GT Interactive
Rok vydání – 1996 | Playstation Store – Ne
Asi se teď ptáte, jestli jsme si náhodou při psaní názvu omylem klávesou Delete neumazali část názvu, ale můžeme Vás ubezpečit, že se jedná o skutečný oficiální název real-time strategie původem vydané na PC, odkud se o rok později rozšířila i na PlayStation One. Příběh je jednoduchý a plochý jako prsa korejské ženy. V daleké budoucnosti kolonizují planety a vedou války pouze roboti. Asi nepřekvapí, že nejlépe si v obou činnostech vedou robo Američané pod velením robo generála Zeda (odtud zkratka hry). Hlavním úkolem hráče je splnit čtyři mise na každé z nových planet. Lokace se střídají od pouště, přes prales, až po arktické prostředí. Narozdíl od jiných strategií, kde je prvořadým úkolem hráče sběr surovin a postupné stavění armád, má Z svá vlastní pravidla. Z továren jednoduše vyskakují noví roboti, k jejichž výrobě nejsou žádné suroviny potřeba. Jde pouze o to, aby se ovládané území nejen udrželo, ale také rozšířilo. Zvítězí ten, kdo ovládne i protivníkovu hlavní základnu. Na svou dobu byla hra velmi těžká a pro mnohé příliš složitá, takže upadla takřka v zapomnění. Roku 2001 však na PC vyšlo pokračování v podobě Z: Steel Soldiers, které ale žádnou velkou díru do světa neudělalo. Naštěstí v roce 2011 hra Z vyšla na iOS, takže kdo má zájem, tak si jí jistě dokáže zaopatřit.

Thrill Kill
Výrobce – Paradox Development | Vydavatel – Virgin Interactive
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ne
Dostáváme se k nejkontroverznější hře celé PlayStation One éry. Nikdy nebyla oficiálně vydána, protože hra nedostala licenci, a to i přesto že byla z přibližně 95% hotova. Důvodem byla přehnaná násilnost a sexuální prvky, které se v Thrill Kill objevily. Na internet ale Thrill Kill rychle unikl a mnozí piráti a schopnější uživatelé hru i přes její pozastavení a za cenu velkých postihů dále šířily, takže se stala na černém trhu s hrami nejžádanějším titulem. V dnešní době už je Thrill Kill možné stáhnout bezpečněji a zahrát si jej na PlayStation emulátoru, ale je naší povinností Vám sdělit, že i pirátství je zločin. Každopádně o co že jsme to vlastně tehdy přišli? Herní kritici i hráči, ke kterým se hra dostala, se shodují, že se jedná o poměrně slušnou 3D bojovku, která se chtěla přiblížit stylu Mortal Kombat, ale zapomněla, kde již končí slušnost a míra únosnosti, a kde začíná perverzní a brutální násilí. V malých arénách proti sobě bojují až čtyři postavy, které mají za úkol zničit jeden druhého, a to všemi možnými prostředky. Postavy jsou pořádné zvrácené, ať již velká modrá opice, která trhá ruce, sadistický doktor, který se rád ohání břitvou, či sado-maso žena, která má tuze ráda rozkrok. Kromě versus módu hra nabízela i klasické arcade, po jehož dokončení následovaly vcelku nevkusné FMV. Pokud mne má paměť neklame - ano, v době vydání/nevydání hry ve svých jedenácti letech jsem měl tu čest Thrill Kill hrát - ona zmiňovaná modrá opice ve své FMV s velkou chutí narvala kolemjdoucí babičku do poštovní schránky malým otvorem na dopisy. Ani se není co divit, že hra licenci nikdy nedostala...

