Scars Above

Martin Šmíd, 28. 2. 2023 16:45
Když byl představen nový herní vydavatel Prime Matter v rámci společnosti Plaion, který má za úkol podporovat menší nezávislá studia s vývojem a vydáváním jejich her, byla oznámena i zajímavá akční sci-fi hra Scars Above od vývojářů ze studia Mad Head Games. Toto menší studio s kancelářemi v Bělehradě nebo Sarajevu doposud nevytvořilo žádnou hru, s níž by se nějak více zapsalo do srdcí hráčů a ve videoherním světě prorazilo, ačkoliv bylo založeno už před více než deseti lety. Vlastně šlo vždy spíše o menší projekty, a Scars Above je tak vůbec první větší PC a konzolovou hrou tohoto studia. Záběry z hraní ani trailery nevypadaly vůbec špatně, ale výsledná hra je bohužel trochu rozporuplnější, než bych si přál.

Hra Scars Above se odehrává ve vzdálenější budoucnosti, kdy se na oběžné dráze naší krásné modré planety Země objeví záhadný mimozemský objekt. Ten celou planetu naprosto ochromí, a i proto je k němu vyslána speciální výzkumná jednotka SCAR, v níž jsou vědci a technici, aby ji prozkoumala a zjistila, co je to vlastně zač. Součástí jednotky je i zkušená doktorka Kate Ward, která je i hlavní hrdinkou celé hry. Záhadný mimozemský objekt je každopádně pojmenován jako Metahedron, přičemž když k němu tým dorazí, odvleče ho až mimo sluneční soustavu nad záhadnou planetu, na níž bohužel ztroskotá. Planeta už na první pohled nevypadá zrovna přívětivě, navíc se na ní dějí docela záhadné věci.

Na hlavní hrdince Kate Ward tak je, aby zjistila, co že se to na neznámé planetě děje a zároveň našla cestu, jak se z ní dostat, nejlépe i se svými kolegy, které se vydá hledat. Jak už možná chápete, příběhově se jedná o klasické sci-fi Bčko o záchraně týmu a dá se říci i celého lidstva. Vývojáři navíc od první minuty očividně vykrádají řadu oblíbených filmů, knížek a vlastně i skvělý Returnal. Že příběh není zrovna originální, by mi ani tak nevadilo, pokud by hra měla dobře napsané dialogy a nebyla tak hodně předvídatelná. Stejně tak Kate Ward je spíše jen generickou akční hrdinkou, k níž jsem si po celou dobu hraní jen těžko hledal cestu. Není moc zajímavá a nahoru ji táhne jen solidní dabing, o který se postarala herečka Erin Yvette.

Od první minuty jsem byl docela dost překvapen, že v mnoha věcech je Scars Above podobný oblíbenému Returnalu finského studia Housemarque, ať už jde o atmosféru, vyšší obtížnost, barevnou paletu, příběh, pojednávající o vědkyni ztracené na cizí planetě, i třeba skutečnost, že jde také o střílečku ze třetí osoby. V čem se ale zásadně liší, je základní mechanikou. Nejde totiž o roguelike hru, ale spíše klasičtější akční střílečku s několika prvky převzatými ze Souls her. Hlavní hrdinka na začátku získá mačetu pro boj na blízko s menšími protivníky či prosekávání se prostředím, ale většinou využívá nejrůznější palné zbraně. Když náhodou selžete, objevíte se vždy u posledního obelisku, sloužící jako checkpoint/bonfire, ale zároveň i místo, kde je možné si kdykoliv doplnit zdraví a část munice. Ovšem za cenu toho, že se na svých místech znovu objeví všichni pozabíjení protivníci. Zůstanou ale sebrané předměty, otevřené dveře a tak dále, a to vlastně platí i o smrti. Smrtí vždy přijdete v uvozovkách jen o život, o nic jiného. Nemusíte se tedy ani na místo svého skonu vydat, abyste něco sebrali.

Zatímco Souls hry mají polootevřené světy, Scars Above je spíše hodně lineární akční adventurou, v níž jste neustále vedeni za ručičku. I proto jsou výše zmíněné obelisky na minimálně střední obtížnost zbytečné, protože nábojů jsem měl po celou dobu hraní dostatek vzhledem ke skutečnosti, že jsou z rostlin, a ty jsou všude kolem. Proč bych se tak měl vracet k obeliskům, když by jen obnovily na svých pozicích všechny protivníky, kromě tedy bossů. Trochu tak postrádají smysl, vlastně dost. Co mohlo být i daleko lepší, je design mimozemského světa. Hlavně v první polovině se hlavní hrdinka pohybuje jen po nudně vypadajících bažinách, zasněžených horách nebo v jeskyních, což svět, jenž měl být sídlem i vyspělé mimozemské civilizace, popravdě ani moc nepřipomíná. V druhé půlce se to s komplexy a dalšími lokacemi trochu změní a zvedne se jejich kvalita. I tak ale platí, že mimozemský svět mohl být originálnější, zajímavější, nápaditější a třeba i více otevřen průzkumu. Sem tam menší odbočky nabízí, o čemž ještě bude řeč, ale to je tak vše. Také jsou občas i náznaky menších logických hádanek, ale ty jsou strašně jednoduché a i u nich byl potenciál daleko větší. Je to škoda, že když už vývojáři nějaký průzkum nebo hádanky naznačili, nedokázali tyto dva prvky více rozpracovat a dotáhnout do uspokojivého výsledku.

