Playstation Move

recenze  32
Martin Šmíd, 17. 9. 2010 1:08
Možná si 98% z vás ani nevzpomene na dobu, kdy vznikl k herní konzoli vůbec první ovladač. Popravdě, my také ne, ale co můžeme s jistotou říci, příliš se nelišil od těch současných. Sice se změnila ergonomie, přidaly analogové páčky, vibrace, ale žádná velká revoluce to od prvního ovladače nebyla. Za tu se dají považovat až pohybové ovladače od Nintenda, které možná dokázaly to, že končí éra těch klasických. Na tuto otázku nyní nedokážeme odpovědět, ale můžeme se podívat, jak tato mánie zasáhla konzoli od Sony.

Už za dob Playstationu 2 se Sony snažila na svoji konzoli nalákat příležitostné hráče pomocí kamerky EYE Toy, na kterou vnikly stovky nejrůznějších hříček. Myli jsme okna, tancovali a také hráli nejrůznější bojovky. Nikdy ale Sony s EYE Toyem nedosáhla takového úspěchu, jakého asi chtěla. Pak přišlo Nintendo se svoji konzolí Wii. Pro oba konzolové giganty, kteří se předháněli co nejrealističtější grafikou, to musela být pořádná facka. To podceňované Wii, které se ani z poloviny nemůže porovnávat s jejich mašinkami, jim vyfouklo miliony a jasně ukázalo, jak na svoji stranu přilákat i nehráče. Nebylo to novou Forzou, Halo ani Killzonem. Bylo to jednoduchými hříčkami pro celou rodinu, které sice vypadaly na první pohled směšně, ale skrývaly v sobě obrovskou porci zábavy. Po tomto úspěchu začali všichni v Sony i Microsoftu tvrdě pracovat, aby technologii pohybového ovladače napodobili. Jako první nyní přichází na trh Playstation Move, přičemž Sony slibuje, že jde o nejpřesnější pohybové ovladače na trhu a jsou určeny pro každého. Je jedno, jestli hrajete rodinné hry, střílečky, automobilové simulátory nebo bojovky. Playstation Move je úplně pro všechny a užijete si s ním neuvěřitelnou zábavu. Jestli je to opravdu tak, to si řekneme v dalších odstavečcích.

Než se pustíme do samotného hodnocení Playstation Move, je třeba říci, jak vlastně funguje a co k hraní budete potřebovat. Základem je pochopitelně herní konzole Playstation 3. K ní pak stačí připojit skrze USBčko kamerku Playstation Eye. Pokud ji nemáte, seženete ji jednoduše ve speciálním startovním balíčku. Samotný ovladač pak komunikuje s kamerkou skrze velkou bambulku na svém konci. Kamerka snímá nejen polohu, ale i vzdálenost bambulky, takže ji snímá v celém 3D prostoru, což je obrovská výhoda od Nintenda Wii, které toto nedokáže. Aby byla celková odezva a přesnost co nejlepší, Playstation Move má ještě v sobě zabudované nejrůznější senzory, které snímají rychlost pohybu, rotaci nebo naklonění. Díky tomu tak ovladač může přenést do hry každý nepatrný pohyb. Podle prvních dojmů už nyní můžeme prozradit, že ovladač funguje tak dobře, jak Sony slibovala, dokonce bychom mohli říci, že nás i do jisté míry překvapil.

Nejprve si něco řekneme k ovládání XMB. Tam bambulku nepotřebujete, takže vám nebude svítit. Ovládání menu je ale značně pomalé a občas i nepřesné. Abyste se v menu pohybovali, musíte vždy zmáčknout T a poté pohybovat ovladačem. První chybou ale je, že pokud dojedete s Move do určitého úhlu a už s ním nehýbáte, posun se také zastaví. V tuto chvíli musíte pustit T a ovladač posunout zase zpět, abyste s ním mohli pokračovat. Škoda, že posun není přizpůsoben poloze ovladače. Další škoda je, že si Playstation Move nerozumí s internetovým prohlížečem. Tam vlastně vůbec nefunguje. Je to docela škoda, protože právě v něm by mohl krásně nahradit myš. Playstation Move ale není dělán na menu, využijete ho převážně v hrách.

Po spuštění každé hry přijde na řadu povinná kalibrace. Ta se u každého titulu liší a někdy s ní budete opravdu bojovat, když spouštíte daný titul poprvé. My třeba s kalibrací bojovali u demoverze hry The Shoot a přesto se nám pak zdálo, že se nám ani tak moc nepovedlo ovladač seštelovat. U dalších her jsme ale takové problémy neměli a kalibrace u nich je otázka několika vteřin. Rozhodně tak nejde o problém, jak se někde jiná média zmiňují. Těch pár vteřin přežijete. Ve vyzkoušených plných hrách, které jsme měli k dispozici, fungoval Playstation Move naprosto spolehlivě a nezaznamenali jsme skoro žádný problém, pokud jsme dodržovali předem stanovené podmínky. Ty vám většinou udávají, jaký je vhodný rozestup mezi vámi a kamerou. Třeba u hry Start Party! jsme mohli být tak na 2 metry od kamerky i méně, ale u Sports Champions je lepší mít větší rozestup. Ono třeba zaměřování lukem je občas hodně náročné a může se vám stát, že sjedete mimo zorné pole kamerky. V takovém případě se dočkáte varovného oznámení na obrazovce a luk už dále zaměřovat nebude.

