Super Mario Maker 2

recenze  12
Martin Šmíd, 26. 6. 2019 15:00
Před čtyřmi lety vydalo Nintendo pro svoji tehdejší ne zrovna moc úspěšnou konzoli Nintendo Wii U hru Super Mario Maker. Ta se od tradičních Mario her lišila hlavně tím, že fanouškům poskytla opravdu komplexní editor, v němž si mohli vytvářet vlastní úrovně a různé výzvy, a následně je mezi sebou sdílet. Nepřekvapilo, že se stal ze hry obrovský hit s několika miliony prodanými kopiemi. I proto mnozí očekávali, že když byla oznámena konzole Nintendo Switch, dostane se Super Mario Maker v brzké době i na ní. Nintendo si ovšem dalo s oznámení pěkně na čas pokračování Super Mario Makeru oznámilo až začátkem letošního roku. Jestli se jedná jen o upravenou jedničku nebo pravé velké pokračování, vám nyní řeknu ve své recenzi.

Že hráči nejen rádi své oblíbené hry hrají, ale také rádi vytvářejí nové a nové úrovně a ty následně mezi sebou sdílí, ukázal už před mnoha lety LittleBigPlanet na PlayStationu. Z tohoto skvělého konceptu Super Mario Maker pochopitelně vycházel, takže hráčům nabídl komplexní, ale přesto na zvládnutí jednoduchý a přehledný editor, v němž bylo možné vytvářet cokoliv. Omezením byla jen kreativita samotných hráčů. Ihned po vydání vznikaly parádní úrovně, ale také těžké výzvy, a hráči se předháněli, kdo je dokáže pokořit. Hlavně mezi hardcore komunitou Maria si hra našla velkou oblibu, ale nejen na ní je nyní cíleno pokračování, které se jmenuje prostě jen Super Mario Maker 2. Na začátku jsem zmínil, že už editor v prvním dílu byl propracovaný a v ničem moc hráče neomezoval. To byla pochopitelně pravda, ale když jsem si prohlížel novinky v druhém dílu, byl jsem překvapen, kolik věcí a možností v něm chybělo. Super Mario Maker 2 totiž není jen jednoduchým vylepšením s několika novinkami, ale představuje editor s celou řadou dalších možností a novinek. A takhle na tom je vlastně i celá hra, nejen editor. Super Mario Maker 2 je oproti originálu opravdu větší, zábavnější a má i díky úspěchu konzole Nintendo Switch do budoucna daleko větší potenciál. Pojďme ale pěkně popořadě.

Dalo by se říci, že Super Mario Maker 2 je určen pro všechny typy hráčů a fanoušky Maria. Kdo rád jen hraje, může se pustit do příběhového režimu nebo hraní úrovní ostatních hráčů. Kdo rád tvoří, najde tu editor s nekonečnými možnostmi. Je vidět, že vývojáři při vývoji druhého dílu mysleli téměř na vše. Já se nejprve vrhnu na příběhový Adventure režim, jenž bude možná i tím prvním, co většina hráčů zapne. Ten má jednoduchý příběh, vlastně v něm jde o to, že musíte princezně Peach pomoci obnovit a znovu vybudovat království. Úkolem je tak procházet záludné úrovně a plnit nejrůznější těžké výzvy, které jsou zde označovány jako práce (někdy je to opravdu dřina je dokončit), za což následně dostáváte peníze. Za ty následně stavíte nové objekty v království. Čím více stavem odemykáte, tak máte k dispozici více NPC postav s dalšími úkoly. Příběhový režim je určitě zábavný, vydrží sám o sobě na docela dost hodin (úrovní a výzev obsahuje více jak 100), navíc už během něj se lehce dotknete editoru a seznámíte se i s ovládáním a několika možnostmi. Pro začátečníky nebo občasné hráče je na začátku tím nejlepším místem. Navíc v tomto příběhovém režimu snadno pochopíte, že editor není o vytváření pouze jednoduchých levelů.