Zatím jsem hru spíše kritizoval, ale to se nyní změní. Na Scars Above se mi hodně líbil zábavný gunplay spojený s možností kreativně likvidovat protivníky. Hlavní hrdinka bude moci postupně ovládat až šest dostatečně rozmanitých zbraní s různými elementy (elektřina, oheň nebo led), ale i nejrůznější gadgety. Mezi nimi je nejen lékárnička, případně možnost rychle získat další náboje nebo se vyléčit z otravy. Mezi gadgety jsou třeba i zpomalující granáty, vytváření vlastní kopie nebo možnost se portovat za záda protivníka. Hodně jsem si oblíbil i granáty, které místo dopadu udělají hořlavé a to je následně možné jedním výstřelem zápalné zbraně zapálit a s ním i nebohé mimozemské neřády. Sem tam je možné využít pro likvidaci nepřátel i prostředí. Stojí protivník na ledě? Není nic lehčího než ho pod ním zničit a on spadne do ledové vody, kde zmrzne. Souboje jsou proto pořád trochu jiné a zábavné, navíc každý protivník má jedno slabé místo, které je dobré se naučit a využívat.

Druhů protivníků je vzhledem k velikosti hry dostatek. Většinou jde o různé mimozemské neřády různých druhů, od velkých pavouků po jed plivající netopýry, velké obry a tak dále. Líbí se mi, že vývojáři s každým prostředím uvedou nové protivníky. I tato skutečnost má vliv na to, že souboje a vlastně i hratelnost nepřejde do stereotypu, pořád se děje něco nového. Pochválit musím i souboje s bossy. Těch je sice jen pár, ale líbily se mi svým designem i herními mechanikami, jsou navíc zábavné a vždy takovou odměnou za předchozí práci. Ačkoliv tedy někteří jsou i pořádně těžcí a prověří vše, co jste se naučili.

Vývojáři akční hratelnost obohatili i o možnost upgradovat zbraně, čímž u nich zvýšíte počet nábojů, ale také lehčí RPG systém. Jak se střetáváte s novými protivníky, skenujete prostředí nebo nacházíte další znalosti, získáváte body, které je možné investovat do dalších pasivních vlastností, které ale mají docela slušný vliv na samotnou hratelnost. Určitě se tak vyplatí si trochu všímat, jestli se někde náhodou nenachází kratší postraní chodbička, v níž by mohly být další zkušenosti nebo i upgrady pro zbraně.

Scars Above má tři obtížnosti, přičemž já zvolil zlatou střední cestu. Na tu se mi povedlo hrou projít za nějakých sedm až osm hodin, což není zase tak špatný čas. Zvláště když uvážíte, že se hra od začátku prodává za nějakých devět stovek. Nejde o velkou AAA produkci a cena je naprosto adekvátní délce, a ve výsledku i kvalitě. Po dohrání jsem získal rovnou 95% všech trofejí, takže se dá říci, že jsem viděl naprosto vše. Znovuhratelnost je tedy spíše nízká, na což má vliv i skutečnost, že tu není žádná New Game+, na níž by bylo možné hru rozehrát s už veškerými upgrady i vybavením.

Scars Above není velkou drahou hrou, přesto si myslím, že vizuální zpracování není špatné, čemuž pomáhá i solidní stylizace. Ta trochu zakrývá některé nedostatky, třeba sem tam horší textury v prostředí, ale na druhou stranu musím pochválit velmi dobré nasvícení většiny scén. Líbily se mi i krásně navržené a detailní modely nejrůznějších mimozemských potvor, a vlastně ani lidské modely na tom nejsou mírou detailů špatně, ačkoliv u nich musíte počítat s trochu horšími animacemi i mimikou. To se ale dá u AA hry tolerovat, někde se ten menší rozpočet projevit musel. Co ale musím ocenit, je dobrá optimalizace. Hra běží od první minuty svižně v dynamickém 4K rozlišení při stabilních 60fps (přítomen je jen jeden režim zobrazení), přičemž framerate neklesne ani v těch nejnáročnějších scénách. Rychlé je i načítání, trvající maximálně pár vteřin. Slušné je i ozvučení, jen hudební doprovod mohl být o něco výraznější, ať už během průzkumu nebo během soubojů s bossy. Vlastně si moc žádnou skladbu nyní po dohrání nepamatuji.

Menší studia se většinou zaměřují na to, aby jejich hry na konzolích dobře vypadaly a hlavně tedy běžely, čemuž se nejde zase tak moc divit, ale často se nesnaží o využití jejich dalších vedlejších předností. I proto jsem příjemně překvapen, jak dobře Scars Above využívá gamepad DualSense na konzoli PlayStation 5, z čehož by si mohla vzít příklad i o dost větší studia. Výborně je využita haptika, která reaguje na všechnu akci i dění během samotného hraní i události ve filmečcích, a vývojáři využili hodně i adaptivní spouště pro střelbu. Využití haptiky i adaptivních spouští je ve Scars Above příkladné.

Musím říci, že se mi Scars Above obtížně hodnotí. Na jednu stranu jsem se díky solidnímu gunplay systému, rozmanitým protivníkům i povedeným soubojům s bossy dobře bavil po většinu času, ale zároveň jsem si často říkal, že hra mohla být daleko lepší, pokud by vývojáři měli více zkušeností i třeba větší rozpočet. Design světa moc neohromí a je spíše jen průměrný, stejně tak nezaujme ani hodně předvídatelný sci-fi příběh, snažící se vykrádat oblíbenou knižní a filmovou tvorbu. I proto dávám nakonec jen lehce nadprůměrnou známku, ale pokud hledáte nenáročnou střílečku na víkend, hra Scars Above by vzhledem ke své ceně nemusela být špatnou volbou.

Scars Above

ps4xoneps5xsx
Prime Matter, Mad Head Studio