Pac-Man World Re-Pac

Martin Šmíd, 6. 9. 2022 14:45
V letošním roce se Bandai Namco rozhodlo, že nám připomene jedny z nejslavnějších dobrodružství svého nejoblíbenějšího hrdiny Pac-mana, jehož znají hráči po celém světě. Ten už dlouhých 42 let utíká před duchy a sbírá žluté kuličky v nejrůznějších záludných bludištích, přičemž v červnu jsme si některé jeho hry připomněli skrze slušnou kolekci Pac-Man Museum+. Následně bylo oznámeno, že se už nějakou dobu pracuje na remaku 3D spin-offu Pac-Man World, který vyšel původně v roce 1999 (2000 v Evropě) pro první PlayStation, a mezi fanoušky se stal hodně oblíbený. Není divu, šlo totiž o jednu z nejlepších 3D plošinovek s Pac-manem, jejíž úspěch navíc vyústil v další dva díly. Ty už ale tak kvalitní nebyly. Vraťme se ale k remaku prvního dílu. Ten vychází pro všechny současné platformy, a osobně jsem se na něj docela dost těšil. Zvláště když Bandai Namco slibovalo, že mu bude věnovat stejnou péči jako kolekci Klonoa Phantasy Reverie Series.

Pac-Man World byla klasická plošinovka z konce devadesátek, která stavěla na značně lineárních úrovních se skrytými bonusy, a vlastně svým designem hodně připomínala třeba mého hodně oblíbeného Crashe Bandicoota. I proto dnes může působit design levelů už docela dost zastaralý, ve srovnání s moderní produkcí, ale to mi popravdě moc nevadí. Na plošinovkách z devadesátek jsem vyrostl a mám k nim značně nostalgický vztah, a pro takové hráče je remake Re-Pac i určen. Na druhou stranu si ale myslím, že by nad ním neměli ohrnovat nos ani nováčci, protože pořád jde o zábavnou plošinovku s old-schoolovou hratelností, která dokáže zaujmout a potěšit na několik večerů.

Většina hráčů bude znát Pac-Mana díky jeho hlavním arkádovým dílům, v nichž se motal v bludištích a utíkal před duchy. Ve spin-offu Pac-Man World se vývojáři tehdy pokusili vytvořit plošinovku, která by byla daleko komplexnější, nabídla rozmanitější hratelnost a i nějaký ten příběh. Ten je ale opravdu prostý. Hra začíná na Pac-Manovi narozeniny, přičemž jeho rodina se připravuje na oslavu a vyzdobuje domov různými dekoracemi. Jenomže v tu chvílí na ni zaútočí zlý Toc-Man i s armádou zákeřných duchů a celou ji unese. Když se Pac-Man následně vrátí domů, uvědomí si, co za neštěstí se stalo, no a rozhodně se rodinu zachránit a s Toc-Manem pořádně zatočit. To k příběhu, který opravdu nějakou větší hloubku nemá, ale to zase tak moc nevadí, protože svému účelu slouží dobře, jako tomu bylo ve své době u zmíněného Crashem Bandicoota, Croca a dalších plošinovek.

Stejně jako v nich i Pac-Man během svého dobrodružství skáče, překonává řadu překážek, likviduje protivníky, sbírá písmena, aby složil své jméno, případně si pochutnává na dobrém ovoci, aby odemkl dveře dál nebo bonusové části. Hra je rozdělena do šesti odlišných částí, které se liší nejen vzhledem a zasazením, ať už jde o kobky nebo vesmírnou stanici, ale také pastmi, překážkami a protivníky. Po této stránce jsou úrovně dostatečně rozmanité, aby hra nesklouzla do stereotypu. Neustále se děje něco nového, a vlastně musím pochválit i zábavné střety s bossy. Těch je sice jen šest, ale každý souboj je unikátní a vyžaduje naprosto odlišnou strategii. Takže zatímco u prvního odrážíte střely, které na Pac-Mana vypouští, dojde i na dosti bláznivý závod ve stylu Mario Kart. Pac-Man World je hlavně klasická 2.5/3D plošinovka z devadesátek, ale vývojáři zakomponovali i bonusové úrovně, v nichž Pac-Man utíká v bludištích, utíká před duchy a sbírá žlutá kolečka. Jde vždy o pěkné oživení a připomínku kořenů žlutého kulatého hrdiny.