A teď tedy konečně k tomu hlavnímu, a tím je editor, v němž můžete vytvářet nejen prosté úrovně, které je třeba proběhnout, ale i různé výzvy nebo členité úrovně s řadou úkolů (poražení všech nepřátel, vysbírání určitých předmětů nebo doprava Toada na konec). Pokud jste hráli předchozí díl a jste jeho velkými fanoušky, budete od první minuty v editoru jako doma, protože vypadá téměř podobně. Vývojáři se nepokoušeli výrazně změnit něco, co očividně fungovalo, ale editor obohatili o řadu nových možností a funkcí. Každý si určitě hned na začátku všimne, že můžete vytvářet úrovně nejen ve světech Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World a Super Mario Bros U, ale také Super Mario 3D World. Každý svět má pochopitelně vlastní vizuální ztvárnění, ale také fyziku a další herní náležitosti, s nimiž je nutné při vytváření úrovní a výzev počítat. Vzhledem k tomu, že se do hry dostal svět Super Mario 3D World, naleznete z něj v editorů nové objekty, ale také třeba power-up v podobě Cat Mario. Ten umožňuje šplhání po úrovních, létání a tak dále, takže se vám najednou otevřou už jen díky tomuto nové možnosti.

A to jsem pochopitelně jen na začátku, protože vývojáři přidali i nové lokace se sněhem, pouště, lesy nebo nebe, které se neliší jen vzhledem, ale mají i své vlastní jedinečné charakteristické vlastnosti. Třeba v lese si můžete pohrávat s vodou a nechávat úroveň zatopit. To následně ovlivňuje pohyb Maria po úrovni, stejně tak chování předmětů a nepřátel. V editoru jsou vůbec poprvé i šikminy, po nichž volali fanoušci už od prvního dílu, nyní se tedy této možnosti dočkali. Je jasné, že bych tu musel popsat desítky stran, pokud bych měl vyjmenovat i ty nejmenší změny a novinky, mezi nimiž je třeba možnost vytvářet větší mince, vytvářet úrovně v kooperaci s kamarádem nebo různé předměty, jako jsou třeba pohyblivé plošinky na způsob hada či speciální hák, který zachytává protivníky i Maria. Nechybí ani nové zvuky, power-upy, skiny, nepřátelé a bossové.

Všechny novinky ve hře parádně fungují, dobře do ní zapadají a dělají editor ještě komplexnější, abyste tentokrát už opravdu nebyli v ničem limitováni a mohli vytvořit cokoliv, co vás napadne. Skvělé určitě je, že už během vytváření úrovní je můžete jedním klikem zkoušet a ladit. Jen tedy musíte počítat s tím, že když vytváříte úroveň v Super Mario Bros, Super Mario Bros 3, Super Mario World nebo Super Mario Bros U a chtěli byste jí v polovině přepnout do Super Mario 3D World, není to možné. Musíte začít od začátku. Je to dáno hlavně skutečností, že se svět Super Mario 3D World od těch ostatních značně liší, má své vlastní objekty a specifika, která nejdou aplikovat na jiné světy. Ať už jde o zmíněný oblek Cat Mario či speciální potrubí, jímž můžete jezdit, pohybující se květiny nebo Koopa Troopa auto.

Trochu jsem byl na začátku překvapen, že editor po zapnutí neobsahuje žádný tutoriál, alespoň vás na něj hra nijak neupozorňuje. Bez něj by to měli nováčci daleko složitější, ale naštěstí tu výukový program nechybí, jen bych řekl, že je hodně skryt a každý ho bude chvilku hledat. Každopádně samotný výukový program poskytuje desítky lekcí a seznámí vás se vším, abyste mohli následně vytvářet zajímavé úrovně. Je ale jasné, že na mnoho pokročilejších funkcí budete muset přijít spolu s komunitou nebo sami prostým zkoušením. Na tom je ale kupodivu také velké kouzlo, protože neustále se učíte, jak efektivněji vytvářet úrovně a nejrůznější výzvy, a dělat je daleko propracovanější.

Velkou devízou editoru je jeho přehlednost, dobře se ovládá a neměl jsem během zkoušení s ním žádný větší problém. Jen bych asi doporučil pro handheldové hraní dokoupit Stylus, pokud ho nedostanete za předobjednávku, protože stavět plošinky na dotykovém displeji jen za pomocí prstů může být občas trochu nepřesné. Když máte konzoli připojenou k TV, tento problém trochu odpadá, protože je tu připraveno schéma pro ovládání skrze klasická tlačítka. V handheldovém módu ale toto chybí. Zvláštní rozhodnutí.

