Resident Evil Village - Winters’ Expansion

Martin Šmíd, 24. 10. 2022 17:06
Je tomu už rok a půl, co vyšla akční hra Resident Evil Village od Capcomu. Tu jsem si hodně užil, hlavně díky jejímu dobře napsanému příběhu, výborným padouchům, řadě nezapomenutelných okamžiků i zábavné hratelnosti, kloubící v sobě akci i řešení lehčích logických problémů. Už během oznámení se spekulovalo, že by Capcom mohl připravit větší příběhové rozšíření, jako tomu bylo u sedmičky. Dlouho se o něm jen mluvilo, ale až letos v červnu bylo konečně oznámeno. Jmenuje se Winters’ Expansion a zaměřuje se na dceru hlavního hrdiny původní hry Rose, ale také přináší další zajímavé novinky. Protože jsem si mohl rozšíření vyzkoušet předčasně, zde jsou mé pocity po dohrání.

Než se vrhnu na rozšíření Winters’ Expansion, tak zmíním, jak je možné se k němu dostat. V prvé řadě si ho mohou koupit majitelů původní hry samostatně. Na PlayStation Store i Xbox Store je k dispozici za 529,-. Pokud jste zatím Resident Evil Village nehráli, můžete si zakoupit nově Gold edici za nějakých třináct stovek, což je dle mého velmi pěkná cena, která obsahuje původní hru s posledním updatem, menší DLCčka s kosmetickými předměty i rozšíření Winters’ Expansion. Vše tak dostanete pěkně v jednom balíčku.

Největší a nejdůležitější novinkou balíčku Winters’ Expansion je nová příběhová kampaň Shadows of Rose. Ta se odehrává šestnáct let po původní hře, přičemž Rose, dcera Ethana Winterse, bojuje s dospíváním a problémy ve škole, protože ji ostatní považují kvůli speciálním schopnostem za šílence, ale zároveň se snaží vymanit ze své kletby. Cokoliv dalšího bych napsal, by mohlo být považováno za spoiler, a proto se vyhnu podrobnostem. Čím méně toho o rozšíření víte, tím je to lépe. Shadows of Rose je ale určitě po příběhové stránce slušným dodatkem, které původní příběh rodiny Winters dobře rozšiřuje, obohacuje a zároveň i kvalitně zakončuje. Pokud se vám hra Resident Evil Village líbila a oblíbili jste si příběh Ethana Winterse, nemusíte se bát do rozšíření investovat.

Zatímco kampaň v Resident Evil Village byla kolikrát hodně akční, ve stylu čtvrtého dílu série Resident Evil, rozšíření Shadows of Rose je úplným opakem. Staví hlavně na hutné atmosféře, průzkumu, řešení chytře navržených logických rébusů a několika naháněčkách s děsivými protivníky, na které může Rose využívat nejen pistoli a brokovnici, ale také svoji sílu, díky níž je může zmrazovat. Chvilkami mi rozšíření Shadows of Rose svoji atmosférou připomínalo spíše Silent Hill než sérii Resident Evil, řešením hádanek a překonávání překážek pak i Little Nightmares. A musím říci, že se mi tato změna hratelnosti i atmosféry, která přináší do série Resident Evil svěží vánek, hodně líbila. Vlastně rozšíření celkově mi přijde kvalitní a dobře vymyšlené, a není moc věcí, které bych mohl vyloženě vytknout. Jedině snad skutečnost, že se vše odehrává v dobře známém prostředí původní hry, které se sice trochu změnilo, ale jinak nemá fanoušky moc jak překvapit.

V dodatku Shadows of Rose se ale jinak neustále děje něco zajímavého a proto nemá žádné hluché místo. Na druhou stranu si k tomuto vývojáři pomohli trochu i délkou. Novou kampaň lze dohrát za nějaké tři až čtyři hodiny dle zvolené obtížnosti. Znovuhratelnost popravdě moc velkou nemá, protože naprosto vše uvidíte během prvního průchodu. Opakované hraní je tak jen pro sběratele trofejí a achievementů.

