Wonderbook: Book of Spells

recenze  21
Martin Šmíd, 6. 12. 2012 23:15
Sony během své tiskové konference na letošní E3 věnovala nejvíce času hře Wonderbook: Book of Spells. První dojmy byly rozhodně rozpačité, protože prezentace moc nepřesvědčila, navíc Sony ji korunovala nezajímavými herními pasážemi, které miliony hráčů u monitorů rozhodně uspokojit nemohly. Přesto jsme pořád věřili, že minimálně pro mladší hráče mající rádi svět Harryho Pottera, by mohlo jít o slušnou zábavu, což se nyní potvrdilo i po dohrání finální verze. Ta v mnohém překvapila, ale i v něčem zklamala, což se ostatně dočtete níže v naší recenzi.

Sony se rozhodla, že se letos zaměří spíše na zábavu pro celou rodinu, aby oslovila další skupinu hráčů, kterou trochu v posledních letech zanedbávala. Pomoci ji v tom má právě Playstation Move hra Wonderbook: Book of Spells. Tedy hra, ono se zase tak o hru nejedná, protože jde spíše jen o učebnici kouzel, za níž stojí autorka Harryho Pottera, J.K. Rowlingová. Se známým světem má Book of Spells hodně společného, protože třeba kouzla jsou kompletně přebraná z knížky, dokonce i některé lokace či názvy. Především fanoušci světa Harryho Pottera tak budou v sedmém nebi, protože kouzlení oblíbených kouzel nikdy nebylo realističtější a jak zjistíte časem, ani zábavnější.

Abyste si mohli Wonderbook: Book of Spells vůbec zahrát, budete potřebovat jednak konzoli Playstation 3, pochopitelně jeden ovladač Playstation Move, kamerku Playstation Eye a poté i speciální knížku, kterou dostanete spolu s hrou. Ta má pevnou vazbu a nezdá se, že by po několika použitích byla na odpis. Navíc Sony pro ni připravuje další hry, takže se bude do budoucna jistě jednat o zajímavý doplněk. Na místo hra Book of Spells náročná moc není, stačí si sednout před televizi a knížku si dát buď na zem, nebo na klín, to už záleží jen na vás. Jen si tedy musíte dát pozor, aby knížka byla v rovné pozici, protože jinak může dojít k menší deformaci. Dva metry před televizí budou úplně stačit, zvláště když kamerku umístíte nad televizi, aby byl záběr co největší. To na osvětlení místnosti je hra už celkem háklivá, takže zatímco ostatní Playstation Move hry šly hrát i za tmy, u Wonderbook: Book of Spells je lepší rozsvítit nebo hrát přes den. Když se vám podaří vše nastavit, hra funguje naprosto precizně, ovládání s Playstation Move ovladačem je maximálně přesné, takže nic nebrání tomu, abyste se mohli učit jednotlivá kouzla. Navíc skvěle zde funguje i rozšířená realita, možná lepší hru byste s ní nenašli, protože knížka doslova ožívá ve vašich rukách a vy se ocitáte v centru celého dění, z čehož samozřejmě budou paf hlavně děti, pro které je hra určena.

Že je Book of Spells propojeno s univerzem Harryho Pottera dává vědět hned na začátku, kdy si musíte vybrat, do jaké koleje v Bradavicích nastoupíte, rovněž si i musíte zvolit pro sebe tu nejlepší hůlku, s níž se poté vrhnete do celého příběhu. Ten není zase tak moc složitý, protože vše se točí kolem knihy kouzel, kterou napsala jistá Miranda Jestřábová. Ta do ní sepsala všechna známá kouzla, jako třeba Incendio, Wingardium Leviosa, Expelliarmus, Lumos a další, no a na vás je, abyste se prokousali jednotlivými kapitolami přes jednoduchá kouzla až po kletby a složitější kousky. I když je příběh jednoduchý, potěší příběhy jednotlivých kouzel, které jsou rozhodně zajímavé, občas navíc vyžadují i přemýšlení z vaší strany, když je třeba nutné dosadit chybějící slovo.

Celá hra je rozdělena do pěti kapitol. V každé kapitole se vždy naučíte čtyři kouzla, která následně využijete vždy ve finálním testu. Prakticky to funguje tak, že nejprve se dozvíte něco o historii kouzla, nějaký jeho příběh, poté ho vyslovíte a naučíte vyvolávat. Když tento základ zvládnete, pustí se vám nějaké to cvičení, po jehož zvládnutí budete ohodnoceni. Tím se dostáváte vždy k dalšímu a dalšímu kouzlu, až se dostanete až na úplný konec. Učení kouzel a jejich následné používání je rozhodně zábavné a zajímavé, vše ve spojení s pohybovým ovladačem Playstation Move funguje skvěle, i když pro starší hráče až přespříliš jednoduché. Zde je možná škoda, že obtížnost je posazena hodně nízko, takže si hru užijí především mladší hráči, kteří zatím nejsou tak šikovní. Dalším mínusem rovněž je, že tu jde jen a jen o učení kouzel, v praxi je moc nevyužijete, což zamrzí ještě více. Když navíc jednou Book of Spells dohrajete, není tu žádná motivace si ho pouštět znovu, protože nic jiného neuvidíte, není tu ani nic skrytého, co by šlo při druhém hraní odhalit.

Protože je Wonderbook: Book of Spells takzvanou AR hrou, prostředí kolem vás z větší části obstarává pokoj, v němž se pohybujete, do něhož skáčou nejrůznější skřítkové a další bytosti, které jsou pěkně animovány, takže si kolikrát budete připadat jako ve filmu o Harry Poterrovi. Občas hra postaví i úroveň kolem vás, ty jsou graficky rovněž povedené, ačkoliv top zde nečekejte. Svůj účel ovšem plní dobře. Daleko více potěší maximální stabilita, žádného technického problému jsem si nevšiml, což je u dětské hry to nejpodstatnější. Potěší i příjemný hudební doprovod a celkové ozvučení, které navozuje dobrou kouzelnickou atmosféru.

Největším plusem hry Wonderbook: Book of Spells je přítomnost kompletní české lokalizace, takže si ji mohou zahrát i děti bez přítomnosti rodičů. Lokalizace je nejen za pomocí textu, i když toho ve hře zase tolik není, ale především dabingu, který je povedený, dobře radí, co je potřeba udělat, navíc celkem napínavé tempo vyprávění rozhodně zaujme nejednoho mladšího hráče. Česká lokalizace se tedy maximálně povedla, a už díky ní byste měli nad případnou koupí zauvažovat, pokud máte doma mladšího sourozence nebo vlastní malé dítě.

Wonderbook: Book of Spells je rozhodně povedená a hlavně originální hra, v níž se naučíte většinu kouzel z Harryho Pottera, navíc hlavně mladší hráči si užijí i spoustu legrace. Je jen možná škoda, že hra cílí pouze na ně, pro odrostlejší bude až moc jednoduchá, takže není problém ji projít za nějaké tři až čtyři hodiny. Znovuhratelností zrovna neoplývá, což dokazuje i naprosto jednoduchá platinová trofej, kterou získáte jen za jedno dohrání. Doporučit koupi mohu pouze pro mladší hráče, kteří mají rádi kouzla. Pro ně se bude zcela jistě jednat o vysněný dárek pod vánočním stromečkem.

Wonderbook: Book of Spells

ps3
Sony Computer Entertainment, SCEE London Studio