Uncharted: Legacy of Thieves Collection

recenze  148
Martin Šmíd, 26. 1. 2022 16:01
Uncharted je pro Sony jednou z nejdůležitějších herních značek. Svědčí o tom i skutečnost, že se neustále spekuluje o možném pokračování, a navíc se v současnosti chystá celovečerní film, jenž bude mít v kinech premiéru za několik týdnů. Možná i proto Sony napadlo, že by mohla přinést na konzoli PlayStation 5 a PC remastery posledních dvou dílů Uncharted 4: A Thief's End a Uncharted: The Lost Legacy v jedné kolekci Uncharted Legacy of Thieves Collection. O jejich kvalitě není pochyb. Jedná se o skvělé hry studia Naughty Dog, svým způsobem stále nadčasové, ukazující, jak by moderní dobrodružná akční adventura měla vypadat. Ostatně první jmenované jsem neváhal dát maximální známku před několika lety a u obou jsem se nemohl odtrhnout, dokud necinkly u platinové trofeje. Byla ovšem otázka, jestli remasterovat takto nové hry není zbytečné a jestli by nepostačil pouze menší update, jaký dostaly třeba hry Ratchet and Clank, God of War a The Last of Us Part II, který by přinesl podporu vyššího rozlišení a 60fps.

Asi nemá moc cenu při recenzování kolekce Uncharted Legacy of Thieves Collection znovu hodnotit dvě výborné hry, které jsou v ní obsaženy. Od toho tu jsou pořád mé starší recenze, které si můžete přečíst. Proto se chci zaměřit hlavně na novinky a vůbec samotný port pro konzoli PlayStation 5. Kolekce se prodává na PlayStation Store za částku 1319,-Kč. Sony s ní míří hlavně na hráče, kteří doposud Uncharted 4 ani The Lost Legacy nehráli. Třeba ty, kterým se bude líbit připravovaný film s Tomem Hollandem v hlavní roli a po odchodu z kina dostanou chuť na videoherní dobrodružství Nathana Draka. Hráči, kteří obě hry už vlastní, a chtěli by si ji znovu zahrát v lepší kvalitě na konzoli PlayStation 5, mohou využít upgrade za menší poplatek, což si myslím, že je ve výsledku férová cena vzhledem k tomu, co remaster nabízí. Jen možná trochu, vlastně docela dost zamrzí, že se Uncharted 4: A Thief's End na konzoli PlayStation 5 dostává bez své multiplayerové části, která byla hodně zábavná a i dnes má řadu fanoušků. Tu je ale naštěstí pořád možné si zahrát díky PlayStation 4 verzi skrze zpětnou kompatibilitu. Jen hráči, kteří si koupí až PS5 kolekci a nemají originál, se k ní nedostanou.

„Uncharted 4: A Thief's End je jednou z nejlepších akčních her, jakou jsem si mohl do dnešního dne zahrát, obsahující dokonalé vyvážení mezi filmovými sekvencemi, akcí a řešením důmyslných hádanek, přičemž prakticky ve všem nastavuje laťku pro konkurenci zase o něco výše. Ať už se jedná o vyprávění, herecké výkony, design, výbornou akci, umělou inteligenci nebo dech beroucí audiovizuální zpracování, u něhož je vidět na každém pixelu, jak si dali s hrou vývojáři záležet a s jakou láskou k ní přistupovali. Naughty Dog vytvořil další videoherní klenot a jenom potvrdil, kde v současnosti vznikají ty nejlepší hry, jaké si můžete zahrát. Je jen škoda, že na další podobně kvalitní hru si budeme muset několik let počkat,“ napsal jsem v recenzi na Uncharted 4: A Thief's End - odkaz na recenzi.

„Z Uncharted: The Lost Legacy se vyklubalo parádní nové dobrodružství v rámci Uncharted univerza, které navíc ukazuje, že může série do budoucna dobře fungovat i bez své největší hvězdy. Vývojáři ze studia Naughty Dog odvedli opět profesionální práci při podání příběhu s výborně napsanými postavami a skvělými dialogy, navíc vše obohatili o parádní level design, zábavné přestřelky i chytré hádanky. Navíc na poslední dvě hodiny hraní asi nikdy nezapomenete, protože patří k tomu nejlepšímu nejen v rámci Uncharted série, ale i akčního žánru. Uncharted: The Lost Legacy je naprostá povinnost pro všechny fanoušky,“ napsal jsem ve své recenzi - odkaz na recenzi.

