Prince of Persia: The Lost Crown

Recenzovaná verze: PlayStation 5
Hra Prince of Persia: The Lost Crown nenavazuje na žádného ze svých předchůdců a dala by se označit za jeden z dalších rebootů celé značky. Pokud jste tedy předchozí hry ze série Prince of Persina nehráli, nic vás nebude limitovat. Příběh se točí kolem skupinky legendárních bojovníků, kteří neváhají obětovat své životy, aby ochránili královnu Persie Thomyris a její rodinu. Jednoho dne je královnin syn princ Ghassan unesen, no a skupina se musí vydat na záchrannou misi, která ji zavede až do hory Oaf a jejího starobylého města, kde se děje něco opravdu nepěkného, kvůli čemuž jsou všude prokleté bytosti a další monstra. Hlavním hrdinou hry je nejmladší ze skupiny bojovníků Sargon, jenž se dokáže mistrně a hbitě ohánět svými dvěma meči, a zároveň si postupně dokáže osvojit řadu speciálních vlastností. Prince of Persia: The Lost Crown je svým způsobem první hrou ze série Prince of Persia, v níž hlavním hrdinou není přímo princ, ale udatný bojovník. To je rozhodně velká změna.
Sargon sice na začátku může působit lehce nesympatickým dojmem, za což trochu může i jeho vzhled, který nemusí každému úplně sednout, i kvůli jeho vlasům, ale nakonec jsem si k němu cestu našel a oblíbil jsem si ho. Celkově ale musím říci, že ačkoliv příběh vypadá na začátku jednoduše a hodně přímočaře, je dobře napsaný, má několik silných momentů i velkých zvratů, které silně ovlivní to, co se bude následně dít a proti komu bude nakonec Sargon bojovat. Rozhodně nejde jen o další příběh o záchraně někoho důležitého, ať už prince nebo princezny. Příběhově hra Prince of Persia: The Lost Crown rozhodně nezklame, naopak si myslím, že docela příjemně překvapí. Nehledě tedy na to, že dobře pokládá základy pro případné další díly.
Ještě než se ocitnete v botách Sargona, je možné si hru nastavit dle svých zkušeností s akčním i metroidvania žánrem. Hra nabízí klasicky několik režimů obtížnosti, na kterých se liší výdrž nepřátel i to, jak silná dávají poškození. Také se dle obtížnosti liší čas pro parry a další atributy. Pro zkušenější hráče doporučuji zvolit spíše střední obtížnost, protože jen tak oceníte propracovaný soubojový systém a další mechaniky hry. Pak je možné si ještě vybrat, jestli budete hrát hru v Exploration nebo Guided módu. Pokud zvolíte Exploration, budete mít na mapě jen minimum informací a budete muset herní svět více prozkoumávat, abyste našli cestu dál. Guided je určen pro hráče, kteří chtějí, aby jim hra více pomáhala a vedla trochu za ruku, takže na mapě jsou označeny cíle, ale i zamčené dveře, aby bylo vidět, kam není možné se ještě dostat. Hra Prince of Persia: The Lost Crown je navržena tak, aby si ji mohlo zahrát co nejvíce hráčů, ačkoliv je tedy nutné zmínit, že jsou pasáže, které nejsou zrovna jednoduché. Hlavně ty, v nichž je nutné překonávat těžké překážky a do toho kombinovat několik získaných schopností. Tyto pasáže vyžadují preciznost. Na druhou stranu se mi nikdy nestalo, že by hra začala frustrovat. Když totiž při překonávání překážky selžete, ubere vám to jen malý dílek zdraví a objevíte se hned před ní, takže je možné se hned pustit do dalšího pokusu. Když jsem ale takovou nějakou pasáž zdolal, dostavila se radost a velké uspokojení.