Jeden odstaveček si nechám k světelným podmínkám. Bude ovladač fungovat, když je tma? Víme, že Playstation Eye má s tímto menší problémy, třeba při umělém osvětlení. Playstation Move ale funguje při umělém osvětlení naprosto v pohodě, dokonce i funguje, když je úplná tma. Pořád si budete užívat hry na sto procent. Horší je to už ale se samotnou kamerkou a jejím rozlišením. Ta totiž nedokáže zázraky, takže očekávejte zrnitý obraz, pokud budete v pozadí. To ale zatím podporuje jen Start Party, přičemž počítáme, že moc her tuto vymoženost podporovat nebude. Klasické hry, využívající jen ovladače, fungují skvěle i za špatných světelných podmínek

K samotnému Playstation Move ovladači tak nemáme skoro žádnou výtku. Tu ale máme k současné knihovně her. Sports Champion je pěkná hra, stejně jako EYE Pet, ale, co tu máme dál? Katastrofální Kung Fu Rider a nepříliš dlouhotrvající Start Party! Naštěstí brzy by se měla knihovna her rozrůst. Minimálně o nového Pána Prstenů, Heavy Rain, Resident Evila 5, The Shoot, Time Crisis, The Fight: Lights Out a spoustu dalších. Ohlášené hry tak dávají naději, že si i na ovladačích Playstation Move dobře zahrajeme. Zatím se tak ale neděje. Stejně, jako jsme si stěžovali na horší launchové hry pro samotnou konzoli Playstation 3, stěžujeme si i nyní.

K vyzkoušení tu máme i Navigační ovladač. K němu ale nemáme zatím žádnou plnou hru, tak jsme museli vzít za vděk demoverzi na Heavy Rain. Na rovinu můžeme říci, že Navigační ovladač reaguje naprosto perfektně, přičemž padne dobře i do ruky. Je navíc lehký, takže vás ani nebude zatěžovat. Co se týče tlačítek, tak ty už nejsou analogová, ale to nám nepřišlo jako problém. Jen je musíte trošinku více zmáčknout. Vše je ale o zvyku. Co se pak týče analogové páčky, tak ta je menší, jak ta na Dualshocku, ale že bychom měli s ní nějaký problém, to se říci nedá. Možná jen občas se nám stalo, že nám sjel prst, ale to bylo opravdu minimálně. Celkově musíme říci, že se Navigační ovladač povedl, a pokud bude více her, které ho budou využívat, rozhodně se vyplatí do něj investovat. Jedinou škodou je, že vibrace u něj chybějí. To bychom mu asi vytkli. Jinak samotnému navigačnímu ovladači dáváme pěkných 8/10.

Playstation Move a Navigační ovladač poté obsahují zabudovanou Li-ion baterii, což je jejich výhoda, ale i nevýhoda. Výhoda je v tom, že nemusíte mít po ruce baterky, ale pokud se vám baterka vybije, máte s hraním smůlu. Během nabíjení totiž hrát nemůžete. Poté tu jsou dva způsoby, jak ovladače nabít. Můžete tak učinit pomocí klasického USB kabelu, jako u Dualshocku 3. V takovém případě se ovladač nabíjí zhruba 5 hodin, přičemž pak vydrží nabitý hodin tak 10. Záleží ale zase na hře. Třeba u EYE Petu nám vydržela baterka i déle, ale u Sport Champions nám odešla i před desetihodinovou výdrží. Druhá možnost, jak baterie nabíjet, je speciální nabíječka od Sony. Ta patří k tomu luxusnějšímu a efektivnějšímu způsobu, protože se ovladač na ní nabije za zhruba 3-4 hodiny.

Playstation Move je úžasný kus hardwaru, který obohacuje Playstation 3 o další zajímavý prvek. Ať už je ale samotný ovladač jakkoliv přesný a skvělý, na jeho úspěchu se nemalou mírou podepíší hry, které na něj vyjdou. Zatím tu máme jen nějaké ty menší hříčky, které za moc nestojí, vyjma tedy Sports Champions (recenze na ně přineseme v následujících dnech). Do konce roku by ale měly vyjít další tituly, které Playstation Move prověří daleko více. Sony tak má s tímto ovladačem docela slušně nakročeno. Teď už jen záleží, jestli jeho velký potenciál bude zužitkován i odpovídající knihovnou titulů.

Playstation Move

ps3
SCEE, SCEE