Konzolista.cz

Dreams

recenzesobota 15. února 2020Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Dreams
Je tomu letos už čtrnáct let, co bylo založeno studio Media Molecule čtyřmi bývalými vývojáři Lionhead Studios. To nejprve působilo zcela nezávisle, ale po několika měsících se mu povedlo oslovit konceptem své připravované hry společnost Sony, která následně do projektu neváhala napumpovat dostatečné množství peněz. Z projektu se nakonec vyklubala hra LittleBigPlanet pro konzoli PlayStation 3, výborná plošinovka, jejíž hlavní předností byl propracovaný editor, v němž si mohli hráči vytvářet vlastní úrovně a následně je mezi sebou sdílet. Ze hry se vyklubal obrovský hit s milionovými prodeji, který byl následně podpořen parádním druhým dílem. Ještě před jeho vydáním ovšem Sony uviděla v tomto talentovaném studiu obrovský potenciál a neváhala ho koupit, aby vytvářelo do budoucna exkluzivní hry pro konzole PlayStation. Následně pak vznikla originální a hodně ceněná plošinovka Tearaway pro PlayStation Vita a PlayStation 4, ale už v té době vývojáři začali pracovat na svém doposud nejambicióznějším projektu, v němž chtěli zužitkovat všechny své zkušenosti ze série LittleBigPlanet. O projektu, v němž by si mohl každý vytvářet své vlastní originální hry, filmy či další výtvory a následně je sdílet ostatním. Projekt pojmenovali jednoduše Dreams. Po zhruba šest let dlouhém vývoji je konečně dokončen, takže se můžeme podívat, jestli půjde o stejnou revoluci, jako tomu bylo v roce 2008 s LittleBigPlanet.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Hned na začátku určitě je nutné říci, co vlastně Dreams je. Pokud čekáte, že po spuštění dostanete obsáhlou hru, kterou dohrajete za pár dní a následně přejdete dál, tak si můžete ušetřit peníze. Pro vás tento nový projekt Media Molecule určitě není. Dreams je totiž v prvé řadě obsáhlý editor, v němž je možné vytvořit cokoliv, od menší po větší hru nebo animovaný filmeček, ale také třeba obrazy, sochy či se můžete dát na skládání hudby. Kdo tedy rád něco tvoří, najde tu doslova ráj s neomezenými možnostmi, protože jedinou překážkou je po čase jen vlastní představivost, jak jsem se mohl přesvědčit sám na vlastní oči. Vytvářet nové úrovně do řady oblíbených konzolových her jsme mohli už na NESu, ale až hra LittleBigPlanet pro PlayStation 3 vše posunula na zcela novou úroveň, hlavně tedy její druhý díl, v jehož editoru bylo možné vytvářet i nové menší hříčky. Do té doby bylo na konzolích prakticky nemyslitelné, že si budou sami hráči vytvářet své vlastní hry a sdílet je ostatním. Na tento úspěch se následně pokusili navázat další vývojáři. Měli jsme tu třeba Project Spark pro Xbox One, který byl ještě ambicióznější, ale než se stihl pořádně rozjet, jeho život byl nepěkně ukončen. Ať už kvůli malé oblibě nebo neschopností vývojářů přinést jednoduchý editor na obsluhu. No a nyní je tady Dreams, které zabralo vývojářům hromadu let vývoje.

Dreams bylo poprvé představeno už začátkem roku 2013 společně s konzolí PlayStation 4. V tu chvíli ale ani vývojáři z Media Molecule určitě netušili, že jim vývoj zabere téměř celou konzolovou generaci, aby mohli naplnit svoji vizi a dost možná jí i překonat. Sice měli v roce 2015 základní kostru dokončenou, takže se zdálo, že vydání je na spadnutí, ale jen propracovaný a rozsáhlý editor k úspěchu nestačí. Díky LittleBigPlanet totiž vývojáři moc dobře věděli, že pokud nebude vše maximálně přístupné a intuitivní, aby mohl tvořit i naprostý začátečník, nikdy nedokáže Dreams zaujmout dostatečný počet hráčů. A i proto časem přišli s Early Access verzí, díky níž dostali užitečnou zpětnou vazbu, aby mohli vše následně vyladit. Tento přístup se určitě vyplatil, a měli by se jím inspirovat u podobných projektů i další vývojáři.