Když už nějakou tu úroveň vytvoříte a jste s ní spokojeni, můžete ji jednoduše nasdílet ostatním hráčům, kteří ji budou moci hrát, hodnotit a házet vám své připomínky, abyste ji mohli třeba zlepšovat. Sdílení je maximálně jednoduché, jen je tedy vyžadováno, abyste úroveň dohráli. Nintendo si pochopitelně nepřeje, abyste nahráli ostatním rozpracovanou úroveň, kterou nejde dohrát a všichni by s ní akorát ztráceli čas. Vy ale pochopitelně také můžete hrát výtvory dalších hráčů. Ty máte vždy seřazeny od nejnovějších nebo nejpopulárnějších, můžete je i vyhledávat složitěji přes různé regiony a další možnosti. Já si ale plně vystačil se základním vyhledáváním. Ačkoliv hra není na trhu, už nyní mohou vybraní hráči vytvářet hromadu nového obsahu. Sem tam jsem našel i výtvor nějakého toho zahraničního kolegy, ale je jasné, že novináři zase tak kreativní v tomto nejsou. Do budoucna ale bude kvalita úrovní vytvořenými hráči daleko větší, jako tomu bylo u prvního dílu a třeba i konkurenční série LittleBigPlanet. Zde musím zmínit ještě jednu věc. Oceňuji, že pokud se mi nějaký ten level nebo výtvor jiného hráče líbil, mohl jsem si ho stáhnout do konzole a následně hrát offline, když jsem nebyl doma a neměl konzoli připojenou k internetu. Tím je navíc zaručeno, že o level nepřijdete, i když ho třeba hráč odstraní.

Nintendo nezapomíná u Super Mario Maker ani na multiplayer. Přítomny jsou kooperativní i PvP levely, v nichž vyhrává ten, kdo dokončí level jako první, pro místní multiplayer, takže se můžete kdykoliv pustit do hraní s kamarády. Velkou novinkou je pak i online hraní s dalšími hráči, ale má i jednu velkou vadu na kráse. Můžete zatím hrát jen s náhodnými hráči. S kamarády ze svého friend listu si nezahrajete. To je trochu nepochopitelné rozhodnutí, zvláště, když hry od Nintenda vždy byly o hraní s kamarády, i třeba před jednou obrazovkou. Naštěstí vývojáři nedávno na E3 uznali chybu a slíbili, že možnost hrát s kamarády do hry přidají v rámci budoucích updatů, což je jistě skvělá zpráva. Už ale neřekli, kdy se tak stane. Snad na tuto možnost nebudeme muset čekat moc dlouho.

Nintendo mi dovolilo, abych mohl Super Mario Maker 2 už měsíc před vydáním, takže jsem v jeho přítomnosti strávil desítky hodin. Během nic se mi nestalo, že by hra zamrzla nebo měla jiný problém, který bych zde musel zmínit. Vizuálně pochopitelně vypadá tak, jak světy starších her, ale o té nejlepší grafice Mario nikdy nebyl. Byl o hratelnosti a velké zábavě, a to vlastně je i Super Mario Maker 2. Pochválit musím u hry soundtrack. Do úrovní můžete narvat hudbu z několika dílů série jako Mario Kart, Super Mario 64, Super Mario Sunshine nebo i Super Mario Galaxy, jehož úrovní znělka patří mezi to nejlepší, co jsem kdy slyšel. Jen bych možná ocenil, pokud by skladeb bylo ještě více, Nintendo má rozhodně z čeho vybírat.

Nintendo se o své hlavní značky stará jako nikdo jiný a Super Mario Maker 2 je toho jasným důkazem. Někdo by mohl říci, že jde na první pohled jen o vylepšenou jedničku, ale pod onou skořápkou se ukrývá vybroušený diamant s hromadou nových možností a novinek. Super Mario Maker 2 je radost hrát a tvořit v něm jedinečné úrovně, u čehož je limitem jen vlastní fantazie. Nintendo Switch právě dostalo další obrovský hit, který si užijí nejen fanoušci, ale je i vhodný pro naprosté nováčky.

Super Mario Maker 2

28. 6. 2019
Plošinovka