Gangs of Sherwood

Martin Pilous, 30. 11. 2023 10:55
Jsou tomu dva roky, co jsem hrál i recenzoval kooperativní akci Hood: Outlaws & Legends od vývojářů ze studia Sumo Digital. Ta byla docela zábavná, ale v době vydání nenabízela mnoho obsahu, s nímž by udržela hráče. Není proto divu, že docela rychle umřela a dnes si na ni už moc hráčů nevzpomene. Během jejího hraní jsem si říkal, že by bylo fajn, pokud by se někdo chopil tématiky Robina Hooda a vystavěl na ní singleplayerovou hru založenou na silném příběhu. Toto mé přání se nakonec nesplnilo, což je obrovská škoda, protože tu máme hru Gangs of Sherwood od vývojářů z Appeal Studios, která je opět kooperativní záležitostí. Dopadla ale lépe než předchozí pokus? Na to vám nyní dám odpověď.

Název trochu vybízí k šílenému dobrodružství v parku poblíž Hlavního nádraží, ale opět se podíváme do Sherwoodského lesa a jeho okolí. Hlavní roli tu má legendární hrdina Robin Hood a jeho bláznivá sebranka dalších 3 souputníků. Ti musí spojit své síly proti šerifovi z Nottinghamu a jeho po zuby ozbrojené armádě. Díky tomu, že šerif celkem nedávno našel speciální kámen, jeho armáda dosáhla výrazného pokroku z hlediska zbraní a zbroje, takže je nebezpečnější než kdy dříve. Nadešel proto čas, abyste s jeho krutovládou konečně zatočili a ukončili ji.

Gangs of Sherwood je na první pohled zajímavé tím, že poměrně zručně kombinuje středověkou tématiku se steampunkem. Musím říct, že to docela dobře funguje a prostředí je díky tomu zajímavější, a totéž se dá říct o protivnících a jejich zbraních. V tomto ohledu si autoři rozhodně vyhráli a snažili se, aby titul měl co nabídnout nad rámec legendy o populárním zbojníkovi. Při hraní jsem si proto nejednou nostalgicky vzpomněl na moji oblíbenou hru Fable 3 z Xboxu 360, k níž má Gangs of Sherwood svoji atmosférou i třeba stylizací docela blízko.

Už při hraní úvodní mise mi vytanulo na mysli „tohle by bylo super, kdyby to někdo udělal v singleplayerové podobě s dobrým příběhem.“ Tohle vyjádření však obsahuje dva kolidujicí aspekty. Jedním z nich je singleplayer a druhým dobrý příběh. Autoři hru koncipovali primárně jako kooperativní záležitost až pro čtyři hráče, a dá se říct, že v singleplayer/offline módu nemá co nabídnout, a zábava v něm značně klesá. Pokud uvažujete, že byste si hru Gangs of Sherwood koupili pouze pro hraní sólo, nedělejte to. Další problémem je pak onen příběh. Ten totiž i přes slibný začátek není ve výsledku moc zajímavý, přičemž jeho jediným úkolem je vás vést pouze z jednoho místa na druhé, kde budete likvidovat další protivníky a postavíte se dalšímu bossovi. To je obrovská škoda a nevyužitý potenciál, který se v předloze ukrývá.

Celá hra je postavena tak, že máte k dispozici základnu, kde můžete své bojovníky vylepšovat, zakupovat jim jiné obleky a zbraně, cvičit s nimi dovednosti a připravovat se zde na jednotlivé mise. Příběhová kampaň je rozdělena na 3 hlavní akty a v každém najdete 3 různé mise. Kromě toho jsou tu pak tři speciální mise, kde se utkáte se specifickými bossy nebo dokonce s větším počtem bossů, a již zmíněná úvodní mise. Příběh zvládnete dokončit někde okolo 5 hodin, což není mnoho, a pak už se jen můžete pustit do opakování toho samého. Stejně jako dva roky starý předchůdce selhává Gangs of Sherwood svoji délkou a vůbec obsahem. Hra bohužel nenabízí dostatek endgame obsahu, který by byl pro takovou kooperativní akci potřeba, a tuším, že většina hráčů zalomí své putování po poslední misi. Nemyslím si, že by hra dokázala u sebe udržet odemykáním dalších kostýmů.

Vy si před každou misí zvolíte svého bojovníka, a buďto se spojíte s již hrajícím gangem nebo vyberete misi a před jejím spuštěním počkáte na připojení dalších hráčů (je možné také hrát čistě offline, pak hrajete sami). Kromě Robina Hooda, který skvěle využívá svůj luk k likvidaci nepřátel na dálku, je tu také Little John, který na to zase jde hrubou silou a svými pěstmi. Třetí v gangu je pak Lady Marian, která excelentně používá své vrhací dýky, a posledním v partičce je pak mnich Tuck s obřím kladivem, který dokáže také léčit za pomoci medoviny a chránit pomocí magie.