Série Resident Evil byla vždy známa pro pohled ze třetí osoby. To se ale změnilo s vydáním dílu Resident Evil 7: Biohazard, který po čistě akčních dílech byl návratem k hororovým kořenům, ale zároveň na vše byl pohled z první osoby, který vydržel i do Resident Evil Village. Ačkoliv jsem byl k first-person pohledu na začátku dost skeptický, nakonec mi nevadil, vlastně působil hodně přirozeně a obě zmíněné hry pro něj byly uzpůsobeny. Vím ale, že někteří hráči s tímto pohledem měli a stále mají problém, a byl si toho vědom i Capcom. S rozšířením Winters’ Expansion tak do hry Resident Evil Village přichází možnost si ji zahrát kompletně celou v pohledu třetí osoby. Vlastně jsem byl docela zvědav, jak se vývojářům povede do tohoto pohledu hru předělat, když pro něj nebyla původně navržena. Výsledek je ovšem více než dobrý.

Pokud si zapnete původní hru, můžete ji celou hrát ze třetí osoby s jedním jediným omezením. Filmové scény jsou pořád z first-person pohledu, což se dá ale pochopit, protože jejich předělání by vývojářům zabralo mnohem více času. Ovládání ze třetí osoby je vyladěné, intuitivní a v duchu remaků Resident Evil 2 a Resident Evil 3, ačkoliv tu chybí uhýbání. Pokud jste ale tyto dvě hry hráli, můžete si snadno udělat obrázek, jak se zhruba hraje ze třetí osoby Resident Evil Village i příběhové rozšíření Shadows of Rose. Tomu na druhou stranu úplně chybí first-person pohled, což mi ale popravdě nevadilo. Každopádně díky pohledu ze třetí osoby jsem měl najednou větší přehled, co se kolem hlavního hrdiny děje, a přišlo mi, že jsem tak mohl lépe reagovat na přicházející nebezpečí. Navíc i zaměřování nepřátel je v tomto režimu dle mého snadnější.

Poslední novinka potěší hlavně hráče, kteří si oblíbili akční režim Mercenaries. Vývojáři do něj totiž přidali dvě nové úrovně a možnost hrát hned za tři ikonické postavy – Chrise Redfielda, Karla Heisenberga a Alcinu Dimitrescu. Každá nová postava má vlastní styl hraní, zbraně i speciální útoky, kterými je možné docela krvavě likvidovat protivníky, kteří se postaví do cesty. Pokud jste si Mercenaries režim moc neoblíbili, kam se popravdě řadím i já, tak nové postavy na tom moc nezmění. Za vyzkoušení ovšem stojí.

Když vidím poslední hry Capcomu ze série Resident Evil, jsem vždy příjemně překvapen, jak dobře vypadají. RE Engine je opravdu mocný nástroj v rukou vývojářů, díky němuž hry vypadají opravdu parádně, a to nejen na konzolích současné generace, ale i na té předchozí. A jinak tomu není ani u příběhové kampaně Shadows of Rose. Hlavní hrdinka Rose doslova ožívá na obrazovce díky detailnímu zpracování, výborně je na tom ale i prostředí se spoustou detailů podpořené ray-tracing nasvícením a odlesky. Navíc, i když hra vypadá tak dobře a jede ve vysokém rozlišení, nemá žádný problém s frameratem. Běží hladce v 60fps, ať už se rozhodnete hrát ze třetí osoby nebo první. Jen to dokazuje, jak skvělý RE Engine je, a nepochybuji, že ho budou vývojáři časem ještě vylepšovat. Ostatně stačí se podívat, jak vypadá remake Resident Evil 4, který vypadá ještě o chlup lépe jak Shadows of Rose.

Winters’ Expansion je povedeným dodatkem pro Resident Evil Village, který mohu doporučit všem fanouškům. Nabízí jednak zábavnou, děsivou a dobře napsanou novou kampaň za Rose, která dobře zakončuje příběhovou linku rodiny Ethana Winterse, ale také povedený pohled ze třetí osoby pro Resident Evil Village a rozšíření režimu Mercenaries o nové hrdiny.

Resident Evil Village Gold Edition

ps4xoneps5xsx
Capcom, Capcom