Dost jsem v posledních týdnech přemýšlel, jestli návrat ke 2D kořenům je pro sérii Prince of Persia ta správná cesta, zvláště po vynikající písečné trilogii a třeba i rebootu z roku 2008, který se mi také hodně líbil. Stačilo ale jen pár minut, poražení prvního protivníka a zdolání první těžší překážky, aby mě vývojáři přesvědčili, že to bylo správné rozhodnutí, stejně jako u posledních Raymanů. 2D pohled princovi prostě a jednoduše sedí, navíc nejde jen o prostou plošinovku s úrovněmi, ale open-world záležitost v metroidvania žánru, která přímo konkuruje vynikajícímu Metroid Dread z konzole Nintendo Switch. Možná bych i řekl, že v mnohém se mu vyrovnal. Pokud máte rádi tento typ her, bude se vám Prince of Persia: The Lost Crown o to více líbit, a bude vám i jedno, že nejde zrovna o nejoriginálnější hru roku. Vývojáři se totiž rozhodli jít jasně vyšlapanými cestičkami a o nějakou evoluci nebo dokonce revoluci žánru se vůbec nepokusili. Je samozřejmě otázka, jestli to nějak zásadně vadí. Dle mého názoru nikoliv.
Po dost lineárním začátku se dostanete s hlavním hrdinou k hoře Oaf, kde se bude celá hra odehrávat. Jde svým způsobem o velké zaniklé království, v němž je hned třináct naprosto odlišných biomů s krásnou perskou architekturou a povedeným designem, přičemž každý má jedinečnou atmosféru i své unikátní protivníky, ale také překážky a různé nástrahy, které je nutné překonávat. Nemusíte se tedy bát, že byste neustále chodili po stejně vypadajících chodbách. Hra po celou dobu servíruje něco nového, a to i do úplného konce, takže stereotyp rozhodně nehrozí. Nehledě na to, že každý biom je zajímavý, přímo láká k průzkumu a odhalování různých tajemství a hledání bonusových předmětů doplňující lore. Postupně budete prozkoumávat strašidelný les, různá sklepení, procházet archivy i krásné paláce, bitevní pole nebo bojovat s protivníky přímo v rozpadlém městě. Další lokace neprozradím, abyste nepřišli o nejedno příjemné překvapení. Ostatně sami vývojáři mi v mailu napsali, abych pozdější lokace, které neodhalili v trailerech, nespoileroval.
Co ale mohu zmínit, je přehledná a dobře navržená mapa, díky níž je možné se ve světě snadno orientovat. V minulosti jsem byl několikrát svědkem toho, že mapa byla u metroidvania hry problém, protože byla méně přehledná a intuitivní, ale naštěstí to není případ prince. Navíc si na mapě můžete dělat ikonky, abyste si označili důležitá místa, přičemž nejlepší funkcí je Memory Shards. Pokud jste v minulosti hráli nějakou metroidvania hru, určitě se vám stalo, že jste nemohli překonat těžkou pasáž, k níž jste třeba neměli ani odemčenou potřebnou schopnost, a proto jste se vydali jinam s tím, že se vrátíte později. Jenomže následně si vzpomenout, kde se tato oblast nacházela, bylo dost obtížné a vyžadovalo dlouhé bloudění. V Prince of Persia: The Lost Crown stačí v daném místě udělat skrze funkci Memory Shards screen a připnout ho na mapu, díky čemuž budete vědět, kam přesně se později vrátit. Doufám, že podobnou funkci časem přinesou i další metroidvania hry, protože je přímo skvělá a usnadňuje pohyb po světě i jeho průzkum.
Stejně jako v jiných hrách z metroidvania žánru nebo zmíněném Metroid Dread je herní svět rozsáhlý a zdánlivě kompletně odemčený, přičemž je možné ho prozkoumávat a kromě hlavní cesty odhalovat i různá jeho skrytá zákoutí. Sem tam ovšem narazíte na překážku, hlavně v prvních hodinách, kterou už nelze zdolat, protože nemáte k tomu odemknutou schopnost, takže je nutné se vydat jinou cestou. Nové schopnosti si odemykáte plněním hlavní příběhové linky, takže zatímco na začátku umí Sargon jen sekat mečem a jednoduše skákat, postupně se naučí dvojskok, běhat po zdech, hrát si s časem či přesouvat předměty. Užitečný je ale pro překonávání překážek i luk nebo čakram, který hlavní hrdina získá v prvních hodinách hraní. To vše mu pomůže dostat se do dříve nedostupných lokací, ale také překonávat různé pěkně navržené rébusy, rozmanité hádanky i důmyslné a těžké pasti, které jsou v každém biomu originální a je nutné se je vždy naučit zdolávat. To kolikrát vyžaduje i kombinaci různých schopností, správné načasování i preciznost. Vzhledem ale k velmi dobře navrženému a intuitivnímu ovládání to ovšem není moc velký problém. Ačkoliv je Prince of Persia: The Lost Crown hodně akční, vývojáři v něm nezapomínají ani na čistě plošinovkové pasáže, u nichž je nutné přemýšlet a namáhat mozek.