Resident Evil 2
Výrobce – CAPCOM | Vydavatel – CAPCOM
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ano, 270,- Kč (PS3 a PSP)
Průkopníci a velcí herní designéři jako Shinji Mikami to nikdy nemají lehké. Čím větší úspěch mají, tím více se od nich očekává. V tomto případě navíc musel Mikami čelit i silným tlakům svých spolupracovníků, kteří nevěřícně kroutili hlavou nad tím, když Mikami bez porady s nimi v předvečer vydání dlouho očekávaného pokračování hororové klasiky Resident Evil roztrhal původní koncept hry, která byla již ze dvou třetin hotova, aby začal znovu, protože měl velkou nedůvěru k mnoha inovacím, které mělo pokračování přinést. Odvážný risk se vyplatil. Přepracovaný Resident Evil 2 se mohl představit v mnohem lepší grafice, odvážnější a snesitelnější hratelnosti a v příběhovém podání, které nadchlo. Opuštěné sídlo z prvního dílu bylo nahrazeno ulicemi Raccoon City, kde v plné síle vypukla nákaza G-virus, vylepšeného smrtícího viru z předcházejícího dílu. Oblíbené postavy Jill a Chrise nahradili policejní nováček Leon a Chrisova půvabná mladší sestra Claire. Oproti prvnímu dílu se rozhodl Mikami vsadit na akčnější pojetí příběhu a hratelnosti, dotažení osvědčených herních prvků a rozšíření RE světa ve všech směrech. Ano, je sice pravda, že je Resident Evil 2 o něco lehčí a méně strašidelnější, než první díl, ale to vše je kompenzováno vynikajícím příběhem, designem, hratelností a grafikou. Rozhodně jedno z nejlepších pokračování v dobách PlayStation One.

Final Fantasy IX
Výrobce – Square | Vydavatel – Square
Rok vydání – 2000 | Playstation Store – Ano, 270,- Kč (PS3, Vita a PSP)
Nejpohádkovější Final Fantasy bylo posledním dílem slavné RPG série na PlayStation One. Naposledy se do křesla producenta posadil otec celého fenoménu Hironobu Sakaguchi, aby ještě jednou ukázal majitelům dosluhující konzole, jak v japonském podání vypadá prvotřídní fantasy. FF VIII byla stylizována jako politický sci-fi thriller, kterému vévodil velký milostný příběh. Protože Sakaguchi vždy trval na tom, aby se styl jednotlivých FF střídal, byl u devátého dílu zvolen návrat k středověkému světu plnému magie, kouzelných krystalů a princezen uvězněných ve velkých hradech. Tentokrát byl příběh pojat jako epická pohádka pro dospělé, protože mezi vší tou nádherou se za zlatým pozlátkem řešila nepohádková témata jako válka, otázka bytí nebo genetické experimenty. Hlavním hrdinou byl zlodějíček Zidane, který se svou partu potulných kejklířů unese princeznu v hlavním městě království Alexandrie. Jako v každém FF, tak ani zde nejsou věci jak se na první pohled zdá, a tak se už brzy z únosu princezny stane velkolepé drama a boj mezi dobrem a zlem. Od dřívějších dílů se FF IX odlišuje nejen svým infantilnějším vzhledem, ale i klasickou hratelností, která nepřináší nic převratně nového. To ale příliš nevadí, protože toto rozmáchlé RPG zabralo 4 CD a nabízí nejméně 100 hodin prvotřídní zábavy. Prostě klasické FF.