Jsem moc rád, že vývojáři u remaku Pac-Man World nezměnili jen vizuální kabátek, ale také vylepšili ovládání, které je intuitivnější a hlavní hrdina se lépe ovládá. Už tedy nejsou tak častá úmrtí kvůli tomu, že Pac-Man udělá něco, co nechcete. Pořád se mi ovšem sem tam stávalo, že jsem neskočil na plošinku ale mimo, za což ovšem nemůže ovládání, ale design úrovní spojený s horší kamerou, protože je kvůli ní těžší odhadnout, kde se plošinka v prostoru nachází. Naštěstí podobných momentů nebylo mnoho. Ačkoliv Pac-Man World nikdy nebyl těžkou hrou, vývojáři do remaku přidali novou lehkou obtížnost. Díky ní je hratelnost během skákacích pasáží daleko lehčí, ať už kvůli přidaným plošinkám nebo skutečnosti, že se hlavní hrdina udrží déle ve vzduchu.

Hra Pac-Man World Re-Pac se od počátku prodává za sníženou cenu, pořídíte ji za zhruba tisícovku. To je asi přiměřená cena vzhledem ke kvalitě i délce. Pac-Man World rozhodně není nejdelší plošinovka, jakou si můžete zahrát. Na první dohrání zabere zhruba 6-7 hodin dle toho, jak moc se budete loudat. Znovuhratelnost moc velká popravdě není, pokud tedy nechcete všechny úrovně vysbírat na 100% nebo získat platinovou trofej nebo veškeré achievementy. Musím ale říci, že za celou dobu jsem se rozhodně nenudil a rád si z nostalgie tuto moji oblíbenou plošinovku znovu prošel. A jsem přesvědčen, že nebudu v tomto sám.

Nedávno jsem se díval, jak vypadal originál Pac-Man World na prvním PlayStationu a moc jsem nevěřil vlastním očím, jak hodně zestárnul. Dnes už si asi nedokáže nikdo představit, že by hrál hry v takové kvalitě a navíc na CRT televizi, a i proto jsem rád, že remake má kompletně nový vizuální kabátek, o který se postaral Unity engine. Jde tedy o stejnou technologii, na níž vývojáři z Bandai Namco připravili nedávnou kolekci Klonoa Phantasy Reverie Series. A stejně jako u ní se osvědčila i zde. Díky novému kabátku je Pac-Man World barevnější, uhlazenější, má více detailů a běží ve vysokém rozlišení, takže vizuálně rozhodně nikoho neurazí, ačkoliv je i na něm vidět, že jde o plošinovku ze staré školy. Ostatně to vývojáři sami přiznávají a je fajn, že nezničili ducha originálu. Co mi ale vadí, tak je framerate. Opravdu nechápu, jak může mít hra místy na konzoli PlayStation 5 problémy s frameratem. Ten viditelně klesá ve vybraných pasážích, ať už je to na hlavním ostrově nebo v samotných úrovních. Pac-Man World by si zasloužil lepší optimalizaci a i kvůli ní nakonec strhávám bod v hodnocení. Co ale mohu pochválit, je pořád kvalitní soundtrack.

I když design úrovní dnes působí už zastaralejším dojmem, pořád je Pac-Man World zábavnou a rozmanitou plošinovkou s několika dobrými nápady, která stojí za zahrání. Remakem navíc krásně prokoukla díky novému pěknému vizuálnímu kabátku, ale také se hraje skrze vyladěné ovládání lépe než kdy dříve. Škoda jen toho frameratu, který sem tam hapruje a strhává výsledné hodnocení, ale i tak mohu nákup fanouškům Pac-Mana nebo plošinovek doporučit.

Pac-Man World Re-Pac

xsxps5nswps4xone
Bandai Namco, Bandai Namco