The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Recenzovaná verze: Nintendo Switch
Každá hra ze série The Legend of Zelda vždy obsahovala zcela originální svět a příběh, a jinak tomu není ani u novinky Breath of the Wild, který bych i řekl, že je návratem k úplně prvnímu dílu a jeho zcela novým ztvárněním, které ocení nejen velcí fanoušci, ale hlavně nová generace hráčů. Vše začíná v jeskyni, v níž se po sto letech probouzí hlavní hrdina Link bez jakýchkoliv vzpomínek. Vůbec si nepamatuje, kdo je a proč se ocitl v temné jeskyni. Když se mu podaří dostat ven, otevře se před ním neskutečně rozlehlý svět, který byl kdysi znám jako královstvím Hyrule. To ale bylo před sto lety prakticky zničeno při jedné hodně ošklivé události, přičemž nyní nastal čas, aby se o království svedl poslední boj a byla při tom všem zachráněna i princezna Zelda. Breath of the Wild začíná vyprávět svůj příběh poněkud pomaleji, ale po zhruba pěti hodinách se vše rozjede neskutečným tempem a najednou vám bude vyprávěn epický příběh o souboji dobra se zlem, který má spoustu nezapomenutelných momentů a je plný výborně napsaných postav se svojí historií, od něhož se nebudete moci odtrhnout. Navíc důležité filmečky mají dabing, a nutno dodat, že se povedl na výbornou. Každopádně je až neuvěřitelné, jak výborný příběh se Nintendu povedlo vytvořit, zvláště když si uvědomíme, že s vyprávěním propracovaných příběhů nemá zase tak velké zkušenosti. Na něm hry od Nintenda v minulosti nikdy nestavěly.
Propracovaný příběh ale není to jediné, s čím se museli vývojáři v Nintendu vypořádat. Už v začátcích vývoje bylo rozhodnuto, že The Legend of Zelda: Breath of the Wild bude velkou hrou s otevřeným herním světem. Je až neuvěřitelné, že ačkoliv nemá Nintendo žádné zkušenosti s podobnými hrami, povedlo se mu vytvořit jeden z nejzajímavějších, nejnápaditějších, nejrozmanitějších a svým způsobem i nejromantičtějších světů, z něhož se nebudete chtít vrátit do normálního života. Už úvodní lokace má louky, lesíky a podíváte se do zasněžených hor, kde můžete snadno umrznout, ale to je jen začátek, protože následně se před vámi otevře opravdu obrovská mapa obsahující nejen další louky a pole, ale i hory, pouště, džungli nebo obrovskou lokaci s lávou. Herní mapa je opravdu obrovská, a mohu vám zaručit, že vám bude trvat několik desítek minut, než ji projdete z jednoho konce na druhý. Velkou devízou hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild je i obrovská volnost.
Vývojáři vás už od začátku v ničem neomezují, můžete jít, kam budete chtít, a psát si tak svoje vlastní velké dobrodružství, ať už to bude po svých nebo z hřbetu koně, kterého si můžete ochočit a pojmenovat. U herního světa navíc musím zmínit dynamickou změnu denní doby i počasí, které pořádně zahýbe z viditelností, ale pokud je silný déšť doprovázený blesky, musí se mít Link pořádně na pozoru. Jeho vybavení si blesky docela často hledají, přičemž stačí jeden zásah a je konec. Naštěstí hra často ukládá, takže nikdy neopakujete velký kus znovu.
I když je mapa opravdu obrovská, nemusíte se bát, že byste se ztratili a nevěděli, co dělat. Hra vám vždy napovídá, co byste měli udělat skrze hlavní úkoly. Už na začátku dostanete úkol porazit zlého Ganona, ale jít na něj hned asi není úplně nejlepší nápad. Proto vás čeká série dalších úkolů, v nichž budete odhalovat svoji minulost skrze vzpomínky, obsahující mimochodem parádní filmečky, ale také budete muset získat kontrolu nad čtyřmi silnými stroji, které vám pomohou ve finálním zúčtování. Úkoly v hlavní příběhové lince jsou zábavné, rozmanité, prakticky nikdy neděláte nic dvakrát, a obsahují i výborně navržené dungeony, u nichž se váš mozek rozhodně nudit nebude, protože vás čeká hromada výborně navržených hádanek, jedny z nejlepších, jaké jsem kdy v nějaké videohře viděl.