YouTube video: YouTube video player

Když Dreams poprvé zapnete, dostanete možnost ovládat létající stvoření jménem Imp, který je jakýmsi hlavním hrdinou a takovým tím stvořením, které vás bude všude provázet. Imp se nejprve nachází ve své domovské lokaci. Tu můžete postupně více a více zkrášlovat, ale hlavně slouží jako v LittleBigPlanet jako takový rozcestník do dalších velkých částí Dreams. Hned na začátku musím zmínit, že vývojáři z Media Molecule dávají naprostou volnost v tom, jak budete Dreams ovládat. Můžete popadnout klasický DualShock 4 a pohyb směřovat analogovými páčkami. Je ale možné také využít pohybový senzor případně dokonce PlayStation Move ovladače. Na začátku se může zdát, že pohybové ovládání bude pro Dreams tou správnou volbou, ostatně vývojáři sami kolikrát prezentovali, jak vše ovládají pomocí Move ovladačů. Jenomže s ovládáním skrze pohyb jsem měl problémy, přišlo mi nepřesné a trochu i zdlouhavé. To ovládání pomocí analogových páček je příjemné a asi bych ho doporučil všem, kdo se na Dreams vrhnou. To by bylo k začátku.

Už když jsem Dreams poprvé zapnul, byl jsem upozorněn na to, že vývojáři připravili zhruba stovku nejrůznějších výzev, které když následně plníte, odemykáte si nové verze Impa, ale také předměty do editoru a hromadu dalších bonusů. Výzvy většinou spočívají v tom, že musíte zahrát nebo ohodnotit určitý počet her od ostatních hráčů, případně něco vytvořit v editoru a tak dále. Dalo by se říci, že výzvy se plní tak trochu automaticky, a není tedy nutné se za nimi vyloženě hnát. Jejích přítomnost ale určitě potěší, stejně jako klasické trofeje. 

Aby vývojáři z Media Molecule sami ukázali, co je možné pomocí Dreams vytvořit, připravili menší kampaň nazvanou Art’s Dream, točící se kolem muzikanta, pochybujícím o svém talentu. Kampaň jako taková je určitě zábavná, je na ní vidět rukopis studia Media Molecule a užijete si v ní jednak prvky klasické adventury, ale také si zaskáčete jako v plošinovce nebo zastřílíte, přičemž vše je podpořeno i skvělou vizuální prezentací a povedeným soundtrackem. Následně se vše propojí v ohromujícím konci, který ukazuje, že v Dreams se nemožné věci stávají možné a sny realitou. Ačkoliv má samotná kampaň jen zhruba 3 hodiny, dokáže chytit za srdce, vývojáři střídají vtipné situace se smutnými scénkami, a jedná se o parádní zážitek, který vás bude inspirovat do vlastní tvorby. Popravdě jsem si chvilkami říkal, že vytvořit něco takto propracovaného a zajímavého se nemůže nikdy podařit jednomu člověku. A možná je to i pravda. Dreams totiž hodně podporuje komunitu a společné vytváření velkých projektů. Každopádně vývojáři ještě připravili několik dalších menších hříček, které jsou také fajn, ale je jasné, že teď bude na hráčích, jak se s komplexním editorem poperou a jaké hry sami připraví.

YouTube video: YouTube video player

Ačkoliv je kampaň Art’s Dream zábavná a některé další hříčky fajn, pořád je Dreams hlavně obrovský, propracovaný a komplexní editor. To mi ostatně ukázaly nejen výtvory přímo vývojářů z Media Molecule, ale také dalších hráčů, kteří měli přístup už díky Early Accessu. Je možné vytvářet arkádové střílečky, first-person záležitosti, plošinovky, závody, klasické point and click adventury nebo i komplexnější RPGčka ve stylu Souls her. Přitom se během svého výtvoru nemusíte zaměřit jen na jeden žánr, ale je možné je kombinovat a vytvořit zajímavý žánrový mix. V ničem nejste limitováni. Svou hru pochopitelně vytváříte zcela od nuly. Ačkoliv je možné použít v editoru předpřipravené objekty a využít i ty, které vytvoří časem ostatní hráči či komunita, dojde i na modelování vlastních postav a dalších věcí, editaci zvuků, vytváření animací a tak dále, takže Dreams je ve výsledku klasickým herním enginem, který se maskuje jako videohra. A i proto je možné v něm vytvořit prakticky cokoliv.