Postupně jsem ozkoušel schopnosti všech postav. Nejlépe se mi hrálo za Robina s Marian, přičemž paradoxně obří bijci zůstali až na samém chvostu. Sice dokážou rozdávat spoustu velkých ran, ale zejména Tuck je v soubojích na blízko až neuvěřitelně zranitelný a dost těžkopádný. V závislosti na tom, které z postav si do mise vyberete, se můžete vydat do úzkých průlezů (Robin a Marian) nebo si můžete rozbít/zvednout cestu (Little John a Tuck). Ačkoliv se mi za některé postavy hrálo hůře, jsou dostatečně rozmanité a jedinečné, aby si každý našel svého favorita a hrál za něj.

Tím přistupujeme k sekundárním elementům, které každá mise nabízí. Kromě toho, že se postavíte hordám nepřátel, nacházíte také zlaťáky, které vám umožní si zakoupit schopnosti, zbraně nebo zbroj, a také budete nacházet artefakty. Ty pak přidávají schopnosti, jako zvýšenou šanci na kritický zásah, mírné doplnění zdraví atd. Během mise se vám díky boji také zvyšuje jakási kolektivní Gang Power. Nejvíce lze dosáhnout 4. levelu, čímž získáte vyšší zdraví a obranu. Gang Power se vám navyšuje u checkpointů, kterým kraluje tamní šašek Alan-a-Dale, což je trochu mystická postava této hry. Mějte však na paměti, že Gang Power a artefakty se vám po dané misi opět nulují.

Bohužel veškerá zábava z toho konceptu se výrazně vytrácí, jakmile nemáte spoluhráče. Prvotně jsem měl tu možnost projít celou kampaň v sólo módu, neboť před vydáním se na serverech objevovali hráče pouze sporadicky. Stačí vám i jeden další spoluhráč a hned mají hra a souboje mnohem větší dynamiku. Navíc mnohem snadněji řetězíte takzvaná komba, která vám na konci každého souboje udělí hodnocení dle vašeho výkonu.

Arkádově pojaté souboje jsou poměrně slušné a hlavně v kooperaci dokáže likvidace protivníků zabavit. Na druhou stranu jsou souboje trochu nevyvážené. Pokud hrajete hru prvně, i na střední obtížnost to dokáže být solidní výzva. Jenže časem hrdiny vylepšíte a jejich útoky se stanou vražednými, takže vám nezbyde než se přepnout na heroickou obtížnost a tam se stanete svědky určité absurdity. Zatímco likvidujete hordy nepřátel bez obtíží, a nakonec i bossové vám padají k nohám jako mouchy, tak v malém uzavřeném prostoru při větším počtu nepřátel, se snadno stanete mrtvolou ještě rychleji, než řeknete gang. Oživení vám může poskytnout buďto spoluhráč nebo si za něj připlatíte, ale jsou s ohledem na počet získaných zlaťáků poměrně drahá.

U hry musím ocenit jednu věc. Pokud se totiž zapojíte do online hraní a vznikne vám takzvaný gang, tak není s hraním absolutně žádný problém. Hra běží zcela plynule bez jakýchkoliv záseků. Vše se rychle načítá a užijete si hru bez výrazných problémů. Totéž lze říct i o hře v sólo módu. Narazil jsem pouze na dvě drobnosti. První z nich byla ta, že jedinkrát došlo k záseku AI a nepřátelé na mě zapomněli útočit, a podruhé šlo o zákys v textuře mezi sudy. Jinak ale musím říct, že hra šlape až překvapivě dobře.

Co už není tak povzbudivé, tak to je to, jak hra samotná vůbec vypadá. Grafická stránka je dost zastaralá i navzdory použitému Unreal Enginu. Skutečně jsem měl dojem, jako bych hrál další díl hry Fable, akorát vydaný v roce 2015. Prostředí sice na první pohled nevypadá špatně, ale při bližším zkoumání zjistíte, že si se hrou vývojáři až tolik nepohráli a je složené z textur v nižším rozlišení a postrádá více detailů. Ty ostatně postrádají i postavy, ať už jde o hlavní hrdiny, NPCčka nebo nepřátele. Nejhůře je na tom pak hudební podkres, který se velmi opakuje a naprostou tragédií je pak nemastný a neslaný dabing. Korunu tomu pomyslně naráží dialogy s vedlejšími NPC, které jsou zcela bez dabingu. Během nich dabing nahradilo trapné mumlání.

Co k tomu tedy říct závěrem? Od Gangs of Sherwood jsem neměl přehnaná očekávání, ale po pár misích jsem si myslel, že tu máme jen průměrnou akční rubačku. Nakonec dopadla o něco lépe. Ačkoliv to není žádná revoluce v kooperativním žánru, musím uznat, že jsem se u hry bavil přece jenom o krapet více, než u dva roky starého Hooda. Jde o fajn zábavu pro partu kamarádů, která se chce po večerech pobavit a nehledat žádné složité herní mechaniky. Pro zbytek hráčů se ale obávám, že toho hra nabízí poněkud málo. Snad se taky dočkáme nějaké singleplayerové hry s touto tématikou.

Gangs of Sherwood

ps5xsx
Nacon, Appeal Studios