Knack 2

recenze  31
Martin Šmíd, 5. 9. 2017 9:00
Z prvního Knacka se stal postupem času takový menší otloukánek. Trochu neprávem, protože ačkoliv šlo jen o lehce nadprůměrnou plošinovku s řadou chyb, rozhodně nešlo o špatnou hru, která by fanoušky žánru nedokázala zabavit. Protože si v prodejích si Knack nevedl špatně, hlavně kvůli menší počáteční nabídce her na konzoli PlayStation 4, dostal od Sony druhou šanci. Vývojáři z japonského studia Sony po oznámení prohlašovali, že si poslechli zpětnou vazbu a poučili se z předchozích chyb. Jestli tomu je opravdu tak, vám řeknu níže v mé recenzi. Dejte se do čtení.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

V prvním díle jsme se seznámili s Knackem, tedy hlavním hrdinou, který je složen ze záhadných artefaktů, ale také s několika dalšími postavami. Ty se samozřejmě s roztomilým hlavním protagonistou vracejí, ale že by za ty čtyři roky nějak získaly větší charisma, to se říci nedá. Jsou sice lépe napsané, ale nějaký hlubší vztah si k nim bohužel neuděláte, s výjimkou snad Lucase, který od minula trochu dospěl. To je docela škoda. Vývojáři se nepřetrhli ani u vymýšlení příběhu, protože jde o další klasické klišé, během něhož se musí zachránit celý svět před zlými úmysly jednoho pomateného jedince, který ho chce zničit. V tomto tedy Knack 2 opět nepřekvapí a určitě nebude bodovat, příběh prostě nemá hloubku ani něco, kvůli čemuž by stál za zapamatování. Otázkou samozřejmě je, jestli zrovna tady to nějak zásadně vadí. Knack je určen hlavně pro mladší publikum, které si nepotrpí na zajímavý a propracovaný příběh s nečekanými zvraty, a navíc ho i odpustí, když se zlepšilo od minula to hlavní, a to samotná hratelnost. 

Knackovi byla před čtyřmi lety vyčítána u hratelnosti hrozně malá rozmanitost, takže postupně se dostavil stereotyp a nuda. Druhý Knack prakticky tento nedostatek napravil. První musím zmínit soubojový systém, protože jako třeba Ratchet and Clank je Knack hodně akční plošinovka, v níž souboje s protivníky zabírají velkou část hry. Soubojový systém nabízí ve druhém díle velké množství komb i různých úderů, navíc se během hraní učíte další, případně si vylepšujete ty stávající. Jak totiž bojujete, získáváte speciální zkušenosti a následně za ně i body, za které si v lehčím RPG stromu dovednoustí kupujete nové aktivní i pasivní schopnosti. Souboje jsou najednou daleko zábavnější, rozmanitější a trochu i taktičtější. Rozhodně jen tak neomrzí a je radost likvidovat množství protivníků. Už v tomto tedy druhý Knack doznal obrovského zlepšení, u čehož je tedy vidět, že vývojáři si z oné zpětné vazby opravdu něco vzali.

Za to, že souboje jsou zábavnější, můžou i protivníci, od lidí po různé stroje a další potvory. Základní určitě umlátíte bez jakéhokoliv problému, ale na další už musíte opatrněji a hlavně zjistit, jak je porazit. Někteří se kryjí, mají kolem sebe štíty a jejich poražení není tak otázkou pouhého bušení do jednoho tlačítka. Rozhodně mohu pochválit i velké množství druhů protivníků, prakticky i v závěru dokáže Knack 2 překvapit novým druhem, na který musíte zase vymýšlet zase trochu jinou strategii. Soubojovým systémem mi druhý Knack trochu připomínal sérii God of War, z níž vývojáři zřejmě hodně čerpali, a není se čemu divit. Série od Sony Santa Monica má i v dnešní době jeden z nejlepších a hlavně nejpřístupnějších soubojových systémů v rámci žánru. Zatímco souboje s protivníky jsou fajn, trochu zamrzí souboje s bossy. Jednak jich moc není, a rovněž bossové postrádají větší nápaditost, takže si po týdnu na ně ani nevzpomenete. 