Protože je editor hodně komplexní a nabízí toho tolik, že není v lidských silách se naučit vše sám za pár hodin, připravili vývojáři i obsáhlé tutoriály. Ty jsou rozděleny do několika částí, od těch ukazující základní ovládání až po ty pro pokročilé, kde už dojde i na ty nejsložitější mechaniky. Samotné tutoriály jsou přitom zpracované přímo skvěle. Po zapnutí jakéhokoliv tutoriálu se vždy dostanete do editoru s nějakou předpřipravenou scénou, přičemž v pravém dolním rohu se začne přehrávat video, v němž vám přímo vývojáři z Media Molecule ukážou, co po vás chtějí, případně řeknou svůj pohled na design a další připomínky. A tímto se následně učíte neustále nové a nové věci, od přesouvání objektů, jejich klonování, modelování, barvení scén i editaci zvuku. Dokonce vám budou ukázány některé triky, jak si vytváření zjednodušit. Na oknu s videem je skvělé, že obsahuje ovládací prvky, takže je možné video zastavovat, případně v něm můžete posouvat čas o 10 vteřin zpět. Pokud tedy náhodou na první dobrou něco nepochopíte, je možné se hned jednoduše vrátit. A to je hodně důležité, protože už pochopení základů je naprosto klíčové, abyste se následně neztratili v daleko složitějších částech. A i pro je trochu škoda, že se Sony nerozhodla Dreams lokalizovat, alespoň u tutoriálů. České titulky tedy tentokrát budete hledat marně.

I když se může na začátku zdát, že naučit se vše bude pořádná fuška, díky skvělým tutoriálům je vše usnadněno a navíc podáno zábavnou formou. Nehrozí tedy, že byste se začali nudit nebo neměli možnost něco pochopit. I já jsem po zhruba jednom odpoledni mohl vlézt do editoru, který je mimochodem hodně přehledný, a zkoušet vytvářet své vlastní výtvory. Ty sice za moc nestály, k tomu se rovnou přiznám, ale už třeba jen vlastní postavička, kterou můžete ovládat po základních plošinkách, udělá obrovskou radost a dá potřebný impulz, abyste se zlepšovali a pustili do dalšího tvoření.

YouTube video: YouTube video player

Pokud se vám podaří vytvořit něco, na co budete pyšní, a může jít o hru, filmeček, případně jen nějaký objekt či scénu, je možné se tím pochlubit ostatním hráčům. Stačí svůj výtvor nasdílet a čekat, co na něj následně komunita řekne. Zpětná vazba je vždy důležitá a i díky ní se následně budete moci zlepšovat. Inspiraci ale pochopitelně můžete sbírat i z výtvorů ostatních. Protože byl Dreams dostupný v Early Accessu, už nyní je možné najít řadu propracovaných projektů, na kterých nepracoval jen jeden člověk, ale rovnou celá komunita. Pokud se vám bude nějaký projekt líbit, můžete mu dát klasický palec, čímž ho ohodnotíte, případně začít sledovat jako na sociální síti jeho tvůrce, aby vám od něj nic neuniklo. A na tomto je hodně vidět, jak vývojáři chtějí, aby komunita kolem hry držela při sobě, navzájem se podporovala a vytvářela společně ohromující projekty, které překonají jakékoliv sny.

Prohlížení a vyhledávání nových projektů ostatních hráčů je jednoduché. Vývojáři vše řadí podle termínu nahrání, oblíbenosti a tak dále. Navíc je možné tvorbu i filtrovat podle toho, jestli si chcete prohlížet hry, filmečky či další projekty. Skvělé navíc určitě je, že nemusíte ani zapínat Dreams, abyste se dozvěděli, jestli je něco nového. Vývojáři z Media Molecule spustili speciální stránku, kde vše najdete - indreams.me . Tam si může každý tvůrce vytvořit prezentaci, ale také je možné rovnou na jednotlivé hry klikat a spouštět přes web na své konzoli PlayStation 4, případně si je uložit pro pozdější zahrání.

