No Man's Sky

Testovaná verze: PlayStation 4
Základní koncept No Man's Sky zněl a pořád zní naprosto neuvěřitelně. Vývojáři z Hello Games si ale trochu uškodili svým mlčením, protože nikde nebylo během vývoje jasně řečeno, co ve hře bude a nebude. Sem tam se proto objevovaly nepodložené informace a fanoušci si vysnili prakticky dokonalou vesmírnou hru, takže bylo jasné, že tak vysoká očekávání vývojáři určitě naplnit nedokážou. Zvláště když si uvědomíte, že Hello Games je malé studio, které nemá ani dvacet stálých zaměstnanců. Otázka posledních týdnů proto nezněla, jestli dokáže No Man's Sky naplnit přehnaná očekávání, ale jestli půjde alespoň o dobrou hru. Bohužel ani na tuto otázku není jednoznačná odpověď. No Man's Sky je totiž hra, která není rozhodně pro všechny. Zatímco jedni budou obdivovat nekonečný vesmír a možnost neustále odhalovat nové druhy živočichů, čímž nahrají i několik stovek hodin, jiní ji odloží po pár hodinách jako nudnou záležitost. Dlouho jsem přemýšlel, k jaké skupině se přikloním. Oceňuji, že se vývojáři pustili do takto obrovské ambiciózní hry, a nakonec se jim povedlo vytvořit opravdu působivou technologii, která ale má nyní v začátcích i několik nedostatků. O nich se nyní rozepíši.
Půjdu ale popořadě. Hra nemá žádnou hlavní obrazovku, prakticky hned po zapnutí uvidíte nekonečný počet hvězd, až se ocitnete bez nějakého velkého vysvětlování na zdánlivě opuštěné planetě s rozbitou lodí. Nemusíte se bát, že byste moc dlouho tápali, protože si hned před lodí můžete zapnout záhadného Atlase a sledovat jeho linku, přičemž na začátku vám vysvětlí základní herní mechanismy a hlavně vám sdělí, jak si zprovoznit svoji porouchanou loď, aby mohla znovu vyletět do vesmíru, a následně i cestovat mezi hvězdnými systémy. No Man's Sky vás tedy v prvních okamžicích vede za ručičku, a i následně vám Atlas bude sem tam připomínat hlavní linku, jejímž cílem je dostat se do středu vesmíru, což vám asi v posledních dnech neuniklo. Zde bych skončil s příběhem, protože prakticky všechno další by mohlo být považováno za velký spoiler. Cesta do středu vesmíru není zrovna jednoduchá, a virtuální vesmír stejně jako ten skutečný, má řadu záhad a tajemství, která jen čekají na odhalení, a jsou hlavním hnacím motorem celého vašeho vesmírného dobrodružství.
Opravou lodi celé dobrodružství teprve začíná, protože hned budete požádáni, abyste vzlétli k nebesům a přes atmosféru se dostali až do vesmíru. Jde o jeden z nejnezapomenutelnějších okamžiků z celé hry, když se poprvé dostanete do vesmíru a následně uvidíte okolní planety a měsíce, na které se můžete bez jediné nahrávací obrazovky vydat. Brada následně spadne dolů z přesunu na mapu, v níž vidíte, že se nacházíte na malé svítící tečce, kolem níž je dalších podobných několik miliard. Právě v tento okamžik si uvědomíte, že se vývojářům povedlo vytvořit něco zcela jedinečného, co před několika lety nebylo ještě myslitelné. Vytvořit obrovské herní hřiště, prakticky nekonečný vesmír, který můžete prozkoumávat. V tento okamžik opravdu hra bere dech svoji velikostí a rozsahem. Vytvoření působivé technologie je ale jedna věc, obohatit vše o zajímavé herní mechanismy a zábavnou hratelnost, věc druhou, a u ní zatím vývojáři z Hello Games poněkud klopýtají.
