Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl

Martin Šmíd, 25. 11. 2021 15:50
Fanoušci Pokémonů se už určitě těší na hru Pokémon Legends: Arceus od studia Game Freak, které slibuje originální, svěží a hlavně zcela nové dobrodružství. Pokud nenastane nějaký problém, vyjde koncem ledna příštího roku. Do vydání tedy moc času nezbývá, ale už nyní se na pulty obchodů dostává jakýsi předkrm v podobě her Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl, což jsou remaky Pokémon Diamond a Pearl z kapesní konzole Nintendo DS. Vývoje se chopilo ne moc známé japonské studio ILCA, které doposud spíše pomáhalo ostatním vývojářům s jejich projekty. Obavy ale nebyly na místě, protože jsme se dočkali docela solidního remaku, který sice mohl být odvážnější, ale fanoušky určitě navnadí a náležitě připraví na hru Pokémon Legends: Arceus, s níž sdílí stejný region.

Pokud sledujete Pokémony trochu více, tak určitě víte, že se z nich stal velký celosvětový fenomén hlavně díky neskutečně propracovanému světu s vlastní historií a záhadami, zajímavým postavám i stovkám skvěle zpracovaných potvůrek, kdy každá má své jedinečné vlastnosti a schopnosti. Už ve čtvrté generaci, kam spadá nyní recenzovaná hra Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl jich bylo přes 400, no a dnes je jejich počet daleko větší. Příběh hry, odehrávající se v krásném regionu Sinnoh, není nějak extra složitý, ale má svoji kvalitu a i po letech dokáže plně uspokojit. Ocitnete se v kůži mladého trenéra/trenérky, no a cílem je porážet ostatní trenéry, postavit se Elitní čtyřce a také různým padouchům, kteří terorizují místní obyvatelstvo. Novinkou v remaku Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl je možnost si na začátku zvolit vlastního hrdinu z několika možností, ať už jde o chlapce nebo dívku. Nejde sice o nic velkého, ale určitě je fajn, že hlavní hrdina není předem daný, jako tomu bylo u originálu.

Pokud jste někdy nějakou z hlavní série Pokémon hráli, asi vás remake Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl moc nepřekvapí po stránce hratelnosti. Hra se drží svých kořenů, někdy možná dokonce příliš, než by bylo zdrávo. Každopádně s hlavním hrdinou či hrdinkou prozkoumáváte region Sinnoh, jenž obsahuje spoustu nádherných a hlavně rozmanitých lokací (městečka, louky, podzemí i různé jeskyně), sem tam bojujete s divokými Pokémony nebo dalšími trenéry, chytáte nové Pokémony a rozšiřujete si tak s nimi svoji sbírku, no a plníte hlavní úkol i spoustu vedlejších úkolů pro místní obyvatele. Úkoly jsou celkem rozmanité, dobře navržené a hratelnost obohacují. Vzhledem ale k tomu, že hra nemá velký otevřený svět, ale spíš středně rozsáhlé cestičky či větší plácky, průzkum nehraje až tak velkou roli, jako třeba v posledním dílu Pokémon Sword & Shield.

Daleko více času zabírají souboje s dalšími Pokémony nebo trenéry. Ty jsou naprosto věrné sérii a klasickým japonským RPG hrám. Pokud narazíte na protivníka, přepne se hra do arény, kde ho následně musíte skrze tahový systém zlikvidovat. Na začátku vás hra nechá, abyste se seznámili se soubojovým systémem, který je velmi jednoduchý na zvládnutí, ale i hodně komplexní. Nestačí jen proti soupeři postavit vlastního Pokémona a namačkat nějaké útoky. Na každého Pokémona platí něco jiného, má své slabiny i silné stránky, a s nimi je tedy nutné od začátku počítat. Souboje jsou hodně o dobře složeném týmu Pokémonů, taktice a přemýšlení, a to je ve výsledku jejich největší síla. Po většinu času jsem se u soubojů hodně bavil, hlavně u těch těžších proti ostatním trenérům. Občas mi ale přišlo, že soubojů s normálními Pokémony je možná více, než by bylo zdrávo. Divocí Pokémoni se ve světě nacházejí pouze skryti ve trávě nebo v jeskyních, kde je nevidíte, takže není možné se jim vyhnout. Kolikrát se mi pak stalo, že jsem dobojoval souboj, udělal krok dál a čekal mě hned další, úplně stejný. Tohle mohlo být řešeno trochu lépe a jde o něco, co se mi nelíbilo už na originálu a remake se tohoto trochu už přežitého systému nezbavil.

Ačkoliv vývojáři do soubojového systému moc nesahali, a vlastně k tomu neměli ani moc velký důvod, jednu docela podstatnou novinku zakomponovali. Stejně jako v posledních dílech Pokémon Let’s Go Pikachu & Eevee a Pokémon Sword & Shield zde funguje sdílené získávání XP bodů v rámci celé party Pokémonů, kterou máte zrovna u sebe. Nelevelujete tedy jen jednoho Pokémona, kterého zrovna používáte v souboji. Tuto funkci jsem si v posledních dílech oblíbil a jsem hodně rád, že se objevuje i zde, protože tím odpadá kolikrát hodně zdlouhavé nudnější grindování. Už tedy není nutné s každým Pokémonem prolézat trávu a hodiny s ním bojovat, aby se dostal na příslušný level, případně dosáhl evoluce. Postup je díky tomu dle mého plynulejší, rychlejší a hra je i najednou daleko zábavnější, když nehrozí, že se někde zaseknete. Alespoň tedy v první polovině. Ve druhé polovině a hlavně endgamu se obtížnost docela skokově zvedne, takže celá hra rozhodně není tak jednoduchá, jak by se mohlo během prvních hodin zdát.

