Quantum Conundrum

Martin Šmíd, 6. 8. 2012 13:45
První Portal byl jako blesk z čistého nebe. Z bonusu pro Half-Life 2 se stal naprostý hit, který si zamilovaly miliony hráčů po celém světě. Druhý díl samozřejmě celý koncept ještě vylepšil a právem se řadí mezi nejlepší hry této generace. Je třeba říci, že za prvním dílem stála designérka Kim Swift, která poté přešla do studia Airtight Games, kde začala kuchtit další logickou hru Quantum Conundrum. Ta v těchto dnech doputovala na skrze digitální distribuci i na naše domácí konzole, takže se můžeme podívat, jestli jde o stejně kvalitní počin, jako v případě Portalu.

Zapomeňte na roboty a portály, protože Quantum Conundrum je úplně jinou hrou než Portal, s nímž má jen společné to, že jde také o first-ferson logickou záležitost. Jinak se hraje úplně jinak a vyžaduje jiný přístup. Každopádně hlavním hrdinou je dvanáctiletý klučina, který se rozhodne navštívit svého strýčka na záhadném zámku. Strýčkem je profesor Fitz Quadwrangle, který za ta léta stihl ze svého sídla udělat jednu velkou laboratoř, což se mu nyní stalo tak trochu osudné. Když hlavní hrdina dorazí do strýčkova sídla, nikde na něj nenarazí. Ten totiž zmizel a jediná komunikace mezi nimi je skrze počítače a další elektroniku. Dialogy jsou po celou dobu chytře napsané, a kromě toho, že jsou i poučné, protože se dozvíte něco o historii zámku, nešetří ani humorem.

Když tu není populární pistole na vytváření portálů, nejvíce vás určitě zajímá, jak budete všechny hádanky řešit nyní. K řešení hádanek máte speciální rukavici sestrojenou profesorem, s níž ostatně celý zámek postupně vybudoval. Jak budete procházet hrou, rukavice vám umožní ovládat hned čtyři různé rozměry či dimenze. Jedna třeba udělá všechny objekty daleko lehčí, takže je můžete jednoduše přesouvat nebo s nimi i házet. To druhá dimenze zase všem objektům přidá na váze. Vezměte si situaci, kdy máte před sebou skleněné okno, přes které se musíte dostat. Vyřešení této situace je jednoduché, stačí odlehčit objekt, ten hodit směrem ke sklu a ve vzduchu ho udělat těžší a tvrdší, čímž okno objekt rozbije. Nebo můžete těžký objekt hodit na speciální trampolínu, a když ho odlehčíte, vystřelí klidně i s vámi do vzduchu. Samozřejmě jde jen o ukázku, jak tyto dimenze lze využívat, protože se během hry naskytne spousta těžších hádanek. Nepostradatelnou dimenzí je ta, v níž můžete zpomalit běh času nebo obrátit v levelu gravitaci.

Hádanky jsou ve hře vytvořeny tak, abyste využili vždy dvě nebo tři dimenze naráz, což bude vyžadovat i perfektní načasování. Co se týče obtížnosti hádanek, tak ta je postavena příjemně a nikdy se mi nestalo, že bych dlouho bloumal nad tím, jak danou místnost vyřešit. Vždy to byla otázka maximálně několika desítek vteřin, přičemž hra spíše vyžaduje preciznost v řešení. I tak vaše mozkové buňky dostanou slušně zabrat, o to větší uspokojení ale poté přijde, když se vám podaří místnost vyřešit. Všechny hádanky jsem vyřešil za nějakých pět hodin, což je slušná délka. Hraní si ještě můžete prodloužit hledáním různých bonusů skrytých po levelech. Délku by měl prodloužit v budoucnu i DLC, s nímž se od začátku počítá. Už nyní jsou oznámeny dva rozšiřující minidatadisky, které přinesou další levely a s nimi pochopitelně i další hodiny zábavy.

Hádankám těžko něco vyčítat, protože každá nabízí trochu něco jiného a všechny jsou zábavné až do samotného finále. Na čem ale mohli vývojáři zapracovat, je design zámku. Neustále totiž přesouváte stejné bedny, také pořád narážíte na stejné objekty jako křesla nebo obrazy, a jako vejce vejci si podobné chodby, které spojují jednotlivé místnosti. Když už se vývojáři rozhodli nevěnovat prázdným a designově nudným chodbám čas, mohli je rovnou odstranit a raději jednotlivé místnosti pospojovat, jako tomu je u Portalu. Místnosti s hádankami sice také nemají nějaký pěkný nebo přímo úchvatný design, ale svoji funkci zvládají na jedničku. Jednotvárný design zámku a s tím spojená malá různorodost prostředí je asi jedinou větší hrubkou, kterou můžu vývojářům s úspěchem vyčíst.

Vývojáři vsadili při vývoji na Unreal 3 engine, kterému vtiskli jedinečný vizuální styl, díky němuž je hra laděna tak trochu do kreslené pohádky. Na hru se tak pěkně dívá, navíc si mnohdy všimnete i velmi pěkných textur nebo objektů. U logické hry sice není vizuální stránka to hlavní, ale troufám si tvrdit, že ta u Quantum Conundrum nikoho neurazí. Za co musím vývojáře pochválit, je naprosto stabilní framerate, takže se po celou dobu můžete soustředit pouze na hraní. Co už ovšem musím trochu zkritizovat, tak je dost nevýrazná hudba.

Quantum Conundrum je skvělou logickou hrou se spoustou prostorových hádanek, které mnohdy pořádně prověří stav vašeho mozku. Pokud jste si Portal zamilovali, případně jiné podobné hry, je pro vás Quantum Conundrum naprostou povinností, navíc za cenu, za jakou se prodává na Playstation Store a Xbox Live Arcade, nemá moc velkou konkurenci. Rozhodně jedna z nejoriginálnějších her tohoto roku, která si vaše peníze rozhodně zaslouží.

Quantum Conundrum

Square Enix, Airtight Games
11. 7. 2012