Hratelnost je rozmanitější i v mnoha dalších aspektech. Dále třeba co se prostředí týče. Sice se vracejí ne moc zajímavé lokace v městském prostředí, patřící k tomu slabšímu v druhém Knackovi, ale naštěstí je jich minimum. Většinou se budete pohyhovat v barevných lesních, pouštních i dalších podobných úrovních, které jsou rozmanité a rozhodně i zajímavé a kvalitně navržené, co se designu týče. V nich pak budete nejen bojovat s různými protivníky, ale také řešit menší logické hádanky, během nich budete mnohdy využívat i základní malou velikost Knacka. Hádanky sice patří k těm lehčím v podobných hrách, ale určitě neurazí a sem tam budete muset trochu více zapojit svůj mozek. Je také dobře, že jednotlivé levely mají svá skrytý místa, které ukrývají různé relikvie a tak dále, které nejsou pohými sběratelskými předměty, ale také mají následně vliv i na samotnou hratelnost, protože propůjčují hlavnímu hrdinovi řadu zajímavých schopností. Rozhodně se tak vyplatí levely více prozkoumávat.

Kromě bojování, nepřátele budete likvidovat i v tanku nebo ve stíhačce, a řešení hádanek dojde pochopitelně i na hopsání a překonávání různých pastí a nástrah. Tyto pasáže vyžadují občas dobré načasování a sami o sobě sem tam představují slušnou výzvu, jako tomu bylo ostatně už u prvního dílu. Naštěstí už nejsou tolik frustrující, a to díky jedné příjemné změně. A tou jsou daleko častější checkpointy, takže už se nemusíte tolik bát smrti, ať už pádem z plošinky nebo zabitím od protivníka. Většinou se objevíte jen několik metrů od posledního nezdaru, který tak můžete hned napravit. Vzdálené checkpointy byla jedna z dalších chyb prvního dílu, na níž se hodně nadávalo. Nyní je tedy odstraněna a hra je přístupnější i pro méně zkušenější hráče a hlavně i děti. 

Je dobře, že během procházení hry přijdou ke slovu i různé mutace Knacka, které hru dělají dále rozmanitější, ať už jde o ledovou verzi, kovovou nebo stealth. Nejen, že třeba kovový Knack je daleko silnější a nepřátelům dělá masivnější poranění, ale také dokáže dělat kovové cestičky, skrze něž se náýsledně dostane z jednoho bodu do druhého třeba elektrický proud. Ledový Knack umí zmrazit protivníky i různé páky, stealth Knack zase umí bez povšimnutí proplouvat mezi laserovými paprsky.

Je vidět, že vývojáři poslouchali zpětnou vazbu od fanoušků a pokusili se hru udělat daleko rozmanitější a lepší, což je na výsledku pochopitelně vidět. Tohle musí každý ocenit. Jen mohli ještě více zapracovat i na fixní kameře, která má občas k dokonalosti daleko. Kamera není tak špatná, jako v prvním díle, ale některé scény zabírá z ne zrovna šťastného úhlu, takže pak chybí lepší přehled, abyste snáze věděli, kam skočit, kam se můžete dostat a tak dále, což někdy má za následek, že vlastně skáčete dost na slepo. Dokonce některé bedničky s XP bodíky jsou umístěny tak nešťastně, že je nemáte šanci ani vidět. Prostě musíte máchat s Knackem v rohu kam nevidíte, jestli tam náhodou bednička není. Je škoda, že se na kameru vývojáři více nepodívali nebo nebyl v testovacím týmu někdo, kdo by jim řekl, že zrovna tento úhel pohledu na scénu je u fixní kamery prostě a jednoduše špatný.