To by bylo k základnímu shrnutí toho, co Uncharted Legacy of Thieves Collection obsahuje. Nyní se mohu vrhnout na to, jak dopadly samotné remastery her Uncharted 4: A Thief's End a Uncharted: The Lost Legacy, o které se postaralo přímo studio Naughty Dog, zatímco připravovanou PC verzi, která stále nemá datum vydání, bude mít na triku studio Iron Galaxy. A mohu rovnou začít vizuálním zpracováním. Studio Naughty Dog vždy posouvalo laťku ohledně vizuálního zpracování a hlavně animací v celém videoherním odvětví, a vlastně stále platí, že jsou poslední díly Uncharted jedny z nejhezčích her, jaké bylo možné si na konzoli PlayStation 4 zahrát. Od jejich vydání uběhlo už několik let, ale mohu říci, že i díky remasterům obě hry v kolekci vypadají pořád vážně dobře, a vlastně jsem byl i kolikrát překvapen, jaké nádherné scenérie dokážou vykouzlit na mé televizi. Vývojáři vyšším rozlišením, lepším frameratem i upravenými efekty a detaily totiž velmi dobře maskují původ her. Těm navíc určitě pomáhá i fantastické nasvícení a hlavně animace, které jsou svým způsobem stále nadčasové a jen málo her se jejich kvalitě za poslední roky přiblížilo.

S tímto stručným popiskem vizuální stránky se nespokojím, a určitě byste se s ním nespokojili ani vy. Vývojáři ze studia Naughty Dog už před vydáním avizovali, že obě hry budou mít hned tři režimy zobrazení, a na jejich popisek a dojmy z nich se nyní zaměřím. První Fidelity režim se zaměřuje na co nejlepší vizuální kvalitu. Obě hry skrze v něm běží nativně ve 4K rozlišení, což je hodně znát na velké obrazovce, kde vyniknou i ty nejmenší detaily. Obě hry vypadají v tomto zobrazení opravdu působivě, ale bohužel běží pouze ve 30fps, což už je dnes spíše nedostačující. Hlavně u akčních her.

I proto jsem byl zvědav, jak hra bude vypadat a běžet v Performance režimu. A musím říci, že vizuálně se od prvního Fidelity režimu zase tak moc neliší a pořád se jedná o naprosto spektakulární podívanou, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek žánru. Jedinou změnou na vizuální kvalitě je základní nativní rozlišení. To je 1440p, které se následně přepočítává do 4K. Když jsem mezi Fidelity a Performance režimy přepínal, všiml jsem si u prvního jen o něco jemnějšího obrazu, ale jinak jen těžko jsem viděl nějaký větší rozdíl ve vizuální kvalitě. Co je ovšem hodně znát, tak je skutečnost, že obě hry v Performance režimu běží naprosto stabilně v 60fps, což má obrovský vliv na plynulost, ovládání a vůbec pohybu hlavních hrdinů nejen při řešení hádanek, ale hlavně během akce. Obě hry se najednou díky 60fps hrají nesrovnatelně lépe. Framerate je dle mého určitě to největší a nejlepší vylepšení. V tomto odstavci jen dodám, že pokud máte monitor nebo TV podporující pouze rozlišení 1080p, díky supersampled technologii budete mít lepší vyhlazování, protože hra se bude stále přepočítávat ze základního vyššího rozlišení 1440p. Chvilkami jsem si během hraní říkal, jestli není škoda, že tohle není můj první průběh hrou. Vylepšená vizuální stránka i vyšší framerate totiž jen podtrhuje, o jak nadčasové akční hry se jedná. Hlavně Uncharted 4: A Thief's End je kolikrát až neuvěřitelný.

