Online Pass

special  48
Martin Šmíd, 12. 7. 2011 23:00
V posledních letech se neskutečně rozrostl bazarový prodej, který je trnem v oku nejednoho herního vydavatele. Z prodeje použitých kopií totiž nemají ani korunu, čímž samozřejmě přicházejí o značné částky peněz, protože jediný, kdo se obohatí je prodejce. Už od začátku se proti tomuto herní vydavatelé brání, ale s doposud nejagresivnější obranou přišla před několika měsíci EA. Ochrana nesla název Online pass, přičemž se jedná o speciální kód, který majitele první kopie opravňuje k hraní online režimu hry. Celou problematiku Online passu si nyní rozebereme v našem článku.

Online pass od EA je dneska už zcela běžná záležitost, protože ho nalezneme ve všech hrách tohoto vydavatele. Hráči se tak nějak s tímto faktem sžili. Během času začal Online pass využívat další vydavatel, THQ, který ho zakomponoval do všech svých velkých her, jako je třeba Homefront nebo Red Faction. Třetím do party byl Codemasters, který online pass dal DIRTu 3. Je to zhruba měsíc, kdy se na trhu objevila hra F.E.A.R. 3, která bez předchozího upozornění rovněž obsahovala Online pass, takže hned čtvrtý herní vydavatel – Warner Bros., se připojil na tvrdé bojování proti bazarům. U těchto čtyř vydavatelů hráči ochranu ještě docela tolerovali. Jenomže, když se v minulém týdnu objevila informace, že na Online pass přechází i Sony, která vydává pro Playstation 3 velké množství populárních her, byl oheň na střeše. Spousta hráčů tento fakt nemohla vystát a do dnes Sony neodpustila. Najednou jim totiž přišlo, že o něco přicházejí, což ale není vůbec pravda. Herní vydavatelé se tímto rozhodli bránit svoje podnikání, o které jde především. Myslet si, že hry vytváří jen pro radostné oči hráčů, je totiž nesmysl.

Přechod Sony na Online pass, tedy PSN pass, jak se jmenuje, je zcela logickým vyústěním. Služba Playstation Network je prakticky zdarma, Playstation Plus zase prémiová služba se spoustou výhod, ale že by Sony na ní nějak extra vydělávala, to se také říci nedá. Spíše se jedná o bonusy pro hráče, kteří mají spoustu jedinečného obsahu a slev na PSN hry. Provozování online služeb her je v dnešní době velmi nákladná záležitost, kterou mají pokrýt zisky z nových her. Mnohdy se ale tak nestane a během fungování online serverů se na nich vystřídá daleko větší množství hráčů, než se prodá samotné hry. Herní vývojáři tak přicházejí nejen o peníze, které by mohli využít pro lepší zabezpečení serverů, ale rovněž přicházejí o peníze, aby se mohli pustit do nových her. Najednou se bazarový prodej stává stejným problémem, jako pirátství.

Určitě je lepší zaplatit 800 korun za použitou novinku, než za ní dávat plnou cenu, kterou stojí. To je v pořádku a každý má výběr, jestli koupit novou nebo použitou kopii. Jen tu možná zavládá pocit, že s koupí bazarového produktu by měl každý dostat to, co majitel nové kopie, což samozřejmě nemůže nikde fungovat a pokud se podíváte na okolní odvětví, nikde takto ani nefunguje. Mnozí z vás určitě mají nebo si budou kupovat auto, přičemž právě na něm budou řešit stejný problém. Pokud si koupíte nové, dostanete ho s novou baterií, s minimem najetých kilometrů a perfektním stavu, což už se u většiny bazarových vozů říci nedá. O záruce od výrobce si můžete nechat jenom zdát, navíc další peníze musíte třeba investovat na novou baterii, vyčištění interiéru a další věci, které mnohdy koupíte přímo u výrobce vozu nebo jeho partnerů.

Tento zmíněný příklad ukazuje, že Online pass ve své podstatě funguje i jinde, ačkoliv si to mnozí ani neuvědomují. Nikde nedostanete v bazaru nový produkt, tak jak může někdo čekat, že situace bude jiná u her. Dá se říci, že dostanete to, za co si zaplatíte, a u her to platí dvojnásob. Nehledě na možnost online multiplayeru přibalují herní vydavatelé k novým hrám i nejrůznější DLC balíčky a další bonusy, o které bazarový hráč je rovněž ochuzen, ať už se mu to líbí nebo ne. Herní vydavatelé v současnosti nemají moc možností, jak se bránit bazarům. Možností je pochopitelně čistě prodej skrze nejrůznější digitální služby, jako je Steam, Xbox Live nebo Playstation Store. Kdo ale dneska má internet, přes který je možné stahovat normálně několika gigabitové soubory.

Online pass se jednou může stát naprosto běžnou věcí, ale do té doby musejí vývojáři vychytat spoustu mušek a dalších nedodělků, které doposud obsahuje. Není to tak dlouho, kdy jsme tu měli hru F.E.A.R. 3. U ní jste museli zadat kód, aby se vám zpřístupnily dodatečné dva režimy v multiplayeru, ale majitel bazarové hry utřel, protože na PSN Store nešel tento dodatek zvlášť koupit. Warner Bros hned oznámil, že pracuje na nápravě, ale jde jistě o věc, která musí být vyřešena dopředu. Dalším problémem je, že Online pass musíte aktivovat skrze službu Playstation Network a Xbox Live, ale ne všude jsou tyto služby oficiálně dostupné. Většinou si tak musejí hráči z těchto zemí zakládat další účty, aby si mohli originálku zahrát i se všemi jejími výhodami, což rozhodně není zrovna uživatelsky příjemné a určitě nejde o ten bonus, který vydavatel hráči slibuje. Navíc s PSN passem by už brzy mohli mít problém slovenští hráči. Podle prvních informací se zdá, že PSN pass jim fungovat nebude, takže přijdou o multiplayer očekávaných Playstation 3 her. Sony tuto situaci nyní řeší, takže uvidíme, jak dopadne. Zatím ale není důvod k panice.

Ono je vlastně úplně jedno, jestli koupíte bazarovou hru nebo novou. Stačí nemít nerealistické očekávání od toho, co obdržíte. Bazarový prodej existuje hodně dlouho a je vlastně naprosto v pořádku. Když ale zisky obchodníků rostou na úkor těch, kteří hru vytvořili, je určitě něco špatně a je na čase s tím začít bojovat. Tento článek určitě neobhajuje počínání Sony, EA, THQ, Warner Brosu a dozajisté i dalších vydavatelů, kteří na tento trend naskočí. Jen se snaží poukázat na fakt, že nikde nedostanete za cenu použitého výrobku nový i se všemi jeho výhodami. Na toto si nyní musí zvyknout i hráči, protože tento jev bude čím dál častější, až ho za pár let možná budou brát jako zcela běžnou věc.

Komentáře