Flashback HD

recenze  8
Martin Šmíd, 5. 11. 2013 14:30
Někteří z vás si určitě i dnes vzpomenou na zajímavou akční plošinovku Flashback, která vyšla v roce 1993. Proč se stala klasikou, zde nebudeme rozepisovat, každopádně UbiSoft se před časem rozhodl, že připraví HD remake v kompletní nové grafice a modernějšími herními prvky. Oznámení nám samozřejmě udělalo velkou radost, ale jak se nedávno ukázalo během vydání, raději se měli vývojáři vrhnout na něco jiného. Více se dočtete níže v naší recenzi.

V roce 1993 bylo jednodušší prorazit na videoherním trhu, a bylo i lehčí svojí hru posunout do kultovního statusu. Před dvaceti lety se třeba tolik nehledělo na příběh, který ani nebyl možný moc dobře vyprávět kvůli omezujícím technologiím. Dnes je tomu jinak, navíc se značně posunuly nároky hráčů. V posledních měsících jsme tu ale i tak viděli řadu povedených remaků, i když těch rozporuplnějších, ne přímo špatných, tu bylo o něco více. Flashback bohužel patří do té druhé skupinky, možná i třetí. On už samotný příběh, kdy musíte jako Conrad B. Hart z organizace G.B.I. odhalit velké mimozemské spiknutí je naprosto standardním klišé, které je tu navíc podáno naprosto mizerným způsobem skrze tragické kreslení filmečky nebo nudné dialogy s ostatními postavami, na které je lehké zapomenout. Dnes, když se do remaku ani v tomto nepřidají modernější postupy, je to na výsledku znát. Navíc odfláknutý příběh zamrzí o to více, když na hře pracovali vývojáři z původního Core-Teamu. Bohužel, jak se ukáže hned vzápětí, příběh není jediným problémem.

V roce 1993 měl Flashback velmi dobrou hratelnost, ve srovnání s tehdejší produkcí. Co ovšem platilo před lety, samozřejmě neplatí dnes, a to si vývojáři neuvědomili vůbec. Naservírovali nám tak jen naprosto prostou akční plošinovku, které chybí nějaká ta moderní šťáva, která by ji pomohla. Takhle budete procházet jen celkem nudným prostředím, které se skládá z džunglí nebo nejrůznějších komplexů, které si jsou podobné jako vejce vejci. Na tehdejší poměry byl Flashback docela těžkou hrou, takže vývojáře nenapadlo nic lepšího, než celou hratelnost usnadnit, přidat mapu a další ulehčovače, čímž naprosto pohřbili průzkum levelů a tak trochu i samotnou hratelnost, která se tak bude skládat jen ze skákání, občasné střelby nebo lehčího logického problému, který potrápí mozek maximálně vašich chytrých rybiček v akvárku. Neustále stejná hratelnost tak postupně vede k docela velké nudě.

Protože celá hra je daleko lehčí jak v minulosti, není problémem ji proskákat za nějaké čtyři až pět hodin. To není málo, zvláště když si uvědomíte, za jakou cenu se Flashback prodává. Problémem je právě onen obsah, který je naprosto nezajímavý, a to jak pro fanoušky originálu, tak hlavně nové hráče. A že jde udělat výborná akční 2.5D plošinovka nám před lety ukázali vývojáři z Epic Games se svým Shadow Complex. Flashback se mu snaží vyrovnat, ale vůbec se mu to nedaří. A to ani po stránce ovládání, které občas hází hráči klacky pod nohy. Aby vývojáři alespoň trochu hratelnost oživili, přidali možnost plnit speciální VR mise, které jsou docela rozmanité, je jich docela dost, ale ve výsledku nemáte moc důvod je plnit. Popravdě jsem jich splnil jen pár a úplně opadl zájem v nich dále pokračovat.

Flashback HD si můžete zakoupit na Playstation Store za 270,-Kč (Playstation Plus za 216,-Kč) a Xbox LIVE Marketplace za 239,-Kč.

Originální Flashback je velkou videoherní klasikou, takže asi nepřekvapí, že se ho vývojáři rozhodli přibalit do remaku. Zapnout si původní verzi můžete přímo v menu, přičemž ta se následně spustí na jakémsi virtuálním herním automatu, takže ji nemáte na celou obrazovku, zřejmě aby se nedegradovala grafika, když tehdy nebyla podpora pro širokoúhlé televize. Ve výsledku to ale pochopitelně nevadí. Jako menší bonus jistě původní verze potěší, hlavně pamětníci nad ní rádi zavzpomínají na své dětství, ale novým hráčům zřejmě moc neřekne, možná i kvůli dnes už zastaralému vizuálnímu zpracování nebo krkolomnému ovládání, které má do ideálu hodně daleko.

Pokud je něco, v čem remake Flashbacku alespoň trochu boduje, je to určitě vizuální zpracování, o které se stará dnes už postarší Unreal 3 engine. Ano, měli jsme tu daleko hezčí hry na tomto enginu, ale nový Flashback vypadá dobře, zvláště když ho srovnáme s arkádovou konkurencí. Občas navíc vizuální zpracování navozuje slušnou atmosféru a budete si tak připadat jako ve filmech Tron nebo Blade Runer. Takových momentů je ale bohužel docela málo. Ke cti vývojářům mohu zmínit i stabilní framerate, během hraní na Playstationu 3 jsem si nevšiml, že by nějak viditelně haproval. Trochu ale zamrzí nevýrazný hudební doprovod, který jsem kolikrát během hraní ani nepostřehl, zasloužil by si určitě nějaké ty pro ucho výraznější melodie. Průměrné je pak bohužel i ozvučení a dále dabing hlavního protagonisty i dalších postav.

Těžko říci, co vývojáři s remakem Flashbacku zamýšleli, protože výsledek je hodně velké zklamání, který ukazuje, že na některé videoherní klasiky by se dnes sahat nemělo. Vizuálně sice přitažlivý, ale hratelností naprosto prázdná a kolikrát frustrující akční plošinovka s komplikovaným ovládáním, to je remake Flashbacku, který nemohu doporučit novým hráčům, ale ani fanouškům originálu. Za peníze, za jaké se prodává nový Flashback, je celá řada kvalitnějších kousků na Xbox LIVE Arcade a Playstation Network.

Flashback HD

Vector Cell, Vector Cell
21. 8. 2013