Wheelman

recenze  21
Martin Šmíd, 25. 3. 2009 17:39
Svalovec Vin Diesel je v poslední době opravdu in a kromě tuny filmů se už procpal i do videoher, kde za sebou zatím zanechal celkem dobře přijatou hru The Chronicles of Riddick. Nyní přichází v nové, zatím nejambicióznější hře, která vykrádá hned několik slavných videoherách sérií. Povedlo se ukrást i kvalitu, nebo je Wheelman jen další z řady velkých průšvihů, kterých bychom se neměli dotknout ani metrovou tyčí? To se dočtete v naší recenzi.

Práce vládního agenta není vůbec jednoduchá. Takový Jack Bauer a podobní by o tom mohli vyprávět. Ne jinak je tomu i v nové hře Wheelman, kde hrajete za tajného agenta v převlečení jménem Milo Burik, který je vysazen v Barceloně, aby zde udělal nějakou tu prácičku pro nejrůznější gangy a mafiány, kterým není rovno. Milo je od pohledu tvrďák, a tak se ničeho nebojí a do všeho se vrhá po hlavě. Nejvíce však vyniká jako řidič aut a motorek, se kterými dokáže provádět doslova psí kusy. Příběh hry je plný zvratů a postupně zjistíte, že nikomu prostě věřit nemůžete. Pojďme se podívat, jak dopadla samotná hratelnost, na které Wheelman hodně stojí. Během hry dostáváte hlavní úkoly, přičemž nejprve plníte jen jednu hlavní linku, která se ovšem později začne čím dál více rozdvojovat. Kromě plnění standardních úkolů – zabij někoho, pronásleduj někoho, vystraš někoho a podobně, můžete plnit i celou kupu postranních, za které dostanete nejen nějaký ten peníz, ale i trofeje. K výběru jednotlivých úkolů slouží vaše PDA s mapou. Na mapě máte vždy vyznačená místa, kde se daný úkol nachází a co přesně máte splnit. Abyste nemuseli složitě místa v Barceloně hledat, stačí jen kliknout na požadované místo na mapě a hurá na úkol. Vaše PDA neslouží jen jako mapa, ale můžete si v něm číst i zprávy od vašich nově získaných kamarádů.

Jak už jsem zmínil, hra Wheelman je především o nervy drásajících honičkách po Barceloně, neboť se vývojáři na tuto část soustředili asi nejvíce. Ta je ve výsledku velmi propracovaná a působí jako o něco akčnější Burnout, jak stylem honiček a výbuchů aut, tak i zpracováním. Už při první honičce s policisty zjistíte, že je velmi účinné do znepřátelených vozidel vrážet pomocí pravé analogové páčky. Vrážení do kolemjedoucích vozidel je velmi efektní a stačí jen několik nárazů a auto už metá kotrmelce přes celou vozovku. Protože strkání v honičce používají i vaši nepřátelé, může se snadno stát, že o své auto také přijdete. Pro tento případ do hry autoři zakomponovali prvek, pomocí kterého můžete rychle přeskočit z právě ovládaného auta na druhé. Stačí stisknout kolečko a čekat, až se před vámi objeví vhodný automobil, poté už stačí jen lehce přeskočit. Pochopitelně při velmi vysoké rychlosti to chce mít pevné nervy, ale není nic lepšího, než na poslední chvíli vyskočit z vybuchujícího auta. V tomto momentu stoupne i vám adrenalin na maximum.

Jelikož může narážení do aut časem omrzet, autoři dali Milovi i možnost z automobilu střílet. Stačí stisknout L1. Střílet můžete jak do nepřátelských postav, které vykouknou z okénka pronásledovaného vozu, tak i do kol. Není nic lepšího, než si auto zpomalit prostřelením kol. Kromě tohoto módu má Milo možnost se rychle s autem otočit a z pohledu řidiče střílet po autech jedoucím za ním. Rovněž si do tohoto pohledu můžete přepnout, když pronásledujete vozidlo. Čas se na chvilku zpomalí a vy máte možnost vystřelit. Většinu herního času sice strávíte usazeni v sedadle nějakého toho automobilu, ale Wheelman zároveň obsahuje i normální akční pasáže ve stylu GTA, kde musíte vystřílet skladiště, zachránit unesené kamarády a další klasické úkoly. Tato část hry je také velmi povedená a přestřelky působí hodně dobře. Jestli překousnete běh Mila, který vypadá, jak kdyby měl plné gatě, tak si budete tyto části velmi užívat. Pokud jste u GTA4 nadávali na zaměřování při přestřelkách, zde už jednoduší být nemůže. Vždy máte na výběr dva režimy zaměřování. Můžete si zvolit klasické automatické zaměřování, ale i manuální, pokud chcete střelit do sudu. Milo pochopitelně není nesmrtelný, a tak se musí i on krýt za nejrůznější překážky. K tomu slouží kolečko. Po stisknutí se Milo sehne. V tomto módu můžete jednoduše zaměřovat, rychle přebíhat a měnit tak pozice.

Technické zpracování si zhodnotíme jako vždy v posledním sloupečku. Začněme grafikou, která je na pohled velmi pěkná, barevná a ostrá jak břitva. Ať už se budete procházet po ulicích Barcelony, nebo se prohánět po jejích ulicích 200km za hodinu, vždy budete obdivovat nádherný design, se kterým si dali vývojáři hodně velkou práci. Vše navíc dokresluje po většinu hry nádherná hudba, která má navodit pocit, že se opravdu v Barceloně nacházíte. Památné tóny poté střídá i velmi rychlá hudba při honičkách nebo nejrůznějších přestřelkách, do kterých se Milo dostane. Co rovněž musíme pochválit, je dabing, který působí profesionálním dojmem. Lehce za očekáváním však zůstala umělá inteligence jak protivníků, tak vašich kolegů. Že vaši kolegové nedodržují silniční předpisy a vráží do všeho, jak kdyby měli v sobě pár piv, je ještě v pohodě, ale jejich nevyzpytatelné chování v přestřelkách už bohužel hodně vadí. Kdyby byla AI více propracovaná, mohlo se na konci recenze vyjímat jiné hodnocení.

Wheelman je vydařenou akční automobilovou hrou, kde nechybí divoké honičky plné destrukce. Mohli bychom namítnout, že jde sice jen o GTA lízlé Burnout sérií, ale nakonec zjistíte, že jde o sakra dobře namíchaný koktejl, který vám bude chutnat od začátku do konce. B si tedy hra zaslouží. Kdyby se přidaly i nějaké ty originální prvky a online režim, mohlo to být pěkně vyleštěné A.

The Whellman

Midway, Midway
8/10