MotorStorm: Apocalypse

recenze  44
Martin Šmíd, 10. 3. 2011 12:45
Start konzole Playstation 3 bez závodního hitu Motorstorm si mnozí ani nedokážou představit. Společně s Resistance se Motorostorm stal na dlouhé měsíce tou vůbec nejhranější hrou a pochopitelně tak i tou nejprodávanější. Sony na obrovský úspěch zareagovala a nechala vývojáře z Evolution Studios připravit pokračování s názvem MotorStorm: Pacific Rift. To už tak úspěšné nebylo, ale pořád se prodalo dostatek kusů na to, aby se vývojáři mohli pustit do třetího dílu, který slibuje velká vylepšení a ještě více dech beroucí zážitek. Dočkali jsme se? Na to odpoví naše recenze.

První Motorostrom hráčům přinesl bláznivé závodění plné destrukce, které se odehrávalo na poušti. Druhý díl zavedl hráče na daleký ostrov, kde se to jen zelenalo a závodilo nejen v džungli, ale i na pláži nebo vysoko v horách. Volné pokračování MotorStorm: Arctic Edge pro konzoli PSP zase ukázalo, jak nebezpečný může být sníh. Co díl Motorostormu, to zbrusu nové prostředí. Nic jiného se nečekalo ani od regulérního třetího dílu, na kterém opět pracují vývojáři z Evolution Studios.

Nyní nepůjde o zrovna originální prostředí, protože se ocitnete po katastrofě zmítaném městu, kde každou chvíli padají mrakodrapy a sesuvy půdy jsou také na každominutovém pořádku. Na hráče tak čeká docela velký hollywoodský spektákl, ve kterém pořád něco na obrazovce bouchá nebo padá. Michael Bay by měl ze hry určitě velkou radost. Každopádně tento nový závodní žánr, pokud mu tak můžeme říkat, už v minulém roce nakousla trochu hra Split Second od studia Black Rock. Ve hře MotorStorm: Apocalypse ovšem šli vývojáři ještě dál a přichystali pro hráče opravdu nevídané peklo, kde každou sekundu se může změnit pořadí jezdců, za což může hodně nepředvídatelné prostředí. Jedete si ulicí a cílová čára je na dohled. V tu chvíli ale začne praskat zem a kolem vás začnou padat domy jako domečky z karet. V tu chvíli si určitě řeknete jedno velké WOW, ale mnohdy takové situace končí i vaší zkázou. Protože nad zkázou zmítanými městy létají stíhačky, můžete čekat i jejich celkem efektivní pády a to jsme se ještě nezmínili o vlacích a dalších dopravních prostředcích, které občas dokážou na obrazovce vytvořit pořádný kolotoč, až se vám z něj bude motat hlava.

Hratelnost nového Motorstormu je naprosto klasická tradici. Pořád tak jde o silnou arkádu, kde na vás čekají bláznivé závody, kde budou lítat kusy aut. Nečekejte v tomto žádnou velkou změnu. Vše je navíc umocněno prostředím, které skrývá spoustu nových překážek. Pokud jste tak někdy hráli předchozí dva díly, budete v Apocalypse jako doma. Dokonce je tu na výběr i původní ovládání z předchozích dvou dílů, pokud vám náhodou to nové moc nesedne. No nové, jen asi dva úkony jsou v něm přehozeny, jinak je vše při starém.

Pojďme ale na hlavní režim, kterým je pochopitelně FESTIVAL. Jde o klasický příběhový mód, kde vám jsou události popisovány v docela povedených komiksových sekvencích. Vše pojednává o závodnících, kteří už mají dost ježdění kdesi v poušti nebo na ostrovech, takže se vydávají do nové džungle, kterou právě představuje zničené město a jeho okolí. Mezi závodníky panuje docela velká rivalita, takže nemůže být ani lepší atmosféra pro závodění. Jak už jste pochopili, tak příběh je hodně jednoduchý a slouží jen jako vyplnění mezery mezi závody. Nečekejte příběh s hloubkou, na to si MotorStorm: Apocalypse ostatně ani nehraje.

