Super Mario 3D All-Stars

recenze  29
Martin Šmíd, 16. 9. 2020 15:00
Můžeme se jenom dohadovat, kde by dnes byl videoherní průmysl bez svého nejoblíbenějšího hrdiny Maria, který se už mnohokrát vydal zachránit houbové království a princeznu Peach, ale také se objevil v nesčetně závodních hrách, RPGčkách i bojovkách. Mario je velká videoherní ikona a nejdůležitější značka, jakou Nintendo v současnosti vlastní, a pravděpodobně se na tom nebude do budoucna nic měnit. Není divu, že se o Maria náležitě stará. Letos slaví své už třicáté páté narozeniny, a ty se Nintendo rozhodlo oslavit vydáním speciální kolekce Super Mario 3D All-Stars jeho tří velkých 3D dobrodružství, která vychází exkluzivně pro konzoli Nintendo Switch. No, a protože mám Maria hodně rád a pokaždé se těším na novou hru s ním, nemohl jsem si tuto velmi lákavou kolekci nechat ujít.

O speciální kolekci Maria oslavující jeho letošní výročí se spekulovalo poměrně dlouho a už se tak nějak brala jako samozřejmostí, ale Nintendo si s jejím oznámením dalo pěkně na čas. Nakonec jsme se dočkali oznámení až nedávno s tím, že je kolekce dokončena a bude moci vyjít už v druhé polovině září. No a ta se nyní konečně dostává na pulty a obsahuje hned tři skvělá 3D dobrodružství - Super Mario 64 z konzole Nintendo 64, Super Mario Sunshine z GameCubu a Super Mario Galaxy z mega úspěšné konzole Nintendo Wii. Nintendo už během oznámení slíbilo, že se nebude jednat jen o prosté porty, ale všechny tři hry budou upraveny tak, aby dokázaly oslovit nejen své velké fanoušky, ale také potěšily nové hráče. Jestli tomu je skutečně tak, se hned dozvíte.

Když kolekci poprvé zapnete, otevře se před vámi jednoduché menu s výběrem jednotlivých her. U každé vždy máte datum původního vydání a krátký popisek, abyste věděli, co od ní čekat. Pokud byste to tedy nevěděli. Každopádně první hrou je tu Super Mario 64, která přinesla vůbec první 3D dobrodružství oblíbeného hrdiny, což byla kdysi obrovská revoluce. Jako prakticky všechny hry s ikonickým hrdinou Nintenda se i tato točí kolem únosu nebohé princezny Peach, kterou musí Mario zachránit ze spárů zlého Bowsera. S přechodem do 3D si mohli vývojáři dovolit vytvořit rozsáhlé úrovně v patnácti odlišných světech, řadu nových herních mechanik, zapeklité hádanky i nové protivníky, kteří se postaví Mariovi do cesty. Najednou ani tak nešlo o klasickou plošinovku, v níž by jen Mario poskakoval, ale spíše o propracovanou adventuru, která se od svých předchůdců značně odlišovala, a vlastně i stanovila cestu, jakou se Mario od té doby vydal. Ano, následující hry s Mariem přinesly řadu dalších novinek, byly větší a lepší, ale základy, které postavil Super Mario 64, si nesou i v dnešních dnech. A i to ukazuje, o jak nadčasovou hru vlastně šlo.

Co se týče zpracování v právě vycházející kolekci, na hře Super Mario 64 je asi nejvíce vidět zub času, ať už je to na hratelnosti, ne tolik přesnému ovládání nebo kameře, ale také vizuálnímu zpracování. Ano, hra sice nyní jede ve vyšším rozlišení, ale tím akorát vynikly všechny ty nedokonalosti a textury v nízkém rozlišení. A vlastně tomu dopomáhá i skutečnost, že hra nemá upravený poměr stran a jede dnes už v dost nestandardním rozlišení 960×720 (poměr stran 4:3), takže máte po stranách černé pruhy. I přes všechny ty neduhy a určitou zastaralost je Super Mario 64 pořád zábavnou 3D plošinovkou, která stojí za zahrání, a vlastně i pěkným výletem do videoherní historie.

Druhou hrou v kolekci je Super Mario Sunshine, která vyšla původně v roce 2002 pro konzoli Nintendo GameCube. Protože přechod do 3D se setkal s velkým úspěchem, nebyl důvod něco měnit, ale díky výkonnějšímu hardwaru mohli vývojáři z Nintenda připravit daleko rozsáhlejší a hezčí hru se spoustou nových zajímavých herních mechanik. Každopádně hlavní hrdina Mario v Super Mario Sunshine nemusí vydat zachraňovat svoji kamarádku, ale prakticky musí zachránit sám sebe. Přitom vše začíná dost nevině. Mario se i se svými přáteli vydává na tropický ostrov Delfino, kde si chce užít zaslouženou dovolenou. Jenomže na ostrově řádí někdo s jeho podobou, takže ten je hned místními obyvateli zatčen a odsouzen. Jediná možnost, jak očistit své jméno, je dopadnout toho, kdo tu dělá neplechu, což jak tušíte, nebude nic lehkého. Po menším ostrůvku je možné se pohybovat a hlavně se tedy z něj dostávat do rozmanitých úrovní, kde je možné využívat speciální vodní pumpu, kolem níž se točí celá hratelnost. S ní je možné likvidovat protivníky, ale zároveň jde přepnout i na speciální vodní trysky, takže se hodí i k překonávání překážek a řešení rozmanitých hádanek.