Studio Naughty Dog se ale nespokojilo jen s dvěma režimy zobrazení, a proto je tu i třetí Performance +. V něm obě hry běží v nativním rozlišení 1080p, ale zase se mohou pochlubit 120fps. Jsem toho názoru, že takto vysoký framerate u příběhových singleplayerových her je trochu zbytečný, zvláště na konzolích, které má většina hráčů připojené na velké televize. Určitě doporučuji Performance + režim vyzkoušet, ale mě osobně moc neohromil, protože rozdíl ve vizuální kvalitě oproti předchozím dvěma je značný, zvláště když tu není ani podpora pro přepočet do 4K. Obraz je pak na velké TV takový neostrý a zaniknou různé menší detaily. Dokážu si ale představit, že hráče na monitorech či TV s podporou pouze 1080p by mohl zajímat. Já ovšem očividně nejsem cílovka.

Kolekce ale není jen o vizuálním zpracování. Vývojáři využívají i rychlé SSDčko, takže se jim podařilo eliminovat veškeré nahrávací obrazovky. Ano, nyní asi namítnete, že obě hry nikdy neměly nahrávací obrazovky přímo během přechodu mezi levely, což vývojáři dobře maskovaly filmečky. Ty sice bylo možné přeskočit, ale až když se načetla další úroveň. To nyní odpadá, filmečky jdou přeskočit prakticky okamžitě, navíc odpadla i ona delší nahrávací obrazovka při prvním spuštění. Když dáte novou hru nebo nahrát poslední uloženou pozici, nahrání trvá zhruba dvě vteřiny, možná ani to ne. Nahrávací obrazovky jsou něco, co ve hrách Uncharted 4: A Thief's End a Uncharted: The Lost Legacy už nikdy více neuvidíte.

Zatím jsem se zmínil jen o technické stránce, ale vývojáři z Naughty Dogu mají rádi i gamepad DualSense, takže remasterům dali podporu pro haptickou zpětnou vazbu i adaptivní spouště. Haptika není moc silná a je využita spíše pro jemné efekty, takže je třeba možné cítit páčení zámků či přebíjení zbraně, což je fajn, ale nejde o nic zásadního, co by nějak zásadně měnilo zážitek z hraní. Adaptivní spouště jsou využity pro střelbu, kdy R2 mačkáte jako spoušť zbraně, přičemž vibrace i na druhém spoušti vám dávají jakousi zpětnou vazbu. I když už jsem viděl lepší využití DualSense gamepadu, jsem si jist, že tady jeho podpora nijak neurazí. Co se mi ale hodně líbilo, je znatelně vylepšené ozvučení. Díky 3D Audiu je možné se ještě více ponořit do samotné hry, takže doporučuji mít po ruce kvalitní sluchátka. Ano, 3D Audio už umí PlayStation 5 emulovat i na klasických reproduktorech televize, ale zážitek dle mého není tak uspokojivý a kvalitní, jako se sluchátky.

Na začátku recenze jsem zmínil, že hráči, kteří mají hry zakoupené pro konzoli PlayStation 4, mohou provést upgrade za menší poplatek. Dobrou zprávou určitě je, že studio Naughty Dog umožňuje přenést z PlayStation 4 verzí uložené pozice i trofeje, které tak naskáčou hned, jakmile se načte starší uložená pozice. Z tohoto budou mít určitě radost hlavně hráči, kteří mají vysbírané všechny artefakty či odemknuté různé bonusy ovlivňující hratelnost pro opakované hraní.

S Uncharted Legacy of Thieves Collection studio Naughty Dog se Sony cílí primárně na úplně nové hráče, kteří zatím jedny z nejlepších akčních her poslední konzolové generace nehráli. Ostatně i proto se tato kolekce chystá na PC a na konzoli PlayStation 5 vychází jen dva týdny před premiérou filmového zpracování. Nováčci si je nyní budou moci užít v maximální možné kvalitě. To ale neznamená, že by si je znovu neužili fanoušci, kteří je v minulosti už několikrát dohráli a mají v nich platinovou trofej. Vyšší rozlišení a framerate oběma hrám sluší a potěší i rychlé nahrávací časy či podpora pro DualSense gamepad. Je sice škoda, že upgrade není zdarma, ale na druhou stranu odvedlo studio Naughry Dog na remasterech slušnou práci, nejde jen o menší update s odemknutým frameratem, takže mě menší poplatek ve výsledku neuráží.

Uncharted: Legacy of Thieves Collection

ps5
Sony Interactive Entertainment, Naughty Dog/Iron Galaxy