Tekken 3
Výrobce – Namco Bandai | Vydavatel – Namco Bandai
Rok vydání – 1998 | Playstation Store – Ne
Král žánru bojovek na PlayStation One a jedna z nejlepších bojovek vůbec. Mimořádná hodnocení a počet prodaných kusů říká jasně, že Tekken 3 byl pro Namco jednou z nejúspěšnějších her, jakou kdy vydalo. V hratelnosti Tekken 3 kladl důraz na realističnost, takže už nebylo možné skákat do velké výšky, jako v minulých dílech, přičemž pohyby postav byly mnohem rychlejší a uvěřitelnější. Nově byly přidány i úhybné manévry a možnost vykrývat protivníkovy údery, díky čemuž se hra mnohem více přiblížila realismu. Skvělým tahem tvůrců bylo, že se nespokojili pouze s vylepšenou a propracovanější hratelností, ale chtěli s Tekken 3 nastolit nový standart vizuálního zpracování. Grafika byla mnohem detailnější a vyspělejší, což dokazovala ze všeho nejvíce bravurní FMV po dohrání arcade módu. K tomu si stačí připočíst zajímavý příběh, který prohluboval příběhovou linii jednotlivých postav i turnaje krále "Železné pěsti". K tradičním postavám bylo přidáno i dalších 15 nových postav, stejně tak jako k standardním módům přibyly zcela nové a nečekané možnosti. Například arkádová chodička Tekken Force nebo Tekken Ball, kde bylo možné hrát plážový volejbal. Tekken 3 také přišel jako první velká hra s vybírační funkcí DUALSHOCKu. Na rozdíl od mnoha jiných bojovek z 90. let je Tekken 3 bez potíží hratelný i dnes.

Gran Turismo 2
Výrobce – Polyphony Digital | Vydavatel – SCEE
Rok vydání – 1999 | Playstation Store – Ne
Monopol v žánru racing si série Gran Turismo drží dlouhodobě a je třeba sportovně uznat, že zcela po právu. Na PlayStation One lepší závodní hra prostě není. Prakticky neomezené možnosti ve výběru aut a tratí jsou nedílnou součástí série. Druhý díl nabídl více jak 600 licencovaných automobilů od téměř 30 renomovaných výrobců, a to od Mazdy a Mitsubishi, až po Peugeoty a Fordy. Stoupl také počet závodů. Je jich několik desítek a vedle ligy Gran Turisma, rallye, jednotlivých šampionátů a závodů speciálních tu najdete i závody jednotlivých automobilek, které jsou dostupné přes jejich vlastní menu. Dech tehdy vyrazila neuvěřitelná preciznost a realističnost kladená na samotné automobily a tratě, po kterých se prohánějí. Oproti minulému dílu se rovněž změnily i tratě, kterých bylo v Gran Turismo 2 celkem 28. Najdete mezi nimi i jednu licencovanou trať, a to Laguna Seca Raceway. Každá z tratí měla navíc dlouhou a krátkou variantu. Gran Turismo je špička ve svém žánru a je podřadné, jakou číslovku má. Záleží tak už jen na tom, jestli je podobně propracovaná a složitá závodní paráda to pravé pro Vás.

Grand Theft Auto 2
Výrobce – DMA Design | Vydavatel – Rockstar Games
Rok vydání – 1999 | Playstation Store – Ne
Vydání nového dílu kultovní gangsterské série GTA je pokaždé událostí roku. Nejinak tomu bylo i v roce 1999. Graficky druhý díl nepřinesl nic moc nového, ale v hratelnosti představoval výrazný krok vpřed. Hra byla rozdělena na tři regiony, kam se hráč postupně během hraní dostal. V každém z ragionu dominovaly jiné gangy, pro které jste pracovali. Rozhodujícím faktorem v GTA 2 byl respekt, který si hráč vytvářel na základě úspěšně dokončených misí. Když Vás nikdo nerespektoval, znamenalo to, že jste nespolehlivý a nikdo Vám nebude chtít dát pořádnou práci. Na druhou stranu, dokázali-li jste si respekt získat, lukrativní zakázky se jen hrnuly. Nebezpečný svět GTA se stal ještě nebezpečnějším, protože po ulicích se tentokrát proháněli stejní zloději, jako byla hlavní postava, kteří Vás mohli okrást o peníze nebo auto. Vylepšen byl také pořádkový a bezpečnostní aparát, kromě obvyklé policie mohla zasáhnout i jednotka SWAT, FBI a nakonec i samotná armáda. K tomu všemu nabízel GTA 2 samozřejmě další skvělý soundtrack a porci černého humoru. Propracovanější druhý díl pomohl sérii vzhůru. Od této chvíle se stalo GTA pojmem, který sám o sobě může vytvářet pravidla na ulicích i na konzolích.

Komentáře