Když jsem si nyní zahrál postupně všechny tři hry v kolekci, dostal jsem krásný obrázek o tom, jak se postupně 3D plošinovky s Mariem vyvíjely, což možná byl i plán Nintenda. A právě Super Mario Sunshine byl prakticky i takovým předchůdcem Super Mario Galaxy, ať už jde o koncept, design, rozmanité úrovně, hádanky i protivníky. Navíc tedy musím říci, že díky upravené grafice (hra jede na TV v rozlišení 1920×1080, bohužel jen ve 30 fps) a poměru stran se na toto Mariovo dobrodružství dobře dívá i dnes. A vlastně mi nedělo problém ani ovládání, takže jsem si mohl Super Mario Sunshine znovu užít jako kdysi. I dnes jde o velmi kvalitní Mariovo dobrodružství, které neztratilo nic ze svého kouzla, a jsem opravdu rád, že se Nintendo rozhodlo tuto hru oživit a přinést na současnou konzoli.

Moji úplně první hrou pro konzoli Nintendo Wii byla plošinovka Super Mario Galaxy, do níž jsem se po pár minutách neskutečně zamiloval a následně v ní trávil řadu dnů od rána do večera. Vesmírné dobrodružství Maria přineslo fantastickou rozmanitou hratelnost, výborný design, ohromující audiovizuální zpracování a hlavně nezapomenutelnou atmosféru. A vlastně i dnes jde pořád o skvělou plošinovku, která je možná tou nejlákavější částí právě vydané kolekce. Switch verze přitom obsahuje veškerý obsah originálu, přináší podporu pro Joy-con ovladače a nechybí ani kooperativní Co-star režim. Hru jsem zkoušel v handheldovém režimu, kde hvězdičku ovládáte pomocí touchpadu, zatímco v televizním režimu skrze pohybové senzory v ovladačích, ať už budete hrát s Joy-cony nebo klasickým gamepadem. Jediné, co musím trochu vytknout je, že jsem musel dost často kalibrovat kurzor stisknutím R. Očekával bych, že když ho jednou nakalibruji, už nebude dělat problémy. Každopádně jde o jedinou výtku, jinak se hra hraje v obou režimech dobře. Vizuálně je Super Mario Galaxy stále velmi pěknou hrou, která navíc nyní běží v televizním režimu v plném 1080p rozlišení. Kromě lepšího rozlišení jsem si oproti originálu nevšiml nějakých dalších velkých změn, jako je to u předchozích dvou dílů, ale to popravdě nebylo třeba. Důležitější je, že hra běží dobře, nepadá a neseká se, takže nic neruší od hraní. Super Mario Galaxy je i po tolika letech obrovský MASTERPIECE.

Když byla kolekce Super Mario 3D All-Stars oznámena, tak určitě nejen já jsem byl zaskočen zmínkou, že bude dostupná pouze po omezenou dobu. Do obchodů se dostane omezený počet fyzických kopií, který po doprodání nebude doplněn, no a na eShopu bude k dispozici pouze do konce března příštího roku. To je určitě zajímavý přístup ze strany Nintenda, ale je třeba říci, že podobné limitované kolekce Nintendo v minulosti dělalo, ať už to bylo u dvacátého pátého výročí nebo třicátého, obě tu mám doma na poličce. Každopádně je pravděpodobné, že během příštího roku se hry Super Mario 64, Super Mario Sunshine a Super Mario Galaxy objeví na eShopu samostatně. Není důvod, aby se tomu tak nestalo, když už na konzoli Nintendo Switch běží bez větších problémů. Nintendo by bylo samo proti sobě. Navíc tak nějak pořád věřím nebo spíše doufám, že Nintendo uvolní pro Nintendo Switch i Super Mario Galaxy 2, který považuji stále za nejlepší plošinovku, jakou jsem mohl kdy hrát. Svoji vypiplanou hratelností, rozmanitostí a nezapomenutelnou atmosférou strčí i tolik let po svém vydání prakticky veškerou konkurenci hluboko do kapsy.

Než svoji recenzi ukončím, tak ještě musím zmínit jednu podstatnou část kolekce Super Mario 3D All-Stars. Ta neobsahuje pouze výše zmíněné fantastické hry, ale rovněž i soundtracky k nim. Každý soundtrack čítá několik desítek skvělých skladeb, které se dobře poslouchají i samostatně. U Super Mario Galaxy je dokonce zastoupen speciální soundtrack, který vyšel původně pouze v Japonsku na dvou CD, a to navíc v extrémně limitovaném množství. Tímto tak cena kolekce ještě stoupá, zvláště pro velké fanoušky Maria, kteří by tak měli po ní skočit, dokud je ještě dostupná.

Nintendo oslavuje výročí svého legendárního Maria ve velkém stylu. Kolekce Super Mario 3D All-Stars obsahuje tři stále výborné a svým způsobem nadčasové hry ve velmi dobré formě, navíc velkým plusem je i přítomnost kompletních soundtracků. Někdo by se možná mohl pozastavit nad cenovou politikou. Kolekce se prodává za plnou cenu, ale na druhou stranu s ní dostanete možná i stovky hodin fantastické zábavy. Nákup mohu jednoznačně doporučit všem majitelům konzole Nintendo Switch. A teď mi prosím Nintendo přines i ten Super Mario Galaxy 2.

Super Mario 3D All-Stars

18. 9. 2020
Plošinovka, Puzzle, Adventura