Jak ale budete prozkoumávat království Hyrule, budete moci splnit i desítky dalších rozmanitých vedlejších úkolů pro místní obyvatele, kteří se vám následně za vše náležitě odmění. Vedlejší úkoly jsou rovněž propracované, nápadité a rozhodně ne tolik generické, jako v jiných open world hrách. Přišlo mi, že jsou zcela přirozené a měl jsem je vždy chuť plnit, protože jsem věděl, že to má svůj smysl a nejde jen o takovou tu vedlejší výplň, aby se natáhla herní doba. Kromě vedlejších úkolů vývojáři připravili i přes 100 hrobek, do nichž se můžete vydat. Každá hrobka představuje vždy menší dungeon, buď s nějakou tou zapeklitou logickou hádankou, nebo soubojem se silnějším protivníkem. Docela jsem byl překvapen, že ačkoliv je těchto dungeonů tak hodně, každý je zcela originální a představuje vždy novou výzvu, kterou jsem musel překonat. Navíc plnit tyto dungeony je hodně důležité, protože za každý dostanete speciální předmět, a když máte čtyři, můžete je investovat u svatyní nejen do zvětšení života, ale také staminy, díky níž může Link šplhat na vyšší skály, případně déle plachtit ve vzduchu. Žádný úkol nebo aktivita v The Legend of Zelda: Breath of the Wild není zbytečná.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild rozhodně není hlavně akční hra, jakou je třeba rovněž výborný Horizon Zero Dawn, ale spíše adventura, v níž se řeší především hádanky, a to nejen v dungeonech, hodně hádanek najdete i v samotném světě, na první pohled kolikrát ne příliš viditelných. Pochopitelně i zde ovšem svedete spoustu soubojů, ať už s řadovými protivníky v podobě různých goblinů, koster, netopýrů a tak dále, tak velkými silnými bossáky. Ti nejsou jen v hlavních dungeonech, ale můžete narazit i na spoustu vedlejších bossů během průzkumu herního světa. Souboje s řadovými protivníky jsou zábavné, kolikrát hodně taktické a napínavé, což je dáno komplexním soubojovým systémem, který je jednoduché pochopit. Navíc skvěle funguje novinka v podobě stealth systému, takže mnohé menší protivníky můžete zlikvidovat krásně potichu, aniž byste na sebe strhli pozornost. Na nepřátele můžete používat celou řadu zbraní, od mečů, sekyr po různá kopí a tak dále, nepostradatelným pomocníkem je i luk s několika druhy šípů. Na normální protivníky většinou stačí normální šípy, ale ohnivé, zmrazující, elektrické nebo výbušné se skvěle hodí při soubojích s bossy. Souboje s nimi nejsou po většinu času těžké, že byste měli nutkání hodit gamepad do zdi, jen musíte vždy přijít na správnou taktiku, protože žádného bosse neporazíte prostým držením jednoho tlačítka.
Jak budete porážet protivníky, budou z nich padat různé materiály, které můžete prodávat ve městečkách, ale také pomocí mnohých u speciálních sester upgradovat své oblečení, abyste v boji více vydrželi. Ostatně ve hře máte hromadu různých setů, které nejen výborně vypadají, ale budete je chtít získat i kvůli různým bonusům. Jeden set vás třeba ochrání před mrazem v horách, takže nebudete muset si vyrábět speciální jídlo, další zase před sluncem na poušti, a dokonce je jeden dělán přímo pro stealth hraní, aby vás protivníci jen tak nezpozorovali. Celý systém získávání a upgrade oblečků je snadno srozumitelný, stejně tak jako vaření. Ze získaného masa z lovu zvířat, případně ovoce, hub a dalších surovin si můžete snadno uvařit nějaké to chutné jídlo, které vám doplní velké množství zdraví. Některé recepty najdete během hraní, ale také pochopitelně není problém různě experimentovat. Při nejhorším uvaříte něco neidentifikovatelného, co pozřít sice není zdraví škodlivé, ale Zdeněk Pohlreich by z vás moc velkou radost neměl, navíc si takovým jídlem moc zdraví nedoplníte. Možností, co dělat v The Legend of Zelda: Breath of the Wild, máte pochopitelně daleko více, a klidně bych mohl popsat ještě několik dalších stránek. Důležité je ale zmínit, že vše krásně do sebe zapadá a tvoří jedinečný balíček.