Před vydáním se hodně spekulovalo, co je vlastně přesně No Man's Sky za hru a pro koho je především určena. Ledacos napovědělo několik posledních trailerů, které se zaměřovaly na čtyři hlavní pilíře. Tím nejhlavnějším je pravděpodobně průzkum, protože cestování po planetách, jejich prohledávání a následná těžba surovin, patří k hlavním náplním celé hry. Pokud čekáte něco jiného a hlavně nějakou velkou akci, musíte hledat někde jinde, protože No Man's Sky pro vás rozhodně není a nákupem byste mohli být poněkud zklamáni. Pokud ale máte rádi prozkoumávání, stane se No Man's Sky prakticky vaším splněným snem, protože na každé planetě s trochu jiným designem se nachází spousta zajímavých míst, která můžete navštívit, nejen na pevné zemi, ale také pod vodou, a to nemyslím jen základny, ale různé zajímavé mimozemské památky, nádherné jeskyně, případně se můžete vydat prozkoumávat místní faunu a flóru. I tu vývojáři generují z obrovského množství nejrůznějších kombinací, takže prakticky není možné, abyste narazili na živočicha či rostlinu, kterou objevil někdo jiný. Díky tomu můžete nalezené živočišné druhy pojmenovávat, stejně tak jako navštívené planety. A kdo ví, třeba vaše objevy pak někdo v budoucnu najde a podělí se s nimi s celým světem. Možná by bylo do budoucna pěkné, pokud by vývojáři vytvořili nějaké upozornění, jestli náhodou někdo nenašel mnou prozkoumané planety.
Každopádně s průzkumem planet se pak váže další důležitá součást hratelnosti, a to je sběr surovin. Už od začátku máte laserovou pistolku, kterou můžete několik desítek surovin těžit, přičemž suroviny následně potřebujete i pro doplňování chodu vašich věciček a hlavně obleku, který vás chrání před toxickými vlivy planet. No Man's Sky je tak trochu survival hra, takže si musíte neustále hlídat stav svého obleku, jinak hrozí, že prostě a jednoduše zemřete. Je ale třeba říci, že já za celou dobu hraní zemřel asi dvakrát, a to ve vesmíru, k čemuž se ještě dostanu. Hra vás totiž vždy před nebezpečím dostatečně dopředu varuje, takže máte čas sjednat nápravu. Navíc s vylepšováním obleku pak tato starost postupně opadá.
Pak máte ještě několik možností, jak s nalezenými surovinami nakládat. Můžete zaletět na speciální vesmírné stanice, a tam je prodat, případně z nich vytvářet cennější suroviny případně materiály, které budete potřebovat pro vytváření lepších zbraní, motorů, pohonů pro mezihvězdné cestování a tak dále. Celý systém obchodování mi přišel maximálně přehledný a co možná nejjednodušší, stejně tak i samotné vytváření nových věcí díky získaným plánkům. Ano, na začátku můžete nejprve trochu tápat, surovin je docela dost a není vždy úplně jasné, jestli nějakou zrovna budete potřebovat, ale dalo by se říci, že tohle po pár hodinách trochu odpadne. Co ovšem neopadne asi nikdy, je neustálý boj s inventářem. Ne že by se blbě ovládal, to rozhodně ne, je přehledný a na ovládání prakticky totožný s Destiny, ale je hodně malý. Hlavně na začátku. Později si inventář můžete rozšiřovat za peníze, hodně peněz, stejně tak místo na lodi nákupem nebo nalezením větších lodí (za výměnu lodi po natankování pro mezihvězdné přelety bych si nejraději nafackoval, takže si dejte pozor), ale i tak to bude vždy souboj o každé políčko a přemýšlení, co má smysl sebrat a co nechat na zemi, případně vyhodit.
Možná si nyní říkáte, že zatím hru především chválím a asi se mi líbila, což je pravda, tak kde je onen háček. Jak jsem postupoval hrou a postupně cestoval jednotlivými systémy, začal jsem mít pocit, že je hra až moc jednotvárná a neustále používá jen jednu a tutéž šablonu, opakuje se a začíná být chvilkami až nudnou. Každá planeta se sice tváří, že je jedinečná, ale na každé jsou vždy stejné základny a další místa s otazníkem, které se asi nejvíce vyplatí navštěvovat, a takto neustále vše točíte dokola. Co No Man's Sky zatím chybí, je větší rozmanitost úkolů a aktivit, kterou potřebuje jako sůl. Ano, vývojáři sem tam systémy obohatí nějakou anomálií, případně možností cestovat černou dírou, což mimochodem je dalším z velkých okamžiků, který si budete chtít neustále opakovat, ale to je poněkud málo. Velcí fanoušci průzkumu, kteří budou šťastní za každý nalezený druh, tento neduh asi i odpustí, ale já se spíše považuji za běžného hráče, kterému rozmanitost chybí. Ve hře jsem strávil několik desítek hodin a mám nyní pocit, že jsem už vše viděl, protože prakticky každý systém blíže středu vesmíru obsahuje sice trochu jiné planety, ale s neustále se opakujícími aktivitami.