Ačkoliv se může zdát, že Dreams vychází v bezchybném stavu a jde o vypiplanou záležitosti i co se týče těch nejmenších detailů, budoucí podpora bude hodně důležitá. Vývojáři už před vydáním společně se zástupci Sony prozradili, že mají zhruba desetiletý plán, jak Dreams podporovat a dále rozvíjet. Ať už jde o nové možnosti v editoru, tak třeba budoucí verzi pro PlayStation 5 nebo podporu pro virtuální realitu a tedy headset PlayStation VR (ta má být dle vývojářů z Media Molecule naprosto zásadní). Mluví se dokonce i o tom, že by se případné velké hry od týmů vývojářů mohly prodávat v rámci PlayStation Store. Z Dreams by se prakticky stala samostatná platforma. Vydání Dreams je tam pouhým začátkem a během na dlouhou trať, protože o úspěchu nerozhodnou jen následující týdny, ale hlavně roky. Jen tak se z obrovského snu studia Media Molecule bude moci stát realita a být i naplněn obrovský potenciál.

YouTube video: YouTube video player

Dreams je ohromující, pohlcující a jeden z nejvíce ambiciózních projektů této konzolové generace, nabízející nejen skvělou kampaň od studia Media Molecule, ale také neskutečně komplexní editor, v němž je možné vytvořit cokoliv, a to při vynaložení i malého úsilí. Od adventury, plošinovky, multiplayerové střílečky po závodní arkádu, případně je možné všechny žánry propojit filmečky a vytvořit vlastní mistrovské dílo, které budou obdivovat miliony hráčů po celém světě. Dreams je výhrou kreativity, skvěle ukazuje sílu komunity, a navíc jde o jednou z nejlepších her za poslední roky, která bude v následujících letech ještě růst. A něčeho takového určitě chci být součástí, a ani vy byste neměli moc dlouho váhat. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (65)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
golder_69
golder_69 #Metroid

Obecne se shoduji, ze multiplatformy nebudou umet tezit z hw ps5, ale first party... to bude hukot...

golder_69
golder_69 #Metroid

Andrea Pessino, the founder and CTO of Ready At Dawn Studios, bets that within a year of launch, gamers will "fully appreciate that the PlayStation 5 is one of the most revolutionary, inspired home consoles ever designed, and will feel silly for having spent energy arguing about 'teraflops' and other similarly misunderstood specs."

golder_69
golder_69 #Metroid

Naughty Dog, Ready at Dawn, and Other Developers React to New PS5 SSD: "By Far the Biggest Leap in My Career

Mustaffa_SKS
Mustaffa_SKS #Šůt'n'Lůt
👎2

Sračka, hraju na PS PRO a k uzoufani pár lidí online. Úplně o ničem. Takový Roblox je úplně někde jinde.

Mirasov

Klídek Andreasi, já nehanim tu "hru", ale ty výtvory mě prostě zatím nijak neoslovujou. Prostě je to taková úsměvná amaterstina, byt je hezky, že to někdo uplacal doma a baví ho to.

Jakub Andreas
Jakub Andreas #Totální borec 💙
👎1

@Miraso: K smíchu je spíš tvůj trapnej koment

Polux
Polux #Modří už vědí.
👍6

Konzolista.cz 10/10 link :-) :-) :-)

Belros
👍2

Už dělám týden na lokaci jednoho tajemného zapomenutého ostrova a troufám si říct, že to vypadá lépe, než jsem očekával, ba dokonce fantasticky.

Dreams není o tom, aby ho někdo jeho výtvory srovnával s produkci AAA ci řešil propady FPS. Je to především místo, kde můžeš díky svoji kreativitě přetvořit v něco zajímavého a sdílet to s ostatními. Myšlenku, představu, obraz, hudbu, animaci. Prostě cokoliv a z čehokoliv!! Nejzajímavější na tom je, že jeden člověk vytvoří určitý pohyb postavy, pak přijde další vezme tento logicky prvek a ještě ho o mnoho vylepší. A to je na DREAMS prostě úžasné. Nikdy by mě nenapadlo, že budu používat logické nástroje a propojovat je s hudbou. Jinak téměř celý ostrov jsem vytvořil pouze ze 2 kusů skály. Tohle mi prostě žádný jiný program neumožní. A už vůbec ne tak rychle a s takovou parádou.

