WRC Generations

recenze  6
Martin Šmíd, 17. 11. 2022 14:00
O závodní sérii WRC se už řadu let starají zkušení vývojáři ze studia Kylotonn Racing, kteří odváděli v rámci možností a rozpočtu velmi dobrou práci. Letošní ročník je pro ně hodně speciální. Je totiž jejich posledním a slouží jako jakési rozloučení s celou WRC licencí, kterou od příštího roku převezme společnost Codemasters/EA. I proto chtěli vývojáři přijít s doposud nejlepším a obsahově nejbohatším ročníkem, aby mohli potěšit své fanoušky a zároveň jim poděkovat za velkou dosavadní podporu. Jak moc se jim to povedlo, se dočtete v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Dalo by se říci, že WRC Generations je vyvrcholením sedmileté cesty studia Kylotonn Racing. Pokud se vám předchozí ročníky líbily pro svoji hratelnost, balancující někde na pomezí arkády a simulace, budete určitě spokojeni i s novým. Ten se opět může opřít o silnou licenci (všechny vozy, týmy a další náležitosti) a několik novinek. Tou největší novinkou jsou bez debat závodní speciály od značek Ford, Hyundai a Toyota s hybridními motory v kategorii Rally 1, které mohou dosáhnout výkonu až pětiset koní. Závody s těmito speciály si musíte vždy upravit tak, jestli chcete raději okamžitou akceleraci nebo budete spotřebovávat energii z baterie průběžně. Jde o docela zajímavou a dobře fungující novinku, jak získat na trati extra výkon, s nímž můžete počítat do zvolené strategie.

Už jsem zmínil, že WRC Generations je hra balancující někde na hraně mezi arkádou a simulací. Pokud jste naprostými nováčky, můžete si zapnout asistenty a nastavit nižší umělou inteligenci, aby závodění nebyl takový problém, ačkoliv stále nestačí jen držet plyn a analogovou páčku. Náročnější hráči si mohou asistenty vypnout, aby každá zatáčka vyžadovala maximální soustředění nebo hrbolek pro ně představoval výzvou, ale o simulaci pořád nejde. I proto jsem docela zvědav, jak k tomuto přistoupí vývojáři z Codemasters, jestli půjdou cestou spíše Dirtu nebo DiRT Rally. Za sebe ale mohu říci, že mi jízdní model ve WRC Generations vyloženě sedí, je zábavný a dobře optimalizovaný nejen na volant, ale také gamepad. Každopádně je možné si nastavit i dobře zpracované mechanické poškození. To vizuální by mohlo být detailnější, protože se omezuje pouze na lehce pomačkaný plech. V čem vyloženě WRC Generations selhává, je ozvučení závodních vozů, které připomíná sekačky nebo vysavače, které straší v neděli všechny slušné lidi. To je obrovská škoda, že ani nyní vývojáři nedokázali tento nedostatek napravit. Na druhou stranu chápu, že se jim do kompletního přepracování ozvučení nechtělo, když jde o jejich poslední WRC hru.

Velký vliv na jízdní vlastnosti má i to, kde zrovna jedete. Vývojáři připravili hned 21 zemí (13 podniků z letošního ročníku je přítomno + 8 bonusových), které mají přes 160 tratí, což je naprosto fantastické číslo, zvláště když uvážíte, že si můžete nastavit ještě jízdu za různou denní dobu, v dešti a dalších podmínek. 21 zemí dává se zmíněnými nastaveními hře dostatečnou rozmanitost, takže na své si přijdou nejen hráči rádi jezdící na asfaltu (Japonsko nebo Německo), kde je nutné si dávat pozor hlavně na správné vybírání zatáček, ale také bláta (Keňa, Argentina nebo Mexiko) či sněhu (Švédsko nebo Monte Carlo). Právě realisticky vypadající a chovající se sníh bych řekl, že je nejvíce zákeřný, protože auto na něm opravdu hodně klouže, a oproti minulému ročníku doznal největší změnu. Dobrou zprávou navíc je, že vývojáři jen nezkopírovali tratě z předchozích ročníků, ale upravili je, odstranili z nich nezáživné úseky a vizuálně vylepšili, aby byly pro hráče atraktivnější. To je nejvíce vidět na Švédsku, jehož tratě snadno patří k těm nejzajímavějším a nejhezčím z celého balíčku.

WRC Generations je závodní hra, která svým obsahem potěší hráče hrající sólo režimy i multiplayer. Začnu u režimů pro jednoho hráče, kde si můžete dát rychlé závody, ale také sezóny a vývojáři si připravili i režim s desítkami výzev, které není zrovna jednoduché překonávat. Zvláště pokud jste nováčkem nebo do hry naskakujete znovu po několika měsících. Základní režimy jsou fajn, ale vše se stejně nakonec točí kolem režimu Kariéry, v němž začínáte ve WRC 2 nebo WRC 3. To je dobré pro nováčky, ale možná bych ocenil, pokud bych mohl tyto začátky přeskočit, zvláště když jsem je několikrát absolvoval v minulosti. Jinak je ale Kariéra opět hodně robustní, postavená na dobře známých a osvědčených základech, do nichž vývojáři moc nezasahovali. Co ale oceňuji, tak je možnost vytvořit si vlastní tým a navrhnout vlastní vůz. Tato možnost se vrací z minulém ročníku, kde ovšem byla na začátku uzamknuta, přičemž odemknout ji šlo pouze za zdolání všech výzev ve výročním režimu, nad čímž jsem kroutil hlavou. Nyní je konečně odemčena od úplného začátku, přičemž propracovaný editor dává hromadu možností, jak si vytvořit vlastní vůz. Pokud byste ale nechtěli začínat úplně od začátku, je možné si stáhnout tvorbu jiných hráčů, což je ve WRC Generations novinka. Tato možnost v předchozím ročníku nebyla.