Zatímco kamera by si zasloužila doladit, to ovládání v pořádku a neměl jsem s ním za celou dobu hraní nejmenší problém. Knack se ovládá dobře, prakticky skrze vaše příkazy udělá vše, co vám na očích uvidí. Jen si tedy musíte trochu zvyknout na skutečnost, že kamera je fixní a pravým analogem děláte kotouly, jako tomu je u série God of War. 

Mnoho fanoušků jistě potěší, že celou hru Knack 2 mohou projít nejen sami, ale také s kamarádem díky lokálnímu Drop in a drop out kooperativnímu režimu. Na řešení hádanek i nejrůznější střety s protivníky nemusíte být sami. Jen možná trochu zamrzí chybějící online podpora, která by hře jistě pomohla. Dnes už zase není tolik hráčů, kteří by měli někoho po boku a mohli s ním hrát. Online by tento problém jistě vyřešil. Je to i škoda vzhledem k tomu, že je kooperace vážně zábavná a je pěkné prozkoumávat svět Knacka 2 ve dvou.

Knack 2 stejně jako první díl je docela dlouhou hrou, která mi na první dohrání na střední obtížnost zabrala zhruba 15 hodin. To je slušný čas, navíc po dohrání si můžete vše dát znovu, abyste vysbírali nenalezené truhly, případně se pokusili dát jednotlivé úrovně na všechny hvězdy, což vždy vyžaduje i splnit určité úkoly. Znovuhratelnost je tedy nadprůměrná, nechybí ani možnost New Game+, kde můžete pokračovat se získanými schopnostmi a dále si postavu vylepšovat. Vývojáři kromě hlavní části připravili i speciální bonusovou část, která se vám odemkne po dohrání. V ní si můžete dát několik vybraných kratších úrovní na čas a překonávat tak časy svoje, kamarádů i hráčů z celého světa. Zároveň tato část obsahuje i bitvy v jakémsi koloseu, kde musíte v určitém časovém limitu zlikvidovat co největší počet protivníků. Dobré je, že i v těchto bonusových částech získáváte zkušenostní body, které následně můžete proměnit za nové vlastnosti své postavy. Navíc i tyto úrovně můžete procházet s kamarádem v kooperativním režimu. Bonusová část tedy slouží jako slušný doplněk, v němž můžete nahrát dalších několik desítek minut, u nichž se budete slušně bavit.

Už první Knack vypadal docela solidně a druhý pochopitelně také vypadá nadprůměrně. Postavy jsou detailní a po většinu času se mi líbilo i prostředí se slušným nasvícením, v němž jsem se pohyboval. Jen městské lokace nemají tak oslnivé textury a vůbec jsou celkově i z designu horší. Naštěstí jich není tolik jako v prvním dílu. Celkově tedy druhý Knack 2 vypadá určitě dobře, zvláště pokud si ho zapnete s HDR. Podpora pro tuto moderní technologii tedy nechybí a hře určitě pomáhá k lepšímu vizuálnímu zážitku. Solidní je kromě vizuální stránky i soundtrack, který dobře doplňuje dění na obrazovce. Skladeb je docela dost, takže se neopakují. Kvalitní je i ozvučení a to samé mohu říci i o dabingu nejen Knacka, ale i dalších postav, které během svého putování potká nebo ho doprovází. 

Knack 2 je slušná plošinovka za dobrou cenu, u níž se vývojáři poučili z většiny chyb prvního dílu. Sice ještě musejí zapracovat na kameře či lepším příběhu a zajímavějších postavách, ale po celou dobu hraní jsem se slušně bavil. Především díky rozmanitým lokacím s většinou pěkným designem, propracovanému soubojovému systému, zábavným hádankám i dobře zakomponované kooperaci. Pokud jste se dobře bavili u prvního dílu, dvojka vás rozhodně nezklame. Jde prakticky o totéž, jen je vše takové zábavnější a dotaženější s více možnostmi. 

Knack 2

ps4
SCEE, SCE Japan Studio
Datum vydání hry:
5. 9. 2017
KARTA HRY
7/10

Komentáře