Na světě hry se mi líbí, že jsou po něm rozmístěny speciální stromy, které slouží prakticky jako bonfire v Souls hrách. Hlavnímu hrdinovi se u něho vždy doplní zdraví, lékárničky a šípy do luku, navíc je u něj možné si stavět amulet, jenž poskytuje pasivní a kolikrát docela příjemné bonusy do samotného hraní. Také se u stromu vytvoří checkpoint pro případ, že byste zemřeli. Aktivace stromu má ale i jednu stinnou stránku, a to tu, že se po ní obnoví v celém světě protivníci. To mi ale vzhledem k výbornému soubojovému systému, díky němuž je radost bojovat s protivníky, nevadilo. Zvláště když za porážení protivníků je speciální měna, kterou je možné v hlavním táboře utratit za vylepšení lékárniček, získávání dalších amuletů nebo vylepšování zbraní u kováře. Hra tedy obsahuje i drobný RPG prvek, který krásně hratelnost obohacuje a doplňuje. Ještě se vrátím ke stromům, u nichž se mi také líbí, že vývojáři na jejich přítomnost v lokaci vizuálně upozorňují a naznačují cestu k němu. To je chytré řešení, protože sem tam se prostě doplnění života a vůbec zásob rozhodně hodí. Možná si nyní říkáte, jestli je možné skrze stromy i rychle cestovat po mapě. Není, ale rychlé cestovní body jsou v každém biomu v podobě soch, které je nutné nejprve aktivovat.
Zatím jsem se vyhýbal soubojům, na kterých je hra Prince of Persia: The Lost Crown postavena a patří k hlavní její náplni. Soubojový systém je překvapivě komplexní, přičemž se pro něj vývojáři nechali očividně inspirovat u moderních akčních RPGček a hlavně Souls žánru. Během soubojů s protivníky je proto nutné se vyhýbat úskoky jejich výpadům, případně je blokovat skrze parry systém, který je popravdě hodně uspokojující a je zábava ho využívat. Až pak je dobré zaútočit, k čemuž má hlavní hrdina nejprve své dva silné meče, ale později i luk. Do toho se ale může naučit řadu komb i speciálních útoků a vlastností, které je možné používat za nastřádanou energii. Ty dělají souboje ještě zajímavější, rozmanitější a zábavnější. Já si nejvíce oblíbil speciální útok, jenž dokáže protivníkovi ubrat kousek zdraví, ale zároveň udělá léčivé jezírko, doplňující zdraví. Tato schopnost se mi nejvíce osvědčila u soubojů s bossy. Co musím u soubojů vypíchnout, je kamera. Ačkoliv je Prince of Persia: The Lost Crown především 2D side-scrolling hrou, při provádění komb či zakončovacích úderů kamera krásně najíždí do jiných úhlů, aby scéna co nejvíce vynikla. To je něco, co bych čekal spíše u klasických vysokorozpočtových 3D adventur jako God of War.
Docela jsem překvapen, že vývojáři připravili obrovské množství řadových protivníků, pro které se nechali inspirovat z perské mytologie. Řadových protivníků je sedm desítek, přičemž nechybí různí rytíři, divoká zvířata, obři nebo létající harpie. Každý protivník není odlišný jen svým vzhledem, ale také animacemi a bojem, takže je nutné se učit jeho pohyb, abyste věděli, kdy se bránit a kdy zaútočit. Klasičtí protivníci, které potkáte během prozkoumávání světa, jsou určitě fajn, ale vrcholem hry jsou velcí a skvěle navržení bossové, u nichž je nutné využít vše, co jste se doposud naučili. Je s nimi radost bojovat, jsou navíc kolikrát hodně epičtí a souboje nepostrádají napětí jako u Souls her či těžších RPGček. Každý souboj s bossem jsem si maximálně užil, navíc počet těchto protivníků je solidní a rozhodně jich není jen pár.