Samotná Kariéra je pak postavena na závodění, řízení týmu a udržování ekonomiky, doplněné o RPG prvky. Jak totiž levelujete, opět získáváte body, které můžete investovat do košatých stromů s dovednostmi. Ty mají velký vliv hlavně na chod týmu a ekonomickou stránku hry, hlavně v počátcích, ale celý tento systém dává hře docela dobrou hloubku, zvláště ve spojení s péčí o zaměstnance a jejich správným výběrem. Ačkoliv musíte řešit v režimu Kariéry různé dilemata, nastavení vozu i ekonomiku, líbí se mi, že se vše stejně nakonec točí hlavně kolem závodění. Nemusíte se tak bát, že byste v menu trávili více času, než je nezbytně nutné. Nejvíce času trávíte na trati. Hlavní jsou velké závody v jednotlivých zemích, ale mezi nimi nechybí tréninky, závody za extrémních podmínek (třeba za silného deště nebo sněžení) a hodně se mi líbily i závody s historickými vozy, které Kariéru krásně obohacují a dělají rozmanitější. Zvláště když každý historický vůz (hra jich obsahuje 37) se ovládá trochu jinak. Ačkoliv Kariéra nedoznala oproti minulosti moc velkých změn, je pořád zábavná, rozmanitá a dobře navržená, takže vydrží na spoustu týdnů.

Pokud v něčem předchozí ročníky WRC zaostávaly, byla to online podpora. Závodit online se dalo, ale to bylo tak vše, co se dalo k multiplayerové části napsat. Naštěstí se online část postupně zlepšovala a letošní ročník je vyvrcholením této snahy s rychlými závody, ale také ligami a kluby. Vývojáři si slibují hodně hlavně od lig, v nichž můžete závodit v rámci sezón buď za sebe nebo za tým v denních a týdenních výzvách. Ligy jsem mohl v posledních dnech vyzkoušet a jde o zábavnou část, v níž se výzvy neustále mění, která by mohla na nějaký ten čas vydržet. Zvláště když spojení se servery vývojářů je rychlé a závodění nedoprovází lagy ani jiné problémy. Jestli ligy budou nakonec úspěšné, se teprve uvidí, ale určitě jim může pomoci i novinka v podobě cross-play závodění. Pokud chcete hrát offline proti kamarádovi, také je tu tato možnost. Hra WRC Generations podporuje split-screen a také má kooperativní režim spolujezdce, který byl představen v minulých ročnících. V něm jeden hráč řídí vůz, druhý mu čte rozvržení zatáček.

Vývojáři z Kylotonn Racing jsou velkými fanoušky DualSense gamepadu, a proto opět nechybí jeho velké využití. Nejvíce oceňuji hapticku, protože díky ní cítíte na trati každý kamínek i hrbolek, navíc i snadno poznáte, po jakém povrchu zrovna jedete. Je docela škoda, že haptiku vývojáři ve svých hrách moc nevyužívají, ale vývojáři z Kylotonn Racing ukazují, že má na zážitek z hraní obrovský vliv. Využity jsou i adaptivní spouště při brzdění a repráček pro různé zvukové efekty. Ty jsou ale trochu diskutabilnější. Třeba nárazy do značek, kdy repráček krásně cinkne, se mi líbí. Na druhou stranu jízda po štěrku nebo písku je docela otravná, protože repráček přenáší cinkající kamínky o podvozek vozu, a to v opravdu obrovské kadenci. Chvilkami jsem si tak připadal jako v kuchyni, když si pražím popcorn, abych sledoval nějakou peprnou diskuzi na Konzolistovi, a to dobře není. Někdy méně je více.

Co se mi u hry WRC Generations líbí, je vizuální zpracování, které je doposud nejlepší v rámci celé série. Vývojáři KT Engine neustále vylepšují a nový ročník má krásně vymodelovaná vozidla, ať už ta moderní nebo historická, se spoustou detailů v interiérech i exteriérech. Stejně je ale na tom i detailní okolí kolem tratě, navíc se mi líbí, že vývojáři nešetří pěknými efekty, ať už je to nasvícení během nočních závodů, počasí v podobě třeba sněhu nebo deště, případně různé odlesky a tak dále. Vizuálně vypadá WRC Generations opravdu nadprůměrně, a to v obou režimech zobrazení. V jednom cílí nativně na 4K rozlišení, ale zase běží pouze ve 30fps. Druhý má 2K rozlišení a 60fps, přičemž viditelný rozdíl je hodně malý i na velké televizní obrazovce, takže plynulejší režim je si myslím tou nejlepší volbou. Framerate je stabilní, nenarazil jsem na žádné propady ani jiný technický problém. Vůbec oceňuji dobrou optimalizaci, protože hra i těží z rychlého SSD a načítací obrazovky jsou tak hodně krátké, takže se člověk může zaměřovat pouze na závodění. Co ale zamrzí, je absence 120fps režimu, který byl v minulém ročníku přítomen.

WRC Generations je povedená závodní hra a balíček bohatý na obsah pro jednoho i více hráčů, obohacený o zábavnou hratelnost spojenou se slušným jízdním modelem i dobrou vizuální prezentací. Je pravda, že oproti předchozímu ročníku jde spíše o klasickou menší evoluci, na druhou stranu tuto skutečnost vývojáři kompenzují nižší pořizovací cenou, z čehož by si měli vzít ostatní společnosti u svých každoročních závodních i sportovních her příklad. I proto mohu WRC Generations doporučit fanouškům i nováčkům. 

WRC Generations

ps4xoneps5xsx
Nacon, Kylotonn
Datum vydání hry:
3. 11. 2022
Žánr:
Simulátor
8/10

Komentáře