Dokážu si navíc představit v No Man's Sky velké epické bitvy ve vesmíru, případně akčnější pasáže na planetě. Ne že by v No Man's Sky nyní nebyla akce, ale ta je poněkud nudná a měl jsem spíše tendenci se ji vyhýbat. Na planetách na vás útočí jen speciální roboti, kteří je chrání, ve vesmíru vás mohou přepadnout vesmírní piráti, kteří většinou útočí ve větším počtu, takže jste pro ně snadnou kořistí. Alespoň na začátku, později už máte lepší zbraně, takže je jednodušší jim čelit, ale i tak nejsou souboje ve vesmíru tak zajímavé a zábavné, jak bych očekával u takové hry.
Rovněž se mi moc nelíbilo chování zvířat, která nemusejí mít radost z vaší návštěvy. Čekal bych trochu rozmanitější chování. Když chce totiž na vás nějaký živočich nyní zaútočit, jen se rozeběhne a narazí do vás, což když dělá každý druh, působí poněkud hloupě a nedodělaně. Další výtku musím směřovat k faktu, že hra vás prakticky žene jen kupředu, vracet se sice můžete do nalezených světů, ale mapa vesmíru je natolik nepřehledná a je těžko ovladatelná, že pokusy o návrat raději vzdáte.
Ačkoliv hra nemá kooperaci ani žádnou formu multiplayeru, nejde říci, že byste v něm byli sami. S živým hráčem se sice nepotkáte, ale sem tam narazíte na mimozemské formy života, s nimiž můžete prohodit pár slov. Je třeba říci, že mimozemšťané mluví speciálním jazykem, který se ale můžete postupně během hraní učit, čímž se pak dialogy budou překládat, takže o to větší máte důvod jednotlivé planety lépe prozkoumávat. I u mimozemšťanů si ovšem musím rýpnout do faktu, že jsou pořád stejní, i když cestujete napříč několika hvězdnými systémy.
No Man's Sky rozhodně není hra, která by zaujala technickou stránkou, ostatně můžete si všimnout kolikrát textur v nízkém rozlišení, případně velkého dočítání, zvláště když létáte nad planetou a přibližujete se k jejímu povrchu. Vše ale vývojáři z Hello Games vynahrazují a svým způsobem maskují naprosto parádním uměleckým stylem, díky němuž budete obdivovat kolikrát nádherné a dech beroucí scenérie, zasluhující si screenshot. Navíc se mi líbilo nasvícení, neustále se měnící denní doba, takže pokud budete na planetě dlouho, klidně ji můžete procházet i za tmy, což má pochopitelně daleko jinou atmosféru, zvláště když začne třeba pršet nebo dokonce na některých planetách sněžit. Ano, po technické stránce mohlo být No Man's Sky lepší, ale jsem přesvědčen, že i tak mnozí budou s vizuálním zpracováním spokojeni. Jen ještě musejí vývojáři zapracovat na frameratu, který je ve vesmíru a na planetách celkem stabilní, ale při průletu atmosférou propady jsou a ne zrovna malé.
V čem No Man's Sky naprosto dominuje, je ozvučení a hudební doprovod. Ostatně už před vydáním se vývojáři nechali slyšet, že většinu z celkové velikosti hry zabírají hudební soubory. Začnu u ozvučení, které je zvláště na planetách výborné – uslyšíte během toulek třeba podivné zvuky místní fauny, dodává hře jedinečnou atmosféru, díky čemuž si budete připadat, jako byste opravdu na cizí planetě přistáli. Hru pak krásné doplňuje klasický hudební doprovod, který vždy reaguje na to, co se odehrává na obrazovce, pokud by se vám soundtrack líbil, můžete si ho koupit samostatně.
