GamesCom 2010

special  7
Martin Šmíd, 23. 8. 2010 15:49
GamesCom 2010 je už za námi, takže jsem se rozhodl napsat o něm článek, který snad shrne dojmy, které člověka doprovázejí po návštěvě Kolína nad Rýnem. Letošní GamesCom byl v mnoha ohledech stejný, jako ten minulý, jen ty hry se změnily a vydavatelé nám ukazovali spoustu novinek. Cesta do Kolína se ale neobešla bez drobných starostí a problémů, které jsme snad pro příště eliminovali. Nyní už ale na samotný článek.

Naše cesta na GamesCom začala v úterý 17. 8., kdy jsme ráno vyrazili z Prahy. Zhruba do poloviny cesty jsme nepocítili žádný problém. Ten přišel až ve chvíli, kdy nám odešla navigace, takže jsme najednou nevěděli, kam jedeme a jakým směrem se ten zatracený Kolín nad Rýnem nachází. Koho by napadlo, že když má navigaci, vzít si mapu. Nakonec jsme museli zastavit na nejbližší benzínce a mapu za 10 euro koupit. Kdo by si tak myslel, že je všem problémům konec, pořádně by se spletl. Zhruba 200km před Kolínem se táhla po dálnici obrovská kolona, ve které jsme uvízli a popojížděli v ní asi 3 hodiny. Nakonec jsme do Kolína dorazili kolem 21:00, kde začal bez navigace další problém. Najít hotel, což se nám asi hodinu nedařilo. Nakonec jsme měli jen jednu možnost, zastavit taxíka, který by nás k hotelu dovezl. Stalo se tak a my jsme jeli za taxíkem, který nás před hotel dovezl. Dalších 10 euro bylo v háji, ale alespoň jsme byli rádi, že jsme dojeli. Hotel byl celkem fajn, takže jsme se už těšili na další den, až GamesCom začne.

Na něj jsme dorazili druhý den několik minut před devátou hodinou, takže jsme si vystáli hned několikaminutovou frontu na potvrzení naší akreditace. Brány výstavy se po 9té hodině otevřely a my vyrazili ihned do novinářské sekce, kde jsme se pokusili domluvit několik prezentací. Jako první jsme skončili u Activisionu, kde se nás po pár minutách ujal jeden velmi ochotný manažer a zařídil nám prezentaci hry GoldenEye 007 pro Wii http://konzolista.cz/preview/gc2010--goldeneye-007_159.html . Poté jsme už zamířili do EA a k dalším vydavatelům, kde jsme měli zařízené schůzky. Vše dopadlo z našeho pohledu dobře, což určitě už vidíte na zvýšené frekvenci ve vydávání článků a v následujících dnech a týdnech i uvidíte.

Z prezentací pro novináře jsme měli hodně dobrý pocit, většina vývojářů nám ochotně své hry předvedla a nebyl problém jim položit i nějaké ty otázky. Zde snad můžeme trošinku politovat producenta hry MMA, kam se naši kolegové moc nehrnuli, ačkoliv my musíme říci, že hra vypadá opravdu moc dobře a po prezentaci jsme si ji pochvalovali. Protože musí být i novinář z něčeho živ a nejde celou výstavu prochodit bez pití, zamířili jsme k baru v EA stánku, kde bylo občerstvení pro novináře zdarma. Během posezení jsme narazili na lidi, kteří měli na sobě masky ze Star Warsu, kteří nám ochotně půjčili i jednu z masek http://konzolista.cz/fotogalerie/1977/2.jpg . Z místa posezení bylo celkem zajímavé sledovat, jak se ostatní novináři přetrhávají v domlouvání jednotlivých schůzek a běhají z jedné prezentace do druhé. Rovněž bylo zajímavé sledovat, jak z EA stánku mizí jedna vystavená hra za druhou. Abychom to upřesnili, EA vystavila na stánku obaly k hrám jako Dead Space 2 nebo Medal of Honor, které zřejmě obsahovaly starší hry. My jsme se této krabičky chopili hned na začátku http://konzolista.cz/fotogalerie/1977/3.jpg , ale jak nám řekl Dušan Benža z české EA, jsou to jen atrapy. Škoda, alespoň to demo tam být mohlo )). Stejně ale vše zmizelo. Asi někdo potřeboval krabičky od PS3 her. No, při ceně 50,- za jednu se nejde ani čemu divit.