Raději se vrhněme na trať. FESTIVAL nabízí hned čtyřicet vzrušujících závodů, které jsou rozděleny do tří stupňů obtížnosti, tedy jde o tři různé jezdce, ale je jasné, co značí. Na začátku pochopitelně máte odemčený jen Rookie, přičemž po jeho dohrání se vám odemkne režim Pro. Po jeho dohrání se zase odemkne Veteran. Obtížnost jednotlivých závodů se celkem rozumně stupňuje. Dokonce nám i přišlo, že první dvě třetiny hry jsou až hodně jednoduché. Tam kde předchozí díly už ždímaly hráče a dováděly ho k zoufalství, tam je Apocalypse až příliš benevolentní. Každopádně na obtížnost Veteran už solidně přituhne, ale pořád by ji měl dohrát i méně zkušený hráč. Pokud si tak na zvyšující se obtížnost přivyknete, tak by hra pro vás neměla představovat nějakou velkou překážku. Celý FESTIVAL pak jde dohrát během zhruba osmi hodin, což je přijatelný čas. Tedy dohrát, sice dojedete všechny tratě, ale určitě nemáte pohov. Během závodů totiž sbíráte i nejrůznější skryté karty, a vysbírat je všechny, to je na další hodiny hraní.

Co se týče herních režimů, tak během FESTIVALu pojedete ve většině případech klasický závod, ve kterém budete muset zajet určité místo, abyste se kvalifikovali dále. Obtížnost Rookie vám dovolí zajet i na pátém místě, zatímco Pro a Veteran už vyžadují zajet nejhůře na třetím místě. Jako druhý herní režim je tu Eliminace, kde postupně během závodu odpadávají poslední závodníci, až zůstane finálová trojka, která postupuje do dalšího závodu. Na obtížnost Veteran už u tohoto režimu padala sprostá slova a ovladače létaly vzduchem. Jako poslední je tu pak režim Chase, ve kterém máte stanovený čas a než uběhne, musíte dojet dlouhou trať plnou překážek, navíc jako první. Chvála bohu, že se tyto tratě moc nevyskytují, protože jinak bychom z jejich obtížností asi zešíleli. Vyžadují totiž naprosto bezchybné zajetí tratě, jinak máte smůlu.

Každý den, který ve FESTIVALu započnete, tak začíná pochopitelně ráno, a jak jezdíte další a další závody, mění se dění doba a dokonce i počasí. Vůbec nejlepší tratě považujeme ty za silného deště a větru. Už na metr před sebe moc nevidíte, do toho se musíte vypořádávat s dalšími přírodními katastrofami, které se na vás hrnou. Kromě dne si občas zazávodíte také za tmy, což se většinou zvrtne v docela šílený masakr, kde plechy vaší závodní mašiny létají vzduchem. Lépe na tom pochopitelně nejsou ani soupeři. Kromě protivníků na trati vám dělají společnosti i další postavy, ať už jsou to rabující lidé ve městě, tak armáda, která navíc neváhá po vás vypálit. Občas tak budete muset uhýbat i střelbě a dokonce v posledních tratích přiletí i nějaká ta raketa. Samotné tratě se navíc během závodu mění, to je dáno především přírodní silou. Dáme příklad. V prvním kole ještě projedete po docela solidní silnici, kolem níž jsou zbořené domy. Pak se ale začne sesouvat půda a začne dělat do silnic obrovské díry. Rovněž nejrůznější zkratky přes domy se začnou zavalovat, takže neustále budete muset měnit cestu své jízdy.

Motivů tratí je celkem devět. Na ně pak naleznete několik verzí, a jde se tak dopočítat až k číslu 33. Přesně tolik tratí ve hře naleznete. Nebyla by to závodní hra bez vozidel. V MotorStorm: Apocalypse naleznete hned třináct tříd, od terénních motorek, chopperů, klasických bugin, ATVček, historických aut, Monster trucků až po závodní bouráky. Všechny třídy jsou navíc celkem dobře vyváženy a každá má tak svoje plusy a mínusy. Je už jen na hráči, jakému hernímu stylu dá raději přednost. Každý dopravní prostředek jde dále upravovat. Můžete tak měnit kola, kapotu, zrcátka, světla a další součásti. Ty nejlepší součástky pochopitelně máte na začátku zamknuté, takže si je budete muset během hry tvrdě vybojovat.