Než recenzi ukončím, musím zmínit i o jednom neduhu, o němž toho bylo napsáno na internetu opravdu hodně. Nejprve jsem byl docela spokojen, jak je hra stabilní, ale po zhruba dvaceti hodinách hraní hra z ničeho nic spadla a konzole napsala chybovou hlášku. Bylo tak nutné hru zapnout znovu. Vzhledem k tomu, že hra má celkem časté nahrávací obrazovky, nikdy jsem neopakoval velkou část znovu, ale je jasné, že pády hry jsou něco, co rozhodně nepotěší, zvláště když se vám toto stane třeba dvakrát hned po sobě. Vzhledem k rozloze hry asi nikdo neočekával, že bude zcela bez chyb, ale pády jsou něčím, na co se musejí vývojáři podívat, protože jen kazí jinak solidní zážitek, který jsem s No Man's Sky měl a ještě mít budu.
No Man's Sky je pro milovníky vesmíru krásné sci-fi dobrodružství s nejedním tajemstvím, které má zajímavý průzkum nekonečného množství planet, zábavné objevování nových tvorů, propracovaný systém obchodování a vytváření nových věcí, případně nádherný umělecký styl a parádní ozvučení. Bohužel se vývojářům z Hello Games nepovedlo udělat hru zajímavější i pro běžné hráče, kteří by třeba ocenili sem tam nějakou tu propracovanější akci, případně rozmanitější herní obsah. Základ má ale No Man's Sky dobrý, a pokud ho vývojáři v budoucnu obohatí, mohli by získat i hráče, kteří hru zatím přehlížejí.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (90)
Chtelo by to Xbox one X recenzi :D
Dneska mi to moje Žena jela koupit
Tak nam milej zlatej No mans sky zacli vysetrovat kvuli lzivy kampani Lidi si stezovali hojne na steamu
G: pridal jsem tunu novych,tohle se foti samo link
Spis by meli ty planety zmenšit a vesmir taky o 50% zmensit, je to zbytecne obrovsky a staci ti fakt jen kousek planety na objeveni vseho...
Uvítal bych, kdyby ve hře fungovala mapa, která by se aktualizovala rozkrýváním planety. Abych věděl, jak je vlastně velká, kde se nacházím...kolikrát jsem se pěkně potoulal po stanovištích a stále se objevují další a další...jednou jsem se dokonce na půl hodiny ztratil v jeskyni a hledat cestu ven byl fakt oříšek :D
JEDImfp : takovyhle kousky mi tam zatím chybej :D :D
Coop a MP mi vubec nechybi, jelikoz tady v tyhle hre cekat na nekoho nebo kvuli nekomu pospichat s pruzkumem planety by pro me bylo spatne.. Kolikrat se na jedny planete zdrzim i 2h a ani nevim proc, kdyz tam treba nejsou ani zvirata. Planky taky uz mam skoro vsechny, ale asi proste ty planety i kdyz puste maj sve kouzlo, ze se tam bezcilne prochazim :D
iGOistic no jsem na to zvedav, na ty jine systemy, ale jelikoz mam stale jen 18slot lod, tak se mi ji nechce "zasirat" pohonem, kdyz to nemuzu ani poskladat k sobe poradne :)
Jinak doufam, ze se mi na mape objevi novy atlas, jinak budu muset letet asi pres 30 planet zpatky, protoze jsem proletel Cernou diru :D
Ultra rare system: link
IOGistic: paradni informace,diky
G: koukal jsem ze na steamu uz je experimentalni verze updatu,je videt ze makaji na vsech frontach.jo a kdyz jsem koukal na steam,nasel jsem tuto silenost link
PS:pridal jsem treti varku screenu,je tam lod za 31mega link
Systémy rozdělené podle vzácnosti
link
MP a coop ať se tyhle hře vyhejbá velkým obloukem , páč věřím že by to akorát tak dojebali