romo
👍2
👎1

Mě se strašně líbí, jak všichni pláčou, že nikdo za týden nevytvořil něco lepšího, jako jiní vývojáři za několik let vývoje a že tím pádem je to sračka... pořád je to hra a to co dokázali vytvořit hru ve hře je naprosto úžasný a každý se v ní může vyjádřit a vytvořit své sny a to vám nenabídne jiná hra.... aspoň na konzoli ne

NIKTO KAZDY
NIKTO KAZDY #klamosony
👎2

eiric ako som cakal urazat ,dehonestovat ako spravny modrak.ovsem bez racionalnych argumentov.jedine na co sa zmozes je dreams je epic.no nedavno bol isti vytvor svetoznameho umelca.predal sa za niekolko desiatok tisic.banan prilepeny na stene.jo aj to bolo podla teba epic.aspon sudim podla tvojich kriteri

Mirasov
👎4

Tak snad časem někdo něco kloudnýho vytvoří, zatím je to všechno bída a k smíchu.

Eiric
👍2

nikto každý tvle to je tragédie číst ty tvý ovcomrdí kecy. ti v léčebně zapnuli na chvilku net ne ?

Jinak dreams je epic ..tečka..

Macek_7
Macek_7 #🍕🎮💪😴♻️
👍2

@Fenix: podívej se na net co se tvoří, nebo samotnou kampaň od MM v dreams. To není o limitu ale optimalizaci, jasně že když někdo neumí pracovat s assety a dělá zbytečně náročné věci, které ti zaplácají paměť nebo zatížení cpu, tak se nikam nedostaneš, ale vždy se to dá zoptimalizovat a už teď jsou v dreams poměrně velké světy, které i se svojí celou logikou šlapou v pohodě, takže vůbec.

Belros
👍1

BTW. Včera jsem našel, skvělý nastroj, jak využívat blesky :-O. A když jsem jich pak několik prohnal mlhou, tak to bylo neskutečný divadlo.

Belros
👍1

Fenix: JJ ukazatele limitu tam jsou jako tzv. thermometr. (3 barevna kolečka na levé straně, která se postupně zaplňují. A poprvé jsem měl hodně nepříjemnou zkušenost, kdy jsem vytvořil bytelnou skálu, pak ji omylem smazal i se zbytkem světa, a jelikož jsem měl plnou paměť, tak jsem nemohl dát ani Undo/Redo. Svět byl pryč, 4 hodiny práce pryč a nervy v kýblu. Takže od ty doby ukládám téměř po každém nápadu a hlídám nakolik mám danou lokaci zaplněnou. Když tvoříš ze stejných částí, které nejsou náročné, tak uděláš opravdu velký kus detailní lokace. Ovšem při použití náročných assetů (už při jejich výběru je vidět, jak jsou náročné) tak máš zaplněno během chvilky. Je však důležité zmínit, že jednotlivé části světů lze pak propojit loadingem, teleportem nebo přechodem, takže je to především na hráči samotném, jak si dokáže rozvrhnout svět, kolik částí udělá a zbytečně nenacpe vše do jednoho. Jinak je šumák, jestli vytváříš na PS4pro nebo na PS4. Oba systémy mají stejně nastavenou kapacitu thermometru. Kdyby to tak nebylo, tak by si na 100% vytížený svět vytvořený na PS4pro hráči na základní PS4 ani nezahráli. Akorát na PS4pro je lepší framerate, propady FPS, vykreslování atd. A samozřejmě se doporučuje, pokud chceš do VR.

Fenix
👎1

Nějaké velké hry bych od toho prozatim neočekával jelikož je drems limitován výkonem konzole. A udejne při tvorbě hra ukazuje jak moc je zatěžován HW a kolik tam je ještě k tomu možné využít. Nevím jak to zvládají konzole ale tato výtka byla na tiscali games u PS 4 pro. Docela by mne zajímalo jak to běží na PS 4 základní a zdali je limit u tvoření větší jak u PS 4 pro když ten HW je slabší

Belros
👍7

Je strašně fajn, že hra využívá assetů ostatních hráčů i Mm. Prostě chceš strom, zadáš strom a už jich tam máš neskutečné množství. A to se týká i zvuků, takže moře už hučí, stromy šelestí, ptáci zpívají. Lidi ta hra je fakt mazec. !!!!

mazar
mazar #PS remasterrace
👍2

@gauntl3t: V pohodě, mě to nevadí a jemu to evidentně udělalo radost, takže klasická win, win. situace.

