The Pathless

Martin Pilous, 13. 7. 2022 14:29
Jako by to bylo včera, kdy vycházela konzole PlayStation 5. Ta je tu s námi ovšem už nějaký ten pátek. Každopádně při svém vydání se mohla opřít o docela slušné množství kvalitních first-party i third-party her, mezi nimiž nechyběla ani ta s názvem The Pathless. Tu jsme okolo data vydání bohužel neměli možnost vyzkoušet, a tak se k ní vracíme s odstupem času, protože si myslíme, že jde o dostatečně zajímavý titul, který stojí pořád za připomenutí a hlavně i za zahrání.

Autoři ABZÛ ze studia Giants Squid se rozhodli vytvořit silně artovou záležitost, která nás vtělí do role mladé lovkyně. Příběhová formule je podobná tomu, co známe z většiny her. Celý svět, v němž se tato hra odehrává, je v ohrožení kvůli hlavnímu nepříteli, který se rozhodl svrhnout veškeré božstvo, a to i samotnou Orlici, která tu zastupuje Matku všech bohů a stvořitelku světa. Ostatní bohové byli proměněni v lité bestie, které se hlavní hrdince a vlastně i hráči postaví do cesty. No a ty je nutné porazit.

Záchrana světa proto může začít. Právě samotná Orlice hlavní hrdinku hry požádá o pomoc a vy se tak vydáváte v ústrety děsivému nebezpečí, abyste snad osvobodili svět od Godslayera. The Pathless má zajímavý a ne moc používaný koncept vyprávění, kdy většinu střípků příběhu si musíte vyzobat sami, jako je tomu u Souls her studia From Software. Najdete je převážně z pozůstatků předchozích válečníků, kteří se pokusili Godslayera zlikvidovat, leč neúspěšně.

Jednou z hlavních devíz hry The Pathless je skvěle udělaný pohyb po ostrově. Hlavní hrdinka totiž můžete běhat, skákat či jaksi klouzat po prostoru a je to tak příjemné, že se budete ve volných chvilkách rádi jen tak různě toulat. Ostrov vám nabídne 4 samostatné lokace, které trochu kopírují původní božstva. Je tu spousta míst k průzkumu a nechybí ani speciální prastaré ruiny, které vám umožní nákup dalších bodů k vylepšení opeřeného společníka orla. Klíčovými pak jsou pro postup v příběhu tři věže.

Mladá lučištnice je velmi obratná se svým lukem, který díky odezvě na ovladači DualSense je čistou zábavou. Luk tady plní převážně úlohu pomocníka v tom, abyste se mohli dostat dál. Hlavním pomocníkem ve hře však bude i zmíněný opeřený přítel orel. S ním si budete pomalu budovat vztah, což znamená, že společně budete téměř neporazitelnou dvojicí. Právě díky orlovi budete moci se vznášet a překonávat náročnější překážky, které by sama lovkyně nezvládla.

Mapa je poměrně rozsáhlá, ale hlavní hrdinka pro orientaci nemá k dispozici nic. Spíše se tak řídíte vlastním instinktem či můžete použít masku, která vám umožní se na svět podívat skrze Spirit vizi. Ta vám odhalí důležitá místa a rovněž je dobrým pomocníkem při řešení pěkně navržených puzzlů. Jejich řešení povětšinou není příliš komplikované, ale pár minut či desítek minut mohou zabrat. Dovolím si příměr se staršími díly Prince of Persia, kde také bylo nutné různě nastavovat zrcadla, využívat spínače a tomu podobné. Tohle se autorům povedlo na jedničku.

Jak už jsem zmínil, tak luk je využit v boji poměrně málo. Je to dáno tím, že příšerami jsou zde bossové, což znamená původní božstvo. S těmi se budete muset postupně vypořádat. Pokud se vám podaří nestvůru porazit, tak se jí navrátí původní podoba, která je povětšinou nádherným a majestátným zvířetem. Jen je možná škoda, že autoři nasadili celkem vysoko obtížnost u soubojů s bossy a mnohdy mohou být pro některé méně zdatné hráče obrovskou překážkou, na které si budou vylamovat postupně všechny zuby. Bossové tak vyžadují trochu cviku, o to větší je pak ale radost, když jsou poraženi.

Možná vám přijde, že už jste podobnou hru viděli. Je to dáno stylizací, neboť ta v mnohém využívá inspirace titulem Journey, který vyšel v roce 2012 pro PlayStation 3 (a následně i další platformy), a pro většinu hráčů šlo doslova o duchovní nirvánu. Nejenže The Pathless je hře Journey dosti podobné, ale budete u něj zažívat podobně krásné pocity, jako tehdy. Za to může i audio stránka, neboť o soundtrack se postaral Austin Wintory, skladatel hudby k Journey. Naplno pak musím pochválit zejména technický stav hry. Nezaznamenal jsem žádné problémy, a dokonce ani škubání.

The Pathless je občas přirovnáváno k The Legend of Zelda. Sice mu chybí ona epičnost či až maniakální rozmanitost, ale má se sérii dosti společného. Je opravdu skvělé, že se na indie scéně občas objeví takto podařený kousek. Fanoušci her Journey či ABZÛ budou doslova v sedmém nebi. The Pathless doporučuji všem majitelům PC a konzolí PlayStation, protože jde o vynikající titul, jen poněkud zastíněný svými slavnějšími kolegy. Uvidíme, jestli se hra The Pathless nedostane časem i na další platformy, aby si ji mohli užít i další hráči.

The Pathless

ps4ps5nswxsxxone
Annapurna Interactive, Giant Squid