Před vydáním se hodně diskutovalo o vizuálním zpracování, a já nyní mohu říci, že v ničem nezklamalo, spíše jsem byl překvapen, jak dobře The Legend of Zelda: Breath of the Wild na konzoli Nintendo Switch vypadá. Prostředí je krásné, postavy mají spoustu detailů a celou řadu výborných animací, navíc se ke hře skvěle hodí zvolený umělecký styl. Jediné, s čím jsem měl během hraní menší problém, je framerate, který v nejnáročnějších situacích není moc stabilní, a určitě si všimnete znatelného zpomalení. Je ale docela zvláštní, že problémy s frameratem jsem měl jen v režimu, když jsem měl konzoli v doku. Když jsem ji měl normálně v ruce, žádné problémy jsem nezaregistroval. Snad Nintendo vydá v brzké době update, protože framerate je jen jedna jediná menší kaňka na jinak naprosto excelentní hře, která má navíc výborný a nezapomenutelný hudební doprovod se spoustou skladeb.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild je naprosto dech beroucí open world hrou, která vás chytí na i více než sto hodin nejen výborným příběhem plným zajímavých a skvěle napsaných postav, ale také rozmanitými úkoly, parádními hlavními i vedlejšími dungeony, majestátním designem herního světa, souboji s bossy, zábavným soubojovým systémem, který jen tak neomrzí, a v neposlední řadě i nádherným vizuálním zpracováním a nezapomenutelným soundtrackem, který budete chtít poslouchat samostatně. The Legend of Zelda: Breath of the Wild je prostě a jednoduše prakticky dokonalá hra, videoherní klenot a ukázka, jak by měl vypadat open world ve videohrách.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (86)
@G: Sfouknu při tomhle sehrání. Prošmejdím to důkladně a tím kapitolu BotW uzavřu a budu čekat trpělivě na pokračování.
@yenda1: a DLC mas sfouknuty? Tam je taky leccos k dělání. Taková větší jednohubkaJa tuhle hru jinak koupil 4x, 3x prodal. Dycky se vratila domu
Mam trochu problem viz forum BOTW
Pět let. Stále svěží. Hraji to znovu po letech již několikátý den a chytlo mě to zase, ale jako řádně. Objevuji neobjevené či přehlednuté. Je toho tam až maniakálně moc, když člověk hledá. Nepřekonaný open world, kdy slovo open dostává rozměr, který ostatní mají pouze na papíře či se ho snaží replikovat.
Konečně sem chytil toho královského hřebce, který se potuluje u ruin na západě. Pyšně se teď projíždím zničeným královstvím i královskými insigniemi. Ještě nějaký čas tu pobudu. Je třeba ještě mnohé vykonat.
Switch mam rok a pul a jelikoz jsem vedel, ze Zelda bude na par desitek hodin tak jsem se k ni dostal az letos. Zrovna jsem ji dohral a slzicka malem ukapla. Krasny pribeh v prekrasnem svete, na kazdem kopci nejake prekvapeni a kazdy souboj s jakymkoliv nepritelem muze skoncit smrti pokud si nedate pozor. Fungovani celeho sveta mi ucarovalo a hrani bylo skoro jak droga Epicke souboje s bossy a nejen finalni pout za zachranou kralovstvi si budu dlouho pamatovat
Diky za postrehy v diskuzi. Prave pokukuji po konzoli od Nintenda, protoze Zeldu si opravdu chci zahrat a deti mi nedaji pokoj kvuli Mariovy. Navic pro me stezejni vec je mit zpetnou kompatibiltu i s se starší konzolí. Tahle Zelda mi opravdu neda spat a je to opravdu asi nyni jediny pro me "must have" titul, kvuli kteremu jsem schopen utratit penize za dalsi konzoli..... ikdyz tedy bazarovou
Tak musím značně rehabilitovat svůj názor na tuhle hru. Koupil jsem ji kdysi jako novinku, ale dal jsem jí tak deset hodin, a šla z domu, protože mě nebavila, a po tom všem hypování zklamala. Nedávno jsem ale dohrál remake Awakening který si mě získal, a něco mě pak začalo tahat zpátky k BotW.