NIKTO KAZDY
NIKTO KAZDY #klamosony
👍1
👎1

tak to byva .modrakom nejak dochadzaju argumenty tak faza dva zosmiesnit potupit oponenta.najlepsie dusevnym zdravim.jediny kto tu aspon aky taky argument podal je m42ar s dlzkou obdobia odkedy hra vysla.holt ak si neni snama si proti nam.modra krv sa toho drzi od nepameti.jednoducho dreams vyzera navonok noblesne ale povedzme si narovinu trt stoho:) jo a gauntl3t.dik za podporu.majznul si ho tym cervenym palcom paradne:)

gauntl3t
gauntl3t # GTVR
👍2

Áno, skôr tak trochu neandrtalec

EDIT: m42ar, Opačne som ti palec udelil 😞

mazar
mazar #PS remasterrace
👎2

@gauntl3t: Myslíš, že je to Čech co píše slovensky, nebo jen narážíš na jeho duševní zdraví? :)

gauntl3t
gauntl3t # GTVR
👍11

Jazyk ktorým píše nieje Slovenčina, ani zďaleka

Starky
Starky #NaughtyGod
👍2

m42ar: Bud je to jeden clovek a nebo to jde se Slovenskem hodne z kopce. :-D

mazar
mazar #PS remasterrace
👍2

Mě zase přijde jakoby 90%těch Slováků co tady jsou byl jeden člověk, jinak to není možné. Jak dlouho je to venku? Co bys chtěl za tak krátkou dobu vytvořit?

NIKTO KAZDY
NIKTO KAZDY #klamosony
👎7
👍2

no neviem.sledujem to uz dlhsie a tie vytvori su zatial same kakanice.ludia vzdychaju a potom na to kuknem a smejem sa ako ked som mal 5 rokov a nakreslil som kura.a vsetci moji blizky komentovali jeej ako zive. a vizeralo to pritom strasne.sonik v dreamse heh tri bodlini na hlave jedna v zadku.ruky mu plapolali ako voodobabke a ovladanie tak nestastne ze des.a celkovo vizeral otrasne.a ten zevraj top.po ulici chodi ruka so zbranou a furt si ju obzera.nic viac.des.si radcsej zahram normalne hry na playstatione 1 ako mam hrat nieco z tych absolutne nezaujimavych kakanic.ja som vytvaral 3d videa v klasickych pc programoch a vizerali pomali lepsie ako tieto blbosti.a to bolo 12 rokov dozadu.a hanbil by som sa to ukazovat.az to bude mat vr podporu tak pockam az to bude vo vypredaji za 2,50 a kupim len koli tomu ze budem moct vo vr vytvorit pre mna zname prostredie.pokial mi z toho vyjde taka kakanica ako ostatne vytvori co som dosial videl tak tych 2,50 ma nebude tak boliet.navyse absencia prekladu do cestiny ci slovenciny je pre tuto hru cira hanba a byt sony zakopem sa koli tomu pod zem a chodim kanalmi od hanby pretoze pitat za to tolke prachy je no vysmech.ze 10 z 10. hhhh to ako ked barack obama dostal nobelovku.holt modremu taboru staci naozaj malo ku stastiu.

StepoBella
StepoBella #Guardian
👍1

Tak SONY má v repertoáru další 10/10 masterpiece... Bravo!

pout

@InvalidDante: to je škoda. Ale díky.

InvalidDante
InvalidDante #PPPPPPP

@pout: Hra má voxelovou grafiku, což znamená že nevyužívá žádné textury. Žádnou fotku si tam tedy nenahraješ.

pout

Nevíte, zda hra spolupracuje s PS4 kamerou? Tedy zda se tam také dají přenášet vlastní fotky jako do LBP?

Gordar
Gordar #Gordar

Objednáno ted si vytvořim pořádnou řežbu z W40k

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články