Historie Resident Evil: část 3 - Současnost a budoucnost

special  11
Leon, 5. 11. 2011 1:30
Resident Evil a filmové plátno? Žádný problém! Jako jediná herní série si Resident Evil připsal hned několik celovečerních filmů. Pravda, ne vždy je výsledek povzbudivý, ale filmová série na motivy Resident Evil jasně ukazuje, jak má publikum rádo svižnou akci, kterou sem tam prořízne nějaký ten děsivý moment, ze kterého naskakuje husí kůže. Ví to i CAPCOM, který ani v éře next-gen konzolí a přenosných handhelů neusnul na vavřínech a pustil se do řady projektů, z nichž některé se na nás řítí děsivou rychlostí. Máme se na co těšit...

7. kapitola: Resident Evil na filmovém plátně
O filmovém zpracování Resident Evil se už mluvilo od vydání druhého dílu v roce 1998. Ale skutečně vážně se na toto téma vrhl až režisér Paul W.S. Anderson. V letech 2001-2002 natočil první celovečerní film na téma Resident Evil s prostým názvem "Resident Evil". Film ještě téhož roku vtrhl do kin, a i když se nejednalo o žádný velký trhák a bylo to spíše slušné béčko, vedl si docela úspěšně. Dokonce i herecké obsazení bylo slušné: Milla Jovovich (Alice), Michelle Rodriguez (Rain) nebo Eric Mabius (Matt). Příběh si vypůjčil mnoho prvků z herní série, ale spíše si je upravil podle sebe. Vše se odehrávalo v tajném podzemním komplexu Umbrelly pod Raccoon City, kde dojde k úmyslné nehodě a komplex je zamořen. Celý komplex řídí inteligentní počítač, který musí být odpojen, aby mohl být obnoven provoz. Do komplexu se tedy vydává speciální zásahová jednotka, která musí bojovat s hromadou zombií i s inteligentním počítačem.

Netrvalo dlouho a v roce 2004 bylo natočeno přímé pokračování podle scénáře Paul W.S. Andersona v režii Alexander Witta. Film Resident Evil: Apocalypse pokračoval tam, kde první film skončil, a v hlavní roli byla opět obsazena Milla Jovovich (Alice). Film si tentokrát vypůjčil především prvky z Resident Evil 3: Nemesis a Resident Evil CODE: Veronica. V celém Raccoon City vypukne vražedný vir a Alice se se svými přáteli snaží dost z uzavřeného města. Po celou dobu je pronásledována vražednou Nemesis.

Celá filmová trilogie měla být ukončena v roce 2007 filmem Resident Evil: Extinction v režii Russell Mulcahyho. Příběh vyprávěl o cestě přeživších z Raccoon City, včetně Alice, kteří se snaží přes poušť Mojave na Aljašce uniknout do bezpečí. RE filmy sice nikdy neoslňovaly kvalitou, ale dokázaly si na sebe vždy vydělat a ještě přihodit nějaký ten dolar. A tak se ani není co divit, že byla filmová série roku 2010 obnovena samotným Andersonem, který všemu nasadil korunu i formátem ve 3D. Hlavní hrdinka Alice se tentokrát podívala do zamořeného Los Angeles, kde jako už tolikrát musí i se svými staronovými přáteli bojovat o přežití. A jak že se tento filmový skvost jmenuje? Resident Evil: Afterlife. Další díl s názvem Resident Evil: Retribution si na nás režisér Anderson připravil na rok 2012. Co myslíte, podaří se?

Dalším filmovým zpracováním Resident Evil je např. 3D film od CAPCOM Resident Evil 4D Executor z roku 2000, trvající jen 19 minut, a vyprávějící osudy vojáků z jednotky, která je známá z Resident Evil 3: Nemesis. Posledním filmovým zpracováním je celovečerní CG počítačový film od CAPCOM Resident Evil: Degeneration s Claire a Leonem v hlavní roli z roku 2008. Poměrně slušný film pro fanoušky série se odehrává na letišti, kde propukne G-Virus a jsou zde uvězněni cestující včetně Claire. Na jejich záchranu je poslán tým, kterému velí Leon. Sequelem pro RE: Degeneration má být Resident Evil: Damnation připravovaný na rok 2012.

Je potřeba zmínit, že žádný z těchto filmů nikdy nedosáhl standartu série a Resident Evil tak na svoje důstojné filmové zpracování teprve čeká.