Už v originálních hrách pro Nintendo DS bylo možné se dostat i pod povrch. V remaku se vývojáři rozhodli tuto část značně přepracovat a rozšířit. Nově se do ní můžete dostat kdykoliv pomocí speciálního vybavení/obleku, který získáte na začátku hry. Každopádně podzemí pojmenované jako The Grand Underground je jedno obrovské rozsáhlé bludiště s otevřenějšími místnostmi Pokémon Hideaways. V nich se pohybují kolikrát vzácní Pokémoni na vysokém levelu, které na povrchu nenaleznete. Ty přitom přímo vidíte, nejsou jako v ostatních částech hry skryti vašemu zraku, takže přesně vidíte, jaký Pokémon na vás útočí, případně je tak možné si vybrat toho, který vám chybí ve sbírce, takže je pak jednodušší ho ulovit. Podzemní část prakticky kopíruje mapu oblasti Sinnoh, takže máte najednou pocit, že se nacházíte přímo pod ním. Rozsah hry je díky značně přepracovanému podzemí prakticky dvojnásobný. Podzemí je určitě pěkné oživení hry, a i vzhledem k tomu, že se v něm nachází Pokémoni na aktuálním levelu, vyplatí se ho prozkoumávat. Ať už kvůli získávání nových Pokémonů nebo soubojům, za které je velké množství XP bodů, a ty se vždy hodí.

Během hraní Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl jsem se po většinu času velmi dobře bavil. Jde o zábavné dobrodružství na desítky hodin, které fanoušky určitě neurazí, navíc si ho užijí díky své přístupnosti i naprostí nováčci. Třeba i díky systému nápověd během soubojů. Ten v originále nebyl, přidán byl až v dalších hrách. Zde je přítomen a jde o vítanou pomoc, a ve výsledku nejen pro nováčky. Jak jsem ale hrál, říkal jsem si, že některé prvky mohli vývojáři vyřešit v remaku lépe, aby hra byla ještě plynulejší a ve výsledku i lepší. Třeba léčení Pokémonů v centrech je pořád docela zdlouhavé, hlavně ta animace, stejně tak mohla být kratší animace při startu každého nového souboje. Soubojů je totiž opravdu hodně a delší animace jen brzdí od hraní.

Co se mi naopak líbí, tak je obsah po dohrání hlavní příběhové linky. Region Sinnoh je plný legend, které je možné se vydat odhalit, ale také lze bojovat v odvetných zápasech s ostatními trenéry, nechybí ani velmi vzácní Pokémoni, kteří se objeví, až když objevíte určitý počet základních. No a také je možné se dostat i do speciální oblasti Ramanas Park, kde jsou ty nejnáročnější souboje a nádherní legendární Pokémoni, které určitě bude chtít získat každý trenér. Endgame obsahu u Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl není tedy zrovna málo, dokáže zaujmout na dlouhé hodiny, a ve výsledku bych i řekl, že je zábavnější a kvalitnější jak celá základní příběhová část.

Největší změnou u remaků Pokemon Brilliant Diamond & Shining Pearl je bez debat vizuální zpracování, které bylo značně modernizováno díky výkonnějšímu hardwaru konzole Nintendo Switch. Nový výtvarný styl se mi popravdě hodně líbí a trochu připomíná ten, který byl použit už u remaku výborné hry The Legend of Zelda Link’s Awakening. Obě hry tak mají hodně podobnou atmosféru, ale také barevnou paletu. Svět hýří pestrými barvami, má spoustu detailů a hlavní hrdina je vytvořen trochu překvapivě v  Chibi stylu, takže má malé tělíčko a velkou hlavu. Vypadá to roztomile, jen moc nechápu, proč má hlavní hrdina během soubojů v arénách klasičtější anime design jako v Pokémon Sword & Shield. Vývojáři se dle mého měli rozhodnout pro jeden styl a ten následně aplikovat napříč celou hrou.

Jinak se mi ale remake hodně líbí a jsem s vizuální stránkou spokojen, a vlastně to platí i u optimalizace. Převážně jsem hrál v handheldovém režimu, který mi k Pokémonům sedí asi nejvíce, a nezaznamenal jsem během několika desítek hodin hraní žádný problém. Hra mi ani jednou nespadla a nevšiml jsem si ani problémů s frameratem. Dokonce i načítání je docela rychlé a trvá maximálně pár vteřin. Líbivý je i hudební doprovod, ozvučení je na dobré úrovni a dabing bohužel opět chybí, takže je nutné se spoléhat pouze na psaný text.

Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl je solidní remake, u něhož jsem si vždy rád během posledních večerů odpočinul a dobře pobavil. Ačkoliv oproti originálu přináší jen vylepšenou vizuální stránku, přepracované podzemí a několik drobných úprav, hratelnost je pořád zábavná a návyková, a pohltit určitě dokáže i dobře napsaný příběh s řadou postav a líbivé audiovizuální zpracování. Ano, vývojáři mohli zakomponovat ještě více modernějších prvků a zapracovat na několika nedostatcích, ale fanouškům a vlastně i novým hráčům mohu nákup jednoznačně doporučit. Kvalitní zábava na dlouhé zimní večery je zaručena, a vlastně ani já jsem neřekl v Sinnoh poslední slovo. Musím je chytit úplně všechny!

Pokemon Brilliant Diamond/Shining Pearl

19. 11. 2021
7/10