I když cena hry Prince of Persia: The Lost Crown není nejvyšší a v případě klasické velké AAA produkce je poloviční, nečekejte, že byste ji dohráli za jeden nebo dva večery. Já jsem se proskákal a prosekal na úplný konec po zhruba dvaceti hodinách. Během nich jsem mapu světa dost prozkoumával, snažil se hledat sběratelské předměty i materiál pro upgrade zbraní a dalšího vybavení. Během tohoto průchodu jsem ale i tak splnil pouze čtyři vedlejší úkoly z devíti dostupných, a rozhodně vše neodhalil. Vedlejší úkoly jsou překvapivě kvalitní, zábavné a dobře doplňují hlavní příběhovou linku, protože se v nich dozvíte další podrobnosti o světě hry a jejím univerzu. Naštěstí po dohrání je možné se do světa hry vrátit, dále ho prozkoumávat a splnit v něm dodatečně zatím nesplněné vedlejší úkoly. Ačkoliv vám tak hra před finále napíše, že pokud budete pokračovat, není cesty zpět, nemusíte se bát, že už by nebyla možnost se vrátit. Jediné, co postrádám, je možnost New Game+, která ve hře chybí. Není tedy možné s vylepšeními a získanými amulety začít nové dobrodružství, což je docela škoda. Třeba tuto možnost vývojáři dodají v následujících měsících.
Už když byla hra Prince of Persia: The Lost Crown oznámena, zaujala mě svým pěkným stylizovaným vizuálním zpracováním. To se mi hodně líbí i ve finální verzi, navíc je podpořeno i detailním prostředím, krásnými efekty, velkým množstvím do posledního detailu vymodelovaných nepřátel s výbornými animacemi, ale také líbivým nasvícením. Vizuálně jde o hodně pěknou hru, kterou jsem si po celou dobu hraní užíval. Já jsem hrál hru Prince of Persia: The Lost Crown celou dobu na konzoli PlayStation 5, na níž je dobrý pocit z vizuálního zpracování umocněn 4K rozlišením, díky němuž je vše krásně ostré s velkým množstvím jemných detailů, ale také podporou až 120 fps. Aby hra běžela v takto vysokém frameratu, je nutné vlastnit televizi, která ho podporuje. Musím ale říci, že díky takovému frameratu je hra krásně plynulá, hlavní hrdina se příjemně ovládá a pocit z pohybu je skvělý. Hru Prince of Persia: The Lost Crown si ale užijí i hráči na starších nebo méně výkonných platformách, kde běží minimálně v 60 fps a vizuálně také nevypadá špatně.
Hra je podpořena i líbivým soundtrackem s perskou tématikou, kdy některé skladby mají velký vliv na tajemnou atmosféru samotné hry a krásně doprovázejí souboje, průzkum, filmečky i další dění na obrazovce. Stojí za zmínku, že za soundtrackem stojí britský skladatel Gareth Coker, jenž v minulosti složil hudbu pro hry Ori and the Blind Forest, Ori and the Will of the Wisps nebo Immortals Fenyx Rising.
Perský princ se díky hře Prince of Persia: The Lost Crown vrací na naše televizní obrazovky v parádní formě. Dokáže oslovit nejen fanoušky série, kteří na nový díl čekali dlouhých třináct let, ale díky líbivému vizuálnímu kabátku a moderní hratelnosti také zcela nové hráče. Vývojářům z Ubisoft Montpellier se povedlo vytvořit další výbornou hru, která má dobře napsaný příběh a charismatického hlavního hrdinu, skvělý soubojový systém, parádně navržené souboje s bossy, důmyslné hádanky a pasti i tajuplný rozmanitý svět, který je radost prozkoumávat a odhalovat jeho tajemství. Hra Prince of Persia: The Lost Crown je výborným startem do letošního videoherního roku, zasluhující si vaší plnou pozornost.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (43)
Konečně jsem se k tomu dostal a dal tomu větší porci času. Velice slušná variace na metroid (s trochou vanie). Pro příznivce žánru určitě hodno jisté pozornosti, pokud zrovna nemají v pácu nic jiného. Tím hru nesnižuji. Jedná se o zkrátka vcelku povedený standard v rámci žánru. Tedy zatím, jsem v tom za pár hodin.