Když už dojedete hlavní kampaň, tak máte v menu připravený režim Wreckreation. Ten skrývá druhou část hry, kterou je pochopitelně multiplayer. Ten si můžete zahrát buď na jedné televizní obrazovce ve čtyřech hráčích, tak online v režimu pro 16. Za každý dobře zajetý závod získáváte speciální body, medaile a další věci, za které si odemykáte nové a nové modely aut, ale i další součástky, které pak můžete používat. Multiplayer je v novém Motorstormu hodně návykový a sami jsme u něj strávili nejednu hodinu, a určitě ještě strávíme.

Wreckreation nenabízí pouze multiplayer. Skrývá také další dva bonusové režimy pro jednoho hráče. Tím prvním je Time Attack, kde budete jezdit celkem 33 tratí na čas. Všechny své časy pak můžete srovnávat s kamarády. Rovněž jde každou trať zajet jakoukoliv třídou vozidel, přičemž ke každé třídě se vám pak připíše váš čas. Time Attack je rozhodně povedený a dokáže na několik hodin zabavit. Kromě něj se v menu nachází ještě režim Hardcore Festival. Jak už název napovídá, půjde o hodně těžkou záležitost, kde budete házet ovladačem do zdí. Jde o to, že na začátku máte daný čas a za ten musíte dojet několik kol v dané trati. Pokud to nestihnete, v čemž vám může zabránit byť jedna jediná kolize se soupeřem nebo nevybraná zatáčka, jednoduše musíte začít znovu. Jde o opravdu obtížnou záležitost, během které naplno otestujete svoje řidičské schopnosti. Kolikrát od vítězství dělí milimetry.

Pokud jste se mrkli na okolní obrázky, tak už určitě tušíte, že po grafické stránce vás čeká naprostá lahůdka, která samozřejmě nejvíce vynikne v pohybu. Vše se navíc hýbe velmi dobře a během hry nenastala situace, ve které by se hra škubala. Ani v těch nejvíce epických momentech, ve kterých šly baráky k zemi a bylo na obrazovce tisíce objektů, se hra nezačala škubat. Samozřejmě nyní mluvíme o 2D režimu. To, co ale MotorStorm: Apocalypse předvádí ve 3D, to je teprve něco naprosto nevídaného. Hráče 3D naprosto zavrtá do pohovky a nepustí. Až takto pohlcující může 3D v novém Motorstormu být a troufáme si tvrdit, že jde o nejlépe využité 3D v doposud vyšlých hrách. Bravo! Už tak moc pochválit bohužel nemůžeme hudební doprovod, který je po většinu závodů nevýrazný. Každopádně pár dobrých skladeb se v soudtracku najde. Co možná trochu kazí tvář jinak výtečnému technickému zpracování, jsou delší nahrávací obrazovky. Dá se na ně ale zvyknout.

MotorStorm: Apocalypse je určitě nejlepším dílem v sérii, který přináší návykovou hratelnost v hollywoodským stylu, kde kolem vás zuří učiněné peklo. Kromě hlavní příběhové kampaně navíc dostanete i další režimy, u kterých se zabavíte na spousty hodin a to nemluvíme o multiplayeru, který se stane na dlouhé měsíce vaším druhým domovem. Pokud máte závodění v krvi a chcete si odpočinout od Gran Turisma a podobných her, které sázejí spíše na reálný požitek z jízdy, je MotorStorm: Apocalypse určený právě vám. Koupě litovat nebudete, za to ručíme!

U recenze naleznete naše vlastní obrázky. Během hry si totiž můžete pořizovat fotografie ze závodů a poté si je ukládat na váš HDD v PS3.

MotorStorm: Apocalypse

ps3