Po několika prezentacích vyrazila redakce do hal pro normální návštěvníky, kde v novinářský den moc lidí nebylo, přesto se dostat k několika hrám byl celkem problém. Zde jsme se tak rozdělili, přičemž já jsem ihned vyrazil na prezentaci hry Portal 2, která ve mně zanechala velmi dobrý pocit. Následovalo poté hraní hry Lord of the Rings Aragorn´s Quest, kde jsem si mohl poprvé vyzkoušet ovladače Playstation Move. Vzhledem k tomu, že mě hra moc neoslnila, tak byl první dojem z ovladačů dosti rozporuplný. Poté už následovala klasická procházka po výstavišti, kdy jsem občas zastavil na vyzkoušení nějaké té hry na Wii, jako je nový Donkey Kong Country Returns. Rovněž jsem se zastavil na stánku Microsoftu, kde se předváděl Kinect, takže jsem si mohl vyzkoušet i několik her na tuto kamerku. Jako poslední jsem si poté nechal stánek Sony, který byl obrovský, jako minulý rok, a Sony na něm prezentovala spoustu očekávaných her. Největší část stánku patřila Playstation Move ovladačům, ale našly se i hry jako Killzone 3, inFamous 2 a další, takže se dá říci, že si každý přišel na své. Z celkové prezentace Sony stánku bylo vidět, že se na ničem nešetřilo. Sony tak měla určitě nejlepší prezentaci ze všech tří konzolových výrobců, na což jsme si už ale v posledních letech tak nějak zvykli. Rovněž měla i největší reklamu na svoje produkty v Kolíně, takže už od dálnice na nás zívaly plakáty na Playstation Move a hry pro Playstation. Na Kinect jsme neviděli reklamu ani jednu, na Nintendo Wii jen několik.

Nyní se ještě podíváme na čísla GamesComu. Letošní ročník byl vůbec nejúspěšnější, přičemž se přišlo na hry podívat více jak 254 000 lidí. Z tohoto počtu to bylo 18 900 lidí z byznysu, kteří se přišli podívat hned první den. Co se týče novinářů, tak herní výstavu GamesCom navštívilo 4400 médií ze 49 zemí. To je určitě úctyhodný počet, přičemž pořadatelé věří, že čísla rok od roka porostou. Nyní už jen dodáme, že další ročník se koná 17-21. srpna příštího roku. Než to tu ukončíme, tak si trošinku postěžuji na jeden opravdu nepříjemný fakt. Všechny hry, které se nacházely na výstavišti, byly převážně v německém jazyce, což byl pro většinu novinářů celkem problém. Když už je GamesCom mezinárodní výstava, tak bychom spíše čekali, že bude převládat angličtina. Snad se příští rok dočkáme nápravy, ale moc tomu nevěříme.

Jak tedy letošní GamesCom zhodnotit. Z pohledu novináře musím hodnotit kladně. Dozvěděl jsem se spoustu nových informací, přímo od tvůrců samotných her a mnoho z nich jsem si mohl i vyzkoušet. Proto bych chtěl poděkovat především české EA a Sony za domluvené prezentace. Dále mé díky patří firmě Activision, která nám ochotně domluvila prezentace až na místě. Letošní rok GamesComu byl pro naši redakci hodně hektický a neodpustili jsme si několika chyb, ale z chyb se člověk učí a věřím, že v příštím roce se opakovat nebudou. Stejně tak vy nezopakujte tu chybu, že na GamesCom nepojedete.

To nejlepší z GamesComu 2010

Nejlepší hra GamesCom 2010 – Dead Space
Nejlepší konzolová hra GamesCom 2010 – Dead Space 2
Nejlepší hra pro přenosnou konzoli GamesCom 2010 – Super Scribblenauts
Nejlepší Hardware GamesCom 2010 – Playstation Move
Vydavatel s nejlepšími hrami – EA (za Need for Speed: Hot Pursuit, Dead Space 2, Medal of Honor, MMA, Crysis 2, Dragon Age 2 a EA Sports Active 2)

Komentáře