Ahoj vsem, mozna se budu po nekom opakovat, tak se omlouvám. Vcera jsem po trvajicich technických tezkostech psal na support mail hello games. krom toho ze se individualne vyjadruji ke kazdemu individualnimu problemu do 48 hodin, tak rovnez v automaticky odpovedi priznali, ze tento tyden prijde kyzeny patch, ktery bude nasledovany pristi tyden dalsim patchem. Oba by mely vychytat nejzavaznejsi stavajici kiksy.Tak v pripade, ze mate nějaký problem, mela by byt pomoc na ceste :)
vcera 2 x crash hned po startu hry :D pak to ale uz jelo v klidku, hram obcas a tak nahrabat pre mna 2 miliony je celkom uskali :D tak najskor tunim len sloty na obleku a veci kolo, do stihacek sa zatal este nemontujem, budem muset cem videt stred :D
IOGistic: warp reactor tau a sigma ti dovoluje letet 8 systemu,je tam jeste jeden theta a mozna omega
Tak jsem se konečně zařadil mezi šlechtu a lítám do T4 systémů a to je jiné kafe
DoomedVitek:zamer se na hledani novych planku.na planete hledej pouze colonial outpost a kdyz dobre odpovis budes cucet na darky,daji se tak ziskat nejlepsi verze i atlaspassV2(treti zatim nevim).kdyz si poradne vytunis lod tak i ty hvezdny souboje jsou bozi,vydrzis dost,navadenym fazerem rosekas lod na dve pecky jako ve star treku a hlavne muzes letet nekolik galaxii na jeden warp.jinak by si do stredu nikdy nedorazil.ted jsem videl krasnou stihacku za 18milionu s 32 sloty,nemusis litat jen v krabici.jo a max sloty jsou 48
Od získání hyperpohonu a návštěvě 3 slunečních soustav repetetivní nuda. Chybí mi tam nějáká náplň než jen lítat z planety na planetu kde doplním palivo, střelivo atd a můžu zase letět na další a tak dále až do nekonečna, nuda nuda nuda
a celkem rychle mě začali obtěžovat i ty drony, který mi tam přišly totálně zbytečný, stejně jako ty "obchodníci" na to tam mohli nechat jen ten počítač. Jsem rád že jsem si to jen půjčil a neplatil za to protože to bych si musel nafackovat :D
*Captain summoned*:D link flies away....*
Ona je hlavně mnohem hlubší, než se na první pohled zdá, ale strašně pomalu se na to přichází.
Já osobně si tedy tuto hru neskutečně užívám. Ano, není to Doom, není to Fallout, není to ani Elite Dangerous. Ale je to fantazie, krásná příjemná, klidná a pomalá ... ale když mne při přeletu mezi planetou a základnou napadli vesmírní piráti ..... :) u mne tato hra naplnila mé očekávání ....
vzhledem k velikosti mapy, by to asi byl orisek, ale necham se překvapit, jak se o hru budou starat dal a co pridaj :)
nicmene doufam, ze az pridu domu, tak se moje lod najde, jinak pisu Seanovi :D
Nevěř tomu, v tom jak je hra koncipovaná to technicky skoro není možné.
rek bych, ze pan Murray to casem prida (Sony nakaze :D)
Asi tak
To že ta hra nemá ani coop ani MP, je na ní ta jedna z nejhezčích věcí a doufejme, že to tak i zůstane.
Jsem si jistý že klasický coop multiplayer v NMS nebude nikdy.
JEDImfp: to uz by smrdelo, tymama/ frakcema...poradna galakticka vojna, jak ma bejt :Dkazdopadne nejakej coop by byl moc prima, to beru vsema deseti
G: verim ze na to dojde,v pristim updatu maji pridat staveni zakladny a velkych vesmirnych lodi.tady by uz byl na miste coop,postavit jednu velikou lod,kde muzes parkovat s kamarady a kazdy by mohl litat po sektoru se svoji lodi a hledat materialy nez se s celym kolosem presunete dal
za mne taky hra jako takova zatím a+ :D ikdyz po stavajici zkusenosti to trochu budi rozpaky, lec verim, ze to dodatecne doladej nejak a bude to terno :D hlavne doufam, ze se nejak realne zamyslej, ze by casem pridali nejakej PvP rezim :)