Hraju v rámci ubi+.
Tak jsem se do toho pustil a baví mě to, je to hra jak ze starých časů, kdy hratelnost je vysoká a nenáročná. Jsem spokojený... 🙂
Demo jsem hrál a podle dema jsem došel k závěru že hru nepotřebuju hrát.
Jen mě zaráží jak hra která si zcela nekrytě sabotuje "difficulty ceiling" , který je pro Metroidvanii alfa a omega, skončí s tak vysokým hodnocením. Obtížnost Normal měla být Začátečník a obtížnost Hrdina -> Normal, když už tam chtěli mít za každou cenu nižší obtížnostní stupně.
A k ceně. Samozřejmě že 1250 je úlet. Jakákoliv Metroidvania dejme tomu za poslední dva tři roky zvládá být stejně mid a to se startovací cenovku mezi 500 - 700,-
1600 = delux edice
boha ta hra stojí normálně 1200 fakt nevím ale taky mi to přijde jako hodně dobrá cena za 20+ herního času
Nebavilo. Vizual mi taky nesedl do noty, zpracovani rozhovoru je jako u indie hry ale ubi si rekne 1600 kc. Trochu mi to pripominalo aladina ale ten byl vtipny se super soundtrackem. Po Blasphemous a Moonscars mi tohle nesedlo.
Počítám, že není daleko doba, kdy ty recenze bude psát UI. Dají mu pokyn, jakou známku to má dostat a on už to celé dovedně sesumíruje. Prostě podle žánru vypíše odůvodnění proč má hra 9 , nějací fanoušci se vždycky najdou a nikdo nic nepozná. Takový pocit mám často i teď na některých internetových stránkách. / tím nemyslím zrovna tyhle /.
Párkrát jsem s UI debatoval a nakonec mu píšu : Jsi dobrej " a on odpovídá " Dík, snažím se ". Co to všechno může a bude obnášet je jistě na jinou debatu.
Tady by to ale zvládl "s prstem v nose ".
Ja jsem presvedcen, ze celemu hernimu prumyslu by prospelo, kdyby zadne ciselne hodnoceni nebylo. Byl by pouze text a hrac by ty recenze opravdu musel cist. Jinak demo vyborne, hra se skutecne povedla.
skusil som demo a nedohral a odmazal. niesom cielovka. eštewže mam raymanov od prveho legendarneho a naj.
@BossKingCZ: nostalogie je svina, ja hral oba 2d prince, ale tohle je mnohem lepsi, strach byl jen o to, ze clovek musel znat dopredu trasu ci si ji vychcipat. A casovani skoku bxlo slozite, hra bezela par fps za s, tak se clovek musel trefit do spravneho framu.
Ja to naopak chapu, ze nechteli stejne klise jak prince zachranuje princeznu.
Uz jsem predobjednal na Switch za 999 (zrovna dorazila na alze sleva za zpozdenou a ztracenou objednavku)…
Jsem rad ze jsou jeste takove hry a proto rad podporim… a jeste radeji zahraji.
Není Princ jako princ. Není to nic pro mě. Možná proto, že jsem to hrál ještě na Amize.. jednička byl challenge, strach o to kam šlápneš nebo kam spadneš. Ta by si zasloužila remake.. jenže víme, jak by to dopadlo. Binární/nebinární princ z matčiny strany afrikánec.. No už to asi lepší nebude.
@salát: jinymi slovy, min je nekdy vic 😊
Taky se na to těším a tyhle menší jednodušší hry mě baví víc než většina AAA. Dokážu se do toho zasednout na x hodin . Kdežto třeba ac valhalla mě frustrovala už od ty chvíle co jsem viděl tu obří mapu a dvě miliardy otazniku.
@NIKTO KAZDY: ja ted koupil mario rpg jeste draz a jak se super hraje 😂 Pro mne to ma vetsi hodnotu nez ps, xbox mainsteam…
ja ti neviem. ak chcem takýto tip hry siahnem po raymanovy. príde mi vtipne ako všetci nadavali na poslednu verziu princa čo vlastne ani nevyšla kvôli grafike. neviem taka jednoducha kreslenka s jednoduchou hratelnosťou. a za 50 eur? ste sa zblaznili? princa perzskeho si predstavujem uplne inak.
za mne je znamka 9/10 v pohode, demo bavi a nedostatky nevidim, ja mam mensi a jednodussi hry s primou hratelnosti mnohem radsi nez hry prekombinovane a slozite…Ori byl pecka tam je 10/10 pro mne na miste.
@blau himmel chk2: Čísla samy o sobě nejsou problém. Problém je, že lidé vnímají čísla jako nějakou nominální hodnotu, která by měla být rovnoměrně uplatňována a že jim k tomu obvykle chybí jakýkoli kontext. Anonymní recenze, ve které autor napíše: "Hra se mi moc líbila, protože hlavní hrdina se jmenuje jako já a graficky je stylizovaná jako Wind Waker, 9/10", nic neznamená, ale podobné skóre od recenzenta, o jehož vkusu víš, že je podobný tvému a že s sebou nese další, pro tebe velmi cenné poznatky, například alespoň základní popis herních mechanik, u kterých v minulosti prokázal, že má o nich dobrý přehled, už ti řekne mnohem více, než recenze, kde autor sice udělil, podle tebe adekvátní hodnocení, ale obalil ho do nicneříkajících důvodů.
Důležitá otázka, kterou by si měl každý položit, zní: Měl by autor recenze hodnotit číslem svůj vlastní zážitek ze hry nebo by měl být snad jakýmsi jasnovidcem a snažit se hru hodnotit jako jakýsi "potenciální" zážitek pro všechny hráče? Já jakožto recenzent amatér říkám to první (do recenze by se měl vždy promítnout kus jeho osobnosti).
Recenze by podle mě neměla být jen manuál o strohých faktech, ale taky náhled do autorova emocionálního vnitra - jak se u hry cítil. A to lze čtenářům nejlépe přiblížit právě tím číselným hodnocením.
@papirus20: Jo no ty dredy jsou "trosku" mimo na prince z Persie, jinak to vypada slibne.
Zkusím demo a uvidim. Recenze parádní, díky.
To je na jednu stranu pravda, ale na druhou autor recenze dohral celou hru. Z dema prece nejde vypalit sedmicka.
@blau himmel chk2: bohužel dlouhodobě a nejen tady je číselný systém znehodnocen. Osobně nechápu, jak člověka může skrz žánry bavit skoro vše na paletě 8-10/10. 8/10 je za mě známka, která patří k tomu nejlepšímu za daný rok.
Další 9. To jakože je vynikající počin ? A jakou známku chce autor recenze dát něčemu opravdu vynikajícímu ? 11. ?
Chápu motivy, ale je to v podstatě blamáž. Hra může být na svůj žánr dobrá, demo tedy odehráno, ale že by byla skvělá ? To ani omylem. 7/10 možná.
Už dlouho si každý velký vydavatel recenze " chrání " , jenže to ve svém důsledku povede k tomu, že výsledné číslo se bude stále více ignorovat a lidé se podívají raději na gameplay.
vezmem na switch.vyzera to super.
Vypadá to hezky, ale hratelně je to na mě moc jednoduché.
Vyskusam demo, uz len kvoli tej recenzii, lebo pravdu povedat, ten hlavny hrdina ma strasne odradzuje kupit to..
Menší projekty Ubisoftu jdou líp než AAA blockbustery. Měli by se přeorientovat
Tak jsem přestal číst v momentě kdy se autor pokusil srovnávat tohle s Metroid dread. Ne to fakt ne!
Demo smazano po 5ti minutach, neni to spatny ale nechytlo me to.
digital foundry: link
Hra běží na velkých konzolích 4k/120 fps, na Switchy 1080p/60 fps. Takže technicky super i na Switchy... 🙂 Včera jsem na něm zkoušel demo a funguje to podobně perfektně jako ORI.
Zahrajte si aspoň to demo než tady budete plácat takový nesmysly.
Nebudu podporovat hry od Ubishitu viděl jsem gameplay a stačilo mi.Hnusná grafika jak z dob ps2 nic moc nudný gameplay ani za prince se nehraje je to skratka tradiční odpad od Ubisoftu jako loňský Avatar a AC Mirage.