No a teď to po skoro třech letech hraji znova (zatím cca 25 hodin), u hraní se tetelím blahem, a vidím tam šarm a věci které jsem dříve přehlížel. Pomalu si mě to začalo omotávat kolem prstu, a chápu teď že 10/10 je tu na místě, a že si ta hra to zbožňování zaslouží. Někdy je tím hlavním klíčem asi fakt jen správné rozpoložení.
Dohráno před pár dny, nechal jsem uležet pocity. Bohužel ultimátní zážitek se nedostavil, hra je super, opravdu super nápady ve hře. Největší výtku mám k systému zbraní, neuvěřitelně mě sralo ničení zbraní, člověk získá supr čupr zbraň a aby se jí bál použít. Další věc co mě neuvěřitelně zklamala jsou dungeony - 4 chudáčci, jinak to nazvat nejde, jednoduché puzzle. Svatyně to trochu zachraňují ale i tak, pořádný propracovaný obrovský dungeon mi neuvěřitelně chyběl. Bossové v dungeonech - Hyrule Warriors měl lepší bosse, vážně chceme v zeldě bosse do kterého sekáte jak smyslů zbavení. Abych jen nehanil - příběh - psát to bez spoilu je tak těžké, stvárnění hlavně Zeldy je fenomenální a ostatní championi jsou taky super. Nádherná příroda, plno zvěře (kdo nechce, nevidí), obyčejní nepřátelé někdy těžší jak bossové v dungeonech, ke spoustě věcí vede víc cest, vaření - co asi vznikne z koulí moblina. Docela se mi líbil i systém vylepšení u Great Fairy
Výtka celkově k světovým recenzentům, jestli tohle byla těžká Zelda, tak asi jsem nějaký divný. Na začátku člověk opravdu chcípá ale jak si ošahá systém hry a hrál někdy nějakou zeldu, nemůže permanentně chcípat. S plnýma životama se nedá chcípnout, zůstane vždy 1/4 srdce, po zásahu má link imunitu na 2-3 sec, otevřít batoh a doplnit srdce na max není zas tak těžké, link dokáže jíst pořád a neuvěřitelné množství, pak je tu super věc po získání slona, to že můžete mít víl co hrdlo ráčí ani nemluvít. Ona hra netahá za ručičku a člověk musí použít mozek :)
dejv12: prodávají se pouze šípy a základní oblečení. Lepší věci lze získat jen jako drop, z truhel nebo jajko odměnu za splnění questu.
poradi mi prosim nekdo?hraju zeldu nekolik dni a neprisel jsem na to kde se daji koupit zbrane a luky.jen sipy a obleceni se prodavaj.nebo se musi najit?dik za radu
Ad FPS na Wii U - Jo jsou tam místa, kde to je znát, třeba v Kakariko Village, když přijde slejvák, pokud nejste namlsanej vysokým framerate na PC hrách, tak to moc nevadí. (je to pak lehce trhané, ale neovlivňuje to rychlost herního světa jako takového). Řekl bych, že verze Wii U tady svádí boj mezi detailem a rychlostí, protože ve vesnici nejsou "portály", vše je volně přístupný, včetně interiérů.
Dvakrát za celou dobu (mám to týden, hraju intenzivně) jsem zaznamenal lag, kdy se to seklo v jednom frame asi na dvě sekundy. Zpravidla při boji s nestvůrou poblíž nějaké náročné geometrie a typicky tak, že nestvůra na chvíli propadla do té geometrie. Předpokládám, že to nesouvisí s grafikou, ale s fyzikální simulací a bude to nějaký bug.
srato: při hraní na TV fps občas padá, při hraní na WiiU gamepadu (hraju tak po většinu času) jsem pád fps zatím nepostřehl.