8. kapitola: Resident Evil 5 (2005-2009)
Vzhledem k tomu, že Resident Evil 4 byl jednou z nejlepších her všech dob, tak se velmi brzo objevila otázka, jestli příští pokračování bude vůbec schopné se s úspěchem svého předchůdce srovnat a navázat na něj. CAPCOM si byl velmi dobře vědom toho, že vývoj Resident Evil 5 nesmí být uspěchán, a proto se rozhodl, že pátý díl vydá na PlayStation 3. Vzhledem k tomu, že se tato informace objevila už v roce 2005, tak bylo všem jasné, že si na Resident Evil 5 budou muset dlouho počkat, protože PlayStation 3 byl v té době ještě na papíře.

Aby CAPCOM ukrátil toto čekání, tak se rozhodl, že osvěží paměť Resident Evil fanoušků a ukáže jim, jak to celé začalo, kdy a jak vznikla Umbrella, a co se odehrálo v Raccoon City. CAPCOM tento projekt nazval Resident Evil: Umbrella Chronicles. Byla to klasická "kolejnicová" first-person shooter pro Nintendo Wii, která vyšla na začátku roku 2008. Jak už název napovídá, tak šlo o několik kapitol z Resident Evil titulů, které měly nějakou souvislost s Umbrellou. Jmenovitě šlo o Resident Evil Zero, Resident Evil Remake a Resident Evil 3: Nemesis, ale také o několik nových misí, které osvětlovaly některé události, které nebyly dříve dostatečně vysvětleny. Resident Evil: Umbrella Chronicles si vedl poměrně slušně, i když se snesly oprávněné výtky na styl first-person shooter, která skutečně každého nezaujme.

Velkým překvapením byla v RE: Umbrella Chronicles absence kapitol z Resident Evil 2. Mnozí to považovali za náznak, že se chystá Resident Evil 2 remake ve stylu Resident Evil Remake pro GameCube. Jenže nic takového se nechystalo a bohužel nechystá. Naopak se fanoušci na Wii roku 2009 dočkali pokračování Umbrella Chronicles v podobě Resident Evil: Darkside Chronicles, který byl zaměřen na Resident Evil 2, Resident Evil CODE: Veronica a na novou příběhovou kapitolu s oblíbeným Leonem a Krauserem v jihoamerické džungli. Na Nintendo Wii se ještě roku 2010 přestěhovaly z GameCube Resident Evil Remake a Resident Evil Zero.

Dlouho před vydáním Resident Evil 5 bylo oznámeno, že hlavním hrdinou bude opět Chris Redfield, kterému bude asistovat Sheva Alomar, vše se bude odehrávat ve slunné Africe, hratelnostně bude překopírován celý systém z Resident Evil 4 a nakonec, že hlavním lákadlem bude plně rozvinutý kooperační online mód a hlavní hra půjde hrát ve spolupráci s jinými hráči. Navíc CAPCOM prohlásil, že Resident Evil 5 bude poslední svého druhu, a s dalším dílem přijde nový směr, nový příběh a nové postavy. Když v březnu roku 2009 Resident Evil 5 vyšel současně na PlayStation 3 a Xbox 360, stal se velkým hitem, který sice Resident Evil 4 nepřekonal a trpěl několika nedostatky, ale byl důstojným pokračováním a skvělou hrou.

Kladně se hodnotila grafická stránka hry a celková prezentace, originální zasazení do Afriky, skvělý kooperační mód a v neposlední řadě i velmi slušný příběh. Naopak záporně se hodnotil posun série z žánru survival hororu do akční adventury, malá nebo téměř nulová děsivost a prkenné ovládání. Svým vzhledem vypadá Resident Evil 5 jako jedna z nejlépe technicky provedených a vypadajících her, ale svým ovládáním stojí pořád někde na začátku série. Autoři si prostě neuvědomili, že akční adventura se ovládá jinak, než survival horor. Nelze přehlédnout, že zde chyběla předvídatelnost a intuice Shinji Mikamiho, který uměl velmi dobře odhadnout, jakým směrem se vydat a jaké ohlasy budou jeho kroky mít u hráčské veřejnosti. I přesto všechno patří Resident Evil 5 ke skvělým hrám, které jsou ozdobou obou next-gen konzolí.

9. kapitola: budoucnost série
Série Resident Evil byla až do nedávné doby jedinou ze známějších konzolových sérií, která se doposud nezabydlela na žádném z přenosných přístrojů od SONY a NINTENDA. To se změnilo na herní konferenci E3 roku 2009, kdy byl oznámen Resident Evil Portable pro PSP. Bohužel od roku 2009 jsme se o tomto projektu nedozvěděli nic více, než jen to, že hra by měla být naprosto odlišná od současné série. Co se z Resident Evil Portable nakonec vyvine - a jestli vůbec něco - teprve uvidíme. Mnohem větší pozornost však budil už od svého oznámení roku 2010 titul Resident Evil: The Mercenaries 3D pro nové Nintendo 3DS. Jak už samotný název odpovídá, nejedná se o nic jiného, než o známé minihry "marcenaries" z RE 4 a RE 5. Hra vyšla v červnu 2011 jako jedna z prvních her na nové kapesní Nintendo vůbec. Kritika jí však nemilosrdně strhala a není těžké uhádnout proč: pouhé marceneries mise k samostatné hře, jež by zaujala i někoho jiného, než-li zapálená fandy, zkrátka nestačily.

Resident Evil se ale na Nintendu 3DS líbí a už na samém začátku roku 2012 se dočkáme očekávaného a regulérního dílu Resident Evil Revelations, na kterém si CAPCOM dává velmi záležet. Potěší, že z vyjádření tvůrců i z hratelných ukázek vyplývá, že se série s Resident Evil Revelations vrací k základům a samotná hra bude klást větší důraz na ztíženou obtížnost, nedostatek munice, řešení složitějších hádanek a hlavně na děsivou a podmanivou atmosféru tak, jak jí dokázaly nastínit první díly. Příběhově nás hra zavede mezi RE 4 a RE 5 a ujmeme se role Jill Valentine, která pátrá na výletní lodi kdesi v Evropě po nezvěstném Chrisi Redfieldovi a jeho partnerce Jessice. Kromě výletní lodi se hráč podívá ještě do přístavního města či do zasněžených hor. Idylická procházka to ale nebude. Co se týče grafiky budeme jistě svědky hodů, neboť RE Revelations si v grafickém zpracování v ničem nezadá s RE 5.

V březnu 2012 se dočkáme překvapivého titulu Resident Evil: Operation Raccoon City, který bude vydán nejen na Playstation 3 a Xbox 360, ale překvapivě i na PC. Oznámení této multiplayer "third-person shooter" vyvíjené ve spolupráci CAPCOM a Slant Six Games, která se proslavila úspěšnou sérií SOCOM, bylo pro mnohé velkým překvapením, neboť už z prvních obrázků a ukázek bylo zřejmé, že půjde o akční střílečku, která nemá se sérií mnoho společného. Sami tvůrci hru označují jako "úžasný nový projekt", a tak také k vývoji přistupují. CAPCOM se s RE: Operatin Raccoon City snaží přenést sérii s tímto titulem do jiného žánru, který je však v globálu mnohem známější a oblíbenější, než survival horor. Hra nás zavede o několik let zpět do zamořeného Raccoon City, tudíž se bude odehrávat mezi RE 2 a RE 3. Hráč se zhostí role důstojníka bezpečnostních složek společnosti Umbrella, kteří mají za úkol ničit stopy po incidentu vedoucí k Umbrella, tedy i odstraňovat přeživší. Zajímavé jistě bude, že hra nabídne i alternativní verzi příběhu z RE 2 a RE 3.

Jak je vidět, tak CAPCOM s Resident Evil sérií rozhodně nelení a servíruje nám jeden titul za druhým. Pozitivní zprávou s ohledem na budoucnost série je poznatek, že se CAPCOM nebojí s RE experimentovat a udělat ze série nejen skutečnou multi-platformovou sérii, ale také sérii multi-žánrovou. Je to nejlepší cesta k tomu, aby se série vyvíjela, nezakrněla a nebloudila v začarovaném kruhu tak, jak se to stalo bohužel i jiným herním sériím, a jak se s tím rvala i sama RE série na přelomu tisíciletí. Nemusí to být nastavený trend se kterým budou souhlasit všichni, kteří se dnes řadí k fanouškům této výborné série - a že jich není rozhodně málo - ale je to trend, který způsobil, že se máme v dalších měsících a letech opravdu na co těšit. A to jistě málo není. S nadějí mohou fanouškové vyhlížet i příchod Resident Evil 6, i když zde si ještě počkáme, neboť roku 2009 bylo řečeno, že vývoj nového dílu zabere 4 - 8 let. RE 6 by totiž měl být skutečným návratem ke kouzlu prvotních dílů. Hlavně z vyjádření, že RE 6 bude "brutálně děsivý", naskakuje husí kůže už teď, protože CAPCOM a Resident Evil stále umí vyděsit...

Komentáře