Nikdy nevydané hry – Raven Blade

special  1
Martin Šmíd, 23. 12. 2012 14:15
Máme tu další díl našeho seriálu, který se tentokrát budeme věnovat zrušené hře, o níž jste možná nikdy neslyšeli, ale má ji na triku známé studio, na které v posledních letech nedá Nintendo dopustit. Jde o hru Raven Blade, která byla ve vývoji v Retro Studios pro GameCube, ale několik hloupých chyb ve vývoji stálo místo nejenom několik vývojářů. Hra Raven Blade byla nakonec v roce 2001 zrušena, ještě před vydáním samotné konzole, ale přesto tu zanechala nějaké ty stopy, po kterých se nyní vydáme.

Retro Studios dneska známe především díky skvělým hrám ze série Metroid Prime, ale i vynikající plošinovce Donkey Kong Country Returns. I přes tuto skutečnost, mají vývojáři ve skříni několik strašáků, na které by nejraději zapomněli. Nyní nemluvíme jen o americkém fotbalu, ale především o hře Raven Blade, která měla být hlavním tahákem na připravované konzoli GameCube, jejíž vývoj odstartoval tajně už v roce 1999. Hlavně v této době byla velká chuť hráčů po výpravných RPG hrách jako Final Fantasy nebo DragonQuest, takže když se Nintendo rozhodovalo, jakou hru Retro vytvoří, bylo téměř jasné, o co se bude jednat. Jenomže, vytvořit takovouto hru, chce hodně zkušeností a nejedno studio si na podobném projektu vylámalo zuby.

Raven Blade byl plánován jako fantasy dobrodružství, ve kterém se měl hráč chopit rytíře, jenž chtěl získat magickou zbraň známou jako Raven Blade. Aby se tak stalo, měl hráč cestovat obrovským antickým světem, ve kterém byla spousta zajímavých lokací. Cesta měla hráče zavést nejen do tajemných lesů, opuštěných hor, skoro rozpadlých hradů, ale i do nejrůznějších dungeonů, vesniček a velkých měst. Ve městech se to mělo hemžit velkým množstvím NPC postav, se kterými se dalo mnohdy pokecat a dozvědět se tak daleko více nejen o příběhu, ale i zdejším světě. O příběhu samotném se bohužel moc informací neví, protože Raven Blade měl jen jednu prezentaci, a to na E3 2001, kde byl předváděn jen za pomocí jedné demoverze.

I přes tuto skutečnost postupně vyplulo na povrch několik zajímavých informací, hlavně o vývoji. Když začali vývojáři Raven Blade vytvářet, rozhodli se, že soubojový systém bude čistě tahový, čímž by odkazoval na klasická japonská RPGčka jako Final Fantasy. Později se ale zjistilo, že bude lepší se soustředit na styl, který preferovali západní vývojáři a přešlo se k real-time soubojovému systému, který se stal v dalších letech čím dál více používanější, až ho dneska pomalu nacházíme i v japonských RPG hrách. Když máte takovýto soubojový systém, svádí to přímo k epickým soubojů. I proto vývojáři nejprve cpali obří protivníky, jako nejrůznější zlobry, dokonce i draky. Hráč měl mít k dispozici celou škálo zajímavých zbraní, ale i magii.

No a právě změna soubojového systému se nakonec ukázala jako klíčová. Hlavně z toho důvodu, že si vývojáři s novým systémem soubojů nevěděli vůbec rady a překopávali několikrát i samotný design, ale výsledek byl vždy dost chaotický. Retro studio vynaložilo na hru veškeré své prostředky, dokonce i Shigeru Miyamoto se přijel do Texasu na hru podívat, ale mizérie pokračovala dále. Vývojáři dále bojovali i s umělou inteligencí, a když už se zdálo, že něco opravili, několik dalších věcí se pokazilo. Je jasné, že Nintendo z tohoto nebylo spokojeno a pomalu ztrácelo trpělivost s pomalým vývojem. Potřebovalo totiž velkou hru na GameCube hned, ale ta ne a ne přijít. Výsledkem bylo propuštění několika vývojářů, ale ani najmutí nových nemělo očekávaný výsledek.

Muselo tak přijít rozhodnutí, které se poté ukázalo jako klíčové. Nintendo projekt Raven Blade zrušilo a vyhodilo téměř celý tým Retro Studio, který se na této hře podílel. Naštěstí byla ve studiu ještě jedna skupinka vývojářů, která pracovala na hře Metroid Prime. Nintendo jí dalo šanci, ale nálada ve studiu rozhodně nebyla moc optimistická. Byl to ale právě Metroid Prime, který celé studio tenkrát zachránil, protože po vydání získával vysoká hodnocení a hráči z obchodů rozebrali dostatek kusů na to, aby Nintendo dalo Restro Studios další zakázky. Je ale škoda, že Raven Blade nakonec nedopadl, protože potenciál měl velký.

Když byl Raven Blade představen veřejnosti, zaslouženě sklidil obrovský úspěch, protože prezentace byla povedená, navíc po grafické stránce se jednalo o pěknou podívanou, která tlačila konzoli GameCube na pokraj možností. Bohužel se poté sen o nádherném akčním RPG začal rozpadat, ale vývojáři všechny zkušenosti mohli využít v budoucích Metroid Prime hrách, které se nesmazatelným písmem zapsaly do historie videoher a dost možná se i jedná o nejlepší akční hry, jaké se kdy na konzolích od Nintenda objevily.

Raven Blade měl určitě potenciál zabodovat u RPG fanouškům a do jisté míry se jednalo i o hru, která tolik na GameCubu poté chyběla. Bohužel díky neschopnosti vývojářů posunout vývoj dále, došlo na jediné, z dnešního pohledu správné řešení, a to ke zrušení. Po hře nám tu zbyly jen obrázky a jedno video, na které se můžete podívat pod článkem.

Komentáře