Oplane, ty jsi fakt nemocnej člověk, jdi se někam léčit.
srato: Na Switchi to taky občas trochu padá, ale nic, co by mě omezovalo ve hře.
srato: Na WiiU verzi jsem je zaznamenal jenom v hodně hustě travnatých oblastech s několika nepřáteli navíc ale rozhodně né do té míry, že by ničily zážitek z hraní.
Mohl by se někdo z vlastníků vyjádřit k těm houfně oznamovaným pádům fps (hlavně na WiiU verzi)?
link
Oplan je udajne 80% zivota v baru. Ale asi mu to moc nejde prozoze porad pise pod kazdej clanek nejaky sracky. Takze moc kseftu asi nema. Zelde fandim
No at si tu jarynove s videnim jen k psku zvatlaji cokoliv....10tku od redakce vyfasovala a dle recenzi a ohlasu ve svete opravnene ;)
Ps: uz ma konecne oplan toho plejstejsna?
Zelda o áno táto je nejlepšia, 10 z 10 tak asi bude najlepšia a asi bude najlepšia zo všetkých hier a to preto že vychádza na Switch ha ha ten Switch čo funguje v doku ako konzola k TV potom ako druha obrazovka s joy- conmi či ako sa to naziva a koniec koncov ako nadupaný handheld ktorý si môžete zobrať kam chceteZatiaľ som ponorený do Horizonu ale veľký rešpekt pre novú Zeldu a Nintendu
Nechte všichni Oplana být.. Nečetli jste snad jeho konbook? A není vám všem jasné že ve skutečnosti uklízí v baru, jeho žena ho sekyruje a bydlí na ubytovně? Spíše by vám ho mělo být líto ..
'' bouchnuti dveri '' ...
Kdyby ta konzole vyšla před deseti lety, byl by to vrchol technologie.
thor asi ze stejného důvodu jako v horizon - šetření výkonu
Nepopírám kvalitu samotné hry,ale proč je tam tolik mlhy?
Oplan: nikdo nechápeš popichování od někoho jako ty... když cokoliv se něco okolo PS only dělo a někdo dal jen trochu negativní post nebo vtipkování, tak tys byl první co se do něj pustil :) ale myslím, že každý je rád, že už to nebudeš děla t a příště tvé posty ostatní vezmou mile rádi za vtip...
btw: logistic dík za to video včera... usnadnil si mi rozhodování a příští měsíc to pořídím na wii u :ted na to není čas :)
Dekuji Kachlo za recenzi. Je super, ze se Zelda povedla. Trosku jsem pochyboval, ale jsem rad, ze jsem se mylil. Ale zatim do Switche nejdu. Uvidime, jak se pochlapi o Vanocich. Zelda
Wow tak to jsem nečekal a musím říct, že díky této hře bych uvažoval o svišti taky, ale určitě né hned a spíše jako bazarovku, ale časem do něj rozhodně půjdu až bude cena někde kolem 5k, což si myslím, že u bazarovek bude brzo.
ps. že mě nepřekvapuje že vlezu do diskuze pod článkem a vidím tu trollit stepobelu a oplana, zrovna stepobela je jeden z těch co furt brečí jak mu každej haní PSko v novinkách o něm, tak proč děláš to stejný a ještě si tu ze sebe udělal úplnýho dementa, viz komentáře výše. Sorry jako...
umím posílám další, ale už toho necháme, zbytečná hromada spamu jenom, protože někdo neumí číst a nezná základy pravopisu
aby to ale nebylo úplně OT tak posílám Zeldě pár srdíček, protože GOTY si to zaslouží Zelda
Dekuji Vám panové za odpoved :-). Zelda láka jako svina. Asi pujdu do toho switche, jestli ma zelda prez 100hodin pak těch 10000kc neni vyhozeny peniz. Jen snad opravy updatem ten framerate na TV. (Treba nez dohraju Horizon a Nier Automatu, tak to jeste zlevni :))
Můžeš si ten koment klidně zeditovat znovu ale už to neuhasíš, tak to radši nech vyšumět C: